Życie w szkole jest chaotyczne i szybkie, trudno znaleźć czas na refleksje, co właściwie dzieje się w szkole.
Niektórzy uczniowie są ekspertami w przyciąganiu uwagi. Inni są ekspertami w unikaniu tego, aby uwaga skupiała się na nich. Aby lepiej poznać swoich uczniów i ich wzorce zachowań Marie Ryan McMillan proponuje nauczycielom i nauczycielkom prowadzenie dziennika – zapisywanie w nim przez 5 minut dziennie swoich spostrzeżeń. Ponieważ trudno jest pisać o wszystkim McMillan proponuje zadawanie sobie jednego z pięciu pytań.
- Kto mnie dzisiaj zaskoczył
Po pewnym czasie notowania zaskoczeń, można odnaleźć wzorce zachowań, które nie są dla nas spodziewane as zaskakują i może to być odkrywcze i potrzebne dla planowania relacji z uczniami. Na przykład można zapisać:
Janek po każdej przerwie wraca do klasy bardzo ponury i zgaszony. Możliwe, że jest to spowodowane tym, że w czasie przerwy inne dzieci mu dokuczają.
Marysia wpadła na świetny pomysł rozwiązania zadnia, tym razem dałam uczniom czas na pomyślenie.
- Czego nowego się dowiedziałam o uczniu?
Można dzięki temu przekonać się, jak często coś nowego daje się odkryć.
Poprosiłam Zosię o zmianę miejsca, to podziałało bardzo dobrze, gdyż przestała rozmawiać z Anią – koleżanką z ławki. Może warto porozmawiać z nimi obiema, aby mogły w przyszłości siedzieć w jednej ławce.
- Który z uczniów nie zdążał i dlaczego?
Odpowiedź na to pytanie pozawala nauczycielce odkryć lukę, która warto zapełnić.
Karol nie dokończył zadania o czasie. Nie prosił o pomoc, muszę sprawdzić, czy dokończył zadanie w domu i zaproponować mu ewentualną pomoc.
- Jakiej rozmowy dzisiaj uniknęłam?
To pytanie pozwala zauważyć, że pewne sprawy staramy się oddalić od siebie, celowo ich unikać. Może to dotyczyć rozmowy na temat konfliktu, złego zachowania ucznia, ale też niechęci do porozumiewania z innym nauczycielem o uczniu sprawiającym trudności.
Piotr był całkowicie dziś rozproszony na lekcji, zwróciłam mu uwagę, ale to nic nie pomogło. Jak się sytuacja będzie powtarzała, to powinnam z nim o tym porozmawiać, bo to przeszkadza też innym uczniom.
Dzięki odpowiedzi na to pytanie można stawić czoło trudnym rozmowom.
- Co zapamiętam z dzisiejszego dnia?
To pytanie jest refleksja z dnia. Może zamiatamy to, co powiedział uczeń, a może uśmiech innego nauczyciela…
Gromadzenie tych chwil utrwala radość z pracy.
Jacek dziś powiedział, że lekcja była całkiem fajna, bo mógł pracować w grupie.
Pisanie wymaga systematycznego przeznaczenia 5 minut dziennie na refleksję i zapisanie kilku zdań. Nie jest to łatwe. Jednak z biegiem czasu okaże się, że było warto. Wystarczy wybrać na dzień tylko jedno pytanie i na nie odpowiedzieć.