Przykłady z OK zeszytów na różnych poziomach i z różnych przedmiotów.

Przykłady w postaci zdjęć z OK zeszytów ilustrują: współpracę z rodzicami, pracę z celami i informację zwrotną od nauczyciela, mapy myśli, ocenę koleżeńską, samoocenę itd.

Na koniec o możliwości wykorzystania OK zeszytu w szkole ponadgimnazjalnej.

22 stron czytania i oglądania zdjęć

W tym artykule zamieściłam zdjęcia zeszytów i fragmenty opinii nauczycieli o pracy z OK zeszytem. Pochodzą one jeszcze z początków OK zeszytów, z czasów, gdy istniały gimnazja.

Prezentuje jednolity tekst, ale dla osób, których interesuje jeden tylko z prezentowanych przykładów, zamieszczam pod każdym zdjęciem hasła, po których można wyszukać intersujący fragment i zdjęcie.

  • współpraca z rodzicami,
  • praca z celami,
  • informacja zwrotna,
  • mapa myśli,
  • ocena koleżeńska,
  • pytanie kluczowe,
  • refleksja,
  • samoocena.

 

Praca z rodzicami

Jolanta Łosowska nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowej nr 2 w Chojnie:

Czasem mam wrażenie, że z Okzeszytem nie tylko dzieci się świetnie bawią. Dla rodziców to także okazja zaskakują mnie coraz bardziej…oto jak przygotowali ciekawostki o ślimakach. Dzięki takiej formie uniknęłam wydrukowanych i zapisanych kartek A4. Nikt tego nie czyta (nie ma czasu), nikt nie słucha, bo nudno…a tak!


Współpraca z rodzicami

Anna nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

Anna podzieliła się trudnościami we współpracy z rodzicami.

Witam Szanownych Członków, czytam Wasze posty i….. zazdroszczę Wam! Pracuję z klasą 2 SP. U nas w szkole już od dawna dziecko dostawało oceny cząstkowe w formie krótkiej notatki: z dyktanda, za prowadzenie zeszytu, ze sprawdzianu. W dzienniku mamy oceny w skali W-E. Od jakiegoś czasu udoskonaliłam swoje notatki, są bardziej szczegółowe. Nie oszukujmy się, opisać 23 prace to ogrom czasu, jaki trzeba poświęcić. I…. co mi zaproponowali ostatnio rodzice? Żebym stawiała zwykłe stopnie, bo to jest bardziej konkretne…. 
Dziś zrobiłam pierwszą lekcję z kodami QR. Chociaż dzieciakom bardzo się podobało, rodzice w szatni sobie omówili lekcje i jak to zwykle najodważniejsza mama się trafiła i zaproponowała: A nie lepiej dać im zwykłe karty pracy? 

Słowa wsparcia dla Anny od innych nauczycieli pracujących z OK zeszytem:

Beata: Nie zniechęcaj się. Rodzice są różni,. Jeżeli Ty byłaś zadowolona z zajęć i dzieci , to najważniejsze. Może powoli przywykną, że trzeba iść z duchem czasu i powiedzą coś miłego.

Agnieszka: To rzeczywiście ciężki temat. Ja też usłyszałam kiedyś od koleżanki nauczycielki/rodzica “Mniej nowości, więcej pał do dziennika, to się wezmą do roboty”. Tym krótkim zdaniem przekazała mi mocną informację zwrotną na temat moich “nowości”. Dzieciaki podobnie jak rodzice są niezwykle mocno przywiązane do ocen, ja tego jednoosobowo nie zmienię i akceptuję to. Szkoda energii na upatrywaniu w tym swojego celu. Mogę natomiast oprócz ocen pokazywać dzieciakom, że nauka do czegoś służy, że ma jakiś cel poza numerkiem wstawionym do dziennika. Mogę pokazać, że nauka jest zabawą i że stopień, w jakim się potrafią nią bawić zależy od nich. Nie będę jednak mogła osiągnąć nawet tego, jeśli sama nie będę pewna na 100%, że to co robię ma jakiś sens. Szukajmy więc najpierw sensu dla siebie, potem dla uczniów, a na końcu dla rodziców, Każda inna kolejność będzie błędem w moim mniemaniu. Zmieńmy siebie, żeby zmieniać innych. Nie dopuszczajmy do myśli, że to co robimy, jak pracujemy jest złe, a wówczas dla siebie i innych będziemy bardziej wiarygodni. Tak to widzę i tego zamierzam się trzymać

Beata: Nie zniechęcaj się. Rodzice są różni,. Jeżeli Ty byłaś zadowolona z zajęć i dzieci , to najważniejsze. Może powoli przywykną, że trzeba iść z duchem czasu i powiedzą coś miłego.

 

Jolanta Malecka nauczycielka języka polskiego w gimnazjum w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 we Włocławku

Okazuje się, że nie tylko w klasach młodszych można owocnie współpracować z rodzicami. Jolanta Małecka przysłała opnie rodziców na temat pracy z OK zeszytem. Zamieszczam kilka poniżej. Zapytałam ją, jak ona to robi, że udaje jej się zaangażować rodziców. Oto jej odpowiedź: Z rodzicami miałam spotkanie wtedy, gdy zaczynałam pracę z ok zeszytami. Do jednej i drugiej klas pierwszych weszłam w trakcie spotkań z wychowawcami, wyjaśniłam im dlaczego ocenianie  kształtujące, co chcemy osiągnąć oraz jak zagospodarować potencjał ich dzieci. Wtedy też poinformowałam ich, że po miesiącu przekażę im i uczniom informację zwrotną z prośbą, by Oni zechcieli przekazać mi swoją informację zwrotną co do pracy z zeszytem. Wcześniej uczniowie dokonywali ocen koleżeńskich i oceny pracy z zeszytem poza samooceną, a to pozwoliło rodzicom rozeznać się jak to funkcjonuje.


 


Współpraca z rodzicami

 

Cele, pytanie kluczowe, refleksją ucznia, samooceną i oceną lekcji

Agnieszka Skowronek nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 68 w Poznaniu:

Dziś kolejny udany dzień i sukces (malutki) w realizacji udanej lekcji. Dziękuję Wam wszystkim za pomoc i inspiracje, a szczególnie Agnieszce za to, że mi opowiedziała o zeszycie. Choć dopiero zaczynam i wykorzystuję zaledwie elementy z OK ZESZYTU, dziś już wiem, że to jest TA DROGA. Wiem, czego chcę od siebie, od moich uczniów, oni i ich Rodzice wiedzą, czego ja od nich oczekuję. Czuję sens tego, co robię, a kiedy widzę niecierpliwość w oczach moich uczniów przed rozpoczęciem lekcji (oczywiście nie wszystkich) to wiem, że WARTO.
Dziś udana lekcja w kl. 4 o związkach frazeologicznych. Z celami, z pytaniem kluczowym, z targowiskiem pomysłów, z refleksją i samooceną, a nawet oceną lekcji:


Kryteria sukcesu


Refleksja

 

Mapy myśli

Mapy myśli podbijają OK zeszyt. Coraz więcej mam przykładów świetnych map. Wygląda na to, że to jest bardzo dobra metoda podsumowania.

Agnieszka Skowronek nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 68 w Poznaniu:

Mapy myśli rządzą. Zadałam klasie 6 projekt stworzenia map myśli dotyczących części mowy (obowiązkowych w sp). Powiem szczerze, że to, co dziś od nich dostałam, przerosło moje oczekiwania. Są bardzo pomysłowi. A najważniejsze, że mapy spełniły swoją funkcję. Kiedy dziś zapytałam jedną z moich uczennic o formy gramatyczne czasownika, chwilę pomyślała, a potem mruknęła : ” Już wiem! To było to w zielonym baloniku. ..” Potem pięknie odpowiedziała na moje pytanie.
Dodam, że zdjęcia nie oddają uroku tych map ( najbardziej rozwaliła mnie mapa skarbu – skarbem jest oczywiście wiedza na temat wszystkich części mowy)

— dumna.


Mapa myśli


Mapa myśli


Mapa myśli

 


Mapa myśli

 

Renta nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej

W klasie III często stosowałam ” mapę myśli” jako notatkę z lekcji lub jako element przygotowujący dziecko do twórczej pracy. Nasz zeszyt stanowił popularny zeszyt w wąską linie oraz kartki A4, na których uczniowie dokonywali wizualizacji zagadnień. Tutaj przedstawiam przykład Kartki Zeszytu ( A4) z przygotowaniem materiału słownikowego do opisu choinki ( poprzez wielozmysłowe poznanie). Następnie uczniowie pisali na lekcji opis po wspólnym ustaleniu planu opisu. Niektórym uczniom dostosowaliśmy wymagania poprzez przedstawienie planu opisu w formie zdań pytających lub tekstów z lukami . Ważne jest, że każde dziecko opisało choinkę samodzielnie dokonując wyboru słownictwa z ” mapy myśli” na lekcji.


Mapa myśli

 

Monika nauczyciela języka polskiego

W tym tygodniu klasa 5 omawiała lekturę “Baśniobór”. Powstały piękne mapy myśli. Pokazuję również te słabsze prace, żeby można było porównać.


Mapa myśli Mapa myśli

 

 

 

 


Mapa myśli

 

 

 

Jolanta Malecka nauczycielka języka polskiego w gimnazjum w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 we Włocławku


Mapa myśli

Magdalena Szcześniak-Pawłowska, nauczycielka matematyki i chemii w Gimnazjum numer 27 we Wrocławiu:


Mapa myśli

Informacja zwrotna

Anna Romańska, nauczycielka przyrody w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa
Piłsudskiego w Łodzi:

Właśnie skończyliśmy nasz pierwszy dział z OK zeszytem. Jesteśmy dopiero na początku drogi. Uczymy się jego prowadzenia. Dziś sprawdzałam zeszyty. Czas na pierwsze IZ i odznaki. Nie wszystkie dzieciaki pamiętają jeszcze o notatce podsumowującej. Te, które się jednak pojawiły pozwoliły mi sprawdzić rozumienie tematu i wybór najważniejszych treści z lekcji. Sprawdzają się też przy podsumowaniu karty z NaCoBeZu i miejscem na samoocenę. Przy powtórzeniu dzieciaki nie miały problemu ze wskazaniem treści, które sprawiają im jeszcze trudność. Na nich się skupiliśmy podczas przygotowania do sprawdzianu.
Ciekawa jestem czy spodobają im się odznaki, które dla nich przygotowałam. Dziś są trzy: mądra sówka, super szperacz i wytrwały odkrywca.

 


Refleksja uczniiwska

 


Informacja zwrotna

 

Jolanta Malecka nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Integracyjnych nr 1 we Włocławku:



Informacja zwrotna

 

Bożena Rakowska, nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowa nr  3 w Sulechowie



Informacja zwrotna

Ocena koleżeńska

Izabella, nauczycielka języka polskiego

Ocena koleżeńską drugoklasistów w gimnazjum:

 

    

Ocena koleżeńska

Samoocena

Lidii Wacławek nauczycielka przyrody w Szkole Podstawowej im. Władysława Broniewskiego nr 8 w Pruszkowie

Kilka przykładów samooceny i podsumowań uczniów

No cóż czas biegnie nieubłaganie. Po feriach i długiej chorobie znów musieliśmy się rozpędzić, jednak okazało się, że to co zasiane świetnie kiełkuje, piszą IZ odważnie ustalając swój poziom osiągnięć. Moją uwagę zwróciła różna odpowiedź na to samo pytanie kluczowe


Refleksja i samoocena

 

 


Refleksja i samoocena

Kryteria sukcesu i refleksja

Barbara Jaworowicz nauczycielka fizyki w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Skulsku:

Moje pierwsze doświadczenia. W klasie, w której wprowadziłam OK zeszyt jest tylko 1 godzina fizyki w tygodniu. Na efekty trzeba było cierpliwie czekać. Oto kilka przykładów pracy moich uczniów z OK zeszytem.


Kryteria sukcesu

 


Refleksja


Kryteria sukcesu i samoocena

Pytania kluczowe i refleksja

Agnieszka Skowronek nauczycielka języka polskiego w
Szkole Podstawowej nr 68 Poznaniu:Przesyłam fragmenty zeszytów moich uczniów z klasy IV. Dopiero zaczynam przygodę z zeszytem OK. i wykorzystuję jego niektóre elementy. Docelowo od września mam zamiar wejść  w całości”

Na zdjęciach zamieszczone są fragmentu zeszytów z lekcji o frazeologizmach. Uczniowie odpowiadają na pytanie kluczowe i w ten sposób podsumowują lekcję. Są tak ciekawe, że zamieściłam ich kilka.


Pytanie kluczowe

i

Refleksja Refleksja

 


refleksja

 

 



Refleksja


Refleksja

 

I jeszcze dwa fragmenty prac uczniów z wcześniej określonym nacobezu. Zdjęcia oddają autentyczność prac uczniowskich:

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Prace uczniów

 

Wyższe klasy szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa

Marta

Marta napisała: Hm, to ja się pochwalę. Dopiero zaczynam przygodę z OKzeszytem (wciąż się uczę co i jak) i w technikum, ale chyba całkiem nieźle wyszło.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natychmiast zaczęły sypać się docenienia od innych nauczycieli, ale też zaczęła się ciekawa dyskusja o formie i czasie.:

Aanna: Rewelacyjnie ja się wciąż obawiam, przerostu formy nad treścią.

Marta: Dziękuję. Ja dopiero zaczynam się obawiać przerostu. O takie notatki walczyłam z dwa miesiące, bo niemal dorośli – przyzwyczajeni do notatki pisanej ciągiem

Jolanta: Kiedy chodziłam do szkoły /a to już ponad 20 lat temu/, nikt nie słyszał o OK zeszycie, ale moje, o które dbałam, z pietyzmem wykonywałam tabelki, wykresy, rysunki, notatki, służyły potem do nauki, do przygotowania do matury moim młodszym siostrom. Nie uważam, by był to przerost formy nad treścią, choć niebezpieczeństwo zawsze jest.

Aanna: Może byłam mało precyzyjna. Nie uważam, że forma przerośnie treść sama w sobie. Takie notatki są atrakcyjne i przejrzyste (sama stosuje karty pracy, tabele, mapy myśli ) ale obawiam się, że rysunek wykonany przez młodzież zajmie im więcej czasu niż przyswojenie samej treści. 

Maria: Właśnie! U moich uczniów rysowanie np. tabeli idzie bardzo powoli (nie ma ołówka, linijki, krzywo itp.) i obawiam się takich notatek…

Marta: U mnie zawsze mają ołówek, linijkę i kolorowe długopisy. Z czasem idzie coraz sprawniej. Zaczęłam tak naprawdę od lekcji powtórzeniowych, z czasem się wyrobili.