W artykule o tym, jak wprowadzać OK zeszyt do pracy nauczycieli w szkole, jak się do tego przygotować i jak potem współpracować.
Tekst proponowany do dyskusji w ramach – Rozmów o nauczaniu. Więcej o rozmowach o nauczaniu: https://osswiata.ceo.org.pl/rozmowy-o-nauczaniu/ |
Jedna strona czytania
Nowy rok jest szansą na “nowe rozdanie”. Nowi uczniowie, czasami nowi nauczyciele, nowe programy i czasami nowe role dla nas samych. Zmiana daje możliwość podejmowania nowych wyzwań, próbowania nowych pomysłów, uczenia się czegoś nowego. Nowość oferuje niezliczone możliwości.
Cztery wskazówki dla podejmowania wyzwań:
-
Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie.
Znacznie łatwiej planować i realizować zmianę wspólnie. Może warto podejmować takie wyzwania, które można realizować razem, wzajemnie się wpierając?
-
Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia.
To, co zamierzamy zmienić, nie jest działaniem w próżni, jest powiązane z tym, co już robimy. Dlatego warto zastanowić się, co z tego, co już robimy, może nam pomóc w realizacji wyzwania. Co jest naszą silną stroną, która może procentować w zmianie?
-
Poświęć czas na plan.
Plan jest bardzo potrzebny, działania spontaniczne przeważnie nie utrzymują się długo.
Plan powinien być mapą, która pomaga nam podróżować po zmianie. Plan zaczyna się od celu, czyli od tego, co byśmy chcieli osiągnąć i po czym poznamy, że to nam się udało. Dobrze, gdy plan uwzględnia stop-klatki, aby móc zobaczyć, co już zostało zrealizowane i jakie modyfikacje można wprowadzić. Ważne są też chwile na świętowanie małych sukcesów w trakcie i po realizacji planu.
-
Podejmować małe wyzwania.
Małe wyzwania mają większe szanse na sukces. Lepiej zrealizować coś małego, niż ponieść porażkę w dużym przedsięwzięciu. Niewielkie wyzwania są łatwe w świętowaniu, gdyż rezultaty pojawiają się szybciej.
Poniżej kilka rad dotyczących prowadzenia OK zeszytu z uczniami.
-
Zauważyć, że nie jest się samotnym w zmianie.
Warto zaproponować prowadzenie OK zeszytu kilku innym nauczycielom. Razem łatwiej będzie się wspierać i szukać dobrych rozwiązań.
-
Wykorzystać dotychczasowy dorobek i doświadczenia.
Popatrzmy, co w naszej szkole dobrze już nam wychodzi. Może to są początki OK, a może stosowanie lapbooków, a może mamy zgrany zespół nauczycieli uczący jedną klasę? Chodzi o to, aby wykorzystać zasoby, które na pewno są już w szkole.
-
Poświęć czas na plan.
Plan może być opracowany wspólnie. To dobrze, jeśli uwzględnia mini warsztaty prowadzone dla siebie nawzajem, spotkania, wymianę doświadczeń, wizyty na lekcji prowadzonej z OK zeszytem, itd. Warto zastanowić się, co chcieli chcielibyśmy osiągnąć dzięki OK zeszytowi i co nas w realizacji wyzwania usatysfakcjonuje. Ważnym punktem planu jest harmonogram, a w nim – jak i kiedy przedstawimy propozycje uczniom i rodzicom; co będzie zwierał OK zeszyt; kiedy umówimy się na spotkania monitorujące, itd. Warto pomyśleć o świętowaniu, np. w postaci prezentacji OK zeszytów uczniów czy wypowiedzi uczniów i ich rodziców.
-
Podejmować małe wyzwania.
OK zeszyt nie jest dużym wyzwaniem, o ile nie zakładamy robienia wszystkiego, co możliwe. Stopniowe i przemyślane z innymi nauczycielami wprowadzanie OK zeszytu na pewno się uda.
Korzystałam z artykułu Freda Ende