Kilka osób pytało mnie, jak narodził się OK zeszyt? Myślę, że jest to tak ekscytująca i niebywała historia, że ją tu krótko nakreślę.

OK zeszyt w wydaniu polskim powstał w 2015 roku. W grudniu tego roku zaproponowałam nauczycielom na FB prowadzenie zeszytów z uczniami. Zachęciło mnie do tego doświadczenie profesora Jana Potworowskiego, który na Podyplomowych Studiach Liderów Oświaty poprosił studentów – dyrektorów o przywiezienie zeszytów uczniów. Okazało się, że są one właściwie bezużyteczne – luźne zapiski, z których nie można w żaden sposób skorzystać ucząc się lub stanowią dyktowane przez nauczyciela części podręcznika. Wtedy powstał pomysł, aby reanimować zeszyt uczniowski, aby  pomagał uczniom  się uczyć.

Postanowiliśmy, że nasz OK zeszyt będzie całkowicie należał do ucznia. Nie będzie oceniany przez nauczyciela i sam uczeń będzie decydował o jego zwartości szacie graficznej.

Nic nowego, ale jednocześnie bardzo nowe!

Na mój apel na FB odpowiedziało 40 nauczycieli, sami ochotnicy i zapaleńcy. Inicjatywa całkowicie społeczna bez żadnych funduszy i opłat. Przestąpiliśmy do pracy z OK zeszytami, wymienialiśmy się pomysłami i doświadczeniami. Ustaliliśmy, że koniecznie w OK zeszycie powinny się znaleźć: cele lekcji, kryteria sukcesu do lekcji, zadania edukacyjnego i do sprawdzianu oraz refleksja uczniowska dotycząca uczenia się i informacje zwrotne do prac ucznia.

Uczniowie podchwycili i docenili OK zeszyt. Stał się dla nich pomocą, jakby podręcznikiem napisanym przez nich samych.

Proponowano wiele innych elementów, które z normalnego zeszytu robił OK zeszyt. Na przykład dużym powiedzeniem cieszyły się: mapy myśli, samoocena, ocena koleżeńska, pytania kluczowe, a w klasach młodszych – ślad rodzica. Uznaliśmy, że to nauczyciel wraz z uczniami ze swojej klasy wybiera, co warto, aby było w OK zeszycie i że może się to zmieniać.

Uczniowie pokochali swoje OK zeszyty. Korzystali z nich na bieżąco i przy powtórzeniu i nie chcieli się z nimi rozstawać. Nauczyciele uznali, że prowadzenie z uczniami OK zeszytów uczy ich stosowania oceniania kształtującego.

Opracowaliśmy wspólnie z nauczycielami kurs internetowy – OK zeszyt. Osoby, które wciągnęły się od początku w tę inicjatywę nazwaliśmy Okejkami. Stworzyła się wspaniała społeczność Okejek, która w dalszym ciągu wymienia się doświadczeniami i służy radami innym nauczycielom.

Obecnie trwa VIII edycja kursu OK zeszyt, który od lat prowadzi  Okejka – Michał Szczepanik.

Nie wiem, jaki zasięg ma w tej chwili OK zeszyt. Jeśli jesteś tą osobą – Okejką, która nadal prowadzi z uczniami OK zeszyt, to daj znać pod tym wpisem.

W następnym wpisie przedstawię pomysł z USA prowadzenia notatnika matematycznego, który pomaga uczniom się uczyć.