Każdy dyrektor ma za sobą wiele trudnych rozmów z nauczycielami. Autorzy artykułu z którego korzystam proponują siedmioetapowy proces prowadzenia takich rozmów, nazwany: Interwencją asertywna. Taki sam system można zastosować w trudnej rozmowie nauczyciela z uczniem.

W obu przypadkach taki rodzaj interwencji traktuje nauczyciela i ucznia jako osoby kompetentne odpowiedzialne za swoje postepowanie. które potrafią analizować własne zachowanie i opracowywać rozwiązania. Stosować go można wtedy, gdy zachowanie nauczyciela/ucznia jest niezgodne z przyjętymi przez szkołę regułami.
Interwencją asertywna jest skuteczna, gdyż zakłada wspieranie ludzi w podejmowaniu zmiany, ale także w utrzymaniu dobrych relacji.
Proces prowadzenia trudnych rozmów obejmuje siedem kroków:
- Początek
Dyrektor/Nauczyciel wybiera jedno lub najwyżej dwa konkretne zagadnienia, które chce poruszyć. Na początku rozmowy informuje rozmówcę, czego będzie rozmowa dotyczyć, na przykład:
- „Poprosiłem o spotkanie z tobą w związku z tym, że często spóźniasz się do pracy”
- „Poprosiłem cię na rozmowę w związku z tym, że często spóźniasz się na lekcje”.
- Opis sytuacji
Dyrektor/Nauczyciel przedstawia jasny opis zachowania z jednym lub dwoma konkretnymi przykładami. Zwraca uwagę, jak sytuacja odnosi się do zasad przyjętych w szkole, na przykład:
- „Zauważyłem, że ostatnio 10 razy przyszedłeś na lekcję 5 minut po dzwonku. To pozostawia twoich uczniów bez nadzoru, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i narusza nasz kodeks”.
- „Zauważyłem, że masz w dzienniku zanotowanych 10 spóźnień na lekcje”.
- Opis uczuć
Poziom uczuć jakie ma dyrektor lub nauczyciel w stosunku do zachowania osoby, na przykład: zaniepokojenie, rozczarowanie, odczuwalny stres, Proste stwierdzenie, takie jak:
- „Martwię się o bezpieczeństwo naszych uczniów, gdy pozostają bez opieki”.
- „Martwię się, że nie korzystasz właściwie z lekcji i przeszkadzasz w jej prowadzeniu”.
- Opis możliwych konsekwencji
Dyrektor/ Nauczyciel wyraża zaniepokojenie w stosunku do wiarygodności i solidności nauczyciela/ucznia. Na przykład:
- „Twoje spóźnianie stawiają uczniów w niebezpiecznej sytuacji i łamią regulamin. Takie zachowanie zaburza moje zaufanie do ciebie i może prowadzić do działań dyscyplinarnych”.
- „Nauczyciele skarżą się, że twoje spóźnianie powodują, zamieszanie w prowadzeniu lekcji, a ty tracisz czas na wdrażanie się w temat lekcji”.
- Wyjaśnienie – dlaczego teraz
Dyrektor/nauczyciel szczerze przyznaje, że powinien interweniować wcześniej, ale sądził, że nie jest to stałe zachowanie, na przykład:
- „Powinienem był porozmawiać z tobą o tym wcześniej, ale uważałem, że to jednorazowy przypadek”.
- „Zauważyłem twoje spóźnienia już wcześniej, ale uważałem, że to wyjątkowy przypadek”.
- Pragnienie rozwiązania
Dyrektor lub nauczyciel pyta i ewentualnie sam proponuje rozwiązanie problemu, na
przykład:
- „Chciałbym ci pomóc poradzić sobie z tą sytuacją. Co proponujesz?”.
- Podsumowanie
Dyrektor/nauczyciel prosi o podsumowanie rozmowy, i wysłuchuje osoby w milczeniu, na przykład:
- „Co myślisz o tym, o czym rozmawialiśmy?”
Warto w czasie rozmowy zapisać postanowienia wynikające z rozmowy i datę następnego spotkania, podczas którego będą omówione wnioski z podjętych działań.
Interwencja asertywna nie zawsze rozwiązuje sprawę. Ma swoje pułapki:
- Odchodzenie od scenariusza.
Jednym z najszybszych sposobów na zboczenie z tematu i potencjalne przegapienie celu jest odchodzenie od scenariusza spotkania. Łatwo zboczyć, szczególnie gdy sytuacja jest emocjonalna. Niektórzy rozmówcy świadomie próbują zmienić kierunek rozmowy, aby uniknąć odpowiedzialności. Trzeba trzymać się scenariusza i naprowadzać rozmówcę na wyznaczoną ścieżkę 7 kroków. Jeśli schemat rozmowy znany jest i zaakceptowany przez wszystkich w szkole, to można się na niego powoływać.
- Chęć naprawienia osoby
Trzeba pamiętać że rozmowa nie może mieć celu „naprawienia” kogoś lub przekonania do innego postepowania. Celem jest skuteczna interwencja. Odpowiedzialność za rozwiązanie powinna spoczywać na rozmówcy, a dyrektor/nauczyciel powinien zachować obiektywizm i skupić się na problemie, a nie na osobie.
- Wykorzystywanie poczucia winy lub wstydu.
Wzbudzanie w rozmówcy poczucia winy nie rozwiązuje problemu, a jedynie potęguje urazę.
Dyrektor/Nauczyciel musi zachować obiektywizm, skupić się na zachowaniu (a nie na charakterze osoby) i unikać sytuacji, w której osoba poczuje się zaatakowana lub poniżona.
- Pośpiech w rozmowie.
Istnieje potrzeba szybkiego załatwienia sprawy, która jest krepująca. Jeśli jednak dyrektorowi/nauczycielowi zależy na efektywności rozmowy, to nie powinien się spieszyć. Poświęcanie czasu – to się opłaci.
Dyrektor/nauczyciel może chcieć zastosować „metodę kanapki”: zaczyna od czegoś pozytywnego, a dopiero potem przechodzi do sprawy i na koniec dodaje znowu jakieś docenienie. Ale wtedy ginie prawdziwy środkowy przekaz. To nie jest czas na lukrowanie sprawy.
- Brak spokoju.
Podczas takiej rozmowy ludzie mogą reagować emocjonalnie lub defensywnie. Niezależnie od tego, czy wpadają w złość, zaprzeczają, obwiniają, błagają, zamykać się w sobie, a nawet grożą, zadaniem dyrektora/nauczyciela jest zachowanie spokoju, skupienia i opanowania. Można na przykład powiedzieć:
- „Wiem, że to niekomfortowe, ale skupmy się na problemie, który tu omawiamy”.
Jeśli górę wezmą emocje to lepiej spotkanie przenieść na inny termin:
- „Chcę, aby ta rozmowa była produktywna, ale wygląda na to, że nie jesteśmy gotowi na osiągnięcie takiego rezultatu dzisiaj. Przełóżmy spotkanie na (konkretna data i godzina). Dziękuję”.
- „Chcę, aby ta rozmowa była produktywna, ale wygląda na to, że nie jesteś na nią gotowy. Przełożymy spotkanie na [konkretna data i godzina]. Dziękuję”.
Jeśli osoba wychodzi, odmawia spotkania lub ignoruje polecenia – należy postępować zgodnie z procedurami dyscyplinarnymi, zgodnie z regulaminem szkoły.
Emocje często są obecne w rozmowie nauczyciel – uczeń. Należy jednak pamiętać, że uczeń to młodszy, nierównorzędny partner w rozmowie i może nie panować nad emocjami. Nie należy okazywanych emocji brać do siebie.
Inspiracja artykułem: Shawn Suzuki , Diane C. Spencer
0 komentarzy