Mija 10 lat (6 maja 2014 roku) od napisania listu do dyrektora OECD Schleichera w sprawie badań PISA. W przekonywujący sposób wskazuje on na krzywdy, jakie czyni ten egzamin krajowym edukacjom i wzywa do zaprzestania tworzenia tego rankingu. List podpisało ponad 100 uznanych ekspertów i liderów instytucji edukacyjnych (lista w dole mojego wpisu).
Wobec toczącej się dyskusji na temat ostatnich wyników badań i ekscytacji wokół nich, warto przypomnieć ten list, bo zarzuty w nim zawarte są dalej aktualne. Poniżej spisane przeze mnie podstawowe zarzuty w nim zawarte:
- PISA przyczyniła się do eskalacji testów zewnętrznych i radykalnego wzrostu polegania na miarach ilościowych.
- Skupienie się na standardowych testach grozi przekształceniem uczenia się w harówkę i zabiciem radości z nauki.
- PISA przejęła władzę nad kształtowaniem polityki edukacyjnej na całym świecie.
- PISA odwraca uwagę od mniej mierzalnych i niemierzalnych celów edukacyjnych, takich jak rozwój fizyczny, moralny, obywatelski i artystyczny, w ten sposób zawężając spojrzenie na dobrą edukację.
- Używanie wyników PISA do oceny pracy nauczycieli.
- Trzyletni cykl badań spowodował podejmowanie krótkoterminowych rozwiązań, które nie są trwałe.
- PISA szkodzi dzieciom poprzez propagowanie testów wielokrotnego wyboru, i zmniejszenie autonomii nauczycieli uczących pod te testy.
- PISA jeszcze bardziej zwiększyła i tak już wysoki poziom stresu w szkołach, który zagraża dobrostanowi uczniów i nauczycieli.
- Żadna reforma edukacyjna nie powinna opierać się na jednej wąskiej mierze jakości, ani ignorować ważnej roli czynników poza edukacyjnych, wśród w których często wskazywane są nierówność społeczno-ekonomiczne.
- Porównywanie krajów rozwijających się, w których 15-latkowie często już pracują, z krajami pierwszego świata nie ma ani edukacyjnego, ani politycznego sensu i naraża OECD na zarzuty o kolonializm edukacyjny.
- Ogromne koszty administrowania badaniami PISA, które ponoszą kraje członkowskie.
- Udział prywatnych firm nastawionych na zysk w przygotowaniu badań.
- PISA zajęła pozycję globalnego arbitra w sprawie środków i celów edukacji na całym świecie.
- PISA mierzy różne tradycje i kultury edukacyjne za pomocą jednej, wąskiej i stronniczej miary.
List, który można przeczytać pod linkiem: https://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics….
List podpisali:
Andrews, Paul Professor of Mathematics Education, Stockholm University
Atkinson, Lori New York State Allies for Public Education
Ball, Stephen J Karl Mannheim Professor of Sociology of Education, Institute of Education, University of London
Barber, Melissa Parents Against High Stakes Testing
Beckett, Lori Winifred Mercier Professor of Teacher Education, Leeds Metropolitan University
Berardi, Jillaine Linden Avenue Middle School, Assistant Principal
Berliner, David Regents Professor of Education at Arizona State University
Bloom, Elizabeth EdD Associate Professor of Education, Hartwick College
Boudet, Danielle Oneonta Area for Public Education
Boland, Neil Senior lecturer, AUT University, Auckland, New Zealand
Burris, Carol Principal and former Teacher of the Year
Cauthen, Nancy PhD Change the Stakes, NYS Allies for Public Education
Cerrone, Chris Testing Hurts Kids; NYS Allies for Public Education
Ciaran, Sugrue Professor, Head of School, School of Education, University College Dublin
Deutermann, Jeanette Founder Long Island Opt Out, Co-founder NYS Allies for Public Education
Devine, Nesta Associate Professor, Auckland University of Technology, New Zealand
Dodge, Arnie Chair, Department of Educational Leadership, Long Island University
Dodge, Judith Author, Educational Consultant
Farley, Tim Principal, Ichabod Crane School; New York State Allies for Public Education
Fellicello, Stacia Principal, Chambers Elementary School
Fleming, Mary Lecturer, School of Education, National University of Ireland, Galway
Fransson, Göran Associate Professor of Education, University of Gävle, Sweden
Giroux, Henry Professor of English and Cultural Studies, McMaster University
Glass, Gene Senior Researcher, National Education Policy Center, Santa Fe, New Mexico
Glynn, Kevin Educator, co-founder of Lace to the Top
Goldstein, Harvey Professor of Social Statistics, University of Bristol
Gorlewski, David Director, Educational Leadership Doctoral Program, D’Youville College
Gorlewski, Julie PhD, Assistant Professor, State University of New York at New Paltz
Gowie, Cheryl Professor of Education, Siena College
Greene, Kiersten Assistant Professor of Literacy, State University of New York at New Paltz
Haimson, Leonie Parent Advocate and Director of “Class Size Matters”
Heinz, Manuela Director of Teaching Practice, School of Education, National University of Ireland Galway
Hughes, Michelle Principal, High Meadows Independent School
Jury, Mark Chair, Education Department, Siena College
Kahn, Hudson Valley Against Common Core
Kayden, Michelle Linden Avenue Middle School Red Hook, New York
Kempf, Arlo Program Coordinator of School and Society, OISE, University of Toronto
Kilfoyle, Marla NBCT, General Manager of BATs
Labaree, David Professor of Education, Stanford University
Leonardatos, Harry Principal, high school, Clarkstown, New York
MacBeath, John Professor Emeritus, Director of Leadership for Learning, University of Cambridge
McLaren, Peter Distinguished Professor, Chapman University
McNair, Jessica Co-founder Opt-Out CNY, parent member NYS Allies for Public Education
Meyer, Heinz-Dieter Associate Professor, Education Governance & Policy, State University of New York (Albany)
Meyer, Tom Associate Professor of Secondary Education, State University of New York at New Paltz
Millham, Rosemary PhD Science Coordinator, Master Teacher Campus Director, SUNY New Paltz
Millham, Rosemary Science Coordinator/Assistant Professor, Master Teacher Campus Director, State University of New York, New Paltz
Oliveira Andreotti Vanessa Canada Research Chair in Race, Inequality, and Global Change, University of British Columbia
Sperry, Carol Emerita, Millersville University, Pennsylvania
Mitchell, Ken Lower Hudson Valley Superintendents Council
Mucher, Stephen Director, Bard Master of Arts in Teaching Program, Los Angeles
Tuck, Eve Assistant Professor, Coordinator of Native American Studies, State University of New York at New Paltz
Naison, Mark Professor of African American Studies and History, Fordham University; Co-Founder, Badass Teachers Association
Nielsen, Kris Author, Children of the Core
Noddings, Nel Professor (emerita) Philosophy of Education, Stanford University
Noguera, Pedro Peter L. Agnew Professor of Education, New York University
Nunez, Isabel Associate Professor, Concordia University, Chicago
Pallas, Aaron Arthur I Gates Professor of Sociology and Education, Columbia University
Peters, Michael Professor, University of Waikato, Honorary Fellow, Royal Society New Zealand
Pugh, Nigel Principal, Richard R Green High School of Teaching, New York City
Ravitch, Diane Research Professor, New York University
Rivera-Wilson Jerusalem Senior Faculty Associate and Director of Clinical Training and Field Experiences, University at Albany
Roberts, Peter Professor, School of Educational Studies and Leadership, University of Canterbury, New Zealand
Rougle, Eija Instructor, State University of New York, Albany
Rudley, Lisa Director: Education Policy-Autism Action Network
Saltzman, Janet Science Chair, Physics Teacher, Red Hook High School
Schniedewind, Nancy Professor of Education, State University of New York, New Paltz
Silverberg, Ruth Associate Professor, College of Staten Island, City University of New York
Sperry, Carol Professor of Education, Emerita, Millersville University
St. John, Edward Algo D. Henderson Collegiate Professor, University of Michigan
Suzuki, Daiyu Teachers College at Columbia University
Swaffield, Sue Senior Lecturer, Educational Leadership and School Improvement, University of Cambridge
Tanis, Bianca Parent Member: ReThinking Testing
Thomas, Paul Associate Professor of Education, Furman University
Thrupp, Martin Professor of Education, University of Waikato, New Zealand
Tobin, KT Founding member, ReThinking Testing
Tomlinson, Sally Emeritus Professor, Goldsmiths College, University of London; Senior Research Fellow, Department of Education, Oxford University
Tuck, Eve Coordinator of Native American Studies, State University of New York at New Paltz
VanSlyke-Briggs Kjersti Associate Professor, State University of New York, Oneonta
Wilson, Elaine Faculty of Education, University of Cambridge
Wrigley, Terry Honorary senior research fellow, University of Ballarat, Australia
Zahedi, Katie Principal, Linden Ave Middle School, Red Hook, New York
Zhao, Yong Professor of Education, Presidential Chair, University of Oregon