Artykuły o OK zeszycie
Komiksy w nauczaniu
Czy komiksy mogą pomagać w uczeniu się? Czy czytanie i tworzenie komiksów sprzyja kształceniu umiejętność czytania i pisania? Odpowiedź nie jest oczywista, nie wszyscy nauczyciele odpowiedzą bez wahania – tak. Niektórzy nawet wyrażają się o komiksach niepochlebnie,...
Moc w wykorzystaniu karteczek samoprzylepnych.
Kilka praktycznych sposobów na wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu. Informacja zwrotna Uczniowie nie lubią krytycznych uwag w swoich zeszytach. Chcieliby, aby w ich zeszytach zostały tylko uwagi doceniające. Jednak w informacji zwrotnej nauczyciel...
Sprawa podręcznika
Dużo mówi się o tym, że nauczyciele nie powinni korzystać z podręczników, tylko sami tworzyć programy nauczania. Znam wielu nauczycieli, którzy naprawdę porzucili podręczniki, również tych, co mówią, że nie korzystają, a w rzeczywistości korzystają i tych, którzy...
5 sposobów na uczenie się
Umiejętności uczenia się są podstawą efektywnego procesu uczenia. Mimo, że mówi się o tym dużo w szkole, to nie ćwiczy się wprost tych umiejętności. We wpisie przedstawiam (korzystając z artykułu Mike Delmont) 5 praktyk aktywnego uczenia się. Są one proste i do...
Dlaczego dzieci powinny prowadzić dziennik przyrodniczy
Youki Terada mój ulubiony autor z portalu Edutopia zachęca do tego, aby prowadzić (w każdym wieku) dziennik przyrodniczy. Po pierwsze - rozbudza on ciekawość przyrodą i tym, co nas otacza i często prowadzi do zachwytu. Po drugie - uczy procedury pracy naukowej, a w...
Jak pomoc uczniom w uczeniu się?
Uczniowie uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się. Organizacja Miejsce na własne notatki...
Wpis dla zaineresowanych OK zeszytem
27 marca spotkaliśmy się w gronie tak zwanych OKejek, czyli osób, które są w tym roku mentorkami w kursie OK zeszyt. Rozmawialiśmy o tym jakiej rady udzieliłyby Okejki sobie i nauczycielom planującym pracę w następnym roku szkolnym z OK zeszytem Wypowiedzi można...
OK zeszyt – dziennik matematyczny w przedszkolu
Znalazłam artykuł Kristin Raja, jego tematyka jest mi bardzo bliska, dotyczy prowadzenia dziennika towarzszącego procesowi uczenia się. Bliska, gdyż od lat proponuję w Polsce OK zeszyt, który ma wiele z tym pomysłem wspólnego. Kristin Raja w swoim artykule pisze o...
OK zeszyt – jak to się zaczęło?
Kilka osób pytało mnie, jak narodził się OK zeszyt? Myślę, że jest to tak ekscytująca i niebywała historia, że ją tu krótko nakreślę. OK zeszyt w wydaniu polskim powstał w 2015 roku. W grudniu tego roku zaproponowałam nauczycielom na FB prowadzenie zeszytów z...
Sztuka robienia notatki
Większość uczniów ma trudności z robieniem notatek – ale nie z tego powodu, że mają za mało w tym praktyki. Umiejętności sporządzania notatek, trzeba uczniów uczyć. W tym wpisie pięć sposobów na to. Wszystkie one bazują na potrzebie przerwy na zrobienie notatki i...
Z OK zeszytem w roku szkolnym 23/24
Zapisy na kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej rozpoczną się w końcu sierpnia. Jednak, jeden z kursów – OK zeszyt, wymaga wcześniejszego przygotowania. Jeśli rozważasz przystąpienie do tego kursu lub możesz tę informację przekazać innej zainteresowanej...
Refleksyjna pauza z partnerem
Refleksja jest warunkiem koniecznym głębokiego uczenia się. Przekonali się o tym nauczyciele prowadzący z uczniami OK zeszyty. Notatka, czy to pisemna, czy graficzna powoduje, że uczniowie lepiej zapamiętują i decydują - co jest najważniejsze w temacie, tym samym...
Samoocena uczniowska – na jakiej podstawie?
Samoocena uczniowska jest potrzebna uczniom i nauczycielowi. Jest kluczem do oceniania kształtującego. Mówi o tym najważniejsza, piąta strategia oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Uczeń dokonując samooceny...
10 wskazówek do pisania refleksji przez uczniów
Uczniowie często mają kłopot ze spisaniem swoich myśli i refleksji. Często występuje rozdźwięk między naturalnymi zdolnościami dzieci do opowiadania historii, a przenoszeniem tych historii na papier. Umiejętność zapisywania swoich myśli przydaje się również w...
OK zeszyt domowy – OK zeszyt z rodzicem
Ten wpis przeznaczony jest dla rodziców, którzy chcą pomóc swojemu dziecku w uczeniu się, poprzez prowadzenie z nim OK zeszytu. Oczywiście, najlepiej byłoby, gdyby w szkole uczeń prowadził OK zeszyt, ale jeśli w szkole nie ma tego zwyczaju, to można pokusić się o - OK...
OK zeszyt w edukacji domowej
Idea i praktyka OK zeszytu może być z powodzeniem wykorzystana w edukacji domowej. W tym artykule zajmiemy się: efektywną organizacją procesu uczenia się, co odróżnia OK zeszyt od zwykłego zeszytu, dodatkowymi elementami OK zeszytu korzyściami z prowadzenia OK...
Do nauczycieli rozpatrujących możliwość nauczania z OK zeszytem
Idea OK zeszytu powstała 7 lat temu. Grupa około 40 nauczycieli skrzykniętych na FB postanowiła wypróbować zeszyt w połączeniu z ocenianiem kształtującym. Przez lata idea się rozwijała i wielu nauczycieli dołożyło swoje doświadczenia. Przede wszystkim trzeba...
Jak zacząć pracę z OK zeszytem?
Jeśli zainteresowałaś się OK zeszytem, to prawdopodobnie już trochę na jego temat wiesz. Możliwe, że polecił Ci go inny nauczyciel, lub dowiedziałaś się, a może zaobserwowałaś, że pomaga on uczniom uczyć się. W największym skrócie można powiedzieć, że jest to zeszyt,...
OK dziennik nauczyciela – jako metoda samooceny i doskonalenia nauczania.
Prowadzenie dziennika jest dla nauczyciela jednym z najpotężniejszych narzędzi doskonalenia własnego nauczania. W tym wpisie zastanowimy się, jak dziennik może być użyteczny dla nauczyciela. Tak jak OK zeszyt stanowi świetną pomoc dla ucznia w uczeniu się, tak OK...
Czy warto pracować z OK zeszytem?
Podczas webinarium wstępnego na temat OK zeszytu 29 sierpnia 2022 roku, w którym wzięło udział ponad 200 osób miałam krótkie wystąpienie o OK zeszycie. Potem zapytałam uczestników: Co im się podobało w tym, co mówiłam lub Co było w tym dla nich nowego? Trudno jest w...
Zarządzanie klasę poprzez OK zeszyt
W czasie wakacji odzwyczajamy się od szkoły i uczniów, czasami idealizujemy naszą pracę w szkole, ale częściej pod koniec wakacji zaczynają nas nękać myśli: Czy uda nam się zapanować nad klasą?; Czy będzie należyta dyscyplina?; Czy poradzimy sobie z trudnymi uczniami?...
Zdalnie z OK zeszytem i bez technologii
Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiamy koncepcję OK zeszytu wakacyjnego, który mogą wykorzystać rodzice w czasie, gdy ich dzieci przymusowo są w domu. W drugiej adaptujemy pomysł do zdalnego nauczania, który może być wykorzystany przez...
Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki
Jak zapisywani refleksji może pomóc uczniom w nauce matematyki? Gdzie najlepiej zapisywać refleksje.Jedna strona czytania Na stronie: MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej...
Wakacyjny OK zeszyt – propozycja dla rodziców i ich dzieci
Co to jest, co w nim powinno być, jakich tematów może dotyczyć, jak pomóc dziecku go prowadzić? 5 stron czytania Propozycję dla rodziców i opiekunów dzieci – wakacyjny OK zeszyt, który może być prowadzony przez dziecko i przez jego opiekuna w czasie wakacji lub w domu...
Sztuka refleksji
O potrzebie refleksji i trudności jej wprowadzania na podstawie artykułu Beth Holland. Jedna strona czytania Co za zbieżność, że na całym świecie zajmujemy się tym samym – refleksją ucznia . Widocznie nauczyciele, nie tylko w Polsce, uznają temat refleksji...
SOK w mojej klasie.
Bożena Rakowska opisuje swoje doświadczenia z ocenianiem uczniów metodą SOK (czyli sprawnościowy OK). SOK to ocenianie przy pomocy sprawności (tak jak w harcerstwie) i z uwzględnieniem kryteriów sukcesu promowanych w ocenianiu kształtującym. 2,5 stron czytania Jestem...
Refleksyjny pamiętnik w OK zeszycie
Jak w z OK zeszytu zrobić refleksyjny pamiętnik? W artykule można znaleźć opis praktyki, który zastosował nauczyciel Ariel Sacks.¾ strony czytania Zainspirowana artykułem Ariel Sacks (link na dole) pomyślałam, że można wykorzystać ten pomysł w OK zeszycie. Pomysł...
Pomysły OK zeszytowe
Pomysły nauczycielek prowadzących z uczniami OK zeszyty, na temat pracy z OK zeszytem. Zdjęcia mapy myśli, a na końcu wypowiedzi uczniów na temat OK zeszytu. 6 stron czytania Ciekawym pomysłem pracy z kodami podzieliła się z nami Beata Minta nauczycielka...
Po co uczniowi zeszyt?
Odpowiedź na pytanie tytułowe, nawiązanie do spotykanej rzeczywistości szkolnej i do doświadczeń autorki artykułu. Początki OK zeszytu w Polsce.1,5 strony czytania Po co uczeń prowadzi zeszyt? Bardzo intersujące pytanie, warto, aby każdy nauczyciel zadał je sobie, a...
OK zeszyt z 3 latkami
Jak prowadzić OK zeszyt z 3 latkami w przedszkolu i w domu? W artykule o podawaniu celów i konstruowaniu kryteriów sukcesu, przekazywaniu informacji zwrotnej, umożliwianiu wyboru, samoocenie, poczuciu własności i roli rodziców.Jedna strona czytania Napisała do mnie...
OK zeszyt – partnerstwo
Zaproszenie do stosowania OK zeszytu w pracy z uczniami, do udziału w kursie internetowym i do obejrzenia transmisji z webinariów.2 strony czytania OK zeszyt to połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu zrodził się w grudniu 2015 roku, ma już...
Czy margines jest marginalny?
Jedna z opcji OK zeszytu jest aktywne używanie marginesu. W tym artykule przestawiam pomysły Joli Podsiadło na jego wykorzystanie.3,4 strony czytania Przedstawiam pomysły Jolanty Podsiadło, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, mające na celu uczynienie margines w OK...
Wyzwanie na nowy rok szkolny. Wprowadzamy OK zeszyt
W artykule o tym, jak wprowadzać OK zeszyt do pracy nauczycieli w szkole, jak się do tego przygotować i jak potem współpracować. Tekst proponowany do dyskusji w ramach – Rozmów o nauczaniu. Więcej o rozmowach o nauczaniu:...
Nauczyciele o OK
Wypowiedzi o OK 18 nauczycielek stosujących ocenianie kształtujące o OK zeszyt. Zarówno zachęcające, jak i wskazujące na trudności. 9 stron czytania Wiosną 2016 roku zaapelowałam do nauczycieli stosujących ocenianie kształtujące o podzielenie się efektami pracy z OK....
Czego nauczyliśmy się dzięki pandemii?
Okres pandemii zrewidował pewne nasze opinie o nauczaniu. Widać potrzebę zmian w systemie oceniania, ujawniła się ważność relacji i kontaktów z rodzicami oraz potrzeba angażowania uczniów w lekcję poprzez zaciekawianie ich tematem. Jedna strona czytania Okres...
Przykłady OK zeszytów
Przykłady z OK zeszytów na różnych poziomach i z różnych przedmiotów. Przykłady w postaci zdjęć z OK zeszytów ilustrują: współpracę z rodzicami, pracę z celami i informację zwrotną od nauczyciela, mapy myśli, ocenę koleżeńską, samoocenę itd. Na koniec o możliwości...
Refleksja w trzech odsłonach
Małgorzata Sulewska przedstawia obszerną własną refleksję nad pracą z refleksją uczniowską. Artykuł zawiera cztery części: 1. Moja praktyka OK zeszytu 2. Czego się nauczyłem, czyli o samoocenie uczniowskiej. 3. Jak pobudzać ucznia do refleksji związanej z tym, jak się...
Rozmowa o OK zeszycie
R ozmowy na temat OK zeszytpomiędzy Małgorzatą Sulewską , dyrektorka SP im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycacach i Danutą Sterna. Rzmówczynie wzajemnie zadją sobie pytania. Małgorzata mowi z punktu widzenia dyrektora szkoły, nauczyicelki języka polskiego i praktyczki...
Czym OK zeszyt może być ucznia?
Myśląc o zeszycie ucznia sadzimy, że powinien przede wszystkim zawierać potrzebne uczniowi informacje. Jednak dobrze wykorzystany specjalny OK zeszyt może być czymś więcej, może być zapisem myśli i refleksji, może pomagać się uczyć. W artykule kilka dziedzin, w...
Co zawiera lub może zawierać OK zeszyt?
Co możemy znaleźć w OK zeszytach uczniów, co w nich powinno być zawsze, a co może występować czasami lub nie występować – lista elementów 6 stron czytania OK zeszyt różni się od zwykłego zeszytu uczniowskiego, tym, że wykorzystuje ocenianie kształtujące i przez to...
OK zeszyt
Co jest w OK zeszycie i dlaczego dobrze on służy uczniom i nauczycielowi?2 strony czytania Jak ze szkolnego obowiązku prowadzenia zeszytów zrobić przyjemność, a przyjemność zamienić na efektywne nauczanie? Jedną z propozycji jest – danie uczniom autonomii i...