Ogólnie o OK Artykuły
Czym jest porażka?
Od nauczycieli wymaga się ciągłego wysiłku, perfekcjonizmu i nieomylności. Jest to ogromna presja, która powoduje, że wielu się zniechęca. Jest to...
Strefa komfortu
Rozwój słusznie kojarzy się z wyjściem ze strefy komfortu. Jeśli się uczmy to ją przekraczamy. Jest to trudna prawda, gdyż wskazuje na konieczność...
Klasa oparta na wartościach
Wielu z nas nauczycieli uważa, że można przedstawić uczniom zasady, których powinni przestrzegać i to wystarczy, aby te zasady zaczęły obowiązywać....
Pochwała rutyn nauczycielskiego dnia
Ten wpis będzie o zwyczajach/rutynach, które warto wprowadzić do swego nauczycielskiego życia. Są one pomocą w samoregulacji. Przedstawiam 10...
Czy Twoja szkoła jest ageistyczna?
Tłumacz gogle przetłumaczył słowo angielskie : ageist na przymiotnik – ageistyczna. Wydaje mi się, że brakuje w polskim języku takiego określenia, a...
Porównywanie – złodziej radości
Znalazłam krótki artykuł o sile i sensie porównywania. Postaram się przedstawić cienie tej praktyki i możliwe warianty jej zastąpienia. Artykuł, z...
Modele współnauczania (team teaching)
Z nową energią w nowym roku szkolnym polecam rozważenie możliwości wspólnego nauczania, czyli prowadzenia lekcji przez dwóch nauczycieli. W tym...
Jak pielęgnować poczucie przynależności u uczniów ze specjalnymi potrzebami?
Teoria samostanowienia wymienia trzy potrzeby każdej osoby uczącej się, są to: poczucie kompetencji, autonomii i więzi. Więź oznacza, że szkoła...
Jak poinformować uczniów w klasie pierwszej o oczekiwaniach?
Pierwszy tydzień szkoły dla uczniów rozpoczynających naukę to wyzwanie. Ten czas to okazja do ustalenia wzajemnych oczekiwań. Rozmowa o...
10 sposobów na promowanie samodzielności uczniów w szkole
Dlaczego uczniowie przychodzą do szkoły pełni nadziei, a z czasem ta nadzieja wygasa i pozostaje tylko obowiązek? W dużym stopniu, to my nauczyciela...
Czego się nauczyliśmy?
Często uczniowie i ich rodzice nie mają świadomości, że dzieci w szkole wiele się uczą. Przyjmują naukę szkolną, jakoś coś naturalnego, co się po...
Nowy rok szkolny zaprzyjaźniony z błędem
Dużo się mówi w edukacji o popełnianiu błędów, ale stale uczniowie obawiają się popełniać błędy, gdyż są za nie karani krytyką lub słabym stopniem i...
Jak zacząć – pierwsza lekcja w nowym roku szkolnym
Pierwsza lekcja jest wyjątkową lekcją w roku szkolnym. Jest okazją do powitania uczniów, porozmawiania z nimi o ich nadziejach i obawach oraz...
Jak zacząć z rodzicami nowy rok szkolny?
Rodzice są ekspertami w zakresie swoich dzieci, a czerpiąc z ich wiedzy można wspomóc proces nauczania. Warto poznać rodziców, gdyż łatwiej będzie...
7 pytań uczniów pierwszego dnia w szkole
Pierwszy dzień szkoły, to najważniejszy dzień w roku szkolnym. Warto dobrze zacząć! Uczniowie (zdaniem Cheryl Mizerny autorki artykułu z którego...
Dobrze Ci radzę – 4 przestrogi dla nowych nauczycieli
Znalazłam na moim ulubionym portalu edukacyjnym Edutopia artykuł na temat „złych” rad dla nowych nauczycieli. Każdy z nas przypomina sobie swoje...
Ankieta na początku roku szkolnego
Przede wszystkim trzeba siebie zapytać, po co mi wyniki tej ankiety? Mogą być co najmniej dwa powody: Chcę się dowiedzieć, na jakim naukowym...
7 rad na początek roku szkolnego
Zawód nauczyciela jest niezmiernie wymagający. Trzeba mieć niezwykle dużo umiejętności i być odpornym na porażki, ale za to może być ogromnie...
Budowanie relacji z dziećmi od pierwszego dnia w szkole
Każdy z nauczycieli spotkał ucznia zbuntowanego, przeszkadzającego w lekcjach, z którym nie można było się dogadać. Naturalnie zaczynamy takiego...
Test jednozadaniowy
Wynik klasówki jest średnią wyliczoną ze znajomości każdego z poszczególnych zadań w teście. Może się tak zdarzyć, że uczeń zalicza klasówkę nie...
Sposoby przygotowania uczniów młodszych do samoregulacji
Chcielibyśmy, aby szkoła uczyła uczniów samoregulacji. Dobrze byłoby zacząć od samego początku. Samoregulacja jest też jednym z celów stosowania...
5 wskazówek na zapamiętywanie imion uczniów
Może się tak zdarzyć, że nauczyciel zaczyna rok szkolny z 120 nowymi uczniami. Jak zapamiętać ich imiona? Jest to ważne, bo jeśli nauczyciel zwraca...
Gąbki edukacyjne – 27 awaryjnych i sprawdzonych przez nauczycieli zadań dla uczniów. Część 2.
Część 2. Druga część pomysłów na gąbki na każdym przedmiocie. Co to jest? Nauczyciel umieszcza przedmiot w nieprzezroczystej torbie. Uczniowie...
Gąbki edukacyjne – 27 awaryjnych i sprawdzonych przez nauczycieli zadań dla uczniów. Część 1.
Każdemu nauczycielowi zdarzyło się, że mimo przygotowanej lekcji, nie szła ona dobrze. Mogło to być to spowodowane nieprzewidzianą sytuacją (np. osa...
9 znaczących minut dla więzi każdego dnia
Znany neurobiolog, dr Jaak Panksepp, stworzył 9-minutową teorię dla rodziców i opiekunów, pokazującą, jak więź emocjonalna nawiązywana w określonych...
Opieka nad przedszkolakami
Każdy, kto spędził czas z dziećmi w wieku przedszkolnym, wie jak burza emocji może zmęczyć i jak trudno ją uspokoić. Nie byłam nauczycielką w...
Jak pomóc mózgowi zapamiętać?
Byłam na świetnej konferencji w Gdyni: SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI DOBROSTAN W SZKOLE, SZKOŁA DOBRYCH RELACJI. Wysłuchałam bardzo dobrych i dających wiele do...
Przyjaźnić się z błędem
Możliwość popełniania błędów i uczenia się na nich jest kluczowe dla procesu uczenia się. W tym wpisie cztery sposoby - jak dobrze wykorzystać...
Ważne słowa w nauczaniu
Autonomia, wybór, kompetencja, poczucie wartości, docenianie, próba, możliwość poprawy, poczucie przynależności, partnerstwo. Pewnie jest jeszcze...
Frajda w liczbach w roku szkolnym 23/24
Inicjatywa Frajda z nauczania działa już trzy lata. Polega na tym, że grupa nauczycieli dopisuje przykłady i refleksje ze swojego przedmiotu do...
Wakacje w szkole
Jesteśmy przed końcem roku. Wszyscy cieszą się na wakacje. To oczywiście zrozumiale, ale przychodzi mi refleksja, dlaczego nie możemy mieć wakacji...
Znaczące zadania domowe z matematyki
Matematyka wymaga ćwiczeń. Napisałam już kilka wpisów na temat prac domowych, teraz jeszcze jeden poświęcony matematyce. Przykłady będą z...
Prace domowe nieoceniane stopniem
Ten wpis będzie agitował za nieocenianiem prac domowych. Pisałam o tym wczoraj: https://oknauczanie.pl/10-wskazowek-do-pracy-domowej, ale warto...
10 wskazówek do pracy domowej
Zdania na temat zadawanych uczniom prac domowych są podzielone. Wielu nauczycieli opowiada się za ich całkowitym wyeliminowaniem, władzę oświatowe w...
Świętowanie
Mamy koniec roku szkolnego, ale to też czas na planowanie zmian w przyszłym roku szkolnym. Jedna z nich mogłaby polegać na wprowadzeniu zwyczaju...
Czy ruchliwa klasa to problem?
Dzięki uprzejmości autorki tekstu Kariny Wójcik, przedstawiam jej artykuł przygotowany na konferencję w Rumunii. Konferencja odbyła się maju 2024...
Dobry wykład
Ten wpis poświęcony jest warunkom dobrego i efektywnego wykładu. Warunki (15) dotyczą każdego wykładu zarówno dla uczniów, jak i dla dorosłych....
5 sposobów na uczenie się
Umiejętności uczenia się są podstawą efektywnego procesu uczenia. Mimo, że mówi się o tym dużo w szkole, to nie ćwiczy się wprost tych umiejętności....
Partner do myślenia
Nauczyciel jest w swojej pracy bardzo samotny, pomimo pracy w jednej szkole z wieloma innymi nauczycielami. Ta izolacja jest główną przyczyną...
Nauczanie dzieci głosowania
Jeśli chcemy mieć demokratycznie zaangażowanych obywateli powinniśmy nauczać o wyborach i głosowaniu już małe dzieci. Za chwile wybory do Parlamentu...
Błąd jako szansa
Popełnienie błędu powinno być wykorzystywane do uczenia się, a nie krytykowane i oceniane. Podejście krytyczne do błędu zaczyna się już we wczesnym...
Pielęgnowanie tolerancji na błędy w klasie
Nauczyciele mogą pomóc uczniom pokonać strach przed popełnieniem błędu, pokazując im, że błędy są tylko częścią procesu uczenia się. W tym wpisie...
Nagietki i Orzechy
Jennifer Gonzalez proponuje nauczycielom znaleźć w swoim gronie osobę, którą nazywa Nagietkiem, osobę która zachęca, wspiera i jest godna zaufania....
Techniki Duolingo
Od dwóch lat ćwiczę z Duolingo język angielski. Często myślałam, aby opisać stosowane tam metody. Sądzę, że tęgie głowy pedagogiczne nad nimi...
Rodzice – pomoc czy udręka?
Artykuł, który ukazał się w majowym Hejnale Oświatowym numer 5/233. Zapraszam do przeczytania. Rodzice - pomoc czy udręka? Badania pokazują, że...
Czy ocenianie kształtujące może pomoc w wychowaniu?
Artykuł ten został napisany na zamówienie Hejnału Oświatowego (Miesięcznika Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli) i został w nim...
Wspólne nauczanie jako uczenie się nauczania
Wbrew powszechnej opinii studia nauczycielskie nie przygotowują w pełni do zawodu nauczyciela. Nauczycielem człowiek się staje przez cale życie....
Dyrektor szkoły liderem wspierającego środowiska dla nauczycieli
Koniec roku szkolnego już tuż tuż, ale warto pomyśleć nad tym, aby nam się lepiej pracowało w przyszłym roku szkolnym. Na to ma wpływ środowisko w...
Team teaching – wspólne nauczanie
Czy warto i czy się da organizować wspólne nauczanie? Na pewno warto, choć nie jest to proste w organizacji. Oglądałam ostatnio lekcję z szkole w...
Porażka czy sukces?
W zawodzie nauczyciela często zdarzają się porażki. Jest to bardzo trudna praca, nauczyciel ma do czynienia z różnymi uczniami i różnymi sytuacjami....
Koniec roku szkolnego
Zakończenie roku szkolnego to specyficzny czas pełen emocji, dobrych i trudnych. Trudno jest utrzymać zaangażowanie uczniów w ciągu ostatnich kilku...
Co robić z uczniami po wystawieniu ocen?
Czas końca roku jest bardzo dobrym okresem na refleksję nad minionym rokiem i na wybieganie w przyszłość. W miarę zbliżania się końca roku...
Ograniczona zgoda na propozycję uczniów
W szkole rzadko uczniowie proszeni są o zgodę. Nauczyciel realizuje program, który nie zawsze jest dla uczniów intersujący, taki jaki chcieliby...
Niezbędne poczucie kompetencji i zbawienny wpływ doceniania
W tym wpisie o budowaniu pewności siebie u uczniów. Aby podejmować wysiłek, trzeba widzieć, że ten wysiłek się opłaca i że warto próbować. Trzeba...
Jak pielęgnować radość w nauczaniu
Pewien czas temu napisałam wpis pt.: Poczucie sprawstwa i sensu pracy w szkole: https://oknauczanie.pl/poczucia-sprawstwa-i-sensu-pracy-w-szkole W...
Nauczanie podstaw matematyki
Wiele szkół na całym świecie odczuwa trudności w efektywnym nauczaniu matematyki. W Polsce szukamy winnych, czasami przyczynę trudności upatruje się...
Gdy uczeń nie chce
Dlaczego uczniowie odmawiają i co można z tym zrobić? Każdy z nauczycieli spotkał się z sytuacją, gdy część uczniów odmówiło wykonania zadania. Może...
Emocje i unikanie szkoły
Mogą być różne przyczyny dla których uczniowie nie chcą chodzić do szkoły. Może to być spowodowane tym, że źle się czują wśród rówieśników, boją się...
10 strategii pomocy przemęczonym uczniom
Uwaga, skupianie się i zapamiętywanie są w dużej mierze zależne i kontrolowane przez nasze emocje. Kiedy uczniowie są przemęczeni lub atakowani...
Ostrzeżenia przed dwoma popularnymi mitami
Dwa mity edukacyjne, których warto unikać Nauczanie zgodnie ze stylami uczenia się Koncepcja stylów uczenia się stała się popularna w latach 70 tych...
7 sposobów na przyciągnięcie uwagi uczniów
Każdy z nas nauczycieli ma problem z utrzymaniem uwagi uczniów. Nauka o działaniu mózgu może w tej sprawie mieć kilka wskazówek. We wpisie zwarte są...
Hulający OK
Miałam okazję odwiedzić dwie szkoły, w których hula ocenianie kształtujące. Jedna to szkoła średnia - Zespół Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych w...
Jak sobie radzą w USA z pracami domowymi?
Problem prac domowych tak gorący w edukacji polskiej, jest również dyskutowany w USA. Komisja ds. edukacji zatwierdziła 24 kwietnia poprawioną...
7 kluczy do nauczania matematyki
Wielu nauczycieli i reformatorów edukacyjnych zastanawia się nad zmianą w nauczaniu matematyki. W tym wpisie siedem wskazówek dla nauczania...
Jak budować zaufanie uczniów do matematyki?
„Nie jestem dobry w matematyce, nie chcę się nią zajmować”. Takie zdanie wypowiadane przez uczniów słyszą często nauczyciele. Na niechęć do...
Dziecko ma problemy z matematyką w szkole? Nie słucha na lekcjach? – Witold Szwajkowski
Artykuł Witolda Szwajkowskiego, na temat nauczania matematyki. W praktyce edukacji matematycznej najważniejsze miejsce zajmują ZADANIA. Zadania...
Zadania angażujące uczniów w uczenie się matematyki
Każdy nauczyciel matematyki chciałby, aby uczniowie byli zaangażowanie w to co on proponuje podczas lekcji. Jednak nie jest to łatwe do osiągniecia....
Ocenianie gorący temat!
Dyskutujemy na temat zmian w ocenianiu. Jak je zreformować, aby było dla uczniów, a nie przeciwko nim. Pomyślałam sobie, że porównanie dwóch...
3 popularne mity na temat uczenia się
Nasze przekonania na temat tego, co pomaga uczniom w nauce mogą być mylne. Nauka o uczeniu się przetestowała wiele z tych przekonań, a dowody...
Sprawdzian jako sytuacja ucząca.
Przyjęło się myśleć, że sprawdzian, to - sprawdzian wiedzy zdobytej indywidulanie przez ucznia. W tym wpisie inne zalety dobrze zaplanowanego...
Praca z błędem
Prawie wszyscy nauczyciele zgadzają się, że błędów nie należy się obawiać, że one stanowią kluczową, a nawet niezbędną część procesu uczenia się....
Zadania na zróżnicowaną klasę
Każdy nauczyciel spotyka się ze zróżnicowanymi umiejętnościami i wiedzą uczniów. Powstaje pytanie – kim się zająć, z kim pracować. Jeśli zajmiemy...
Jak pomoc uczniom w uczeniu się?
Uczniowie uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją,...
27 sposobów na zakończenie lekcji
W ostatnich minutach lekcji uczniowie myślą już tylko o przerwie. Kiedy jednak pozwolimy na to, aby lekcja nie była zakończona podsumowaniem, to to...
Najpierw zrozumienie potem rozwiązywanie zadania
Badania pokazują, że lepsze efekty osiągamy najpierw analizując sytuację i starając się zrozumieć problem. W sumie to mnie to nie dziwi. Jedno z...
Wsparcie dla uczniów z ADHD
Rady Giny Robles - jak pomóc uczniom z ADHD. Jej zdaniem trzeba: Zauważyć i akceptować dysfunkcję. Poznać jej indywidualne przyczyny. Budować w...
Myślenie sercem w szkole
Termin myślenie sercem przypomina, że nasze serca mogą być motywatorami do działania i odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji w naszych klasach...
Dziennik nauczycielki
Życie w szkole jest chaotyczne i szybkie, trudno znaleźć czas na refleksje, co właściwie dzieje się w szkole. Niektórzy uczniowie są ekspertami w...
25 sposobów na uciszenie hałaśliwej klasy
Każdy nauczyciel ma lub będzie miał do czynienia z hałaśliwą klasą. Nie oznacza to, że jest to zawsze negatywne zjawisko. Uczniowie potrzebują...
Nauczanie poprzez popełnianie i analizowanie błędów
W tym wpisie przedstawiam eksperyment polegający na porównaniu dwóch metod nauczania matematyki. Jedna tradycyjna – poprzez rozwiazywanie zadań z...
Obrazki
Ostatnio spotkałam na konferencji w Krakowie Panią, uczącą przyszłych nauczycieli, która zachwycała się moimi rysunkami, a szczególnie ich...
5 wskazówek dla dyrektora szkoły do rozwiązywania konfliktów
Pięć wskazówek do prowadzenia trudnych rozmów i rozwiązywania konfliktów uczniami, nauczycielami, rodzicami. Nie są to odkrywcze wskazówki, ale...
10 pomysłów na przewidywalność w szkole
Każdemu człowiekowi potrzebne jest zaufanie do przyszłości. Buduje się ono miedzy innymi przez przewidywalność. W tym wpisie – jak ją można zapewnić...
15 prostych gier w nauczaniu
Artykuł z którego korzystam dotyczy nauczania obcych języków. Jednak matematyka może być uznawana również za nowy i obcy język, więc może przyda...
Porozumienie w sprawie uczenia się
Wyobraź sobie, że musisz przetrwać 45 minut z 25 osobami, które nie chcą się angażować w nic, co proponujesz, zachowują się niewłaściwie i wyraźnie...
Lubimy chodzić do szkoły
Przeczytam na portalu - Wyborcza Edukacja: „Takie mamy czasy, że nikt nie lubi chodzić do szkoły: ani uczniowie, ani nauczyciele, ani rodzice”...
Zeszyt przedszkolaka
Czy zeszyt w przedszkolu to dobry pomysł? Zdaniem autorki artykułu Connie Morris, z którego korzystam, prowadzenie zeszytu przez dziecko w wieku...
6 sposobów na podawanie uczniom poleceń
Nauczyciele w obawie przed tym, że uczniowie nie usłyszeli polecenia często je powtarzają. Uczniowie przyzwyczajają się do tego, że nauczyciel...
Idzie wiosna, jak angażować uczniów?
Początek drugiej połowy roku szkolnego jest pełen wyzwań. Jako nauczyciele nie tylko musimy wzbudzić w sobie entuzjazm, ale także pamiętać o...
Jeśli nie ponosisz porażek, nie uczysz się
Każdy dorosły ma chęć pomocy dziecku, jeśli ona napotyka trudności. Chęć wkroczenia i naprawienia jest instynktowna, ale czasami nasze najlepsze...
Efektywna wytrwałość
Małe dzieci często szybko się zniechęcają, gdy im coś nie wychodzi. Nie są przygotowane do wytrwałości i dłuższego próbowania, frustrują się...
Umiejętność skupienia się
Ludzki mózg ma niesamowitą zdolność selektywnej uwagi. Polega na tym, że możemy świadomie skierować swoją uwagę, zająć się tym, co chcemy i odłożyć...
Efektywne doskonalenie nauczycieli
Jeśli chcemy, aby nauczyciele wprowadzali innowacje, muszą mieć na to czas i potrzebują wsparcia ze strony szkoły. Do awansu zawodowego potrzebne są...
Planowanie nauczania – 4 x P
Nauczanie to po części nauka i po części sztuka. Jest to umiejętność, której można się nauczyć i której doskonalenie wymaga czasu i cierpliwości....
Ściąganie!
Temat odwiecznie związany ze szkołą. W tym wpisie - o uczciwości i zachęcaniu uczniów do niej i o sposobie korzystania ze sztucznej inteligencji w...
Nic o nas bez nas
W tym wpisie o korzyściach płynących ze wspólnego określania norm klasowych i o sposobach – jak je ustanawiać. Spotykam wiele artykułów na portalach...
6 praktyk kognitywistycznych popartych badaniami edukacyjnymi
Proces uczenia się jest złożony. Zależy od wielu umiejętności poznawczych, emocji i metod nauczania i też od wcześniejszej wiedzy...
Dobre nawyki w uczeniu się, których możemy się nauczyć obserwując uczniów
Wskazówki, które przedstawiam są znane i proste w sformułowaniu, ale trudne w stałym wykonywaniu. Warto je przypomnieć, szczególnie, że częściowo...
Szanuj pamięć roboczą ucznia!
Ucząc się czegoś, najpierw uruchamiamy pamięć roboczą, potem informacje przechodzą do pamięci długotrwałej i są przetwarzane. Część z nich zostaje...
Wybierz – jak mam cię oceniać?
Autorka artykułu, z którego korzystam - Amy Szczepanski postanowiła dać uczniom wybór i decyzję w dwóch sprawach: jak będą przedstawiać swoją wiedzę...
Frajda z ruchu w nauczaniu
Przykłady nauczycieli z Frajdy z nauczania na temat tego – jak ruch można wykorzystać w procesie nauczania. Przykłady nadesłały: Malwina...
Ruch i nauczanie
Temat ruchu powtarza się w wielu edukacyjnych artykułach. Przejrzałam ich kilka i postanowiłam przekazać informacje, które znalazłam: badania i...
Frajda i autonomia
30 stycznia 2024 roku odbyło się kolejne spotkanie inicjatywy Frajda z nauczania. Zajmowaliśmy się odpowiedzią na pytanie: Co może zrobić dyrektor...
Jak być dla uczniów termostatem, a nie termometrem?
Termometr pokazuje temperaturę, termostat reguluje i zmienia otoczenie. W szkole jest dużo termometrów – mierzenie wyników nauczania, ocenianie,...
Narkotyki w szkołach
Znalazłam na moim ulubionym portalu Edutopia artykuł Paige Tutt, z dnia 26 stycznia 2024 roku, na temat zażywania narkotyków przez dzieci w USA....
PISA – niebezpieczeństwo
Mija 10 lat (6 maja 2014 roku) od napisania listu do dyrektora OECD Schleichera w sprawie badań PISA. W przekonywujący sposób wskazuje on na...
16 technik oceniania kształtującego
W swoim komputerze znalazłam zapis dotyczący technik OK, nie pamiętam skąd się tam wziął i ma na pewno wiele lat, ale myślę, że warto to nich...
Autonomia ucznia
Potrzeba autonomii jest potrzebna każdemu uczącemu się, jest to jedna z trzech potrzeb na które wskazuje teoria samostanowienia. Najbardziej...
Korepetycje w USA – część druga
W tym wpisie – propozycja organizacji „korepetycji w szkole” na podstawie badań przeprowadzonych w USA. W poprzednim wpisie przedstawiłam wyniki...
Korepetycje w USA – część pierwsza
Korepetycje w Polsce mają bardzo złą prasę i całkiem słusznie, bo jako płatne wyręczanie szkoły z nauczania są naganne. Inaczej rozumiane jest to...
7 magicznych zdań we wspieraniu uczniów
W tym wpisie 7 pomocnych zwrotów doceniania, zaczerpniętych od Stephana Merrilla. „Wierzę w Twoje możliwości”, „Tęskniliśmy za Tobą”, „Słucham Cię”,...
5 pytań dla uczniów uczących się nowego materiału
Uczniowie stale uczą się czegoś nowego, jednak często już opanowane wiadomości nie łączą się im z nowo poznawanymi. Uczniowie nie wiedzą, po co...
Ocena w służbie uczenia się
Podejście do oceniania może i powinno się zmienić. Przede wszystkim ocena zamiast mierzenia wiedzy i umiejętności ucznia, powinna pomagać mu się...
Jak sprawić, aby nauczanie pojęć było istotne dla uczniów?
Wiele przedmiotów w szkole jest nauczanych jako zbiór abstrakcyjnych pojęć, ich klasyfikowanie i analizowanie, może nie być dla uczniów...
Przykłady wartościowych prac domowych z różnych przedmiotów
Obiecany wpis z przykładami nauczycieli różnych przedmiotów z inicjatywy Frajdy z nauczania. Przykłady dotyczą wartościowych prac domowych. Autorki...
Po spotkaniu Frajdy
Jesteśmy po spotkaniu inicjatywy - Frajda z nauczania, poświęcone było zadawaniu prac domowych uczniom. Zanim spłyną do mnie przykłady wartościowych...
Praca domowa – to zależy!
Temat jest bardzo „gorący”, zadawanie lub niezadawanie prac domowych, a może ich ograniczenie jest priorytetem dla nowego ministerstwa. 18 grudnia...
6 wskazówek dla edukacji włączającej
W tym wpisie sześć wskazówek - jak uczynić klasę szkolną miejscem, gdzie każdy uczeń czuje się doceniony i jego potrzeby akademickie, społeczne i...
10 najważniejszych badań edukacyjnych roku 2023
Na portalu Edutopia 7 grudnia 2023 roku ukazał się artykuł Youki Terady i Stephen Merrill pokazujący 10 (wybranych przez nich) badań edukacyjnych z...
Tabele oceniania – poziomy i strategie
W stosowaniu i konstruowaniu tabel oceniania pierwszą trudnością jest określenie poziomów umiejętności reprezentowanych przez ucznia. O tabelach...
Strategie oceniania kształtujące pomagają pokonać lukę
Dylan Wiliam w 2008 roku sformułował pięć strategii oceniania kształtującego: Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów...
Ocenianie kształtujące pomagające pokonać lukę
Podstawowa trudność z ocenianiem jest to, że kojarzy się nam ono z ocenianiem stopniami w szkole. Tak rozumieją to rodzice i dlatego powinniśmy...
Rodzice, a odejście od stopni
Uczniowie wolą nie być oceniani stopniami, nauczyciele się do tego skłaniają, a rodzice w większości są przeciw. Nie przeprowadzałam badań na ten...
Angażuj uczniów!- wspomnienie Frajdy z nauczania
Jesteśmy po spotkaniu Frajdy z nauczania. Na spotkaniu byli: Magda Niedziela, Jola Łosowska, Jolą Gęca, Bożenka Rakowska, Michał Szczepanik, Beata...
Angażuj uczniów
O angażowaniu uczniów, swoje wskazówki w ramach Frajdy z nauczania przesłały: Iwona Zając, Izabela Greszta (obie Panie pierwszy raz we Frajdzie),...
Angażuj uczniów!
Ten wpis będzie miał trzy części. Wpis inspirowany wskazówkami Wiliama Glassera na temat sposobów angażowania uczniów (2 strony czytania) Przykłady...
Jak nauczać, jak się uczyć?
Wiele się mówi o tym, że uczniowie mają się nauczyć, jak się uczyć. Jednak jak tego nauczać, już jest znacznie mniej. Uczniowie uczą się efektywniej...
4 wskazówki – jak angażować uczniów w naukę.
Wszyscy zauważamy spadek zaangażowania uczniów w naukę i w uczestniczenie w lekcję. Znalazłam artykuł Douglasa Fishera, Nancy Frey i Alejandro...
Czy można motywować uczniów?
Motywacja ma to do siebie, że nie można do niej nikogo zmusić, Można jedynie stwarzać warunki do angażowania się, co w rezultacie może przełożyć się...
Gry teatralne
Dużo zależy od tego, jak zaczniemy dzień z uczniami. W tym wpisie początek dnia dla młodszych dzieci, zaplanowany z wykorzystaniem gier teatralnych....
Samostanowienie
Jestem zafascynowana teoria samostanowienia. Znalazłam artykuł, który przedstawia jej ogólne założenia, nie tylko w dziedzinie edukacji. Korzystam z...
Obalanie mitu o „złych pisarzach”
„Nie umiem pisać”; "Potrzebuję więcej czasu”; „To co napisałam jest okropne” - to częste komentarze uczniów dotyczące ich umiejętności pisania....
Uczniowie na pokładzie
Nadeszły czasy, gdy nie można traktować uczniów jedynie jako odbiorców procesu nauczania, konieczne jest włączenie ich w ten proces. W tym wpisie –...
10 najważniejszych badań edukacyjnych roku 2022
W poprzednim roku przedstawiałam za Youki Terada najważniejsze badania edukacyjne z 2021 roku. Teraz przyszedł czas na badania z roku 2022....
Testy są słabym barometrem długoterminowego uczenia się
Ponieważ jestem przeciwna testom jako miernikom wiedzy i umiejętności uczniów, to po przeczytaniu tytułu krótkiego artykułu: Testy są słabym...
Pytania i odpowiedzi o OK
Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy....
Pytania do OK
Przedstawiam najczęściej zgłaszane pytania i wątpliwości w stosunku do OK, zgłaszane przez nauczycieli, którzy chcą je stosować w swojej pracy....
Fiszki
Badanie opublikowane w 2023 roku w czasopiśmie Applied Cognitive Psychology wykazało, że uczniowie drugiej klasy zapamiętują więcej faktów...
Jak można budować silne relacje z nauczycielami i z uczniami?
Każda osoba inaczej odbiera pierwsze chwile w nowej sytuacji, spotkanie nowych osób, ułożenie sobie z nimi relacji. W artykule z którego korzystam...
Budowanie relacji z uczniami
Dobrze wiemy, że relacje są najważniejsze. Szczególnie teraz, gdy młodzi ludzie czują się ogromnie samotni. Stawia to przed nauczycielami wyzwania w...
Uważny dyrektor dbający o swoja drużynę
Dyrektor, szkoły ma za zadanie stworzyć kulturę, w której nauczyciele i uczniowie czują więź ze sobą, gdzie nauczanie i uczenie się jest efektywne i...
Drobnostki
Dlaczego małe rzeczy - drobnostki mają znaczenie w szkole? Często słyszymy radę - Nie przejmuj się drobnostkami! Ale to właśnie z drobnostek składa...
Równowaga pomiędzy rzeczywistym doświadczeniem i technologią
Coraz więcej zadań uczniowie realizują na ekranie. Również coraz więcej czasu wszyscy spędzamy patrząc w ekran. Technologia wchodzi w nasze życie...
4 strategie zwiększania motywacji uczniów w połowie semestru
Na początku semestru uczniowie często są podekscytowani powrotem do szkoły, a potem ich entuzjazm słabnie. Jak podtrzymać zainteresowanie i...
Jak zarządzać klasą?
Na wiele czynników nauczyciel nie ma wpływu np.: liczba uczniów w klasie, wynagrodzenie, polityka szkoły itp. Ale dwa na dwa z nich ma wpływ:...
7 sposobów doceniania
Gary Chapman i Paul White w swojej książce The 5 Languages of Appreciation in the Workplace, to work - opisali pięć kluczowych sposobów wyrażania...
Docenianie nauczycieli lekarstwem na zatrzymanie w zawodzie
Na całym świecie odnotowuje się niedobór nauczycieli. W tym wpisie - co radzą z tym zrobić w USA. A właściwie, co może robić dyrektor, aby...
Radość w uczeniu się
Dzieci w naturalny sposób maja radość z tego, ze się czego uczą. Wystarczy obserwować dziecko, które uczy się chodzić lub jeździć na rowerze....
Kiedy słowa nie są potrzebne
Każdy z nas obserwował dzieci bawiące się razem, ale nie mówiące tym samym językiem. Dzieci potrafią bawić się bez słów. Jak można wykorzystać tę...
Małe zwycięstwa
Kilka lat temu moja przyjaciółka dyrektorka szkoły Alinka Woźniak podstawowej, z którą spędziłyśmy godziny na rozmowie o szkole, opowiedziała mi...
Czy nastawienie na rozwój ma znaczenie?
Podczas XVII kongresu OSKKO, wysłuchałam prezentacji Państwa Zaród. Jak zawsze świetnej. Wspominali kilka razy teorię nastawienia na rozwój i...
Trudna rozmowa.
Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie. W pierwszej...
Refleksja nad własną nauką
Przez wiele lat słyszę, że trzeba uczniów uczyć – jak się uczyć. Jednak mało się mówi – jak to robić. Ten wpis jest pewnym krokiem na tej drodze....
Nauczanie przez dociekanie
Czy uczenie się oparte na dociekaniu jest skuteczniejsze niż bezpośrednie nauczanie? Debata toczy się od lat i nadal budzi wiele emocji. Ja również...
Co zrobić, gdy w prezentacji coś nie sztymuje?
Bywa tak, że podczas wykładu lub prezentacji coś się psuje i przeszkadza. Na przykład ekrany ze slajdami ściemniają się, lub źle się wyświetlają? Co...
Jak nauczyciele mogą budować swoją pewność siebie?
Pewność siebie nauczyciela, określana jest w czasopismach naukowych jako „poczucie własnej skuteczności”. Jest to uczucie potrzebne, a nawet...
Etapy stawania się dobrym dyrektorem szkoły
Podstawowa rada, to utrzymywanie dobrych relacji z nauczycielami, personelem, uczniami i rodzicami. To kluczowa rada, ale jak to osiągnąć? John...
Mózg musi odpoczywać!
Dzieci, podobnie jak dorośli, przechodzą okresy skupionej i rozproszonej uwagi. Czas trwania danego okresu zmienia się z wiekiem. Według neurologa i...
Haczyki i kłódki
W nauczaniu mamy trzy istotne fazy, pierwsza to wprowadzenie, druga nauczanie, a trzecia refleksja. Ciekawym wprowadzeniem możemy zachęcić uczniów...
Początek roku
Rozpoczęcie roku szkolnego jest zawsze wyzwaniem. Szczególnie lekcji odbieranych jako trudne np. lekcji matematyki. W tym wpisie kilka przykładów...
Klimat w szkole
Czy w naszej szkole jest dobry klimat? Jak się o tym przekonać? Najlepiej o tym rozmawiać w jak najszerszym gronie. Dyrektor może zapytać...
Mocny fundament na cały rok
Przez fundament rozumiem – tworzenie drużyny klasowej. Dzięki temu uczniowie czują się widziani, słyszani, cenieni i doceniani przez nauczyciela i...
Dlaczego uczniowie zachowują się niewłaściwie?
Każdy z nauczycieli spotkał ucznia, który nie zamierza przestrzegać obowiązujących norm. Uniemożliwia innym uczniom naukę, a nauczycielowi...
Co zrobić, aby uczeń zapamiętał?
Pewnie niejednokrotnie zastanawialiście się - dlaczego wasi uczniowie nie pamiętają, co było na lekcji, dlaczego nawet dorośli szybko zapominają, o...
Sposoby na uciszenie hałaśliwej klasy
Dopiero zacznie się rok szkolny, ale wszyscy pamiętamy, że za chwilkę będziemy mieć dość hałasu w klasie. Przeszkadza on nauczycielowi, ale też (i...
Pierwszy tydzień w szkole
Pierwszy dzień w szkole wiąże się z pewną niepewnością też dla nauczyciela. A z doświadczenia wiadomo, że jest to bardzo ważny dzień, który może...
Aktywności służące zapamiętywaniu i efektywnemu uczeniu się
We wpisie przedstawiam 6 wskazówek dla nauczyciela, mających na celu takie nauczanie, aby było one efektywne i każdy uczeń miał szansę osiągnąć...
Jak zaangażować uczniów w naukę Okejem?
Zaangażowanie jest podstawą uczenia się. Przyjrzyjmy się trzem rodzajom zaangażowania: relacyjnemu, intelektualnemu i emocjonalnemu oraz pomocy ze...
Robienie mniej – deimplementacja
Nauczyciele mają wiele obowiązków, dlatego warto robić mniej, a lepiej. W artykule z którego korzystam nazywane jest to - deimplementacją. Jest to...
Korzystanie z ChatGPT do tworzenia lekcji
ChatGPT budzi wiele niepokoju wśród nauczycieli, ale zaczyna być również przez nich wykorzystywany, szczególnie w zakresie planowania nauczania....
Dyscyplina
Jak przeciwdziałać drobnym wykroczeniom uczniów? Jak myślimy o dyscyplinie, to przychodzi nam na myśl narzucanie pożądanych rodzajów zachowań....
Co działa lepiej niż karanie w szkole?
Wszyscy znamy ucznia, który nigdy nie odrabia pracy domowej, często się spóźnia na lekcje, nie uczestniczy w lekcji i nie wykazuje zainteresowania,...
7 znanych i powszechnych błędów nauczycielskich
Znamy wielu uczniów, którzy sprawiają swoim zachowaniem trudności. W tym wpisie zajmiemy się, na pewno znanymi Wam, ale wartymi przypomnienia...
Efekt falowania
Jak nie dopuścić do niepożądanych zachowań uczniów – 8 wskazówek popartych badaniami. W latach pięćdziesiątych XX wieku psychologowie Jacob Kounin i...
Ocenianie oparte na standardach
Dużo mówimy o ocenianiu i potrzebie zmiany. Znalazłam artykuł na portalu edukacyjnym USA o ocenianiu przy pomocy standardów. W USA są wyznaczone...
Psychologiczne żniwo egzaminów
Jesteśmy po egzaminach. Toczy się dyskusja na ile są one potrzebne i jakie koszty psychiczne i finansowe ponosimy. Likwidacja lub tylko zmiana...
Szkolenie nauczycieli
Rozmawiając z nauczycielami, dowiadujemy się, że wiele szkoleń, w których brali udział, nie wniosły nic nowego do ich praktyki. Nawet jeśli...
Nie możemy liczyć na prawdziwy proces uczenia bez wytworzenia prawdziwych relacji
Igor Bykowski - dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie, nauczyciel języka polskiego Mówiąc o nauczaniu warto wspomnieć, że dobra lekcja...
Pomoc uczniom potrzebującym
Nie ma magicznego rozwiązania problemu uczniów, którzy pozostają w tyle. Ale istnieją strategie, które mogą pomóc. Są to: różnicowanie celów,...
Wypaleni zawodowo nauczyciele
W tym wpisie zajmiemy się dość rozpowszechniającym się zjawiskiem wypalenia zawodowego. Zaczerpniemy informacje z edukacji w USA i przytoczymy...
Nauczanie w licznej klasie – 8 wskazówek
Każdy nauczyciel wie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych...
Nawyk refleksji w pracy nauczyciela
John Dewey powiedział: „Nie uczymy się z doświadczenia… uczymy się z refleksji nad doświadczeniem”. Refleksja jest niezbędna dla każdego uczącego...
Koniec roku szkolnego
Czas trudny - ocenianie poprawianie, niechęć uczniów do angażowania się w coś nowego. W tym wpisie przedstawię trzy artykuły (zamieszczone już...
Niekonwencjonalne strategie nauczania i propozycja dla nauczycieli
W tym wpisie przedstawię 6 strategii, które na pierwszy rzut oka są sprzeczne z naszą intuicją i z tym do czego przywykliśmy. Jednak badania...
Rywalizacja
Zostałam zaproszono 6 maja 2023 roku do radia tokfm, aby mówić o rywalizacji w kontekście oświaty. Audycja trwała krótko prowadziła ją Pani...
Wyzwania stojące przed szkołami na całym świecie
Wiele mówi się w Polsce o tym, że oświata musi się zmienić. Szkoły na całym świecie stoją przed tym wyzwaniem - jak lepiej przygotować młodych ludzi...
Nauczyciel artysta, a zaufanie dyrektora
Zgadzamy się, że nauczyciele powinni otrzymywać większe wynagrodzenie. Wiele osób upatruje w niskich zarobkach przyczynę odchodzenia nauczycieli z...
Liderstwo w firmie, szkole i w nauczaniu
Pojęcia: „lider” i „menedżer” są często używane zamiennie, ale w rzeczywistości bardzo się różnią. Menedżer dba, aby wszystko przebiegało zgodnie z...
Ściąganie
Artykuł inicjatywy Frajdy z nauczania podejmuje ważny i kontrowersyjny temat – sciąganie. Wspólnie z Bożeną Sozańską, Dorotą Kujawa Weinke, Urszulą...
10 najważniejszych badań edukacyjnych z 2022 r
Za portalem Edutopia przedstawiam istotne badania edukacyjne z 2022 roku wybrane przez Youki Teradę i Stephen Merrill. Na końcu wnioski, które mogą...
Piękny błąd
Powszechnie akceptowane jest, że uczniowie, a nawet dorośli, mówią: „Nie jestem dobry z matematyki”. Część odpowiedzialności za to spada na szkolny...
Sztuka pochwał
O sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa...
11 pomysłów na zakończenie lekcji
Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym...
AA
Wczoraj 29 marca 2023 odbyło się spotkanie online białoruskich nauczycieli, absolwentów kursu – Aktywnaja acenka, czyli po naszemu ocenianie...
Poczucie przynależności i więzi w szkołach
Przynależność jest podstawową potrzebą człowieka. Jest to jedna z trzech potrzeb, które wymienia teoria samostanowienia. Pozostałe to autonomia i...
Zdążyć przed przemocą rówieśniczą
W tym artykule, razem z nauczycielami z inicjatywy Frajda z nauczania – Jolantą Łosowską, Beatą Bogdanowicz-Jaz, Olgą Tórz-Wciórka, Kariną Wójcik,...
Zasady, czy granice?
Ustalanie zasad i pilnowanie, aby były przestrzegane często zamienia się w walkę pomiędzy dwoma stronami. W szkole – pomiędzy nauczycielami, a...
Nauczanie za pomocą karteczek samoprzylepnych (część druga)
Tanie, łatwe w użyciu i szeroko dostępne karteczki samoprzylepne mogą być efektywnie wykorzystane w nauczaniu. W tym wpisie przedstawię wiele...
Nauczanie za pomocą karteczek samoprzylepnych (część pierwsza)
Tanie, łatwe w użyciu i szeroko dostępne karteczki samoprzylepne mogą być efektywnie wykorzystane w nauczaniu. W tym wpisie przedstawię wiele...
ChatGPT o OK
Zapytałam sztuczną inteligencję - co zrobić, aby nauczyciele stosowali ocenianie kształtujące? Co prawda nie uzyskałam informacji JAK to zrobić, ale...
Lider koncentrujący się na ludziach
Joel Trammell, z którego artykułu w tym wpisie korzystam, zwraca uwagę na to, że wielu przywódców koncentruje się bardziej na prowadzeniu firmy, niż...
Pułapki trudnych rozmów
W tym wpisie przedstawiam trzy pułapki, w które może wpaść lider/dyrektor w trudnej rozmowie. Są to: odchodzenie od tematu, zakładanie intencji...
Odczarowanie oceniania
Wielu nauczycieli uważa, że ze względu na narzucony program nauczania i wymogi dydaktyczne, ma ograniczoną autonomię w swojej pracy z uczniami,...
Sprawdzian jako narzędzie w nauczaniu
Sprawdzianom i ich ocenieniu nie poświęca się w szkole należytej uwagi. Niby ocenianie, owszem, jest ważne, ale raczej jako pokazanie uczniom,...
Ocenianie
Ocenianie wielu osobom kojarzy się ze stopniami, ale to jest jednostronne spojrzenie. Ocenianie powinno pomagać się uczyć, czyli wskazywać, co jest...
Być znaczącym dorosłym dla młodego człowieka
Jak myślisz, jaka byłaby odpowiedź uczniów w twojej szkole na temat pytania o poczucie więzi z nauczycielami? W tym wpisie przypomnę sposoby na...
Informacja zwrotna i aktywne słuchanie w ocenianiu kształtującym
Komunikacja ma kluczowe znaczenie dla budowania relacji. Jednak często w szkole komunikacja odbywa się tylko w jedną stronę. To nauczyciel...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – część czwarta
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – część trzecia
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – druga część
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Jak lepiej wyjaśnić, aby ludzie rozumieli? – część pierwsza
Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy. Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć,...
Wskazówki do oceniania pomagającego w uczeniu się
Ocenianie to trudna sprawa zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Ponieważ ocenianie jest potrzebne uczniom i wymagane w prawie oświatowym, to...
Mam zdolności!
W tym artykule będzie o tym, co wpływa na zdolności matematyczne: dobre relacje nauczyciel-uczeń; nastawienia na rozwój (wiara w potencjał uczniów,...
Podstawy nauczania
Warto wracać do podstaw nauczania, na które składają się: informacja zwrotna, zaangażowanie i dobre samopoczucie uczniów. Te elementy stosowane do...
Królowa, której naród nienawidzi. Matematyka przedmiot kłopotliwy
Czytam dużo artykułów na temat edukacji opublikowanych w Stanach Zjednoczonych i Australii. Cyklicznie powracają artykuły na temat nauczania...
4 efektywne praktyki nauczania i uczenia się
Każdy uczeń może się lepiej uczyć. Badania pokazują, że można doskonalić uczenie się, a nawet znane są strategie, jak to można robić i jakiej...
Przeciwko ocenianiu stopniami w edukacji wczesnoszkolnej
Tekst Jacka Strzemiecznego - uzasadnienie z roku 2014 do stanowiska koalicji Dzieci bez Stopni. Nadal aktualne i z wieloma odnośnikami do badań. W...
Kilka podstawowych pomysłów na nauczanie
Wiele dobrych strategii nauczania ze szkoły podstawowej można z korzyścią przenieść do szkół średnich. Na pewnej konferencji, na której prowadziłam...
Techniki okejowe
Na początku roku szkolnego miałam przyjemność prowadzić szkolenie – Po co te patyczki? Zastanawialiśmy się – dlaczego stasujemy techniki proponowane...
Szkoła nie jest tylko dla ucznia
W równym stopniu jest dla nauczyciela, który spędza w niej większość swojego zawodowego życia. Nawet jeśli nie jest w niej faktycznie obecny, to...
O czym warto pamiętać w roku szkolnym?
Wakacje powinny dostarczyć nam nowej energii i tak przeważnie się dzieje. Idziemy do szkoły pełni nadziei i postanowień. Ale… rzeczywistość ściąga...
Pierwsze 5 dni w szkole
Cheryl Abla radzi jak przygotować się na pierwsze 5 dni w nowym roku szkolnym. Warto na początku postawić się w roli ucznia i zastanowić się, czego...
5 rzeczy, których uczniowie potrzebują, aby budować oparte na zaufaniu relacje z nauczycielem
Wszyscy jesteśmy przekonani, że relacje nauczyciela z uczniami, oparte na zaufaniu są kluczowe dla skutecznego nauczania. Przez pandemię, te relacje...
Ocenianie kształtujące pomaga w samodzielności i motywacji do uczenia się.
Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie byli: samodzielni, zmotywowani do nauki i odpowiedzialni za swój proces uczenia się. Uczniowie często nie potrafią...
Wskazówki ekspertów do uczenia się
Tym razem kilka wskazówek dla nauczycieli od naukowców, zajmujących się uczeniem. Wskazówki są praktyczne. Część z nich jest nam dobrze znana, ale...
6 zasad oceniania
Ocenianie jest jedną z najtrudniejszych części procesu nauczania i jednocześnie bardzo ważną. Uczeń, aby mógł uczyć się efektywnie potrzebuje...
Nie stawiajmy dzieci w trudnych i dwuznacznych sytuacjach!
Chodzi za mną już dłuższy czas ten temat. My dorośli wymagamy od dzieci, aby były moralne, odróżniały dobro od zła i postępowały, tak jak należy, a...
Nowa definicja oceniania kształtującego
W tym wpisie przedstawię nową definicję oceniania kształtującego zaproponowaną przez prestiżową amerykańską instytucję i rozbiorę ją na części i...
Co niesie OK?
O ocenianiu kształtującym możemy myśleć, jako o zmianie sposobu myślenia o nauczaniu. Zmiana polega na przejściu od nauczania - poprzez testowanie...
W obronie sprawdzianów. Sprawdziany kształtujące.
Sprawdzanie wiedzy może odbywać się w różny sposób, najczęściej jest to klasówka lub test, ale może to również być napisanie eseju, przedstawienie...
Po co uczniowie chodzą do szkoły?
Nikt z nas nie ma wątpliwości, że powodem jest ich rozwój, zdobywanie wiedzy i umiejętności. Czy jednak uczniowie widzą tę sprawę tak samo?...
Dwie szkodliwe opinie dotyczące oceniania kształtującego
Badania jasno pokazują, że stosowanie oceniania kształtującego (OK) silnie wpływa na osiągnięcia uczniów. Jednak nie wszyscy rozumiemy tak samo...
Ocenianie kształtujące i projekty
Ocena wykonania projektów nie jest prosta. Dzięki projektowi uczniowie rozwijają tak wiele umiejętności, że może być trudno zdecydować, co, jak i...
Uczenie się widoczne na ścianie
Przeczytałam artykuł australijskiej nauczycielki Joanny Marsh brzmiący bardzo tajemniczo – ściany typu Bump-it-up...
Doskonalenie się w ocenianiu kształtującym
W tym artykule o tym, jak nauczyciele mogą rozwijać ocenianie kształtujące – doświadczenia ze Stanów Zjednoczonych i sugestie dla polskich...
Rozmowy o ocenianiu
Sposób, w jaki przedstawiamy naszym uczniom cele oceniania, zaburza ich myślenie o uczeniu się. Nauczanie poprzez przedstawienie uczniom tematu, a...
OK, czyli partnerstwo w nauczaniu i uczeniu się
W artykule zajęłam się sposobem na budowanie partnerstwa w szkole. Pomocą do tego może być ocenianie kształtujące. Poprzez przedstawienie pięciu...
Strategie nauczania
Fragment publikacji Danuty Sterna pochodzący z książki - "Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy" - pod redakcją dr Grzegorza Mazurkiewicza....
Gadżedziarstwo
Wpis dla osób, które przez gadżety lubią poznawać teorię. We wpisie trzy użyteczne gadżety. Artykuł można przeczytać również pod linkiem:...
Innowacja pedagogiczna: OK zeszyt
Jak wprowadzać innowacje pedagogiczna w szkole? Jak Michał Szczepanik wprowadził innowację związaną ze stosowaniem OK zeszytu.3,5 stron czytania...
OK angażuje uczniów
Pięć wskazówek wynikających z oceniania kształtującego, które mogą pomoc zaangażować uczniów niezależnie od tematu i przedmiotu: Przeprowadzanie...
Czy ocenianie kształtujące może być w szkole wspólnie wykorzystywane przez nauczycieli?
Artykuł dla osób, które chciałyby wspólnie z innymi nauczycielami wprowadzać OK do nauczania. Cztery rady, jak to zrobić. Artykuł można też...
Nauczyciel towarzyszem ucznia w uczeniu się
O tym, jak strategie oceniania kształtującego mogą pomóc w nauczaniu, praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Artykuł można też przeczytać pod...
Odpowiedź Johna Hattiego na pytania nauczycieli
Odpowiedzi na cztery pytania, które nauczyciele zadali profesorowi Johnowi Hattiemu: Jak tworzyć wraz z uczniami kryteria sukcesu? Co zrobić, aby...
Czego potrzebują uczniowie?
Artykuł w zmienionej nieco formie ukazał się w piśmie – Psychologia Dziecka 1/2022. Ukazanie oceniania kształtującego jako naturalnej potrzeby...
OK jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym dobrego nauczania.
Pomimo, że jestem zwolenniczką i propagatorką OK, to jednak nie uważam, że jest to jedyna dobra droga. OK jest warunkiem koniecznym dobrego...
Ocenianie kształtujące – pokonywanie luki
Ocenianie kształtujące jako pokonywanie luki pomiędzy tym, jak jest, a tym gdzie chcielibyśmy być. Omówienie pięciu strategii oceniania...
OK, czyli partnerstwo w nauczaniu i uczeniu się w szkole
Przedstawienie pięciu strategii OK, jako "szkieletu" oceniania kształtującego. Pokazanie, jak ocenianie kształtujące może pomóc w budowaniu...
Widoczne nauczanie
Jak ocenianie kształtujące czyni nauczanie widocznym. Idea propagowana przez jednego z największych badaczy edukacyjnych – profesora Johna Hattiego....
Krótka Historia OK w Polsce
marzec 2022 Danuta Sterna OK w Polsce z osobistej perspektywy Historia oceniania kształtującego w Polsce z osobistej perspektywy Danuty...