Informacja o dwóch kursach ORE dla czynnych nauczycieli.
Zapraszamy czynnych nauczycieli na dwa bezpłatne kursy, które rozpoczną się w kwietniu 2025 roku i zakończą się w styczniu 2026 roku: Mój zeszyt pomagający się uczyć – kurs I i II stopnia.
- Kurs I stopnia przeznaczony jest dla nauczycieli obecnie pracujących w szkole, którzy dostrzegają wartość prowadzenia zeszytów przez uczniów i mają podstawową wiedzę na temat oceniania kształtującego. Kluczowym celem kursu jest pokazanie, jak zeszyt uczniowski prowadzony przez ucznia pomaga się uczyć.
Obecnie dość często zeszyty uczniów – o ile w ogóle są prowadzone – stanowią zbiór luźnych notatek, które nie są pomocne w nauce. Kurs proponuje prowadzenie takich zeszytów, które pomagają uczniom w uczeniu się, a nauczycielom w skutecznym nauczaniu.
- Kurs II stopnia przeznaczony jest dla nauczycieli, którzy przynajmniej dwa lata stosują z uczniami tzw. OK zeszyty i są praktykami oceniania kształtującego.
Program kursów oparty jest na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu i został wzbogacony o zastosowanie w pracy nauczyciela:
- koncepcji partnerstwa w nauczaniu,
- teorii autodeterminacji,
- wiedzy o znaczeniu dobrej organizacji lekcji,
- oceniania kształtującego.
Uczestnictwo w obu kursach będzie okazją do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego. Uczestnicy będą spotykać się w małych grupach przedmiotowych.
Forma kursu:
- Dwa 3-godzinne spotkania w Warszawie.
- Pięć modułów online trwających po 1,5 godziny każdy.
Szczegółowe informacje o terminach szkoleń znajdują się w formularzu aplikacyjnym.
Więcej informacji o kursach
Opieramy się na 10-letnim doświadczeniu we wdrażaniu do nauczania metody OK zeszytu. Dotychczasowe doświadczenia w pracy z uczniami z zeszytem są bardzo obiecujące. Metoda ta jest ceniona przez wielu nauczycieli, gdyż ich zdaniem wpływa na zaangażowanie uczniów w naukę.
Celem prowadzenia zeszytu jest pomoc uczniowi w uczeniu się
W koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć wykorzystane będą wskazówki pochodzące z teorii autodeterminacji, której użyteczność stosowania w nauczaniu potwierdzono wieloma badaniami. Teoria autodeterminacji zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia struktury lekcji, Mój zeszyt pomagający się uczyć ma szansę ją wprowadzić i w ten sposób znacznie poprawić proces nauczania i uczenia się.
Ocenianie kształtujące użyte będzie jako narzędzie do wzmacniania partnerstwa pomiędzy nauczycielem i uczniami.
Kurs Mój zeszyt pomagający się uczyć będzie też okazją dla uczestników do wymiany doświadczeń z nauczania danego przedmiotu z wykorzystaniem oceniania kształtującego.
Podstawowe elementy zeszytu: cele lekcji; kryteria sukcesu – do lekcji, zadania edukacyjnego i sprawdzianu; podsumowanie lekcji w formie refleksji uczniowskiej; informacja zwrotna od nauczyciela w formie komentarza do pracy ucznia; samoocena i ocena koleżeńska pracy ucznia.
- I stopień kursu jest przeznaczony głównie dla doradców metodycznych i liderów zespołów nauczycielskich, z nadzieją, że w przyszłości będą propagować tę ideę wśród nauczycieli, z którymi współpracują. Zakładamy, że uczestnicy mieli już styczność z ocenianiem kształtującym w swojej praktyce nauczycielskiej, a kurs umożliwi im skuteczniejsze wykorzystywanie go w pracy z uczniami.
- II stopień kursu powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie nauczycieli na kontynuację kursu OK zeszyt i poszerzenia go o nowe treści. Dlatego zapraszamy na ten kurs osoby, które prowadzą OK zeszyty ze swoimi uczniami od co najmniej dwóch lat i chcą doskonalić tę metodę pracy z uczniami.
Przebieg kursu
Kurs rozpocznie się 12 kwietnia 2025 r. spotkaniem stacjonarnym w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji przy Al. Ujazdowskich 28 w Warszawie. Podczas spotkania odbędą się miniwarsztaty i prezentacje zeszytów uczniów prowadzonych obecnie przez nauczycieli praktyków – uczestników kursu II stopnia.
Następnie uczestnicy w małych grupach przedmiotowych uczestniczyć będą w pięciu modułach kursu online. Grupy będą facylitowane przez uczestników kursu II stopnia.
Tematy modułów i terminy spotkań (we wtorki):
- Cele i kryteria sukcesu w pracy z uczniami oraz przygotowanie uczestników do rozpoczęcia pracy z uczniami (20 maja 2025 r., godz. 17.00–18.30).
- Refleksja uczniowska jako podstawa uczenia się (23 września 2025 r., 17.00–18.30).
- Ocenianie przy pomocy informacji zwrotnej (21 października 2025 r., godz. 17.00–18.30).
- Wspomagające elementy Mojego zeszytu pomagającego się uczyć (18 listopada 2025 r., godz. 17.00–18.30).
- Nasze zeszyty (9 grudnia 2025 r., godz. 17.00–18.30).
Podczas pięciu spotkań online uczestnicy będą spotykać się na platformie ZOOM w pokojach przedmiotowych, w małej grupie, pod opieką facylitatora – nauczyciela mającego doświadczenie w pracy z OK zeszytem i prowadzącego obecnie z uczniami Mój zeszyt pomagający się uczyć.
Na zakończenie kursu – 10 stycznia 2026 r. w godz. 11.30–15.00 – odbędzie się spotkanie w Warszawie, podczas którego uczestnicy szkolenia zaprezentują przykładowe zeszyty swoich uczniów i otrzymają zaświadczenia o ukończeniu kursów.
Korzyści z udziału w kursie dla uczestnika:
- poznanie koncepcji Mojego zeszytu pomagającego się uczyć,
- wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami uczącymi tego samego przedmiotu,
- wykorzystanie Mojego zeszytu pomagającego się uczyć do lepszej organizacji procesu nauczania i uczenia się uczniów,
- budowanie partnerstwa w nauczaniu umożlwiającego większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się,
- poznanie i zastosowanie oceniania kształtującego,
- poznanie edukacyjnego zastosowania teorii autodeterminacji,
- wykorzystanie metody Mojego zeszytu pomagającego się uczyć w pracy doradcy i lidera zespołu nauczycieli.
Do zaliczenia kursu I stopnia wymagane będą:
- obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych w Warszawie – rozpoczynającym i kończącym kurs,
- obecność na co najmniej czterech z pięciu spotkań online,
- prowadzenie podczas kursu Mojego zeszytu pomagającego się uczyć z co najmniej jedną klasą i okazanie przykładowych zeszytów na spotkaniu stacjonarnym w Warszawie kończącym kurs.
Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o udziale i ukończeniu kursu Mój zeszyt pomagający się uczyć.
Warunkiem ukończenia kursu jest obecność na dwóch spotkaniach stacjonarnych i na co najmniej czterech z pięciu spotkań online oraz przedstawienie przykładowych zeszytów swoich uczniów na spotkaniu końcowym.
Zapisy na kursy:
Uczestnicy będą przyjmowani na podstawie wypełnionej aplikacji i liczby miejsc. Zgłoszenia przyjmowane będą:
- I stopień – od 7 marca do 28 marca (liczba miejsc do 120 osób).
- II stopień – od 7 marca do 17 marca (liczba miejsc do 30 osób).
Kryteria wyboru uczestników na kursy
Przesłanie odpowiednio wypełnionego formularza rejestracyjnego wraz z aplikacją w terminie (I stopień do 27 marca 2025, II stopień do 28 marca).
W pierwszej kolejności na kurs I stopnia przyjmowani będą nauczyciele doradcy i liderzy zespołów nauczycieli. W następnej kolejności przyjmowane będą osoby w kolejności zgłaszania się.
W przypadku większej liczby zgłoszeń niż liczba miejsc na kursie – przyjęte zostaną osoby, których własne cele określone w aplikacji będą zgodne z możliwościami, jakie kurs może zaoferować.
Dzień dobry, gdzie mogłabym uzyskać formularz rejestracyjny do zapisu na kurs?
https://szkolenia.ore.edu.pl/ RejestracjaSzkolenie/7319
https://szkolenia.ore.edu.pl/ RejestracjaSzkolenie/7320