Zaproszenie do stosowania OK zeszytu w pracy z uczniami, do udziału w kursie internetowym i do obejrzenia transmisji z webinariów. |
2 strony czytania
OK zeszyt to połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu zrodził się w grudniu 2015 roku, ma już zatem kilka lat. Zaczęliśmy od akcji na Facebooku, gdzie powstała grupa OKzeszyt. Zaproponowaliśmy nauczycielom wybór elementów oceniania kształtującego i stosowanie ich w zeszytach uczniów. Pomysł okazał się bardzo trafiony. Pospolite ruszenie na Facebooku sięga obecnie kilku ponad 20 tysięcy uczestników.
Przez te lata nauczyliśmy się wiele. Wiemy co “pracuje”, wiemy jak warto propozycję przekazać uczniom i ich rodzicom, wiemy, co warto zrobić, aby się przygotować. Ale przede wszystkim dowiedzieliśmy się, jak taka prosta sprawa jak zeszyt może pomoc nauczycielowi nauczać, a uczniowi uczyć się. Teraz, gdy myślę o OK zeszycie to nasuwa mi się słowo PARTNERSTWO. OK zeszyt jest zeszytem ucznia, a nie nauczyciela, a to co w nim będzie, jest ustalone razem z uczniami. Na początku próbowaliśmy z nauczycielami różne wersje OK zeszytowe, teraz skłaniamy się do drogi stopniowej – prowadzonej od celów lekcji, kryteriów sukcesu do lekcji i zadania edukacyjnego, po refleksję uczniowską i podsumowanie. Potem proponujemy dołączyć inne elementy oceniania kształtującego, na przykład informację zwrotną i takie które pomogą uczniom lepiej się uczyć.
Dzięki OK zeszytowi uczeń się uczy, a nie jest nauczany i to jest sedno idei OK zeszytu. Zmienia to również podejście nauczyciela do nauczania, wymaga od niego większego przygotowania, ale również daje mu szansę na towarzyszenie uczniowi w procesie uczenia się i zdejmuje tę krępującą odpowiedzialność pt. “Ja go muszę nauczyć”. Nauczyciel przechodzi na inną pozycję – “Ja mu pomagam się uczyć”.
Zachęcam nauczycieli do wypróbowania pracy z OK zeszytem. Zdecydowanie lepiej jest to robić w grupie nauczycieli uczących tego samego przedmiotu i wymieniających się doświadczeniami. Taka możliwość jest podczas kursu internetowego na ten temat. Kurs rozpoczyna się wstępnie w maju, aby uczestnicy mogli przygotować się do wprowadzenia OK od 1 września. W kursie są dostępne materiały i filmy o ocenianiu kształtującym, prezentacje zdjęć i doświadczeń nauczycieli. Zapraszamy wszystkich nauczycieli, nie tylko tych, którzy są zawansowani w ocenianiu kształtującym. Poprzez OK zeszyt można nauczyć się oceniać kształtująco. W kursie uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych i spotykają się wirtualnie pod opieka mentora – Okejki, aby omówić swoje doświadczenia.
“OK zeszyt jest jedną z najlepszych metod ułatwiających naukę. Jest miejscem, w którym zebrane są najważniejsze informacje z danego działu. Utrwalenie wiadomości z OK zeszytem jest o wiele łatwiejsze niż nauka z książką, ponieważ wszystkie wiadomości zebrane są w jednym miejscu. Dzięki łatwym sposobom prowadzenia OK zeszytu nie jest to męczące ani czasochłonne. Mapa myśli oraz refleksja, która także znajduje się w tym zeszycie jest zbiorem informacji na jednej stronie. Z mojego punktu widzenia taka rzecz jak OK zeszyt jest bardzo pożyteczna dla uczniów” (Karolina, uczennica Gimnazjum w Zespole Szkół w Łęgu Probostwie)
Zainteresowanym polecamy następujące webinaria:
Refleksja https://www.youtube.com/watch?v=Kae7Ubg1AGY
Informacja zwrotna https://www.youtube.com/watch?v=-iW0fBsfyTQ
Cele i kryteria sukcesu edukacja wczesnoszkolna https://www.youtube.com/watch?v=MSTLfzWDsE8
Cele i kryteria sukcesu od klasy IV wzwyż https://www.youtube.com/watch?v=fZ_7dYUPJro
“Jeżeli chodzi o OK zeszyt uważam, że nam rodzicom daje obraz tego jak dziecko pracuje na zajęciach, na co należy zwrócić uwagę podczas pracy z dzieckiem (staranność, estetyka oraz rozumienie i wykonywanie poleceń zgodnie z kryteriami). Dla mojego syna OK zeszyt jest w pewnym stopniu samooceną, ponieważ potrafi sam ocenić swoją pracę. Myślę, że jest to fajny pomysł na uczenie samokrytyki i sposobów uczenia się” (rodzic ucznia w Szkole Podstawowej nr 3 w Sulechowie)