Może się tak zdarzyć, że nauczyciel zaczyna rok szkolny z 120 nowymi uczniami. Jak zapamiętać ich imiona? Jest to ważne, bo jeśli nauczyciel zwraca się po imieniu do uczniów to oni czują się zauważeni i widzą, że nauczycielowi na nich zależy.
Na pewno nie jest łatwo nauczyć się imion w szybkim czasie. W tym wpisie pięć podpowiedzi, jak to zrobić.
- Powtarzanie
Można wykorzystać czas, gdy uczniowie pracują i przechodząc po klasie powtarzać głośno imię każdego ucznia, tak aby samemu słyszeć wymienione nazwy. Uczniowie mogą wiedzieć, że nauczyciel uczy się imion i dlatego je powtarza.
Dobre efekty daje powtarzanie imion, gdy uczniowie pracują w zespołach. Wtedy warto powtórzyć imiona uczniów z zespołu tyle razy, aż się je zapamięta.
Pod koniec lekcji można spróbować żegnać się z uczniami wymywając ich imiona. Można poprosić uczniów, aby nie pomagali nauczycielowi podpowiadając, to jego zadaniem jest przywołanie imion z pamięci.
- Zabawa
Można postarać się, aby poznawanie imion było zabawne. Na przykład można poprosić uczniów, aby stanęli w kręgu i rzucać piłką jednocześnie wymieniając imię osoby, do której się rzuca.
Często używana jest gra polegająca na wymawianiu w kręgu imion osób po kolei. Na końcu staje nauczyciel i ma za zadanie wymienić wszystkie imiona.
- Wizualizacja
Dużo łatwiej zapamiętać imiona z wizualnym sygnałem. Można poprosić uczniów, aby na stoliku położyli kartkę ze swoim imieniem i rysunkiem czegoś, co zaczyna się na tę sama literę co ich imię. Najlepiej, gdy kartka jest zgięta na pół, tak aby łatwo było zobaczyć, co na niej jest.
- Znaczenie
Można polecić uczniom, aby dowiedzieli się od rodziców, dlaczego nadali im dane imię. Uczniowie mogą o tym potem opowiedzieć lub przedstawić znaczenie swojego imienia. Takie połączenie imienia z historia ułatwia zapamiętanie i pozwala lepiej poznać uczniów.
- Poprawne brzemiennie
Imiona mogą być bardzo różne i czasami nieznane. Warto je dobrze wypowiadać. Można poprosić uczniów, aby przedstawiając się powiedzieli: Nazywam się…., i to nie jest … . Na przykład: Nazywam się Bartek, a nie Bartłomiej.
Można też poprosić uczniów, aby przedstawili się imieniem, jakim chcieliby, aby się do nich zwracano. Na przykład: Mam na imię Apolonia, ale mówcie do mnie – Pola.
Znajomość i prawidłowe wymawianie imion uczniów, pokazuje, że nauczycielowi na uczniach zależy.
Dobrze, gdy uczniowie widzą, że nauczyciel wkłada wysiłek w poznanie ich imion. To doskonała okazja, aby pokazać, że nauczyciel się stara, uczy się i próbuje czegoś nowego.
Korzystałam z artykułu Rae Merrigan