Innowacja pedagogiczna dotycząca Mojego zeszytu pomagającego się uczyć
Innowacja przygotowana przez Karinę Orłowską na podstawie wzoru KARTY ZGŁOSZENIA INNOWACJI udostępnionego przez Dominikę Koźmińską
KARTA ZGŁOSZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Typ i nazwa szkoły lub placówki oraz adres: | |
Oddział, w którym będzie realizowana innowacja: | |
DANE O INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
| |
Nazwa innowacji / temat
| Mój zeszyt pomagający się uczyć. Czy wiem czego mam się nauczyć? Co już umiem? Nad czym i jak pracować? |
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego | |
Imię i nazwisko osoby wdrażającej innowację | |
Czas trwania innowacji: · data rozpoczęcia · data zakończenia | np. trzy lata, należy dać sobie czas na poznanie oceniania kształtującego, próbowanie ze swoimi uczniami różnych sposobów wdrażania kolejnych elementów (zasada 5P) oraz ocenę ich przydatności i skuteczności w danym zespole klasowym |
Rodzaj innowacji pedagogicznej
| |||||||
programowa | organizacyjna | metodyczna | „mieszana” – organizacyjno-metodyczna
| x | |||
dotyczy obszaru dydaktycznego | x | dotyczy obszaru wychowawczego | dotyczy obszaru opiekuńczego | dotyczy obszaru „mieszanego” | |||
obejmuje wybrane zajęcia edukacyjne |
| obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne | |||||
obejmuje jeden przedmiot nauczania | x | obejmuje więcej przedmiotów nauczania | |||||
obejmuje jeden oddział lub grupę | obejmuje więcej oddziałów / grup | x | obejmuje całą szkołę lub placówkę | ||||
Innowacja wymagała przyznania szkole lub placówce dodatkowych środków budżetowych przez organ prowadzący | Szkoła lub placówka posiada pisemną zgodę organu prowadzącego na finansowanie planowanej innowacji
|
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
| |
| Realizując treści nauczania zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki zauważyłam, że wielu moich uczniów miało trudności z opanowaniem wymagań programowych pomimo podjętych przeze działań tj.: prowadzenie zajęć wyrównawczych, opracowywanie kart pracy dotyczących treści z którymi uczniowie mieli powtarzające się problemy, wielokrotne poprawy prac kontrolnych, stosowanie TIK, zachęcenie rodziców do wykupienia dla swoich dzieci dostępów do programów online – Matlandia, stosowanie metod aktywizujących: praca w parach, grupach, design thinking, wykorzystywanie pomocy dydaktycznych, lekcje poza budynkiem szkoły. Zastanawiałam się, jak zmienić styl pracy, aby uczniowie wzięli odpowiedzialność za swoje uczenie się. Uznałam, że zastosowanie metod rozwijających umiejętności uczenia się uczniów oraz zwiększających samosterowalność w uczeniu się (teoria autodeterminacji) pozwoli sprostać stawianym im wymaganiom oraz przygotuje do uczenia się przez całe życie. Zgodnie z kierunkiem polityki oświatowej na rok 2025/2026: Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce wobec zauważonych trudności proponuję nową formę i sposób pracy |
| Celem pracy z Moim zeszytem jest: „Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.” Jest to V strategia oceniania kształtującego (OK). Cele ogólne: – Uczeń staje się autorem procesu własnego uczenia się. – Podjęcie działań umożliwiających zindywidualizowany rozwój każdego ucznia, stosowanie do jego potrzeb i możliwości. Cele szczegółowe: – uświadomienie uczniom czego i jak mają się uczyć; – motywowanie uczniów do nauki poprzez umożliwienie dokonywania wyborów i ułatwienie kierowania własna nauką; – wskazywanie co uczeń zrobił dobrze, co i jak można poprawić oraz jak dalej się rozwijać (co wynika z rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych § 12) – zachęcanie i wyposażanie uczniów w umiejętność dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej; – wzięcia odpowiedzialności za uczenie się nie tylko przez nauczyciela ale także przez ucznia; – zaaranżowanie współpracy na linii nauczyciel – uczeń – rodzic, aby mogli oni dać swojemu dziecku wsparcie i pomoc. |
| Trzy zasady: 1. Celem prowadzenia zeszytu jest pomoc uczniowi w uczeniu się. 2. Zeszyt należy do ucznia i tylko uczeń jest za niego odpowiedzialny. 3. Nauczyciel służy pomocą uczniowi w prowadzeniu zeszytu, lecz nie ingeruje w niego i nie ocenia go stopniami. Ocenianie kształtujące proponuje: 1. Po pierwsze uczeń powinien wiedzieć, czego będzie się uczył podczas lekcji i jak rozpozna, że się tego nauczył – dlatego cele i kryteria sukcesu do lekcji zapisane będą w zeszycie. 2. W zeszycie uczeń ma zanotowaną treść zadań edukacyjnych, które realizują daną lekcje, one też mają określone kryteria sukcesu, aby uczeń sam mógł stwierdzić, czy zadanie rozwiązał prawidłowo. 3. Kryteria sukcesu powinny być uczniom również znane do sprawdzianu, wtedy znacznie łatwiej uczniom się do niego przygotować. 4. Jest w zeszycie również miejsce na rozwiązania zadań i na informację zwrotną od nauczyciela, kolegi lub koleżanki lub od siebie samego. Dzięki wskazówkom zawartym w informacji zwrotnej uczeń może poprawić swoją pracę i czynić dalsze postępy. 5. Bardzo ważną częścią zeszytu jest refleksja uczniowska, którą sam uczeń opracowuje i zamieszcza w zeszycie. Ona również pokazuje uczniowi, czego się nauczył i jak może wiedzę wykorzystywać. Wymienione elementy: cele, kryteria sukcesu do lekcji, zadania edukacyjnego i sprawdzianu oraz refleksja uczniowska i informacja zwrotna od nauczyciela, ocena koleżeńska i samoocena są podstawowymi elementami Mojego zeszytu pomagającego się uczyć. Forma zeszytu: Zeszyt jest skoroszytem, w którym znajdują się notatki ucznia i karty pracy do każdego tematu opracowywane przez nauczyciela, prace uczniowskie z IZ oraz kartkówki z oceną wyrażoną stopniem, poprawy, prace dodatkowe ucznia, prace domowe, notatki graficzne wykonane przez ucznia lub otrzymane od n-la, Próbny sprawdzian nad którym pracuje uczeń wspólnie z klasą lub samodzielnie przed sprawdzianem z działu oraz oceniony Sprawdzian. Uczeń nie nosi podręcznika do szkoły, w klasach 7 i 8 nie używają zeszytu ćwiczeń. Rodzice zostaną poproszeni o podpisywanie kolejnych prac kontrolnych ocenianych kształtująco bądź sumująco. Ważne jest, aby rodzice systematycznie monitorowali, czy dziecko realizuje zaplanowane działania, w szczególności, czy rozwiązało wymagane zadania, poprawia oceny, dokonuje samooceny i korzysta z proponowanej pomocy. Rola rodziców jest kluczowa w zaplanowanych działaniach. |
| Korzyści dla ucznia z prowadzenia Mojego zeszytu pomagającego się uczyć: · Uczeń tworzy własny podręcznik i ma w nim wszystko, co mu jest potrzebne do uczenia się w jednym miejscu, ma zapewnioną autonomię w prowadzeniu zeszytu. · Uczeń wie, czego będzie się uczył i po czym pozna, że się nauczył. · Ma szansę wykorzystać wskazówki nauczyciela lub kolegi lub koleżanki zwarte w informacji zwrotnej do swojej pracy. · Uczeń poddaje refleksji i śledzi swój proces uczenia się. · Uczeń dokonuje samooceny na podstawie otrzymanych kryteriów sukcesu. · Może uczestniczyć w lekcji, która ma strukturę pomocną w uczeniu się. · Stosowane przez nauczyciela metody nauczania pochodzą ze sprawdzonej badaniami teorii oceniania kształtującego i wskazówek teorii autodeterminacji. · Nauczyciel z uczniami buduje partnerstwo w nauczaniu. |
| W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: – rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami; – rozmowy z rodzicami podczas zebrań klasowych, konsultacji, rozmów indywidualnych; – ankietę dotyczącą prowadzenia Mojego zeszytu dla uczniów, n-li, rodziców |
- Jak wygląda zeszyt w postaci skoroszytu można zobaczyć na filmie Kariny Orłowskiej https://youtu.be/cRzHfYy_1f8
- Joanna Sułek na kanale OK belfer szczegółowo omawia jak wdrożyła ocenianie kształtujące do zeszytu uczniowskiego https://www.youtube.com/@okbelfer3798
0 komentarzy