Artykuły o OK zeszycie
Zadania fakultatywne
Zadania fakultatywne, czyli zadania do zrobienia z własnego wyboru, to nie jest praca domowa, gdyż nie jest zadawana jako obowiązkowa, można ją zrobić lub nie i uczeń może wybrać z różnych propozycji, taką pracę, która uzna dla siebie za rozwijającą. Zadania...
Uczeń skończył wcześniej – co teraz?
Pewien czas temu po konsultacji z nauczycielami różnych przedmiotów stworzyłam pomoc dydaktyczną – Skrzyneczkę Mistrzów. W tym wpisie inny pomysł na nauczanie „szybkich” uczniów. Skrzyneczka powstała, gdy pracowałam w CEO, i z potrzeby „zagospodarowania” uczniów...
Siła pisma ręcznego
W dobie komputeryzacji może wydawać się, że pismo ręczne może zaniknąć. Jednak pisanie odręczne wcale nie jest reliktem przeszłości, angażuje wiele zmysłów jednocześnie i wzmacnia zdolności poznawcze. Pismo odręczne to coś więcej niż tylko kaligrafia, ma związek z...
Losowanie do odpowiedzi
Jedną z polecanych przez ocenianie kształtujące technik nauczania jest losowanie uczniów do odpowiedzi. Wymaga ona ustalania zasady niezgłaszania się uczniów do odpowiedzi poprzez podniesienie lekcji. Zamiast tego nauczyciel: zadaje pytanie, określa czas na...
Dyskalkulia
Wielu uczniów ma problemy z matematyką. U niektórych wynikają one z lęku i z braków w wiedzy, u innych z niechęci do tego przedmiotu, ale u pewnych uczniów jest to zaburzenie zwane dyskalkulią. Szacuje się, że schorzenie to dotyka od 3 do 7% osób. Warto wiedzieć, jak...
Mój zeszyt matematyczny pomagający się uczyć
Tym razem o specyfice używania i korzystania z Mojego zeszytu pomagającego się uczyć na lekcjach matematyki. Prowadzenie Mojego zeszytu jest korzystne na każdym przedmiocie szkolnym, na lekcjach matematyki zeszyt ma swoją specyfikę, o której w tym artykule. Bardzo się...
7 sposobów na poprawę pamięci
Pamięć krótkotrwała jak sama nazwa wskazuje jest krótka. Dlatego cenne są sposoby uwolnienia przestrzeni dla jej poszerzania. Korzystam z artykułu Youki Terada dotyczącego myślenia matematycznego, ale myślę, że odnosi się to również do innych przedmiotów. Dodam też...
Zeszyt ucznia a stosowanie AI
Jakie mogą być korzyści z zabronienia uczniom stosowania sztucznej inteligencji? Nauczycielka Chanea Bond dzieli się wnioskami po tym, jak zakazała uczniom w swojej klasie stosowania narzędzi wykorzystujących AI. Chanea Bond uważa, że była to najważniejsza jej...
Wprowadzamy Mój zeszyt pomagający się uczyć do nauczania
Już od pierwszego września zaczynamy pracować z Moim zeszytem. Dobrze jest do tego przygotować uczniów, a może też rodziców. Rekomendujemy wybrać w kursie jedną klasę do pracy z Moim zeszytem. Wtedy będzie można porównać jak przebiega nauczania z i bez zeszytu. Jeśli...
Rozmowy z uczniami o uczeniu się
Rozmowy o uczeniu przynoszą efekty. Mogą być indywidualne ale też w całej klasie. Warto zajmować się tym, jak się efektywnie uczyć. Taka rozmowa indywidulana z uczniem może zmienić jego podejście do uczenia się. Przeważnie jednak pierwsza reakcja ucznia, to...
Innowacja pedagogiczna Kariny Orłowskiej
Innowacja pedagogiczna dotycząca Mojego zeszytu pomagającego się uczyć Innowacja przygotowana przez Karinę Orłowską na podstawie wzoru KARTY ZGŁOSZENIA INNOWACJI udostępnionego przez Dominikę Koźmińską KARTA ZGŁOSZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Typ i nazwa...
Wspólna refleksja nad uczeniem się
Najczęściej nauczyciel rozmawia osobno z rodzicami i z uczniami na temat postępów ucznia w nauce. Te rozmowy są bardziej korzystne, gdy nie są tylko raportami o incydentach, ale produktywnymi dialogami, w których komunikuje się osiągnięcia i trudności ucznia, a...
Przygotowanie przyszłych i nowych nauczycieli
Wiele osób narzeka na kształcenie wstępne nauczycieli. Problem jest nie tylko polski. Znalazłam artykuł z propozycjami dla systemu oświaty w USA, może będzie pomocny też dla naszego systemu. Dodałam swoje opinie o sytuacji w Polsce. Autor artykułu pt.: Preparing...
Jak zacząć nauczanie z zeszytem uczniowskim?
W przyszłym roku szkolnym jednym z priorytetów MEN jest wykorzystanie oceniania kształtującego. Mój zeszyt pomagający się uczyć jest idealnym narzędziem do realizacji tego postulatu. W tym wpisie zajmiemy się wskazówkami dla osób, które chciałyby zacząć pracę z Moim...
23 lata mojego zeszytu uczniowskiego
W roku szkolnym 2001/2002 wprowadziłam do mojego nauczania zeszyt uczniowski. Wtedy pracowałam w gimnazjum, nazwałam zeszyt – Teczką. Były to moje pierwsze próby, na podstawie nich powstał potem OK zeszyt, a w tym roku – Mój zeszyt pomagający się uczyć. Wtedy na formę...
Uczeń odmawia, co na to teoria autodeterminacji.
Myśląc o samosterowności ucznia dochodzimy do problemu – odmowy pracy z jego strony. Czy jest w szkole miejsce na odmowę ze strony ucznia. Pytając o to nauczycieli, otrzymuję odpowiedź, że jest – przecież uczniowie mogą odmówić pisania sprawdzianu, oddania pracy...
Oceniania z Moim zeszytem
Ocenianie nie powinno ograniczać się do identyfikowania, w czym uczniowie nie radzą sobie najlepiej. Powinno ono pomagać uczniom się uczyć i wyznaczać ścieżkę postępu. Takie ocenianie można nazwać kształtującym rozwojowym, wspierającym itp. Nie jest ważna nazywa,...
Wyjeżdżamy z kraju z moim zeszytem pomagającym się uczyć
Różnie się plotą losy i czasami rodzina musi wyjechać z kraju i dziecko przerywa naukę w szkole na pewien czas. Mój zeszyt pomagający się uczyć może wtedy pomóc zorganizować proces nauczania w domu. Mój zeszyt można też prowadzić z dzieckiem w czasie wakacji, ale...
Nauczanie przez pisanie listów w Moim zeszycie
Sztuka pisania listów niestety zanika, a umiejętność ich pisania jest niezwykle pożyteczna i rozwijająca. W tym artykule jak pisanie listów można użyć w organizacji nauczania. Bardzo pomocny w tym może być Mój zeszyt pomagający się uczyć. W kwietniu Ośrodek Rozwoju...
Mój zeszyt pomagający się uczyć
Informacja o dwóch kursach ORE dla czynnych nauczycieli. Zapraszamy czynnych nauczycieli na dwa bezpłatne kursy, które rozpoczną się w kwietniu 2025 roku i zakończą się w styczniu 2026 roku: Mój zeszyt pomagający się uczyć – kurs I i II stopnia. Kurs I stopnia...
Szkoła podstawowa w Georgii wypróbowuje dzień bez technologii w szkole
Szkoła podstawowa Jack P. Nix w hrabstwie White postanowiła ogłosić w tym roku cztery dni nauki bez korzystania z technologii. Nauczyciele i pracownicy szkoły chcą wykorzystać te dni, aby nawiązać kontakt z uczniami w inny sposób. Dni bez technologii stały się bardzo...
Sala lekcyjna, a proces uczenia się
Motywowanie jest trudnym zadaniem dla nauczyciela, a właściwie niemożliwym do wykonania. Nauczyciel może jednak, tak organizować zajęcia, aby uczniowie się angażowali, a to zwiększa ich motywację. Środowiska, w którym uczeń się uczy, często wpływa na chęć uczenia się....
Autorefleksja uczniów na temat własnego rozwoju
Czy nasi uczniowie zdają sobie sprawę z własnych postępów i rozwoju? Zapewne kierują się w ocenie wynikami sprawdzianów. Jednak tak pozyskana refleksja przychodzi za późno, jest podsumowująca i trudna do wykorzystania w przyszłości. Autorefleksja jest bardzo...
Mój zeszyt – nowa odsłona OK zeszytu
W Sulejówku pod skrzydłami Ośrodka Rozwoju Edukacji, w dniach 11-12 stycznia, odbyło się spotkanie praktyków OK zeszytu pt.: „Zeszyt pomagający się uczyć – nowa odsłona OK zeszytu”. Zebraliśmy się licznie w gronie 30 osobowym. Uczestnicy mieli różne doświadczenia z OK...
Zeszyt pomagający się uczyć
Dziewięć lat temu zaproponowałam nauczycielom prowadzenie w nauczaniu z uczniami OK zeszytów. Pomysł okazał się bardzo dobry. Opinie zarówno nauczycieli, ale też uczniów były bardzo korzystne. Wielu nauczycielek i nauczycieli stosujących OK zeszyt chciałoby...
Szkoła Montessori w Gosławicach
Widziałam szkołę i się zachwyciłam. Jest to szkoła w Gosławicach, pracuje metodą Montessori i jest dwujęzyczna, uczą się w niej dzieci mniejszości niemieckiej. Malutka, wiejska szkoła – trochę ponad 100 dzieci w szkole i 50 w przedszkolu. Od razu uprzedzam, że jest to...
Komiksy w nauczaniu
Czy komiksy mogą pomagać w uczeniu się? Czy czytanie i tworzenie komiksów sprzyja kształceniu umiejętność czytania i pisania? Odpowiedź nie jest oczywista, nie wszyscy nauczyciele odpowiedzą bez wahania – tak. Niektórzy nawet wyrażają się o komiksach niepochlebnie,...
Moc w wykorzystaniu karteczek samoprzylepnych.
Kilka praktycznych sposobów na wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu. Informacja zwrotna Uczniowie nie lubią krytycznych uwag w swoich zeszytach. Chcieliby, aby w ich zeszytach zostały tylko uwagi doceniające. Jednak w informacji zwrotnej nauczyciel...
Sprawa podręcznika
Dużo mówi się o tym, że nauczyciele nie powinni korzystać z podręczników, tylko sami tworzyć programy nauczania. Znam wielu nauczycieli, którzy naprawdę porzucili podręczniki, również tych, co mówią, że nie korzystają, a w rzeczywistości korzystają i tych, którzy...
5 sposobów na uczenie się
Umiejętności uczenia się są podstawą efektywnego procesu uczenia. Mimo, że mówi się o tym dużo w szkole, to nie ćwiczy się wprost tych umiejętności. We wpisie przedstawiam (korzystając z artykułu Mike Delmont) 5 praktyk aktywnego uczenia się. Są one proste i do...
Dlaczego dzieci powinny prowadzić dziennik przyrodniczy
Youki Terada mój ulubiony autor z portalu Edutopia zachęca do tego, aby prowadzić (w każdym wieku) dziennik przyrodniczy. Po pierwsze - rozbudza on ciekawość przyrodą i tym, co nas otacza i często prowadzi do zachwytu. Po drugie - uczy procedury pracy naukowej, a w...
Jak pomoc uczniom w uczeniu się?
Uczniowie uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się. Organizacja Miejsce na własne notatki...
Wpis dla zaineresowanych OK zeszytem
27 marca spotkaliśmy się w gronie tak zwanych OKejek, czyli osób, które są w tym roku mentorkami w kursie OK zeszyt. Rozmawialiśmy o tym jakiej rady udzieliłyby Okejki sobie i nauczycielom planującym pracę w następnym roku szkolnym z OK zeszytem Wypowiedzi można...
OK zeszyt – dziennik matematyczny w przedszkolu
Znalazłam artykuł Kristin Raja, jego tematyka jest mi bardzo bliska, dotyczy prowadzenia dziennika towarzszącego procesowi uczenia się. Bliska, gdyż od lat proponuję w Polsce OK zeszyt, który ma wiele z tym pomysłem wspólnego. Kristin Raja w swoim artykule pisze o...
OK zeszyt – jak to się zaczęło?
Kilka osób pytało mnie, jak narodził się OK zeszyt? Myślę, że jest to tak ekscytująca i niebywała historia, że ją tu krótko nakreślę. OK zeszyt w wydaniu polskim powstał w 2015 roku. W grudniu tego roku zaproponowałam nauczycielom na FB prowadzenie zeszytów z...
Sztuka robienia notatki
Większość uczniów ma trudności z robieniem notatek – ale nie z tego powodu, że mają za mało w tym praktyki. Umiejętności sporządzania notatek, trzeba uczniów uczyć. W tym wpisie pięć sposobów na to. Wszystkie one bazują na potrzebie przerwy na zrobienie notatki i...
Z OK zeszytem w roku szkolnym 23/24
Zapisy na kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej rozpoczną się w końcu sierpnia. Jednak, jeden z kursów – OK zeszyt, wymaga wcześniejszego przygotowania. Jeśli rozważasz przystąpienie do tego kursu lub możesz tę informację przekazać innej zainteresowanej...
Refleksyjna pauza z partnerem
Refleksja jest warunkiem koniecznym głębokiego uczenia się. Przekonali się o tym nauczyciele prowadzący z uczniami OK zeszyty. Notatka, czy to pisemna, czy graficzna powoduje, że uczniowie lepiej zapamiętują i decydują - co jest najważniejsze w temacie, tym samym...
Samoocena uczniowska – na jakiej podstawie?
Samoocena uczniowska jest potrzebna uczniom i nauczycielowi. Jest kluczem do oceniania kształtującego. Mówi o tym najważniejsza, piąta strategia oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Uczeń dokonując samooceny...
10 wskazówek do pisania refleksji przez uczniów
Uczniowie często mają kłopot ze spisaniem swoich myśli i refleksji. Często występuje rozdźwięk między naturalnymi zdolnościami dzieci do opowiadania historii, a przenoszeniem tych historii na papier. Umiejętność zapisywania swoich myśli przydaje się również w...
OK zeszyt domowy – OK zeszyt z rodzicem
Ten wpis przeznaczony jest dla rodziców, którzy chcą pomóc swojemu dziecku w uczeniu się, poprzez prowadzenie z nim OK zeszytu. Oczywiście, najlepiej byłoby, gdyby w szkole uczeń prowadził OK zeszyt, ale jeśli w szkole nie ma tego zwyczaju, to można pokusić się o - OK...
OK zeszyt w edukacji domowej
Idea i praktyka OK zeszytu może być z powodzeniem wykorzystana w edukacji domowej. W tym artykule zajmiemy się: efektywną organizacją procesu uczenia się, co odróżnia OK zeszyt od zwykłego zeszytu, dodatkowymi elementami OK zeszytu korzyściami z prowadzenia OK...
Do nauczycieli rozpatrujących możliwość nauczania z OK zeszytem
Idea OK zeszytu powstała 7 lat temu. Grupa około 40 nauczycieli skrzykniętych na FB postanowiła wypróbować zeszyt w połączeniu z ocenianiem kształtującym. Przez lata idea się rozwijała i wielu nauczycieli dołożyło swoje doświadczenia. Przede wszystkim trzeba...
Jak zacząć pracę z OK zeszytem?
Jeśli zainteresowałaś się OK zeszytem, to prawdopodobnie już trochę na jego temat wiesz. Możliwe, że polecił Ci go inny nauczyciel, lub dowiedziałaś się, a może zaobserwowałaś, że pomaga on uczniom uczyć się. W największym skrócie można powiedzieć, że jest to zeszyt,...
OK dziennik nauczyciela – jako metoda samooceny i doskonalenia nauczania.
Prowadzenie dziennika jest dla nauczyciela jednym z najpotężniejszych narzędzi doskonalenia własnego nauczania. W tym wpisie zastanowimy się, jak dziennik może być użyteczny dla nauczyciela. Tak jak OK zeszyt stanowi świetną pomoc dla ucznia w uczeniu się, tak OK...
Czy warto pracować z OK zeszytem?
Podczas webinarium wstępnego na temat OK zeszytu 29 sierpnia 2022 roku, w którym wzięło udział ponad 200 osób miałam krótkie wystąpienie o OK zeszycie. Potem zapytałam uczestników: Co im się podobało w tym, co mówiłam lub Co było w tym dla nich nowego? Trudno jest w...
Zarządzanie klasę poprzez OK zeszyt
W czasie wakacji odzwyczajamy się od szkoły i uczniów, czasami idealizujemy naszą pracę w szkole, ale częściej pod koniec wakacji zaczynają nas nękać myśli: Czy uda nam się zapanować nad klasą?; Czy będzie należyta dyscyplina?; Czy poradzimy sobie z trudnymi uczniami?...
Zdalnie z OK zeszytem i bez technologii
Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiamy koncepcję OK zeszytu wakacyjnego, który mogą wykorzystać rodzice w czasie, gdy ich dzieci przymusowo są w domu. W drugiej adaptujemy pomysł do zdalnego nauczania, który może być wykorzystany przez...
Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki
Jak zapisywani refleksji może pomóc uczniom w nauce matematyki? Gdzie najlepiej zapisywać refleksje.Jedna strona czytania Na stronie: MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej...
Wakacyjny OK zeszyt – propozycja dla rodziców i ich dzieci
Co to jest, co w nim powinno być, jakich tematów może dotyczyć, jak pomóc dziecku go prowadzić? 5 stron czytania Propozycję dla rodziców i opiekunów dzieci – wakacyjny OK zeszyt, który może być prowadzony przez dziecko i przez jego opiekuna w czasie wakacji lub w domu...
Sztuka refleksji
O potrzebie refleksji i trudności jej wprowadzania na podstawie artykułu Beth Holland. Jedna strona czytania Co za zbieżność, że na całym świecie zajmujemy się tym samym – refleksją ucznia . Widocznie nauczyciele, nie tylko w Polsce, uznają temat refleksji...
SOK w mojej klasie.
Bożena Rakowska opisuje swoje doświadczenia z ocenianiem uczniów metodą SOK (czyli sprawnościowy OK). SOK to ocenianie przy pomocy sprawności (tak jak w harcerstwie) i z uwzględnieniem kryteriów sukcesu promowanych w ocenianiu kształtującym. 2,5 stron czytania Jestem...
Refleksyjny pamiętnik w OK zeszycie
Jak w z OK zeszytu zrobić refleksyjny pamiętnik? W artykule można znaleźć opis praktyki, który zastosował nauczyciel Ariel Sacks.¾ strony czytania Zainspirowana artykułem Ariel Sacks (link na dole) pomyślałam, że można wykorzystać ten pomysł w OK zeszycie. Pomysł...
Pomysły OK zeszytowe
Pomysły nauczycielek prowadzących z uczniami OK zeszyty, na temat pracy z OK zeszytem. Zdjęcia mapy myśli, a na końcu wypowiedzi uczniów na temat OK zeszytu. 6 stron czytania Ciekawym pomysłem pracy z kodami podzieliła się z nami Beata Minta nauczycielka...
Po co uczniowi zeszyt?
Odpowiedź na pytanie tytułowe, nawiązanie do spotykanej rzeczywistości szkolnej i do doświadczeń autorki artykułu. Początki OK zeszytu w Polsce.1,5 strony czytania Po co uczeń prowadzi zeszyt? Bardzo intersujące pytanie, warto, aby każdy nauczyciel zadał je sobie, a...
OK zeszyt z 3 latkami
Jak prowadzić OK zeszyt z 3 latkami w przedszkolu i w domu? W artykule o podawaniu celów i konstruowaniu kryteriów sukcesu, przekazywaniu informacji zwrotnej, umożliwianiu wyboru, samoocenie, poczuciu własności i roli rodziców.Jedna strona czytania Napisała do mnie...
OK zeszyt – partnerstwo
Zaproszenie do stosowania OK zeszytu w pracy z uczniami, do udziału w kursie internetowym i do obejrzenia transmisji z webinariów.2 strony czytania OK zeszyt to połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu zrodził się w grudniu 2015 roku, ma już...
Czy margines jest marginalny?
Jedna z opcji OK zeszytu jest aktywne używanie marginesu. W tym artykule przestawiam pomysły Joli Podsiadło na jego wykorzystanie.3,4 strony czytania Przedstawiam pomysły Jolanty Podsiadło, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, mające na celu uczynienie margines w OK...
Wyzwanie na nowy rok szkolny. Wprowadzamy OK zeszyt
W artykule o tym, jak wprowadzać OK zeszyt do pracy nauczycieli w szkole, jak się do tego przygotować i jak potem współpracować. Tekst proponowany do dyskusji w ramach – Rozmów o nauczaniu. Więcej o rozmowach o nauczaniu:...
Nauczyciele o OK
Wypowiedzi o OK 18 nauczycielek stosujących ocenianie kształtujące o OK zeszyt. Zarówno zachęcające, jak i wskazujące na trudności. 9 stron czytania Wiosną 2016 roku zaapelowałam do nauczycieli stosujących ocenianie kształtujące o podzielenie się efektami pracy z OK....
Czego nauczyliśmy się dzięki pandemii?
Okres pandemii zrewidował pewne nasze opinie o nauczaniu. Widać potrzebę zmian w systemie oceniania, ujawniła się ważność relacji i kontaktów z rodzicami oraz potrzeba angażowania uczniów w lekcję poprzez zaciekawianie ich tematem. Jedna strona czytania Okres...
Przykłady OK zeszytów
Przykłady z OK zeszytów na różnych poziomach i z różnych przedmiotów. Przykłady w postaci zdjęć z OK zeszytów ilustrują: współpracę z rodzicami, pracę z celami i informację zwrotną od nauczyciela, mapy myśli, ocenę koleżeńską, samoocenę itd. Na koniec o możliwości...
Refleksja w trzech odsłonach
Małgorzata Sulewska przedstawia obszerną własną refleksję nad pracą z refleksją uczniowską. Artykuł zawiera cztery części: 1. Moja praktyka OK zeszytu 2. Czego się nauczyłem, czyli o samoocenie uczniowskiej. 3. Jak pobudzać ucznia do refleksji związanej z tym, jak się...
Rozmowa o OK zeszycie
R ozmowy na temat OK zeszytpomiędzy Małgorzatą Sulewską , dyrektorka SP im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycacach i Danutą Sterna. Rzmówczynie wzajemnie zadją sobie pytania. Małgorzata mowi z punktu widzenia dyrektora szkoły, nauczyicelki języka polskiego i praktyczki...
Czym OK zeszyt może być ucznia?
Myśląc o zeszycie ucznia sadzimy, że powinien przede wszystkim zawierać potrzebne uczniowi informacje. Jednak dobrze wykorzystany specjalny OK zeszyt może być czymś więcej, może być zapisem myśli i refleksji, może pomagać się uczyć. W artykule kilka dziedzin, w...
Co zawiera lub może zawierać OK zeszyt?
Co możemy znaleźć w OK zeszytach uczniów, co w nich powinno być zawsze, a co może występować czasami lub nie występować – lista elementów 6 stron czytania OK zeszyt różni się od zwykłego zeszytu uczniowskiego, tym, że wykorzystuje ocenianie kształtujące i przez to...
OK zeszyt
Co jest w OK zeszycie i dlaczego dobrze on służy uczniom i nauczycielowi?2 strony czytania Jak ze szkolnego obowiązku prowadzenia zeszytów zrobić przyjemność, a przyjemność zamienić na efektywne nauczanie? Jedną z propozycji jest – danie uczniom autonomii i...