Ogólnie o OK Artykuły

Partnerstwo

W tym wpisie będzie o zasadach jakimi kieruje się partnerstwo i przeniesienie ich na grunt nauczania w szkole. Partnerstwo dla Jim Knight autora...

czytaj dalej

Krytyczne myślenie w szkole

Umiejętności krytycznego myślenia są ważne w szkole, poza nią i w przyszłym dorosłym życiu ucznia. Trzeba się przygotować do analizy, syntezy i...

czytaj dalej

O badaniach Johna Hattiego

Marcin Polak przesłał mi wiadomość o wydanej dwa lata temu nowej książce Johna Hattiego. Pomyślałam, że warto zajrzeć do wywiadu z profesorem i...

czytaj dalej

Konferencja w Kętrzynie

Podczas konferencji w Kętrzynie miałam wykład o tym – Jak ocenianie kształtujące buduje samosterowność uczniów. Podałam 11 warunków, które wynikają...

czytaj dalej

Mówienie i słuchanie

Jedne z najważniejszych umiejętności, które powinien zdobyć człowiek to słuchanie i wypowiadanie się. Trzeba zacząć wcześnie. W obecnych czasach,...

czytaj dalej

4 rady na docenianie

Docenianie różni się od chwalenia. Docenianie to chwalenie za konkret. Docenianie jest bardzo potrzebne, a chwalenie może być nawet czasami...

czytaj dalej

Po równo, czy sprawiedliwie?

Poczucie sprawiedliwości jest dla uczniów bardzo ważne. Jednak często rozumieją je jako – wszystkim po równo, bez względu na możliwości. Anne Noyes...

czytaj dalej

Ważna osoba w życiu

Przypomnij sobie kogoś z twojego życia, który pomógł ci rozwinąć skrzydła. Prawdopodobnie możesz rozpoznać trzy jego cechy: Stawiał przed tobą...

czytaj dalej

Jak się szkolić w OK?

Byłam niedawno na Śląsku, prowadziłam konferencję warsztatową (3 godzinną) dotyczącą oceniania kształtującego. Brali w niej udział przedstawiciele...

czytaj dalej

Moc wzajemnego nauczania

Zawsze widziałam korzyści płynące z wzajemnego nauczania. Sama lubiłam uczyć się z kimś i lepiej rozumiałam temat, gdy mi go rówieśnik tłumaczył. W...

czytaj dalej

Otaczajmy się nagietkami!

Pewien czas temu napisałam wpis pt.: „Nagietki i Orzechy”. Wczoraj wspomniałam dyrektorom - uczestnikom o tej metaforze podczas zajęć Akademii...

czytaj dalej

O starości i młodości

Można zauważyć, że komunikacja Młody - Stary często zgrzyta. Zaczęłam się temu przyglądać i zidentyfikowałam pięć zgrzytów, które przedstawiam w tym...

czytaj dalej

Błędy

Błędy towarzysza nam stale, a czasami nawet nie wiemy, że je popełniamy. Nie każdy błąd ma poważne konsekwencje. Warto jednak mieć wykrywacz błędów,...

czytaj dalej

Błędne teorie nauczania

Są takie teorie nauczania, które zostały całkowicie obalone przez badaczy edukacyjnych, ale nadal trzymają się mocno w  szkołach. W tym wpisie o...

czytaj dalej

Gotowość ucznia

Są takie prawdy, które zanikają z biegiem czasu. Jedną z nich jest to, że każdy człowiek rozwija się w swoim tempie i przyśpieszanie procesu nie...

czytaj dalej

Alternatywne sprawdzanie

Nie oceniać, tylko sprawdzać! Ważne jest sprawdzanie, a nie ocenianie. Sprawdzać można nie tylko efekt, ale też sposób dochodzenia do wyniku, sposób...

czytaj dalej

Pomocni nauczyciele

Czy nauczyciele mogą sobie wzajemnie pomóc w nauczaniu? Zdecydowanie tak, można wykorzystać obserwacje koleżeńskie, spacer edukacyjny, rozmowy o...

czytaj dalej

Polubić siebie samego

Młodzi ludzie często są bardzo krytyczni w stosunku do siebie samych. Nie akceptują siebie i swojej indywidualności. Stanowi to duży problem, gdyż...

czytaj dalej

Komiksy w nauczaniu

Czy komiksy mogą pomagać w uczeniu się? Czy czytanie i tworzenie komiksów sprzyja kształceniu umiejętność czytania i pisania? ​​Odpowiedź nie jest...

czytaj dalej

Kręgi szacunku

Jak rozmawiać z uczniami o wartościach, życzliwości, szacunku i trudnych problemach? W tym wpisie przedstawiam propozycję kręgów szacunku. Zapewne...

czytaj dalej

Czym jest porażka?

Od nauczycieli wymaga się ciągłego wysiłku, perfekcjonizmu i nieomylności. Jest to ogromna presja, która powoduje, że wielu się zniechęca. Jest to...

czytaj dalej

Strefa komfortu

Rozwój słusznie kojarzy się z wyjściem ze strefy komfortu. Jeśli się uczmy to ją przekraczamy. Jest to trudna prawda, gdyż wskazuje na konieczność...

czytaj dalej

Klasa oparta na wartościach

Wielu z nas nauczycieli uważa, że można przedstawić uczniom zasady, których powinni przestrzegać i to wystarczy, aby te zasady zaczęły obowiązywać....

czytaj dalej

Czego się nauczyliśmy?

Często uczniowie i ich rodzice nie mają świadomości, że dzieci w szkole wiele się uczą. Przyjmują naukę szkolną, jakoś coś naturalnego, co się po...

czytaj dalej

Test jednozadaniowy

Wynik klasówki jest średnią wyliczoną ze znajomości każdego z poszczególnych zadań w teście. Może się tak zdarzyć, że uczeń zalicza klasówkę nie...

czytaj dalej

Opieka nad przedszkolakami

Każdy, kto spędził czas z dziećmi w wieku przedszkolnym, wie jak burza emocji może zmęczyć i jak trudno ją uspokoić. Nie byłam nauczycielką w...

czytaj dalej

Ważne słowa w nauczaniu

Autonomia, wybór, kompetencja, poczucie wartości, docenianie, próba, możliwość poprawy, poczucie przynależności, partnerstwo. Pewnie jest jeszcze...

czytaj dalej

Wakacje w szkole

Jesteśmy przed końcem roku. Wszyscy cieszą się na wakacje. To oczywiście zrozumiale, ale przychodzi mi refleksja, dlaczego nie możemy mieć wakacji...

czytaj dalej

Świętowanie

Mamy koniec roku szkolnego, ale to też czas na planowanie zmian w przyszłym roku szkolnym. Jedna z nich mogłaby polegać na wprowadzeniu zwyczaju...

czytaj dalej

Dobry wykład

Ten wpis poświęcony jest warunkom dobrego i efektywnego wykładu. Warunki (15) dotyczą każdego wykładu zarówno dla uczniów, jak i dla dorosłych....

czytaj dalej

5 sposobów na uczenie się

Umiejętności uczenia się są podstawą efektywnego procesu uczenia. Mimo, że mówi się o tym dużo w szkole, to nie ćwiczy się wprost tych umiejętności....

czytaj dalej

Partner do myślenia

Nauczyciel jest w swojej pracy bardzo samotny, pomimo pracy w jednej szkole z wieloma innymi nauczycielami. Ta izolacja jest główną przyczyną...

czytaj dalej

Nauczanie dzieci głosowania

Jeśli chcemy mieć demokratycznie zaangażowanych obywateli powinniśmy nauczać o wyborach i głosowaniu już małe dzieci. Za chwile wybory do Parlamentu...

czytaj dalej

Błąd jako szansa

Popełnienie błędu powinno być wykorzystywane do uczenia się, a nie krytykowane i oceniane. Podejście krytyczne do błędu zaczyna się już we wczesnym...

czytaj dalej

Nagietki i Orzechy

Jennifer Gonzalez proponuje nauczycielom znaleźć w swoim gronie osobę, którą nazywa Nagietkiem, osobę która zachęca, wspiera i jest godna zaufania....

czytaj dalej

Techniki Duolingo

Od dwóch lat ćwiczę z Duolingo język angielski. Często myślałam, aby opisać stosowane tam metody. Sądzę, że tęgie głowy pedagogiczne nad nimi...

czytaj dalej

Porażka czy sukces?

W zawodzie nauczyciela często zdarzają się porażki. Jest to bardzo trudna praca, nauczyciel ma do czynienia z różnymi uczniami i różnymi sytuacjami....

czytaj dalej

Koniec roku szkolnego

Zakończenie roku szkolnego to specyficzny czas pełen emocji, dobrych i trudnych. Trudno jest utrzymać zaangażowanie uczniów w ciągu ostatnich kilku...

czytaj dalej

Nauczanie podstaw matematyki

Wiele szkół na całym świecie odczuwa trudności w efektywnym nauczaniu matematyki. W Polsce szukamy winnych, czasami przyczynę trudności upatruje się...

czytaj dalej

Gdy uczeń nie chce

Dlaczego uczniowie odmawiają i co można z tym zrobić? Każdy z nauczycieli spotkał się z sytuacją, gdy część uczniów odmówiło wykonania zadania. Może...

czytaj dalej

Emocje i unikanie szkoły

Mogą być różne przyczyny dla których uczniowie nie chcą chodzić do szkoły. Może to być spowodowane tym, że źle się czują wśród rówieśników, boją się...

czytaj dalej

Hulający OK

Miałam okazję odwiedzić dwie szkoły, w których hula ocenianie kształtujące. Jedna to szkoła średnia - Zespół Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych w...

czytaj dalej

Ocenianie gorący temat!

Dyskutujemy na temat zmian w ocenianiu. Jak je zreformować, aby było dla uczniów, a nie przeciwko nim. Pomyślałam sobie, że porównanie dwóch...

czytaj dalej

Praca z błędem

Prawie wszyscy nauczyciele zgadzają się, że błędów nie należy się obawiać, że one stanowią kluczową, a nawet niezbędną część procesu uczenia się....

czytaj dalej

Myślenie sercem w szkole

Termin myślenie sercem przypomina, że nasze serca mogą być motywatorami do działania i odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji w naszych klasach...

czytaj dalej

Dziennik nauczycielki

Życie w szkole jest chaotyczne i szybkie, trudno znaleźć czas na refleksje, co właściwie dzieje się w szkole. Niektórzy uczniowie są ekspertami w...

czytaj dalej

Obrazki

Ostatnio spotkałam na konferencji w Krakowie Panią, uczącą przyszłych nauczycieli, która zachwycała się moimi rysunkami, a szczególnie ich...

czytaj dalej

15 prostych gier w nauczaniu

Artykuł z którego korzystam dotyczy nauczania obcych języków. Jednak matematyka  może być uznawana również za nowy i obcy język, więc może przyda...

czytaj dalej

Lubimy chodzić do szkoły

Przeczytam na portalu - Wyborcza Edukacja: „Takie mamy czasy, że  nikt nie lubi chodzić do  szkoły: ani uczniowie, ani nauczyciele, ani rodzice”...

czytaj dalej

Zeszyt przedszkolaka

Czy zeszyt w przedszkolu to dobry pomysł? Zdaniem autorki artykułu Connie Morris, z którego korzystam, prowadzenie zeszytu przez dziecko w wieku...

czytaj dalej

Efektywna wytrwałość

Małe dzieci często szybko się zniechęcają, gdy im coś nie wychodzi. Nie są przygotowane do wytrwałości i dłuższego próbowania, frustrują się...

czytaj dalej

Umiejętność skupienia się

Ludzki mózg ma niesamowitą zdolność selektywnej uwagi. Polega na tym, że możemy świadomie skierować swoją uwagę, zająć się tym, co chcemy i odłożyć...

czytaj dalej

Ściąganie!

Temat odwiecznie związany ze szkołą. W tym wpisie - o uczciwości i zachęcaniu uczniów do niej i o sposobie korzystania ze sztucznej inteligencji w...

czytaj dalej

Nic o nas bez nas

W tym wpisie o korzyściach płynących ze wspólnego określania norm klasowych i o sposobach – jak je ustanawiać. Spotykam wiele artykułów na portalach...

czytaj dalej

Ruch i nauczanie

Temat ruchu powtarza się w wielu edukacyjnych artykułach. Przejrzałam ich kilka i postanowiłam przekazać informacje, które znalazłam: badania i...

czytaj dalej

Frajda i autonomia

30 stycznia 2024 roku odbyło się kolejne spotkanie inicjatywy Frajda z nauczania. Zajmowaliśmy się odpowiedzią na pytanie: Co może zrobić dyrektor...

czytaj dalej

Narkotyki w szkołach

Znalazłam na moim ulubionym portalu Edutopia artykuł Paige Tutt, z dnia 26 stycznia 2024 roku, na temat zażywania narkotyków przez dzieci w USA....

czytaj dalej

Autonomia ucznia

Potrzeba autonomii jest potrzebna każdemu uczącemu się, jest to jedna z trzech potrzeb na które wskazuje teoria samostanowienia. Najbardziej...

czytaj dalej

Po spotkaniu Frajdy

Jesteśmy po spotkaniu inicjatywy - Frajda z nauczania, poświęcone było zadawaniu prac domowych uczniom. Zanim spłyną do mnie przykłady wartościowych...

czytaj dalej

Angażuj uczniów

O angażowaniu uczniów, swoje wskazówki w ramach Frajdy z nauczania przesłały: Iwona Zając, Izabela Greszta (obie Panie pierwszy raz we Frajdzie),...

czytaj dalej

Angażuj uczniów!

Ten wpis będzie miał trzy części. Wpis inspirowany wskazówkami Wiliama Glassera na temat sposobów angażowania uczniów  (2 strony czytania) Przykłady...

czytaj dalej

Gry teatralne

Dużo zależy od tego, jak zaczniemy dzień z uczniami. W tym wpisie początek dnia dla młodszych dzieci, zaplanowany z wykorzystaniem gier teatralnych....

czytaj dalej

Samostanowienie

Jestem zafascynowana teoria samostanowienia. Znalazłam artykuł, który przedstawia jej ogólne założenia, nie tylko w dziedzinie edukacji. Korzystam z...

czytaj dalej

Uczniowie na pokładzie

Nadeszły czasy, gdy nie można traktować uczniów jedynie jako odbiorców procesu nauczania, konieczne jest włączenie ich w ten proces. W tym wpisie –...

czytaj dalej

Pytania i odpowiedzi o OK

Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy....

czytaj dalej

Pytania do OK

Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy....

czytaj dalej

Fiszki

Badanie opublikowane w 2023 roku w czasopiśmie Applied Cognitive Psychology wykazało, że uczniowie drugiej klasy zapamiętują więcej faktów...

czytaj dalej

Budowanie relacji z uczniami

Dobrze wiemy, że relacje są najważniejsze. Szczególnie teraz, gdy młodzi ludzie czują się ogromnie samotni. Stawia to przed nauczycielami wyzwania w...

czytaj dalej

Drobnostki

Dlaczego małe rzeczy - drobnostki mają znaczenie w szkole? Często słyszymy radę - Nie przejmuj się drobnostkami! Ale to właśnie z drobnostek składa...

czytaj dalej

Jak zarządzać klasą?

Na wiele czynników nauczyciel nie ma wpływu np.: liczba uczniów w klasie, wynagrodzenie, polityka szkoły itp. Ale dwa na dwa z nich ma wpływ:...

czytaj dalej

7 sposobów doceniania

Gary Chapman i Paul White w swojej książce The 5 Languages of Appreciation in the Workplace, to work  - opisali pięć kluczowych sposobów wyrażania...

czytaj dalej

Radość w uczeniu się

Dzieci w naturalny sposób maja radość z tego, ze się czego uczą. Wystarczy obserwować dziecko, które uczy się chodzić lub jeździć na rowerze....

czytaj dalej

Małe zwycięstwa

Kilka lat temu moja przyjaciółka dyrektorka szkoły Alinka Woźniak podstawowej, z którą  spędziłyśmy godziny na rozmowie o szkole, opowiedziała mi...

czytaj dalej

Trudna rozmowa.

Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie. W pierwszej...

czytaj dalej

Refleksja nad własną nauką

Przez wiele lat słyszę, że trzeba uczniów uczyć – jak się uczyć. Jednak mało się mówi – jak to robić. Ten wpis jest pewnym krokiem na tej drodze....

czytaj dalej

Nauczanie przez dociekanie

Czy uczenie się oparte na dociekaniu jest skuteczniejsze niż bezpośrednie nauczanie? Debata toczy się od lat i nadal budzi wiele emocji. Ja również...

czytaj dalej

Mózg musi odpoczywać!

Dzieci, podobnie jak dorośli, przechodzą okresy skupionej i rozproszonej uwagi. Czas trwania danego okresu zmienia się z wiekiem. Według neurologa i...

czytaj dalej

Haczyki i kłódki

W nauczaniu mamy trzy istotne fazy, pierwsza to wprowadzenie, druga nauczanie, a trzecia refleksja. Ciekawym wprowadzeniem możemy zachęcić uczniów...

czytaj dalej

Początek roku

Rozpoczęcie roku szkolnego jest zawsze wyzwaniem. Szczególnie lekcji odbieranych jako trudne np. lekcji matematyki. W tym wpisie kilka przykładów...

czytaj dalej

Klimat w szkole

Czy w naszej szkole jest dobry klimat? Jak się o tym przekonać? Najlepiej o tym rozmawiać w jak najszerszym gronie. Dyrektor może zapytać...

czytaj dalej

Mocny fundament na cały rok

Przez fundament rozumiem – tworzenie drużyny klasowej. Dzięki temu uczniowie czują się widziani, słyszani, cenieni i doceniani przez nauczyciela i...

czytaj dalej

Pierwszy tydzień w szkole

Pierwszy dzień w szkole wiąże się z pewną niepewnością też dla nauczyciela. A z doświadczenia wiadomo, że jest to bardzo ważny dzień, który może...

czytaj dalej

Dyscyplina

Jak przeciwdziałać drobnym wykroczeniom uczniów? Jak myślimy o dyscyplinie, to przychodzi nam na myśl narzucanie pożądanych rodzajów zachowań....

czytaj dalej

Efekt falowania

Jak nie dopuścić do niepożądanych zachowań uczniów – 8 wskazówek popartych badaniami. W latach pięćdziesiątych XX wieku psychologowie Jacob Kounin i...

czytaj dalej

Szkolenie nauczycieli

Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli...

czytaj dalej

Pomoc uczniom potrzebującym

Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów,...

czytaj dalej

Koniec roku szkolnego

Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już...

czytaj dalej

Rywalizacja

Zostałam  zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani...

czytaj dalej

Ściąganie

Artykuł inicjatywy Frajdy z nauczania podejmuje ważny i kontrowersyjny temat – sciąganie. Wspólnie z Bożeną Sozańską, Dorotą Kujawa Weinke, Urszulą...

czytaj dalej

Piękny błąd

Powszechnie akceptowane jest, że uczniowie, a nawet dorośli, mówią: „Nie jestem dobry z matematyki”. Część odpowiedzialności za to spada na szkolny...

czytaj dalej

Sztuka pochwał

O sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa...

czytaj dalej

AA

Wczoraj 29 marca 2023 odbyło się spotkanie online białoruskich nauczycieli, absolwentów kursu – Aktywnaja acenka, czyli po naszemu ocenianie...

czytaj dalej

Zasady, czy granice?

Ustalanie zasad i pilnowanie, aby były przestrzegane często zamienia się w walkę pomiędzy dwoma stronami. W szkole – pomiędzy nauczycielami, a...

czytaj dalej

ChatGPT o OK

Zapytałam sztuczną inteligencję - co zrobić, aby nauczyciele stosowali ocenianie kształtujące? Co prawda nie uzyskałam informacji JAK to zrobić, ale...

czytaj dalej

Pułapki trudnych rozmów

W tym wpisie przedstawiam trzy pułapki, w które może wpaść lider/dyrektor w trudnej rozmowie. Są to: odchodzenie od tematu, zakładanie intencji...

czytaj dalej

Odczarowanie oceniania

Wielu nauczycieli uważa, że ze względu na narzucony program nauczania i wymogi dydaktyczne, ma ograniczoną autonomię w swojej pracy z uczniami,...

czytaj dalej

Ocenianie

Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest...

czytaj dalej

Mam zdolności!

W tym artykule będzie o tym, co wpływa na zdolności matematyczne: dobre relacje nauczyciel-uczeń; nastawienia na rozwój (wiara w potencjał uczniów,...

czytaj dalej

Podstawy nauczania

Warto wracać do podstaw nauczania, na które składają się: informacja zwrotna, zaangażowanie i dobre samopoczucie uczniów. Te elementy stosowane do...

czytaj dalej

Techniki okejowe

Na początku roku szkolnego miałam przyjemność prowadzić szkolenie – Po co te patyczki? Zastanawialiśmy się – dlaczego stasujemy techniki proponowane...

czytaj dalej

Pierwsze 5 dni w szkole

Cheryl Abla radzi jak przygotować się na pierwsze 5 dni w nowym roku szkolnym. Warto na początku postawić się w roli ucznia i zastanowić się, czego...

czytaj dalej

6 zasad oceniania

Ocenianie jest jedną z najtrudniejszych części procesu nauczania i jednocześnie bardzo ważną. Uczeń, aby mógł uczyć się efektywnie potrzebuje...

czytaj dalej

Co niesie OK?

O ocenianiu kształtującym możemy myśleć, jako o zmianie sposobu myślenia o nauczaniu. Zmiana polega na przejściu od nauczania - poprzez testowanie...

czytaj dalej

Rozmowy o ocenianiu

Sposób, w jaki przedstawiamy naszym uczniom cele oceniania, zaburza ich myślenie o uczeniu się. Nauczanie poprzez przedstawienie uczniom tematu, a...

czytaj dalej

Strategie nauczania

Fragment publikacji Danuty Sterna pochodzący z książki - "Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy" - pod redakcją dr Grzegorza Mazurkiewicza....

czytaj dalej

Gadżedziarstwo

Wpis dla osób, które przez gadżety lubią poznawać teorię. We wpisie trzy użyteczne gadżety. Artykuł można przeczytać również pod linkiem:...

czytaj dalej

OK angażuje uczniów

Pięć wskazówek wynikających z oceniania kształtującego, które mogą pomoc zaangażować uczniów niezależnie od tematu i przedmiotu: Przeprowadzanie...

czytaj dalej

Widoczne nauczanie

Jak ocenianie kształtujące czyni nauczanie widocznym. Idea propagowana przez jednego z największych badaczy edukacyjnych – profesora Johna Hattiego....

czytaj dalej