Szkoła jest w większości nastawiona na efekt końcowy. Ważne są oceny ze sprawdzianu i egzaminu. Ciągłe ocenianie utrudnia uczniom zrozumienie, że sukces w nauce nie musi być wyłącznie związany z wynikami; ale na przykład z jasnością umysłu, poczuciem sprawczości, czynionymi postępami, włożonym wysiłkiem i udoskonalonymi umiejętnościami.
Uświadomienie sobie, że te małe sukcesy są ważnymi osiągnięciami, czyni naukę satysfakcjonującą.

W tym wpisie kilka małych sukcesów, z których uczeń może być dumny.
Odpowiadanie na pytania
Uczeń, miał zwyczaj milczeć, gdy pytanie wydawało mu się zbyt skomplikowane. Spróbował nowego podejścia do zadawanych pytań – przeformułowywał pytanie i w ten sposób sprawdzał, czy je prawidłowo rozumie. Ta zmiana pomogła mu w zrozumieniu pytania i w sformułowaniu odpowiedzi.
Sprawdzanie kryteriów
Uczennica przed wykonaniem pracy nie czytała kryteriów sukcesu i przez to jej prace nie były dobre. Postanowiła sprawdzać kryteria przed oddaniem pracy. Linijka po linijce sprawdzała, czy wszystko jest zgodne z kryteriami sukcesu, Jej prace stały się lepsze.
Sporządzanie notatek
Uczeń sporządzał notatki pisząc zdania jedne pod drugimi. Zauważył, że koleżanka ma specjalny system robienia notatek, używa trzech kolorów, dla zapisania odpowiedniej treści: żółty – główne idei, zielony – szczegóły, niebieski – wnioski. Uczeń zaczął też używać kolorowych kredek i jego notatki stały się bardziej czytelne.
Nowy początek
Popełnienie błędu paraliżowało ucznia, dalej już nie mógł pracować nad zadaniem. Postanowił w sytuacji popełnienia błędu, wziąć głęboki oddech i zacząć od nowa.
Ten sposób pozwolił mu na dokańczanie pracy.
Rozmowa na ten temat w klasie umożliwiła podzielenie się sposobami na „resetowanie się”, na przykład przewracanie kartki na czystą stronę, rozciąganie rąk czy łyk wody. Inni uczniowie skorzystali z doświadczeń kolegi.
Wzajemne sprawdzanie
Uczniowie doszli do wniosku, że skorzystanie z informacji zwrotnej ze strony innego ucznia, może znacznie poprawić jakość wykonywanej pracy. Nawet pytanie: Czy możesz mi powiedzieć coś więcej, może być korzystne dla myślenia ucznia.
Nauczyciel poszedł za sugestią uczniów i zezwolił na ocenę koleżeńską przed oddaniem pracy do oceny nauczycielowi.
Jak się uczę?
Rozmowa w klasie na temat skutecznych sposobów na uczenie się doprowadziła do sporządzenia listy efektywnych sposobów uczenia się. Każdy uczeń może wybrać sobie sposób najbardziej mu odpowiadający lub wypróbować pomysły innych.
Uczniowie przeważnie nie zauważają swoich drobnych sukcesów w uczeniu się. A one są godne docenienia, czasami bardziej niż efekt końcowy, gdyż zdobycie tych umiejętności daje szansę na ich stałe stosowanie i poprawę procesu uczenia się.
Warto je odkrywać, doceniać i upowszechniać.
Inspiracja artykułem Donny Phillips
 
0 komentarzy