Mój Zeszyt
Mój zeszyt pomagający się uczyć powstał na bazie OK zeszytu, który jest połączeniem oceniania kształtującego i zeszytu uczniowskiego.
Mój zeszyt jest poszerzony o teorię autodeteminacji i wykorzystuje cztery koncepcje:
- Budowanie partnerstwa w nauczeniu i uczeniu się pomiędzy nauczycielem i uczniami.
- Teorię atutodeterminacji, której użyteczność stosowania w nauczaniu potwierdzono wieloma badaniami.
- Organizacje lekcji, dla której Mój zeszyt jest świetnym narzędziem.
- Ocenianie kształtującego, którego wskazówki są bardzo przydatne dla pomocy uczniom w uczeniu się.

Dzięki stosowaniu Mojego zeszytu w pracy z uczniami można wprowadzić do nauczania ocenianie kształtujące, które jest obecnie promowane w Polsce, a liczne badania pokazują, ze jest bardzo korzystne dla uczenia się uczniów.
Dzięki Mojemu zeszytowi uczniowie zbliżają się do piątej strategii oceniania kształtującego, czyli stają się autorami swojego procesu uczenia się.
Idea OK zeszytu powstała z inicjatywy Danuty Sterna w roku 2015, a poszerzona do Mojego zeszytu pomagającego się uczyć wystartowała w roku 2025, czyli w 10 rocznicę OK zeszytu. W tym też roku Ośrodek Rozwoju Edukacji rozpoczął pierwszy kurs dla nauczycieli na ten temat. Poniżej polecam kilka artykułów dotyczących OK zeszytu, inne można przeczytać na podstronie: więcej artykułów
OK Zeszyt
Co jest w OK zeszycie i dlaczego dobrze on służy uczniom i nauczycielowi? Czytaj dalej
Co zawiera lub może zawierać OK zeszyt?
Co możemy znaleźć w OK zeszytach uczniów, co w nich powinno być zawsze, a co może występować czasami lub nie występować – lista elementów Czytaj dalej
Czym OK zeszyt może być ucznia?
Myśląc o zeszycie ucznia sadzimy, że powinien przede wszystkim zawierać potrzebne uczniowi informacje. Jednak dobrze wykorzystany specjalny OK zeszyt może być czymś więcej, może być zapisem myśli i refleksji, może pomagać się uczyć. W artykule kilka dziedzin, w których OK zeszyt może być z powodzeniem wykorzystany. Czytaj dalej
Rozmowa o OK zeszycie
Rozmowy na temat OK zeszytu pomiędzy Małgorzatą Sulewską , dyrektorka SP im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach i Danutą Sterna. Rozmówczynie wzajemnie zadają sobie pytania. Małgorzata mówi z punktu widzenia dyrektora szkoły, nauczycielki języka polskiego i praktyczki OK zeszytu. Danuta Sterna naświetla historię OK zeszytu i to co leży u podstaw pomysłu. Czytaj dalej
Refleksja w trzech odsłonach
Małgorzata Sulewska przedstawia obszerną własną refleksję nad pracą z refleksją uczniowską. Artykuł zawiera cztery części:
I. Moja praktyka OK zeszytu
II. Czego się nauczyłem, czyli o samoocenie uczniowskiej.
III. Jak pobudzać ucznia do refleksji związanej z tym, jak się uczy?
IV. Refleksja nauczycielska zamiast zakończenia.
Jest bogato ilustrowany zdjęciami z OK zeszytów uczniów, proponowane są w nim ćwiczenia pomagające wprowadzać i pogłębiać refleksję uczniowską. Czytaj dalej
Przykłady OK zeszytów
Przykłady z OK zeszytów na różnych poziomach i z różnych przedmiotów. Przykłady w postaci zdjęć z OK zeszytów ilustrują: współpracę z rodzicami, pracę z celami i informację zwrotną od nauczyciela, mapy myśli, ocenę koleżeńską, samoocenę itd. Na koniec o możliwości wykorzystania OK zeszytu w szkole ponadgimnazjalnej. Czytaj dalej