Artykuły o OK zeszycie

Jak pomoc uczniom w uczeniu się?

Uczniowie uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się. Organizacja Miejsce na własne notatki...

read more

Wpis dla zaineresowanych OK zeszytem

27 marca spotkaliśmy się w gronie tak zwanych OKejek, czyli osób, które są w tym roku mentorkami w kursie OK zeszyt. Rozmawialiśmy o tym jakiej rady udzieliłyby Okejki sobie i nauczycielom planującym pracę w następnym roku szkolnym z OK zeszytem Wypowiedzi można...

read more

OK zeszyt – dziennik matematyczny w przedszkolu

Znalazłam artykuł Kristin Raja, jego tematyka jest mi bardzo bliska, dotyczy prowadzenia dziennika towarzszącego procesowi uczenia się. Bliska, gdyż od lat proponuję w Polsce OK zeszyt, który ma wiele z tym pomysłem wspólnego. Kristin Raja w swoim artykule pisze o...

read more

OK zeszyt – jak to się zaczęło?

Kilka osób pytało mnie, jak narodził się OK zeszyt? Myślę, że jest to tak ekscytująca i niebywała historia, że ją tu krótko nakreślę. OK zeszyt w wydaniu polskim powstał w 2015 roku. W grudniu tego roku zaproponowałam nauczycielom na FB prowadzenie zeszytów z...

read more

Sztuka robienia notatki

Większość uczniów ma trudności z robieniem notatek – ale nie z tego powodu, że mają za mało w tym praktyki. Umiejętności sporządzania notatek, trzeba uczniów uczyć. W tym wpisie pięć sposobów na to. Wszystkie one bazują na potrzebie przerwy na zrobienie notatki i...

read more

Z OK zeszytem w roku szkolnym 23/24

Zapisy na kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej rozpoczną się w końcu sierpnia. Jednak, jeden z kursów – OK zeszyt, wymaga wcześniejszego przygotowania. Jeśli rozważasz przystąpienie do tego kursu lub możesz tę informację przekazać innej zainteresowanej...

read more

Refleksyjna pauza z partnerem

Refleksja jest warunkiem koniecznym głębokiego uczenia się. Przekonali się o tym nauczyciele prowadzący z uczniami OK zeszyty. Notatka, czy to pisemna, czy graficzna powoduje, że uczniowie lepiej zapamiętują i decydują - co jest najważniejsze w temacie, tym samym...

read more

Samoocena uczniowska – na jakiej podstawie?

Samoocena uczniowska jest potrzebna uczniom i nauczycielowi. Jest kluczem do oceniania kształtującego. Mówi o tym najważniejsza, piąta strategia oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Uczeń dokonując samooceny...

read more

10 wskazówek do pisania refleksji przez uczniów

Uczniowie często mają kłopot ze spisaniem swoich myśli i refleksji. Często występuje rozdźwięk między naturalnymi zdolnościami dzieci do opowiadania historii, a przenoszeniem tych historii na papier. Umiejętność zapisywania swoich myśli przydaje się również w...

read more

OK zeszyt domowy – OK zeszyt z rodzicem

Ten wpis przeznaczony jest dla rodziców, którzy chcą pomóc swojemu dziecku w uczeniu się, poprzez prowadzenie z nim OK zeszytu. Oczywiście, najlepiej byłoby, gdyby w szkole uczeń prowadził OK zeszyt, ale jeśli w szkole nie ma tego zwyczaju, to można pokusić się o - OK...

read more

OK zeszyt w edukacji domowej

Idea i praktyka OK zeszytu może być z powodzeniem wykorzystana w edukacji domowej. W tym artykule zajmiemy się: efektywną organizacją procesu uczenia się, co odróżnia OK zeszyt od zwykłego zeszytu, dodatkowymi elementami OK zeszytu korzyściami z prowadzenia OK...

read more

Jak zacząć pracę z OK zeszytem?

Jeśli zainteresowałaś się OK zeszytem, to prawdopodobnie już trochę na jego temat wiesz. Możliwe, że polecił Ci go inny nauczyciel, lub dowiedziałaś się, a może zaobserwowałaś,  że pomaga on uczniom uczyć się. W największym skrócie można powiedzieć, że jest to zeszyt,...

read more

Czy warto pracować z OK zeszytem?

Podczas webinarium wstępnego na temat OK zeszytu 29 sierpnia 2022 roku, w którym wzięło udział ponad 200 osób miałam krótkie wystąpienie o OK zeszycie. Potem zapytałam uczestników: Co im się podobało w tym, co mówiłam lub Co było w tym dla nich nowego? Trudno jest w...

read more

Zarządzanie klasę poprzez OK zeszyt

W czasie wakacji odzwyczajamy się od szkoły i uczniów, czasami idealizujemy naszą pracę w szkole, ale częściej pod koniec wakacji zaczynają nas nękać myśli: Czy uda nam się zapanować nad klasą?; Czy będzie należyta dyscyplina?; Czy poradzimy sobie z trudnymi uczniami?...

read more

Zdalnie z OK zeszytem i bez technologii

Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiamy koncepcję OK zeszytu wakacyjnego, który mogą wykorzystać rodzice w czasie, gdy ich dzieci przymusowo są w domu. W drugiej adaptujemy pomysł do zdalnego nauczania, który może być wykorzystany przez...

read more

Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki

Jak zapisywani refleksji może pomóc uczniom w nauce matematyki? Gdzie najlepiej zapisywać refleksje.Jedna strona czytania  Na stronie: MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej...

read more

Sztuka refleksji

O potrzebie refleksji i trudności jej wprowadzania na podstawie artykułu Beth Holland. Jedna strona czytania Co za zbieżność, że na całym świecie zajmujemy się tym samym – refleksją ucznia . Widocznie nauczyciele, nie tylko w Polsce, uznają temat refleksji...

read more

SOK w mojej klasie.

Bożena Rakowska opisuje swoje doświadczenia z ocenianiem uczniów metodą SOK (czyli sprawnościowy OK). SOK to ocenianie przy pomocy sprawności (tak jak w harcerstwie) i z uwzględnieniem kryteriów sukcesu promowanych w ocenianiu kształtującym. 2,5 stron czytania Jestem...

read more

Refleksyjny pamiętnik w OK zeszycie

Jak w z OK zeszytu zrobić refleksyjny pamiętnik? W artykule można znaleźć opis praktyki, który zastosował nauczyciel Ariel Sacks.¾ strony czytania  Zainspirowana artykułem Ariel Sacks (link na dole) pomyślałam, że można wykorzystać ten pomysł w OK zeszycie.    Pomysł...

read more

Pomysły OK zeszytowe

Pomysły nauczycielek prowadzących z uczniami OK zeszyty, na temat pracy z OK zeszytem. Zdjęcia mapy myśli, a na końcu wypowiedzi uczniów na temat OK zeszytu. 6 stron czytania Ciekawym pomysłem pracy z kodami podzieliła się z nami Beata Minta nauczycielka...

read more

Po co uczniowi zeszyt?

Odpowiedź na pytanie tytułowe, nawiązanie do spotykanej rzeczywistości szkolnej i do doświadczeń autorki artykułu. Początki OK zeszytu w Polsce.1,5 strony czytania Po co uczeń prowadzi zeszyt? Bardzo intersujące pytanie, warto, aby każdy nauczyciel zadał je sobie, a...

read more

OK zeszyt z 3 latkami

Jak prowadzić OK zeszyt z 3 latkami w przedszkolu i w domu? W artykule o podawaniu celów i konstruowaniu kryteriów sukcesu, przekazywaniu informacji zwrotnej, umożliwianiu wyboru, samoocenie, poczuciu własności i roli rodziców.Jedna strona czytania  Napisała do mnie...

read more

OK zeszyt – partnerstwo

Zaproszenie do stosowania OK zeszytu w pracy z uczniami, do udziału w kursie internetowym i do obejrzenia transmisji z webinariów.2 strony czytania  OK zeszyt to połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu zrodził się w grudniu 2015 roku, ma już...

read more

Czy margines jest marginalny?

Jedna z opcji OK zeszytu jest aktywne używanie marginesu. W tym artykule przestawiam pomysły Joli Podsiadło na jego wykorzystanie.3,4 strony czytania Przedstawiam pomysły Jolanty Podsiadło, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, mające na celu uczynienie margines w OK...

read more

Nauczyciele o OK

Wypowiedzi o OK 18 nauczycielek stosujących ocenianie kształtujące o OK zeszyt. Zarówno zachęcające, jak i wskazujące na trudności. 9 stron czytania Wiosną 2016 roku zaapelowałam do nauczycieli stosujących ocenianie kształtujące o podzielenie się efektami pracy z OK....

read more

Czego nauczyliśmy się dzięki pandemii?

Okres pandemii zrewidował pewne nasze opinie o nauczaniu. Widać potrzebę zmian w systemie oceniania, ujawniła się ważność relacji i kontaktów z rodzicami oraz potrzeba angażowania uczniów w lekcję poprzez zaciekawianie ich tematem. Jedna strona czytania  Okres...

read more

Przykłady OK zeszytów

Przykłady z OK zeszytów na różnych poziomach i z różnych przedmiotów. Przykłady w postaci zdjęć z OK zeszytów ilustrują: współpracę z rodzicami, pracę z celami i informację zwrotną od nauczyciela, mapy myśli, ocenę koleżeńską, samoocenę itd. Na koniec o możliwości...

read more

Refleksja w trzech odsłonach

Małgorzata Sulewska przedstawia obszerną własną refleksję nad pracą z refleksją uczniowską. Artykuł zawiera cztery części: 1. Moja praktyka OK zeszytu 2. Czego się nauczyłem, czyli o samoocenie uczniowskiej. 3. Jak pobudzać ucznia do refleksji związanej z tym, jak się...

read more

Rozmowa o OK zeszycie

R ozmowy na temat OK zeszytpomiędzy Małgorzatą Sulewską , dyrektorka SP im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycacach i Danutą Sterna. Rzmówczynie wzajemnie zadją sobie pytania. Małgorzata mowi z punktu widzenia dyrektora szkoły, nauczyicelki języka polskiego i praktyczki...

read more

Czym OK zeszyt może być ucznia?

Myśląc o zeszycie ucznia sadzimy, że powinien przede wszystkim zawierać potrzebne uczniowi informacje. Jednak dobrze wykorzystany specjalny OK zeszyt może być czymś więcej, może być zapisem myśli i refleksji, może pomagać się uczyć. W artykule kilka dziedzin, w...

read more

Co zawiera lub może zawierać OK zeszyt?

Co możemy znaleźć w OK zeszytach uczniów, co w nich powinno być zawsze, a co może występować czasami lub nie występować – lista elementów 6 stron czytania OK zeszyt różni się od zwykłego zeszytu uczniowskiego, tym, że wykorzystuje ocenianie kształtujące i przez to...

read more

OK zeszyt

Co jest w OK zeszycie i dlaczego dobrze on służy uczniom i nauczycielowi?2 strony czytania Jak ze szkolnego obowiązku prowadzenia zeszytów zrobić przyjemność, a przyjemność zamienić na efektywne nauczanie? Jedną z propozycji jest – danie uczniom autonomii i...

read more