Może się tak zdarzyć, że nauczyciel zaczyna rok szkolny z 120 nowymi uczniami. Jak zapamiętać ich imiona? Jest to ważne, bo jeśli nauczyciel zwraca się po imieniu do uczniów to oni czują się zauważeni i widzą, że nauczycielowi na nich zależy.

Na pewno nie jest łatwo nauczyć się imion w szybkim czasie. W tym wpisie pięć podpowiedzi, jak to zrobić.

  1. Powtarzanie

Można wykorzystać czas, gdy uczniowie pracują i przechodząc po klasie powtarzać głośno imię każdego ucznia, tak aby samemu słyszeć wymienione nazwy. Uczniowie mogą wiedzieć, że nauczyciel uczy się imion i dlatego je powtarza.

Dobre efekty daje powtarzanie imion, gdy uczniowie pracują w zespołach. Wtedy warto powtórzyć imiona uczniów z zespołu tyle razy, aż się je zapamięta.

Pod koniec lekcji można spróbować żegnać się z uczniami wymywając ich imiona. Można poprosić uczniów, aby nie pomagali nauczycielowi podpowiadając, to jego zadaniem jest przywołanie imion z pamięci.

  1. Zabawa

Można postarać się, aby poznawanie imion było zabawne. Na przykład można poprosić uczniów, aby stanęli w kręgu i rzucać piłką jednocześnie wymieniając imię osoby, do której się rzuca.

Często używana jest gra polegająca na wymawianiu w kręgu imion osób po kolei. Na końcu staje nauczyciel i ma za zadanie wymienić wszystkie imiona.

  1. Wizualizacja

Dużo łatwiej zapamiętać imiona z wizualnym sygnałem. Można poprosić uczniów, aby na stoliku położyli kartkę ze swoim imieniem i rysunkiem czegoś, co zaczyna się na tę sama literę co ich imię. Najlepiej, gdy kartka jest zgięta na pół, tak aby łatwo było zobaczyć, co na niej jest.

  1. Znaczenie

Można polecić uczniom, aby dowiedzieli się od rodziców, dlaczego nadali im dane imię. Uczniowie mogą o tym potem opowiedzieć lub przedstawić znaczenie swojego imienia. Takie połączenie imienia z historia ułatwia zapamiętanie i pozwala lepiej poznać uczniów.

  1. Poprawne brzemiennie

Imiona mogą być bardzo różne i czasami nieznane. Warto je dobrze wypowiadać. Można poprosić uczniów, aby przedstawiając się powiedzieli: Nazywam się…., i to nie jest … . Na przykład: Nazywam się Bartek, a nie Bartłomiej.

Można też poprosić uczniów, aby przedstawili się imieniem, jakim chcieliby, aby się do nich zwracano. Na przykład: Mam na imię Apolonia, ale mówcie do mnie – Pola.

Znajomość i prawidłowe wymawianie imion uczniów, pokazuje, że nauczycielowi na uczniach zależy.

Dobrze, gdy uczniowie widzą, że nauczyciel wkłada wysiłek w poznanie ich imion. To doskonała okazja, aby pokazać, że nauczyciel się stara, uczy się i próbuje czegoś nowego.

Korzystałam z artykułu Rae Merrigan

https://www.edutopia.org/article/tips-learning-students-names?utm_content=linkpos5&utm_campaign=weekly-2024-08-07&utm_medium=email&utm_source=edu-newsletter