Spotkaniami denerwują się obie strony – nauczyciele i rodzice. W tym wpisie cztery wskazówki dla nauczyciela, jak rozmawiać z rodzicami.

Zdenerwowanie często wynika z dwóch popełnianych przez nauczyciela błędów: informowanie przez nauczyciela rodziców tylko o problemach z ich dziećmi i prezentowanie własnej bezradności wraz z liczeniem na rozwiązanie problemu przez rodziców.
Wskazówki:
- Zapytać rodziców – przed.
Poprosić rodziców o opinie przed spotkaniem. Można zrobić ankietę (może być przekazana przez uczniów lub zamieszczona na stronie szkoły), a w niej zamieścić pytania, jakimi sprawami rodzice chcą się podczas spotkania zająć. Można dać wybór. Daje to rodzicom możliwość zastanowienia się, o czym chcieliby wiedzieć i o czym rozmawiać. Odpowiedzialność za tematykę spotkania dzieli się wtedy nauczyciela i na rodziców.
- Komunikować nadzieję i wiarę w zdolności i wrodzoną dobroć dziecka.
Rodzice nie chcą słyszeć, że ich dziecko jest złe, niezdolne i źle się zachowuje. Chcą za to wiedzieć, że ich dziecko jest dostrzegane, cenione i szczerze lubiane.
Nieuchronne jest przekazywanie też trudnych wieści, ale jeśli zrobimy to życzliwie i delikatnie, z jasnym przekonaniem, że sytuacja może się poprawić, pokażemy rodzinom, że ich dziecko jest bezpieczne w naszych rękach.
- Warto zacząć rozmowę od zadania rodziców na temat własnego dziecka.
Można zapytać, rodzica, o czym powinniśmy wiedzieć w związku z ich dzieckiem. Można też zapytać jakie mocno strony rodzice znajdują u swojego dziecka, jak dziecko postrzega szkołę i naukę, czym się interesuje.
Rodzice zwykle lubią mówić o swoim dziecku.
- Nie zrzucać problemów na rodziny
Nie poruszać problemu, jeśli nie mamy żadnego pomysłu, jak go rozwiązać. Nie oznacza to, że mamy mieć gotowe rozwiązania na wszystko, ani również, że nie powinniśmy mówić o problemach. Można przedstawić, co już zostało zrobione w zakresie danego problemu i co planujemy dalej próbować.
Pokazujmy, że nie jesteśmy bezradni, ale jednocześnie chcemy liczyć na pomysły i pomoc rodzin.
- Podejmować decyzje razem
Opinia społeczna (w tym szczególnie media społecznościowe) stawiają rodziców i nauczycieli przeciwko sobie. Podczas spotkania trzeba liczyć się z atakiem. Niestety, wtedy najczęściej zaczynamy się bronić, co nie jest dobrym pomysłem.
Po pierwsze jako nauczyciele nie musimy znać wszystkich odpowiedzi. Można przyznać się do braku pomysłu i do potrzeby szukania jej wspólnie z rodzicami albo odłożyć podejmowanie decyzji w czasie. Wiele osób uważa, że trzeba natychmiast reagować, ale to wtedy są decyzje impulsywne i nie całkiem trafne. Lepiej odłożyć sprawę na pewien czas, wtedy zazwyczaj pojawia się lepsza decyzja.
Skuteczne spotkania z rodzicami wzmacniają więź szkoła-dom poprzez budowanie zaufania między rodzinami uczniów i nauczycielami, co pogłębia relacje z uczniami i ułatwia nauczycielom wprowadzanie pozytywnych zmian.
Te pięć zaproponowanych wskazówek można zastosować przy spotkaniach ogólnych, ale też przy spotkaniach trójstronnych, w których uczestniczy: uczeń, rodzic i nauczyciel.
Inspiracja artykułem Nicole Greene pt.: 3 Tips for Less Stressful Parent-Teacher Conferences:
Parent-Teacher Conferences That Work | Edutopia
Polecam też inny wpis o spotkaniach z rodzicami: https://oknauczanie.pl/organizacja-spotkan-z-rodzicami-uczniow
0 komentarzy