Mój zeszyt pomagający się uczyć

Informacja o dwóch kursach ORE dla czynnych nauczycieli.

Zapraszamy czynnych nauczycieli na dwa bezpłatne kursy, które rozpoczną się w kwietniu 2025 roku i zakończą się w styczniu 2026 roku: Mój zeszyt pomagający się uczyć – kurs I i II stopnia.

  • Kurs I stopnia przeznaczony jest dla nauczycieli obecnie pracujących w szkole, którzy dostrzegają wartość prowadzenia zeszytów przez uczniów i mają podstawową wiedzę na temat oceniania kształtującego. Kluczowym celem kursu jest pokazanie, jak zeszyt uczniowski prowadzony przez ucznia pomaga się uczyć.

Obecnie dość często zeszyty uczniów – o ile w ogóle są prowadzone – stanowią zbiór luźnych notatek, które nie są pomocne w nauce.  Kurs proponuje prowadzenie takich zeszytów, które pomagają uczniom w uczeniu się, a nauczycielom w skutecznym nauczaniu.

  • Kurs II stopnia przeznaczony jest dla nauczycieli, którzy przynajmniej dwa lata stosują z uczniami tzw. OK zeszyty i są praktykami oceniania kształtującego.

Program kursów oparty jest na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu i został wzbogacony o zastosowanie w pracy nauczyciela:

  • koncepcji partnerstwa w nauczaniu,
  • teorii autodeterminacji,
  • wiedzy o znaczeniu dobrej organizacji lekcji,
  • oceniania kształtującego.

Uczestnictwo w obu kursach będzie okazją do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego. Uczestnicy będą spotykać się w małych grupach przedmiotowych.

Forma kursu:

  • Dwa 3-godzinne spotkania w Warszawie.
  • Pięć modułów online trwających po 1,5 godziny każdy.

Szczegółowe informacje o terminach szkoleń znajdują się w formularzu aplikacyjnym.

Więcej informacji o kursach

Opieramy się na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu. Dotychczasowe doświadczenia w pracy z uczniami z zeszytem są bardzo obiecujące. Metoda ta jest ceniona przez wielu nauczycieli, gdyż ich zdaniem wpływa na zaangażowanie uczniów w naukę.

Celem prowadzenia zeszytu jest pomoc uczniowi w uczeniu się

W koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć wykorzystane będą wskazówki pochodzące z teorii autodeterminacji, której użyteczność stosowania w nauczaniu potwierdzono wieloma badaniami. Teoria autodeterminacji zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia struktury lekcji, Mój zeszyt pomagający się uczyć ma szansę ją wprowadzić i w ten sposób znacznie poprawić proces nauczania i uczenia się.

Ocenianie kształtujące użyte będzie jako narzędzie do wzmacniania partnerstwa pomiędzy nauczycielem i uczniami.

Kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie też okazją dla uczestników do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego.

Podstawowe elementy zeszytu: cele lekcji; kryteria sukcesu – do lekcji, zadania edukacyjnego i sprawdzianu; podsumowanie lekcji w formie refleksji uczniowskiej; informacja zwrotna od nauczyciela w formie komentarza do pracy ucznia; samoocena i ocena koleżeńska pracy ucznia.

  • I stopień kursu jest przeznaczony głównie dla doradców metodycznych i liderów zespołów nauczycielskich, z nadzieją, że w przyszłości będą propagować tę ideę wśród nauczycieli, z którymi współpracują. Zakładamy, że uczestnicy mieli już styczność z ocenianiem kształtującym w swojej praktyce nauczycielskiej, a kurs umożliwi im skuteczniejsze wykorzystywanie go w pracy z uczniami.
  • II stopień kursu powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie nauczycieli na kontynuację kursu OK zeszyt i poszerzenia go o nowe treści. Dlatego zapraszamy na ten kurs osoby, które prowadzą OK zeszyty ze swoimi uczniami od co najmniej dwóch lat i chcą doskonalić tę metodę pracy z uczniami.

Przebieg kursu

Kurs rozpocznie się 12 kwietnia 2025 r. spotkaniem stacjonarnym w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji przy Al. Ujazdowskich 28 w Warszawie. Podczas spotkania odbędą się miniwarsztaty i prezentacje zeszytów uczniów prowadzonych obecnie przez nauczycieli praktyków – uczestników kursu II stopnia.

Następnie uczestnicy w małych grupach przedmiotowych uczestniczyć będą w pięciu modułach kursu online. Grupy będą facylitowane przez uczestników kursu II stopnia.

Tematy modułów i terminy spotkań (we wtorki):

  1. Cele i kryteria sukcesu w pracy z uczniami oraz przygotowanie uczestników do rozpoczęcia pracy z uczniami (20 maja 2025 r., godz. 17.00–18.30).
  2. Refleksja uczniowska jako podstawa uczenia się (23 września 2025 r., 17.00–18.30).
  3. Ocenianie przy pomocy informacji zwrotnej (21 października 2025 r., godz. 17.00–18.30).
  4. Wspomagające elementy Mojego zeszytu pomagającego się uczyć (18 listopada 2025 r., godz. 17.00–18.30).
  5. Nasze zeszyty (9 grudnia 2025 r., godz. 17.00–18.30).

Podczas pięciu spotkań online uczestnicy będą spotykać się na platformie ZOOM w pokojach przedmiotowych, w małej grupie, pod opieką facylitatora – nauczyciela mającego doświadczenie w pracy z OK zeszytem i prowadzącego obecnie z uczniami Mój zeszyt pomagający się uczyć.

Na zakończenie kursu – 10 stycznia 2026 r. w godz. 11.30–15.00 – odbędzie się spotkanie w Warszawie, podczas którego uczestnicy szkolenia zaprezentują przykładowe zeszyty swoich uczniów i otrzymają zaświadczenia o ukończeniu kursów.

Korzyści z udziału w kursie dla uczestnika:

  • poznanie koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć,
  • wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi tego samego przedmiotu,
  • wykorzystanie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć do lepszej organizacji procesu nauczania i uczenia się uczniów,
  • budowanie partnerstwa w nauczaniu umożlwiającego większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się,
  • poznanie i zastosowanie oceniania kształtującego,
  • poznanie edukacyjnego zastosowania teorii autodeterminacji,
  • wykorzystanie metody Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w pracy doradcy i lidera zespołu nauczycieli.

Do zaliczenia kursu I stopnia wymagane będą:

  • obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych w Warszawie – rozpoczynającym i kończącym kurs,
  • obecność na co najmniej czterech z pięciu spotkań online,
  • prowadzenie podczas kursu Mojego zeszytu pomagającego się uczyć z co najmniej jedną klasą i okazanie przykładowych zeszytów na spotkaniu stacjonarnym w Warszawie kończącym kurs.

Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o udziale i ukończeniu kursu Mój zeszyt pomagający się uczyć.

Warunkiem ukończenia kursu jest obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych i na co najmniej czterech z pięciu spotkań online oraz przedstawienie przykładowych zeszytów swoich uczniów na spotkaniu końcowym.

Zapisy na kursy:

Uczestnicy będą przyjmowani na podstawie wypełnionej aplikacji i liczby miejsc. Zgłoszenia przyjmowane będą:

  • I stopień – od 7 marca do 28 marca (liczba miejsc do 120 osób).
  • II stopień – od 7 marca do 17 marca (liczba miejsc do 30 osób).

Kryteria wyboru uczestników na kursy

Przesłanie odpowiednio wypełnionego formularza rejestracyjnego wraz z aplikacją w terminie (I stopień do 27 marca 2025, II stopień do 28 marca).

W pierwszej kolejności na kurs I stopnia przyjmowani będą nauczyciele doradcy i liderzy zespołów nauczycieli. W następnej kolejności przyjmowane będą osoby w kolejności zgłaszania się.

W przypadku większej liczby zgłoszeń niż liczba miejsc na kursie – przyjęte zostaną  osoby, których własne cele określone w aplikacji będą zgodne z możliwościami, jakie  kurs może zaoferować.

 

 

 

 

 

 

2 komentarze

  1. Ula

    Dzień dobry, gdzie mogłabym uzyskać formularz rejestracyjny do zapisu na kurs?

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *