Ogólnie o OK Artykuły

Mózg musi odpoczywać!

Dzieci, podobnie jak dorośli, przechodzą okresy skupionej i rozproszonej uwagi. Czas trwania danego okresu zmienia się z wiekiem. Według neurologa i...

read more

Haczyki i kłódki

W nauczaniu mamy trzy istotne fazy, pierwsza to wprowadzenie, druga nauczanie, a trzecia refleksja. Ciekawym wprowadzeniem możemy zachęcić uczniów...

read more

Początek roku

Rozpoczęcie roku szkolnego jest zawsze wyzwaniem. Szczególnie lekcji odbieranych jako trudne np. lekcji matematyki. W tym wpisie kilka przykładów...

read more

Klimat w szkole

Czy w naszej szkole jest dobry klimat? Jak się o tym przekonać? Najlepiej o tym rozmawiać w jak najszerszym gronie. Dyrektor może zapytać...

read more

Mocny fundament na cały rok

Przez fundament rozumiem – tworzenie drużyny klasowej. Dzięki temu uczniowie czują się widziani, słyszani, cenieni i doceniani przez nauczyciela i...

read more

Pierwszy tydzień w szkole

Pierwszy dzień w szkole wiąże się z pewną niepewnością też dla nauczyciela. A z doświadczenia wiadomo, że jest to bardzo ważny dzień, który może...

read more

Dyscyplina

Jak przeciwdziałać drobnym wykroczeniom uczniów? Jak myślimy o dyscyplinie, to przychodzi nam na myśl narzucanie pożądanych rodzajów zachowań....

read more

Efekt falowania

Jak nie dopuścić do niepożądanych zachowań uczniów – 8 wskazówek popartych badaniami. W latach pięćdziesiątych XX wieku psychologowie Jacob Kounin i...

read more

Szkolenie nauczycieli

Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli...

read more

Pomoc uczniom potrzebującym

Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów,...

read more

Wypaleni zawodowo nauczyciele

W tym wpisie zajmiemy się dość rozpowszechniającym się zjawiskiem wypalenia zawodowego. Zaczerpniemy informacje z edukacji w USA i przytoczymy...

read more

Koniec roku szkolnego

Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już...

read more

Rywalizacja

Zostałam  zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani...

read more

Ściąganie

Artykuł inicjatywy Frajdy z nauczania podejmuje ważny i kontrowersyjny temat – sciąganie. Wspólnie z Bożeną Sozańską, Dorotą Kujawa Weinke, Urszulą...

read more

Piękny błąd

Powszechnie akceptowane jest, że uczniowie, a nawet dorośli, mówią: „Nie jestem dobry z matematyki”. Część odpowiedzialności za to spada na szkolny...

read more

Sztuka pochwał

O sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa...

read more

AA

Wczoraj 29 marca 2023 odbyło się spotkanie online białoruskich nauczycieli, absolwentów kursu – Aktywnaja acenka, czyli po naszemu ocenianie...

read more

Zasady, czy granice?

Ustalanie zasad i pilnowanie, aby były przestrzegane często zamienia się w walkę pomiędzy dwoma stronami. W szkole – pomiędzy nauczycielami, a...

read more

ChatGPT o OK

Zapytałam sztuczną inteligencję - co zrobić, aby nauczyciele stosowali ocenianie kształtujące? Co prawda nie uzyskałam informacji JAK to zrobić, ale...

read more

Pułapki trudnych rozmów

W tym wpisie przedstawiam trzy pułapki, w które może wpaść lider/dyrektor w trudnej rozmowie. Są to: odchodzenie od tematu, zakładanie intencji...

read more

Odczarowanie oceniania

Wielu nauczycieli uważa, że ze względu na narzucony program nauczania i wymogi dydaktyczne, ma ograniczoną autonomię w swojej pracy z uczniami,...

read more

Ocenianie

Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest...

read more

Mam zdolności!

W tym artykule będzie o tym, co wpływa na zdolności matematyczne: dobre relacje nauczyciel-uczeń; nastawienia na rozwój (wiara w potencjał uczniów,...

read more

Podstawy nauczania

Warto wracać do podstaw nauczania, na które składają się: informacja zwrotna, zaangażowanie i dobre samopoczucie uczniów. Te elementy stosowane do...

read more

Techniki okejowe

Na początku roku szkolnego miałam przyjemność prowadzić szkolenie – Po co te patyczki? Zastanawialiśmy się – dlaczego stasujemy techniki proponowane...

read more

Pierwsze 5 dni w szkole

Cheryl Abla radzi jak przygotować się na pierwsze 5 dni w nowym roku szkolnym. Warto na początku postawić się w roli ucznia i zastanowić się, czego...

read more

6 zasad oceniania

Ocenianie jest jedną z najtrudniejszych części procesu nauczania i jednocześnie bardzo ważną. Uczeń, aby mógł uczyć się efektywnie potrzebuje...

read more

Co niesie OK?

O ocenianiu kształtującym możemy myśleć, jako o zmianie sposobu myślenia o nauczaniu. Zmiana polega na przejściu od nauczania - poprzez testowanie...

read more

Rozmowy o ocenianiu

Sposób, w jaki przedstawiamy naszym uczniom cele oceniania, zaburza ich myślenie o uczeniu się. Nauczanie poprzez przedstawienie uczniom tematu, a...

read more

Strategie nauczania

Fragment publikacji Danuty Sterna pochodzący z książki - "Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy" - pod redakcją dr Grzegorza Mazurkiewicza....

read more

Gadżedziarstwo

Wpis dla osób, które przez gadżety lubią poznawać teorię. We wpisie trzy użyteczne gadżety. Artykuł można przeczytać również pod linkiem:...

read more

OK angażuje uczniów

Pięć wskazówek wynikających z oceniania kształtującego, które mogą pomoc zaangażować uczniów niezależnie od tematu i przedmiotu: Przeprowadzanie...

read more

Czego potrzebują uczniowie?

Artykuł w zmienionej nieco formie ukazał się w piśmie – Psychologia Dziecka 1/2022. Ukazanie oceniania kształtującego jako naturalnej potrzeby...

read more

Widoczne nauczanie

Jak ocenianie kształtujące czyni nauczanie widocznym. Idea propagowana przez jednego z największych badaczy edukacyjnych – profesora Johna Hattiego....

read more

Kontakt

Skontaktuj się ze mną
danuta.sterna@gmail.com

Nowości OK

Więcej o nowościach w Ocenianiu Kształtującym według Danuty Sterna tutaj

Ok nauczanie