Jedna z opcji OK zeszytu jest aktywne używanie marginesu. W tym artykule przestawiam pomysły Joli Podsiadło na jego wykorzystanie. |
3,4 strony czytania
Przedstawiam pomysły Jolanty Podsiadło, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, mające na celu uczynienie margines w OK zeszycie niemarginalnym.
Zawsze byłam zainteresowana wykorzystaniem przestrzeni marginesu. Swoją potrzebę wyraźnie sygnalizowałam swoim uczniom i mobilizowałam do wykorzystywania tego oddzielonego miejsca na stronie zeszytu.
W bardzo krótkim czasie margines wypełnił się rysunkami, zapiskami. Pojawiły się tam:
- różnie sposoby zapisu daty
- zadania domowe w postaci narysowanego domku; uczniowie zapisują w im lub obok niego szczegółowe informacje dotyczące zadania
- zadania domowe zaplanowane przez uczniów – informacja co zrobili w domu aby np. doskonalić rachunek; zapisują też kto im w tym pomógł
- prace długoterminowe np. Przeczytaj lekturę ” Calineczka” J. CH. Andersena – 8 IV; Co mały Polak powinien wiedzieć o swoim kraju?; Zapisz lub narysuj obserwacje z hodowli fasoli; Gromadzę wiadomości na temat Święta Niepodległości; Poznaję wyspy wielkich liter
- alfabet; fragment ze słownika wyrazów obcych
- informacje o pracy w parze nad zapamiętaniem alfabetu; z kim ćwiczyłam/ćwiczyłem
- wykrzykniki czyli co jest ważne i warte zapamiętania
- podpisy rodziców
- moje informacje zwrotne
- nagrody – naklejki, rysunki
- samooceny np.: rysunki lub zapiski np.: Brawo ja!; Świetnie mi poszło!
Margines w moim odczuciu jest integralną częścią zeszytu OK. Jest miejscem “rozmowy” ucznia z uczniem, ucznia z nauczycielem i nauczyciela z uczniem. To miejsce “przypomina”, informuje. Jest też miejscem na swobodne działanie ucznia. Odpowiadając na postawione pytanie margines nie jest marginalny jest istotny i ważny.