Ogólnie o OK Artykuły
Co zrobić, gdy w prezentacji coś nie sztymuje?
Bywa tak, że podczas wykładu lub prezentacji coś się psuje i przeszkadza. Na przykład ekrany ze slajdami ściemniają się, lub źle się wyświetlają? Co...
Jak nauczyciele mogą budować swoją pewność siebie?
Pewność siebie nauczyciela, określana jest w czasopismach naukowych jako „poczucie własnej skuteczności”. Jest to uczucie potrzebne, a nawet...
Etapy stawania się dobrym dyrektorem szkoły
Podstawowa rada, to utrzymywanie dobrych relacji z nauczycielami, personelem, uczniami i rodzicami. To kluczowa rada, ale jak to osiągnąć? John...
Mózg musi odpoczywać!
Dzieci, podobnie jak dorośli, przechodzą okresy skupionej i rozproszonej uwagi. Czas trwania danego okresu zmienia się z wiekiem. Według neurologa i...
Haczyki i kłódki
W nauczaniu mamy trzy istotne fazy, pierwsza to wprowadzenie, druga nauczanie, a trzecia refleksja. Ciekawym wprowadzeniem możemy zachęcić uczniów...
Początek roku
Rozpoczęcie roku szkolnego jest zawsze wyzwaniem. Szczególnie lekcji odbieranych jako trudne np. lekcji matematyki. W tym wpisie kilka przykładów...
Klimat w szkole
Czy w naszej szkole jest dobry klimat? Jak się o tym przekonać? Najlepiej o tym rozmawiać w jak najszerszym gronie. Dyrektor może zapytać...
Mocny fundament na cały rok
Przez fundament rozumiem – tworzenie drużyny klasowej. Dzięki temu uczniowie czują się widziani, słyszani, cenieni i doceniani przez nauczyciela i...
Dlaczego uczniowie zachowują się niewłaściwie?
Każdy z nauczycieli spotkał ucznia, który nie zamierza przestrzegać obowiązujących norm. Uniemożliwia innym uczniom naukę, a nauczycielowi...
Co zrobić, aby uczeń zapamiętał?
Pewnie niejednokrotnie zastanawialiście się - dlaczego wasi uczniowie nie pamiętają, co było na lekcji, dlaczego nawet dorośli szybko zapominają, o...
Sposoby na uciszenie hałaśliwej klasy
Dopiero zacznie się rok szkolny, ale wszyscy pamiętamy, że za chwilkę będziemy mieć dość hałasu w klasie. Przeszkadza on nauczycielowi, ale też (i...
Pierwszy tydzień w szkole
Pierwszy dzień w szkole wiąże się z pewną niepewnością też dla nauczyciela. A z doświadczenia wiadomo, że jest to bardzo ważny dzień, który może...
Aktywności służące zapamiętywaniu i efektywnemu uczeniu się
We wpisie przedstawiam 6 wskazówek dla nauczyciela, mających na celu takie nauczanie, aby było one efektywne i każdy uczeń miał szansę osiągnąć...
Jak zaangażować uczniów w naukę Okejem?
Zaangażowanie jest podstawą uczenia się. Przyjrzyjmy się trzem rodzajom zaangażowania: relacyjnemu, intelektualnemu i emocjonalnemu oraz pomocy ze...
Robienie mniej – deimplementacja
Nauczyciele mają wiele obowiązków, dlatego warto robić mniej, a lepiej. W artykule z którego korzystam nazywane jest to - deimplementacją. Jest to...
Korzystanie z ChatGPT do tworzenia lekcji
ChatGPT budzi wiele niepokoju wśród nauczycieli, ale zaczyna być również przez nich wykorzystywany, szczególnie w zakresie planowania nauczania....
Dyscyplina
Jak przeciwdziałać drobnym wykroczeniom uczniów? Jak myślimy o dyscyplinie, to przychodzi nam na myśl narzucanie pożądanych rodzajów zachowań....
Co działa lepiej niż karanie w szkole?
Wszyscy znamy ucznia, który nigdy nie odrabia pracy domowej, często się spóźnia na lekcje, nie uczestniczy w lekcji i nie wykazuje zainteresowania,...
7 znanych i powszechnych błędów nauczycielskich
Znamy wielu uczniów, którzy sprawiają swoim zachowaniem trudności. W tym wpisie zajmiemy się, na pewno znanymi Wam, ale wartymi przypomnienia...
Efekt falowania
Jak nie dopuścić do niepożądanych zachowań uczniów – 8 wskazówek popartych badaniami. W latach pięćdziesiątych XX wieku psychologowie Jacob Kounin i...
Ocenianie oparte na standardach
Dużo mówimy o ocenianiu i potrzebie zmiany. Znalazłam artykuł na portalu edukacyjnym USA o ocenianiu przy pomocy standardów. W USA są wyznaczone...
Psychologiczne żniwo egzaminów
Jesteśmy po egzaminach. Toczy się dyskusja na ile są one potrzebne i jakie koszty psychiczne i finansowe ponosimy. Likwidacja lub tylko zmiana...
Szkolenie nauczycieli
Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli...
Nie możemy liczyć na prawdziwy proces uczenia bez wytworzenia prawdziwych relacji
Igor Bykowski - dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie, nauczyciel języka polskiego Mówiąc o nauczaniu warto wspomnieć, że dobra lekcja...
Pomoc uczniom potrzebującym
Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów,...
Wypaleni zawodowo nauczyciele
W tym wpisie zajmiemy się dość rozpowszechniającym się zjawiskiem wypalenia zawodowego. Zaczerpniemy informacje z edukacji w USA i przytoczymy...
Nauczanie w licznej klasie – 8 wskazówek
Każdy nauczyciel wie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych...
Nawyk refleksji w pracy nauczyciela
John Dewey powiedział: „Nie uczymy się z doświadczenia… uczymy się z refleksji nad doświadczeniem”. Refleksja jest niezbędna dla każdego uczącego...
Koniec roku szkolnego
Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już...
Niekonwencjonalne strategie nauczania i propozycja dla nauczycieli
W tym wpisie przedstawię 6 strategii, które na pierwszy rzut oka są sprzeczne z naszą intuicją i z tym do czego przywykliśmy. Jednak badania...
Rywalizacja
Zostałam zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani...
Wyzwania stojące przed szkołami na całym świecie
Wiele mówi się w Polsce o tym, że oświata musi się zmienić. Szkoły na całym świecie stoją przed tym wyzwaniem - jak lepiej przygotować młodych ludzi...
Nauczyciel artysta, a zaufanie dyrektora
Zgadzamy się, że nauczyciele powinni otrzymywać większe wynagrodzenie. Wiele osób upatruje w niskich zarobkach przyczynę odchodzenia nauczycieli z...
Liderstwo w firmie, szkole i w nauczaniu
Pojęcia: „lider” i „menedżer” są często używane zamiennie, ale w rzeczywistości bardzo się różnią. Menedżer dba, aby wszystko przebiegało zgodnie z...
Ściąganie
Artykuł inicjatywy Frajdy z nauczania podejmuje ważny i kontrowersyjny temat – sciąganie. Wspólnie z Bożeną Sozańską, Dorotą Kujawa Weinke, Urszulą...
10 najważniejszych badań edukacyjnych z 2022 r
Za portalem Edutopia przedstawiam istotne badania edukacyjne z 2022 roku wybrane przez Youki Teradę i Stephen Merrill. Na końcu wnioski, które mogą...
Piękny błąd
Powszechnie akceptowane jest, że uczniowie, a nawet dorośli, mówią: „Nie jestem dobry z matematyki”. Część odpowiedzialności za to spada na szkolny...
Sztuka pochwał
O sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa...
11 pomysłów na zakończenie lekcji
Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym...
AA
Wczoraj 29 marca 2023 odbyło się spotkanie online białoruskich nauczycieli, absolwentów kursu – Aktywnaja acenka, czyli po naszemu ocenianie...
Poczucie przynależności i więzi w szkołach
Przynależność jest podstawową potrzebą człowieka. Jest to jedna z trzech potrzeb, które wymienia teoria samostanowienia. Pozostałe to autonomia i...
Zdążyć przed przemocą rówieśniczą
W tym artykule, razem z nauczycielami z inicjatywy Frajda z nauczania – Jolantą Łosowską, Beatą Bogdanowicz-Jaz, Olgą Tórz-Wciórka, Kariną Wójcik,...
Zasady, czy granice?
Ustalanie zasad i pilnowanie, aby były przestrzegane często zamienia się w walkę pomiędzy dwoma stronami. W szkole – pomiędzy nauczycielami, a...
Nauczanie za pomocą karteczek samoprzylepnych (część druga)
Tanie, łatwe w użyciu i szeroko dostępne karteczki samoprzylepne mogą być efektywnie wykorzystane w nauczaniu. W tym wpisie przedstawię wiele...
Nauczanie za pomocą karteczek samoprzylepnych (część pierwsza)
Tanie, łatwe w użyciu i szeroko dostępne karteczki samoprzylepne mogą być efektywnie wykorzystane w nauczaniu. W tym wpisie przedstawię wiele...
ChatGPT o OK
Zapytałam sztuczną inteligencję - co zrobić, aby nauczyciele stosowali ocenianie kształtujące? Co prawda nie uzyskałam informacji JAK to zrobić, ale...
Lider koncentrujący się na ludziach
Joel Trammell, z którego artykułu w tym wpisie korzystam, zwraca uwagę na to, że wielu przywódców koncentruje się bardziej na prowadzeniu firmy, niż...
Pułapki trudnych rozmów
W tym wpisie przedstawiam trzy pułapki, w które może wpaść lider/dyrektor w trudnej rozmowie. Są to: odchodzenie od tematu, zakładanie intencji...
Odczarowanie oceniania
Wielu nauczycieli uważa, że ze względu na narzucony program nauczania i wymogi dydaktyczne, ma ograniczoną autonomię w swojej pracy z uczniami,...
Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu
Sprawdzianom i ich ocenieniu nie poświęca się w szkole należytej uwagi. Niby ocenianie, owszem, jest ważne, ale raczej jako pokazanie uczniom,...
Ocenianie
Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest...
Być znaczącym dorosłym dla młodego człowieka
Jak myślisz, jaka byłaby odpowiedź uczniów w twojej szkole na temat pytania o poczucie więzi z nauczycielami? W tym wpisie przypomnę sposoby na...
Informacja zwrotna i aktywne słuchanie w ocenianiu kształtującym
Komunikacja ma kluczowe znaczenie dla budowania relacji. Jednak często w szkole komunikacja odbywa się tylko w jedną stronę. To nauczyciel...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – część czwarta
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – część trzecia
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – druga część
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – część pierwsza
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Wskazówki do oceniania pomagającego w uczeniu się
Ocenianie to trudna sprawa zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Ponieważ ocenianie jest potrzebne uczniom i wymagane w prawie oświatowym, to...
Mam zdolności!
W tym artykule będzie o tym, co wpływa na zdolności matematyczne: dobre relacje nauczyciel-uczeń; nastawienia na rozwój (wiara w potencjał uczniów,...
Podstawy nauczania
Warto wracać do podstaw nauczania, na które składają się: informacja zwrotna, zaangażowanie i dobre samopoczucie uczniów. Te elementy stosowane do...
Królowa, której naród nienawidzi. Matematyka przedmiot kłopotliwy
Czytam dużo artykułów na temat edukacji opublikowanych w Stanach Zjednoczonych i Australii. Cyklicznie powracają artykuły na temat nauczania...
4 efektywne praktyki nauczania i uczenia się
Każdy uczeń może się lepiej uczyć. Badania pokazują, że można doskonalić uczenie się, a nawet znane są strategie, jak to można robić i jakiej...
Przeciwko ocenianiu stopniami w edukacji wczesnoszkolnej
Tekst Jacka Strzemiecznego - uzasadnienie z roku 2014 do stanowiska koalicji Dzieci bez Stopni. Nadal aktualne i z wieloma odnośnikami do badań. W...
Kilka podstawowych pomysłów na nauczanie
Wiele dobrych strategii nauczania ze szkoły podstawowej można z korzyścią przenieść do szkół średnich. Na pewnej konferencji, na której prowadziłam...
Techniki okejowe
Na początku roku szkolnego miałam przyjemność prowadzić szkolenie – Po co te patyczki? Zastanawialiśmy się – dlaczego stasujemy techniki proponowane...
Szkoła nie jest tylko dla ucznia
W równym stopniu jest dla nauczyciela, który spędza w niej większość swojego zawodowego życia. Nawet jeśli nie jest w niej faktycznie obecny, to...
O czym warto pamiętać w roku szkolnym?
Wakacje powinny dostarczyć nam nowej energii i tak przeważnie się dzieje. Idziemy do szkoły pełni nadziei i postanowień. Ale… rzeczywistość ściąga...
Pierwsze 5 dni w szkole
Cheryl Abla radzi jak przygotować się na pierwsze 5 dni w nowym roku szkolnym. Warto na początku postawić się w roli ucznia i zastanowić się, czego...
5 rzeczy, których uczniowie potrzebują, aby budować oparte na zaufaniu relacje z nauczycielem
Wszyscy jesteśmy przekonani, że relacje nauczyciela z uczniami, oparte na zaufaniu są kluczowe dla skutecznego nauczania. Przez pandemię, te relacje...
Ocenianie kształtujące pomaga w samodzielności i motywacji do uczenia się.
Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie byli: samodzielni, zmotywowani do nauki i odpowiedzialni za swój proces uczenia się. Uczniowie często nie potrafią...
Wskazówki ekspertów do uczenia się
Tym razem kilka wskazówek dla nauczycieli od naukowców, zajmujących się uczeniem. Wskazówki są praktyczne. Część z nich jest nam dobrze znana, ale...
6 zasad oceniania
Ocenianie jest jedną z najtrudniejszych części procesu nauczania i jednocześnie bardzo ważną. Uczeń, aby mógł uczyć się efektywnie potrzebuje...
Nie stawiajmy dzieci w trudnych i dwuznacznych sytuacjach!
Chodzi za mną już dłuższy czas ten temat. My dorośli wymagamy od dzieci, aby były moralne, odróżniały dobro od zła i postępowały, tak jak należy, a...
Nowa definicja oceniania kształtującego
W tym wpisie przedstawię nową definicję oceniania kształtującego zaproponowaną przez prestiżową amerykańską instytucję i rozbiorę ją na części i...
Co niesie OK?
O ocenianiu kształtującym możemy myśleć, jako o zmianie sposobu myślenia o nauczaniu. Zmiana polega na przejściu od nauczania - poprzez testowanie...
W obronie sprawdzianów. Sprawdziany kształtujące.
Sprawdzanie wiedzy może odbywać się w różny sposób, najczęściej jest to klasówka lub test, ale może to również być napisanie eseju, przedstawienie...
Po co uczniowie chodzą do szkoły?
Nikt z nas nie ma wątpliwości, że powodem jest ich rozwój, zdobywanie wiedzy i umiejętności. Czy jednak uczniowie widzą tę sprawę tak samo?...
Dwie szkodliwe opinie dotyczące oceniania kształtującego
Badania jasno pokazują, że stosowanie oceniania kształtującego (OK) silnie wpływa na osiągnięcia uczniów. Jednak nie wszyscy rozumiemy tak samo...
Ocenianie kształtujące i projekty
Ocena wykonania projektów nie jest prosta. Dzięki projektowi uczniowie rozwijają tak wiele umiejętności, że może być trudno zdecydować, co, jak i...
Uczenie się widoczne na ścianie
Przeczytałam artykuł australijskiej nauczycielki Joanny Marsh brzmiący bardzo tajemniczo – ściany typu Bump-it-up...
Doskonalenie się w ocenianiu kształtującym
W tym artykule o tym, jak nauczyciele mogą rozwijać ocenianie kształtujące – doświadczenia ze Stanów Zjednoczonych i sugestie dla polskich...
Rozmowy o ocenianiu
Sposób, w jaki przedstawiamy naszym uczniom cele oceniania, zaburza ich myślenie o uczeniu się. Nauczanie poprzez przedstawienie uczniom tematu, a...
OK, czyli partnerstwo w nauczaniu i uczeniu się
W artykule zajęłam się sposobem na budowanie partnerstwa w szkole. Pomocą do tego może być ocenianie kształtujące. Poprzez przedstawienie pięciu...
Strategie nauczania
Fragment publikacji Danuty Sterna pochodzący z książki - "Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy" - pod redakcją dr Grzegorza Mazurkiewicza....
Gadżedziarstwo
Wpis dla osób, które przez gadżety lubią poznawać teorię. We wpisie trzy użyteczne gadżety. Artykuł można przeczytać również pod linkiem:...
Innowacja pedagogiczna: OK zeszyt
Jak wprowadzać innowacje pedagogiczna w szkole? Jak Michał Szczepanik wprowadził innowację związaną ze stosowaniem OK zeszytu.3,5 stron czytania...
OK angażuje uczniów
Pięć wskazówek wynikających z oceniania kształtującego, które mogą pomoc zaangażować uczniów niezależnie od tematu i przedmiotu: Przeprowadzanie...
Czy ocenianie kształtujące może być w szkole wspólnie wykorzystywane przez nauczycieli?
Artykuł dla osób, które chciałyby wspólnie z innymi nauczycielami wprowadzać OK do nauczania. Cztery rady, jak to zrobić. Artykuł można też...
Nauczyciel towarzyszem ucznia w uczeniu się
O tym, jak strategie oceniania kształtującego mogą pomóc w nauczaniu, praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Artykuł można też przeczytać pod...
Odpowiedź Johna Hattiego na pytania nauczycieli
Odpowiedzi na cztery pytania, które nauczyciele zadali profesorowi Johnowi Hattiemu: Jak tworzyć wraz z uczniami kryteria sukcesu? Co zrobić, aby...
Czego potrzebują uczniowie?
Artykuł w zmienionej nieco formie ukazał się w piśmie – Psychologia Dziecka 1/2022. Ukazanie oceniania kształtującego jako naturalnej potrzeby...
OK jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym dobrego nauczania.
Pomimo, że jestem zwolenniczką i propagatorką OK, to jednak nie uważam, że jest to jedyna dobra droga. OK jest warunkiem koniecznym dobrego...
Ocenianie kształtujące – pokonywanie luki
Ocenianie kształtujące jako pokonywanie luki pomiędzy tym, jak jest, a tym gdzie chcielibyśmy być. Omówienie pięciu strategii oceniania...
OK, czyli partnerstwo w nauczaniu i uczeniu się w szkole
Przedstawienie pięciu strategii OK, jako "szkieletu" oceniania kształtującego. Pokazanie, jak ocenianie kształtujące może pomóc w budowaniu...
Widoczne nauczanie
Jak ocenianie kształtujące czyni nauczanie widocznym. Idea propagowana przez jednego z największych badaczy edukacyjnych – profesora Johna Hattiego....
Krótka Historia OK w Polsce
marzec 2022 Danuta Sterna OK w Polsce z osobistej perspektywy Historia oceniania kształtującego w Polsce z osobistej perspektywy Danuty...