Idea OK zeszytu powstała 7 lat temu. Grupa około 40 nauczycieli skrzykniętych na FB postanowiła wypróbować zeszyt w połączeniu z ocenianiem kształtującym. Przez lata idea się rozwijała i wielu nauczycieli dołożyło swoje doświadczenia.
Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że OK zeszyt to nie jest rewolucja, nie jest to trudna i czasochłonna sprawa, szczególnie dla nauczycieli, którzy już starają się stosować ocenianie kształtujące w pracy z uczniami. Wspólnie założyliśmy, że to co odróżnia (zadbany) zeszyt uczniowski od OK zeszytu, to obecność w nim – celów lekcji; kryteriów sukcesu do lekcji, zadania edukacyjnego i sprawdzianu; refleksji uczniowskiej i informacji zwrotnej do pracy ucznia. To są elementy podstawowe, ale można do nich dokładać inne, które pomogą uczniom się uczyć.
OK zeszytem szczególnie zainteresowane są nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Z całą mocą chciałabym podkreślić, że OK zeszyt może być stosowany na każdym poziomie nauczania, na każdym przedmiocie, a nawet przez pedagoga szkolnego lub rodzica dziecka. Znam wiele przypadków, gdy uczniowie klas maturalnych byli bardzo wdzięczni za prowadzenie z nimi OK zeszytów. OK zeszyt nie tylko pomaga uczniom się uczyć (uczniowie to potwierdzają), ale też nauczycielowi nauczać. Podwójna korzyść.
Rozpoczęcie pracy z OK zeszytem może nastąpić poprzez samodzielne próby (a), wspólne konsultacje z nauczycielem (b) już stosującym OK zeszyt lub zapisanie się na kurs online (c)
- Przy tej opcji warto zapoznać się z artykułem: https://oknauczanie.pl/jak-zaczac-prace-z-ok-zeszytem, a następnie po prostu próbować i sprawdzać, co pomaga uczniom się uczyć. Warto mieć pewne doświadczenie w pracy z OK lub rozłożyć wdrażanie OK zeszytu na dłuższy czas i praktykowanie oceniania kształtującego.
- Z KONSULTANTEM. Ta opcja wymaga znajomości nauczycielki lub nauczyciela, który pracuje już z OK zeszytem i jednocześnie, jest chętny do współpracy i konsultacji. Jeśli nie ma takiego na miejscu, to można napisać apel na stronie OK zeszytu na FB o pomoc we wdrażaniu OK zeszytu. Niektóre osoby, tak zwane Okejki, są nawet chętne do zaproszenia do swojej klasy nauczycieli, aby pokazać, jak praca z OK zeszytem wygląda.
- Do końca września 2022 roku przyjmujemy zapisy na kurs internetowy OK zeszytu w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Przyjęliśmy zasadę, że w kursie może uczestniczyć osoba, która brała udział we wstępnym spotkaniu 29 sierpnia. Wychodzimy z założenia, że najlepiej jest zacząć prace z OK zeszytem od początku roku, a nie po kilku miesiącach nauki. Z reguły w tym drugim przypadku odnosi się mniejsze sukcesy. Jeśli nie mogliście uczestniczyć w webinarium wstępnym, to skontaktujcie się z danuta.sterna@ceo.org.pl w celu indywidulanego podejścia do sprawy udziału w kursie. Podczas kursu uczestnik otrzymuje bogaty zestaw materiałów, artykułów, filmów i pomocy okejkowych i jest objęty opieką mentora. Jest to znacznie łatwiejszy sposób poznawania OK zeszytu niż poprzez samodzielną pracę. Zapisy na kurs – (www.nai.ceo.org.pl)
Strona OK zeszytu na FB może być pomocna w każdej z opcji, jednak wpisy na niej nie mają charakteru ciągłego, więc nie można liczyć na stałą opiekę. Jednak zachęcam do zadawania tam pytań innym praktykom OK zeszytu.
OK zeszyt w znaczny sposób poprawia uczenie i nauczanie. Pojawiająca się refleksja uczennicy i ucznia w zeszycie, brak jej oceniania i korzystanie z niej na lekcji, tworzy atmosferę zaufania. Zeszyt uczniowski w takiej klasie nie jest kopią jednej notatki podawanej przez nauczycielkę czy nauczyciela na lekcji, taka notatka jest tworzona na lekcji a czasem po lekcji. To co opracował Mateusz w swoim zeszycie różni się od notatki Ani, bo każda osoba może uważać za ważne inne zagadnienie, może też mieć odmienny styl uczenia się np. tworzeniem notatki graficznej, tabeli itp. OK zeszyt to nie metoda “na choinkę”, czyli jak najwięcej elementów na jednej lekcji, to wybór nauczycielski lub uczniowski związany z lepszym uczeniem/nauczaniem. Elementów stosowanych w OK zeszycie jest naprawdę wiele, nie sposób je wszystkie opisać, można za to zapoznać się z nimi w kursie OK zeszyt oraz przedyskutować z mentorką – Okejką.
OK zeszyt mógłby się nazywać – wyborny
Zeszyt OK to odzwierciedlenie uczniowskiego sposobu myślenia, interpretacji. Nie ma znaczenia, czy uczeń jest w 1 klasie szkoły podstawowej, czy średniej. Zeszyt OK jest JEGO. Cała odpowiedzialność leży po stronie dziecka. A to już pierwszy krok do uczniowskiej świadomości i samosterowności.
Dziękuję Jolu za tę uwagę. Faktycznie, OK zeszyt działa na każdego ucznia, myślę, że na studenta, też by działał.