Ogólnie o OK Artykuły

Praca z błędem

Prawie wszyscy nauczyciele zgadzają się, że błędów nie należy się obawiać, że one stanowią kluczową, a nawet niezbędną część procesu uczenia się....

read more

Myślenie sercem w szkole

Termin myślenie sercem przypomina, że nasze serca mogą być motywatorami do działania i odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji w naszych klasach...

read more

Dziennik nauczycielki

Życie w szkole jest chaotyczne i szybkie, trudno znaleźć czas na refleksje, co właściwie dzieje się w szkole. Niektórzy uczniowie są ekspertami w...

read more

Obrazki

Ostatnio spotkałam na konferencji w Krakowie Panią, uczącą przyszłych nauczycieli, która zachwycała się moimi rysunkami, a szczególnie ich...

read more

15 prostych gier w nauczaniu

Artykuł z którego korzystam dotyczy nauczania obcych języków. Jednak matematyka  może być uznawana również za nowy i obcy język, więc może przyda...

read more

Lubimy chodzić do szkoły

Przeczytam na portalu - Wyborcza Edukacja: „Takie mamy czasy, że  nikt nie lubi chodzić do  szkoły: ani uczniowie, ani nauczyciele, ani rodzice”...

read more

Zeszyt przedszkolaka

Czy zeszyt w przedszkolu to dobry pomysł? Zdaniem autorki artykułu Connie Morris, z którego korzystam, prowadzenie zeszytu przez dziecko w wieku...

read more

Efektywna wytrwałość

Małe dzieci często szybko się zniechęcają, gdy im coś nie wychodzi. Nie są przygotowane do wytrwałości i dłuższego próbowania, frustrują się...

read more

Umiejętność skupienia się

Ludzki mózg ma niesamowitą zdolność selektywnej uwagi. Polega na tym, że możemy świadomie skierować swoją uwagę, zająć się tym, co chcemy i odłożyć...

read more

Planowanie nauczania – 4 x P

Nauczanie to po części nauka i po części sztuka. Jest to umiejętność, której można się nauczyć i której doskonalenie wymaga czasu i cierpliwości....

read more

Ściąganie!

Temat odwiecznie związany ze szkołą. W tym wpisie - o uczciwości i zachęcaniu uczniów do niej i o sposobie korzystania ze sztucznej inteligencji w...

read more

Nic o nas bez nas

W tym wpisie o korzyściach płynących ze wspólnego określania norm klasowych i o sposobach – jak je ustanawiać. Spotykam wiele artykułów na portalach...

read more

Frajda z ruchu w nauczaniu

Przykłady nauczycieli z Frajdy z nauczania na temat tego – jak ruch można wykorzystać w procesie nauczania. Przykłady nadesłały: Malwina...

read more

Ruch i nauczanie

Temat ruchu powtarza się w wielu edukacyjnych artykułach. Przejrzałam ich kilka i postanowiłam przekazać informacje, które znalazłam: badania i...

read more

Frajda i autonomia

30 stycznia 2024 roku odbyło się kolejne spotkanie inicjatywy Frajda z nauczania. Zajmowaliśmy się odpowiedzią na pytanie: Co może zrobić dyrektor...

read more

Narkotyki w szkołach

Znalazłam na moim ulubionym portalu Edutopia artykuł Paige Tutt, z dnia 26 stycznia 2024 roku, na temat zażywania narkotyków przez dzieci w USA....

read more

Autonomia ucznia

Potrzeba autonomii jest potrzebna każdemu uczącemu się, jest to jedna z trzech potrzeb na które wskazuje teoria samostanowienia. Najbardziej...

read more

Po spotkaniu Frajdy

Jesteśmy po spotkaniu inicjatywy - Frajda z nauczania, poświęcone było zadawaniu prac domowych uczniom. Zanim spłyną do mnie przykłady wartościowych...

read more

Praca domowa – to zależy!

Temat jest bardzo „gorący”, zadawanie lub niezadawanie prac domowych, a może ich ograniczenie jest priorytetem dla nowego ministerstwa. 18 grudnia...

read more

Angażuj uczniów

O angażowaniu uczniów, swoje wskazówki w ramach Frajdy z nauczania przesłały: Iwona Zając, Izabela Greszta (obie Panie pierwszy raz we Frajdzie),...

read more

Angażuj uczniów!

Ten wpis będzie miał trzy części. Wpis inspirowany wskazówkami Wiliama Glassera na temat sposobów angażowania uczniów  (2 strony czytania) Przykłady...

read more

Jak nauczać, jak się uczyć?

Wiele się mówi o tym, że uczniowie mają się nauczyć, jak się uczyć. Jednak jak tego nauczać, już jest znacznie mniej. Uczniowie uczą się efektywniej...

read more

Gry teatralne

Dużo zależy od tego, jak zaczniemy dzień z uczniami. W tym wpisie początek dnia dla młodszych dzieci, zaplanowany z wykorzystaniem gier teatralnych....

read more

Samostanowienie

Jestem zafascynowana teoria samostanowienia. Znalazłam artykuł, który przedstawia jej ogólne założenia, nie tylko w dziedzinie edukacji. Korzystam z...

read more

Uczniowie na pokładzie

Nadeszły czasy, gdy nie można traktować uczniów jedynie jako odbiorców procesu nauczania, konieczne jest włączenie ich w ten proces. W tym wpisie –...

read more

Pytania i odpowiedzi o OK

Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy....

read more

Pytania do OK

Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy....

read more

Fiszki

Badanie opublikowane w 2023 roku w czasopiśmie Applied Cognitive Psychology wykazało, że uczniowie drugiej klasy zapamiętują więcej faktów...

read more

Budowanie relacji z uczniami

Dobrze wiemy, że relacje są najważniejsze. Szczególnie teraz, gdy młodzi ludzie czują się ogromnie samotni. Stawia to przed nauczycielami wyzwania w...

read more

Drobnostki

Dlaczego małe rzeczy - drobnostki mają znaczenie w szkole? Często słyszymy radę - Nie przejmuj się drobnostkami! Ale to właśnie z drobnostek składa...

read more

Jak zarządzać klasą?

Na wiele czynników nauczyciel nie ma wpływu np.: liczba uczniów w klasie, wynagrodzenie, polityka szkoły itp. Ale dwa na dwa z nich ma wpływ:...

read more

7 sposobów doceniania

Gary Chapman i Paul White w swojej książce The 5 Languages of Appreciation in the Workplace, to work  - opisali pięć kluczowych sposobów wyrażania...

read more

Radość w uczeniu się

Dzieci w naturalny sposób maja radość z tego, ze się czego uczą. Wystarczy obserwować dziecko, które uczy się chodzić lub jeździć na rowerze....

read more

Kiedy słowa nie są potrzebne

Każdy z nas obserwował dzieci bawiące się razem, ale nie mówiące tym samym językiem. Dzieci potrafią bawić się bez słów. Jak można wykorzystać tę...

read more

Małe zwycięstwa

Kilka lat temu moja przyjaciółka dyrektorka szkoły Alinka Woźniak podstawowej, z którą  spędziłyśmy godziny na rozmowie o szkole, opowiedziała mi...

read more

Trudna rozmowa.

Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie. W pierwszej...

read more

Refleksja nad własną nauką

Przez wiele lat słyszę, że trzeba uczniów uczyć – jak się uczyć. Jednak mało się mówi – jak to robić. Ten wpis jest pewnym krokiem na tej drodze....

read more

Nauczanie przez dociekanie

Czy uczenie się oparte na dociekaniu jest skuteczniejsze niż bezpośrednie nauczanie? Debata toczy się od lat i nadal budzi wiele emocji. Ja również...

read more

Mózg musi odpoczywać!

Dzieci, podobnie jak dorośli, przechodzą okresy skupionej i rozproszonej uwagi. Czas trwania danego okresu zmienia się z wiekiem. Według neurologa i...

read more

Haczyki i kłódki

W nauczaniu mamy trzy istotne fazy, pierwsza to wprowadzenie, druga nauczanie, a trzecia refleksja. Ciekawym wprowadzeniem możemy zachęcić uczniów...

read more

Początek roku

Rozpoczęcie roku szkolnego jest zawsze wyzwaniem. Szczególnie lekcji odbieranych jako trudne np. lekcji matematyki. W tym wpisie kilka przykładów...

read more

Klimat w szkole

Czy w naszej szkole jest dobry klimat? Jak się o tym przekonać? Najlepiej o tym rozmawiać w jak najszerszym gronie. Dyrektor może zapytać...

read more

Mocny fundament na cały rok

Przez fundament rozumiem – tworzenie drużyny klasowej. Dzięki temu uczniowie czują się widziani, słyszani, cenieni i doceniani przez nauczyciela i...

read more

Pierwszy tydzień w szkole

Pierwszy dzień w szkole wiąże się z pewną niepewnością też dla nauczyciela. A z doświadczenia wiadomo, że jest to bardzo ważny dzień, który może...

read more

Dyscyplina

Jak przeciwdziałać drobnym wykroczeniom uczniów? Jak myślimy o dyscyplinie, to przychodzi nam na myśl narzucanie pożądanych rodzajów zachowań....

read more

Efekt falowania

Jak nie dopuścić do niepożądanych zachowań uczniów – 8 wskazówek popartych badaniami. W latach pięćdziesiątych XX wieku psychologowie Jacob Kounin i...

read more

Szkolenie nauczycieli

Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli...

read more

Pomoc uczniom potrzebującym

Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów,...

read more

Koniec roku szkolnego

Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już...

read more

Rywalizacja

Zostałam  zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani...

read more

Ściąganie

Artykuł inicjatywy Frajdy z nauczania podejmuje ważny i kontrowersyjny temat – sciąganie. Wspólnie z Bożeną Sozańską, Dorotą Kujawa Weinke, Urszulą...

read more

Piękny błąd

Powszechnie akceptowane jest, że uczniowie, a nawet dorośli, mówią: „Nie jestem dobry z matematyki”. Część odpowiedzialności za to spada na szkolny...

read more

Sztuka pochwał

O sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa...

read more

AA

Wczoraj 29 marca 2023 odbyło się spotkanie online białoruskich nauczycieli, absolwentów kursu – Aktywnaja acenka, czyli po naszemu ocenianie...

read more

Zasady, czy granice?

Ustalanie zasad i pilnowanie, aby były przestrzegane często zamienia się w walkę pomiędzy dwoma stronami. W szkole – pomiędzy nauczycielami, a...

read more

ChatGPT o OK

Zapytałam sztuczną inteligencję - co zrobić, aby nauczyciele stosowali ocenianie kształtujące? Co prawda nie uzyskałam informacji JAK to zrobić, ale...

read more

Pułapki trudnych rozmów

W tym wpisie przedstawiam trzy pułapki, w które może wpaść lider/dyrektor w trudnej rozmowie. Są to: odchodzenie od tematu, zakładanie intencji...

read more

Odczarowanie oceniania

Wielu nauczycieli uważa, że ze względu na narzucony program nauczania i wymogi dydaktyczne, ma ograniczoną autonomię w swojej pracy z uczniami,...

read more

Ocenianie

Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest...

read more

Mam zdolności!

W tym artykule będzie o tym, co wpływa na zdolności matematyczne: dobre relacje nauczyciel-uczeń; nastawienia na rozwój (wiara w potencjał uczniów,...

read more

Podstawy nauczania

Warto wracać do podstaw nauczania, na które składają się: informacja zwrotna, zaangażowanie i dobre samopoczucie uczniów. Te elementy stosowane do...

read more

Techniki okejowe

Na początku roku szkolnego miałam przyjemność prowadzić szkolenie – Po co te patyczki? Zastanawialiśmy się – dlaczego stasujemy techniki proponowane...

read more

Pierwsze 5 dni w szkole

Cheryl Abla radzi jak przygotować się na pierwsze 5 dni w nowym roku szkolnym. Warto na początku postawić się w roli ucznia i zastanowić się, czego...

read more

6 zasad oceniania

Ocenianie jest jedną z najtrudniejszych części procesu nauczania i jednocześnie bardzo ważną. Uczeń, aby mógł uczyć się efektywnie potrzebuje...

read more

Co niesie OK?

O ocenianiu kształtującym możemy myśleć, jako o zmianie sposobu myślenia o nauczaniu. Zmiana polega na przejściu od nauczania - poprzez testowanie...

read more

Rozmowy o ocenianiu

Sposób, w jaki przedstawiamy naszym uczniom cele oceniania, zaburza ich myślenie o uczeniu się. Nauczanie poprzez przedstawienie uczniom tematu, a...

read more

Strategie nauczania

Fragment publikacji Danuty Sterna pochodzący z książki - "Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy" - pod redakcją dr Grzegorza Mazurkiewicza....

read more

Gadżedziarstwo

Wpis dla osób, które przez gadżety lubią poznawać teorię. We wpisie trzy użyteczne gadżety. Artykuł można przeczytać również pod linkiem:...

read more

OK angażuje uczniów

Pięć wskazówek wynikających z oceniania kształtującego, które mogą pomoc zaangażować uczniów niezależnie od tematu i przedmiotu: Przeprowadzanie...

read more

Widoczne nauczanie

Jak ocenianie kształtujące czyni nauczanie widocznym. Idea propagowana przez jednego z największych badaczy edukacyjnych – profesora Johna Hattiego....

read more