Na ulubionym moim portalu edukacyjnym Edutopia pojawił się krótki opis ostatnich badań edukacyjnych.
Dla mnie są to niezwykle intersujące informacje, przedstawię 3 z nich. Są one powszechnie znane, ale często się o nich zapomina.
- Wartość relacji w szkole
Podsumowanie 7 dekad badań, które objęły 2,6 miliona uczniów, pokazuje, że jakość relacji nauczyciel-uczeń jest jednym z najbardziej wiarygodnych wskaźników owocujących pozytywnymi wynikami nauczania na wszystkich poziomach, oraz dobrostanem uczniów.
Według badaczy – nauczyciele, którzy pielęgnowali ciepło i zaufanie w kontaktach z uczniami, osiągali lepsze wyniki w nauce swoich uczniów, ich uczniowie lepiej się zachowywali, mieli większą motywacje do nauki, wykazywali się większą samokontrolą oraz większym poczuciem przynależności i dobrostanu.
Dobre relacje nie tworzą się same, warto o nie zadbać na przykład witając uczniów przed wejściem do klasy, pytając uczniów o opinię, nawiązując z nimi kontakt.
Wyniki badań są więc zachęta do pielęgnowania dobrych relacji z uczniami.
- Korzyści z zabawy
Według badania z 2022 roku nieustrukturyzowana zabawa daje uczniom zastrzyk energii do nauki.
Naukowcy obserwowali 128 czterolatków i doszli do wniosku, że czas spędzony na swobodnej, kierowanej przez dzieci zabawie — na przykład w chowanego, berka lub zabawy w udawanie — owocował silniejszymi umiejętnościami samoregulacji oraz wyższymi osiąganymi rok później wynikami w matematyce i czytaniu.
Według badaczy, nienarzucona przez dorosłych zabawa pozwala dzieciom podejmować decyzje, kierować własnymi działaniami, rozwiązywać problemy, samokontrolować się i przestrzegać zasad (nawet jeśli one kolidują z własnymi pragnieniami). Te umiejętności pomagają później w skupianiu się na wykonywaniu zadania, ignorowaniu różnych rozpraszaczy i wytrwaniu w trudnych sytuacjach.
Badanie z 2025 r. wykazało, że 45 minut przerwy dziennie na zabawę znacząco zmniejsza przewlekły stres u uczniów czwartej klasy — jest to mocny dowód na to, że swobodna zabawa ma również kluczowe znaczenie dla długoterminowego dobrego samopoczucia dziecka.
Wniosek: Warto przeznaczyć czas na swobodną zabawę uczniów.
- Wartość powtarzania
Badania z 2024 roku pokazują, że korzystne jest robienie powtórek. Oceny z testów uczniów stosujących powtórki wzrastają o jedną trzecią i mogą się poprawić nawet o 98%, w porównaniu z wynikami rówieśników, którzy powtórek nie robią.
Powtórka łączy się ze sprawdzaniem zrozumienia w trakcie uczenia się i jest to prosta, ale niedoceniana strategia. Zalecane jest zadawanie uczniom pytań, co uaktywnia ich myślenie bardziej niż pasywne przedstawianie materiału. Można przeprowadzać mini-quizy, zadawać uczniom pytania, to wpływa na proces uczenia się i na metapoznanie.
Wniosek: Powtórki pomagają w uczeniu się i poprawiają wyniki uczniów w nauce.
Zaczerpnięte z artykułu: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/WhctKLbmnGBqwLvCgrMGFzwnTLnbKGfGbndPPVbrtDTjZJHcdnZKhcptnQTXmZZbjLpjcNb
0 komentarzy