Mija 10 lat (6 maja 2014 roku) od napisania listu do dyrektora OECD Schleichera w sprawie badań PISA. W przekonywujący sposób wskazuje on na krzywdy, jakie czyni ten egzamin krajowym edukacjom i wzywa do zaprzestania tworzenia tego rankingu. List podpisało ponad 100 uznanych ekspertów i liderów instytucji edukacyjnych (lista w dole mojego wpisu).

Wobec toczącej się dyskusji na temat ostatnich wyników badań i ekscytacji wokół nich, warto przypomnieć ten list, bo zarzuty w nim zawarte są dalej aktualne. Poniżej spisane przeze mnie podstawowe zarzuty w nim zawarte:

  • PISA przyczyniła się do eskalacji testów zewnętrznych i radykalnego wzrostu polegania na miarach ilościowych.
  • Skupienie się na standardowych testach grozi przekształceniem uczenia się w harówkę i zabiciem radości z nauki.
  • PISA przejęła władzę nad kształtowaniem polityki edukacyjnej na całym świecie.
  • PISA odwraca uwagę od mniej mierzalnych i niemierzalnych celów edukacyjnych, takich jak rozwój fizyczny, moralny, obywatelski i artystyczny, w ten sposób zawężając spojrzenie na dobrą edukację.
  • Używanie wyników PISA do oceny pracy nauczycieli.
  • Trzyletni cykl badań spowodował podejmowanie krótkoterminowych rozwiązań, które nie są trwałe.
  • PISA szkodzi dzieciom poprzez propagowanie testów wielokrotnego wyboru, i zmniejszenie autonomii nauczycieli uczących pod te testy.
  • PISA jeszcze bardziej zwiększyła i tak już wysoki poziom stresu w szkołach, który zagraża dobrostanowi uczniów i nauczycieli.
  • Żadna reforma edukacyjna nie powinna opierać się na jednej wąskiej mierze jakości, ani ignorować ważnej roli czynników poza edukacyjnych, wśród w których często wskazywane są nierówność społeczno-ekonomiczne.
  • Porównywanie krajów rozwijających się, w których 15-latkowie często już pracują, z krajami pierwszego świata nie ma ani edukacyjnego, ani politycznego sensu i naraża OECD na zarzuty o kolonializm edukacyjny.
  • Ogromne koszty administrowania badaniami PISA, które ponoszą kraje członkowskie.
  • Udział prywatnych firm nastawionych na zysk w przygotowaniu badań.
  • PISA zajęła pozycję globalnego arbitra w sprawie środków i celów edukacji na całym świecie.
  • PISA mierzy różne tradycje i kultury edukacyjne za pomocą jednej, wąskiej i stronniczej miary.

List, który można przeczytać pod linkiem: https://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics….

List podpisali:

Andrews, Paul Professor of Mathematics Education, Stockholm University

Atkinson, Lori New York State Allies for Public Education

Ball, Stephen J Karl Mannheim Professor of Sociology of Education, Institute of Education, University of London

Barber, Melissa Parents Against High Stakes Testing

Beckett, Lori Winifred Mercier Professor of Teacher Education, Leeds Metropolitan University

Berardi, Jillaine Linden Avenue Middle School, Assistant Principal

Berliner, David Regents Professor of Education at Arizona State University

Bloom, Elizabeth EdD Associate Professor of Education, Hartwick College

Boudet, Danielle Oneonta Area for Public Education

Boland, Neil Senior lecturer, AUT University, Auckland, New Zealand

Burris, Carol Principal and former Teacher of the Year

Cauthen, Nancy PhD Change the Stakes, NYS Allies for Public Education

Cerrone, Chris Testing Hurts Kids; NYS Allies for Public Education

Ciaran, Sugrue Professor, Head of School, School of Education, University College Dublin

Deutermann, Jeanette Founder Long Island Opt Out, Co-founder NYS Allies for Public Education

Devine, Nesta Associate Professor, Auckland University of Technology, New Zealand

Dodge, Arnie Chair, Department of Educational Leadership, Long Island University

Dodge, Judith Author, Educational Consultant

Farley, Tim Principal, Ichabod Crane School; New York State Allies for Public Education

Fellicello, Stacia Principal, Chambers Elementary School

Fleming, Mary Lecturer, School of Education, National University of Ireland, Galway

Fransson, Göran Associate Professor of Education, University of Gävle, Sweden

Giroux, Henry Professor of English and Cultural Studies, McMaster University

Glass, Gene Senior Researcher, National Education Policy Center, Santa Fe, New Mexico

Glynn, Kevin Educator, co-founder of Lace to the Top

Goldstein, Harvey Professor of Social Statistics, University of Bristol

Gorlewski, David Director, Educational Leadership Doctoral Program, D’Youville College

Gorlewski, Julie PhD, Assistant Professor, State University of New York at New Paltz

Gowie, Cheryl Professor of Education, Siena College

Greene, Kiersten Assistant Professor of Literacy, State University of New York at New Paltz

Haimson, Leonie Parent Advocate and Director of “Class Size Matters”

Heinz, Manuela Director of Teaching Practice, School of Education, National University of Ireland Galway

Hughes, Michelle Principal, High Meadows Independent School

Jury, Mark Chair, Education Department, Siena College

Kahn, Hudson Valley Against Common Core

Kayden, Michelle Linden Avenue Middle School Red Hook, New York

Kempf, Arlo Program Coordinator of School and Society, OISE, University of Toronto

Kilfoyle, Marla NBCT, General Manager of BATs

Labaree, David Professor of Education, Stanford University

Leonardatos, Harry Principal, high school, Clarkstown, New York

MacBeath, John Professor Emeritus, Director of Leadership for Learning, University of Cambridge

McLaren, Peter Distinguished Professor, Chapman University

McNair, Jessica Co-founder Opt-Out CNY, parent member NYS Allies for Public Education

Meyer, Heinz-Dieter Associate Professor, Education Governance & Policy, State University of New York (Albany)

Meyer, Tom Associate Professor of Secondary Education, State University of New York at New Paltz

Millham, Rosemary PhD Science Coordinator, Master Teacher Campus Director, SUNY New Paltz

Millham, Rosemary Science Coordinator/Assistant Professor, Master Teacher Campus Director, State University of New York, New Paltz

Oliveira Andreotti Vanessa Canada Research Chair in Race, Inequality, and Global Change, University of British Columbia

Sperry, Carol Emerita, Millersville University, Pennsylvania

Mitchell, Ken Lower Hudson Valley Superintendents Council

Mucher, Stephen Director, Bard Master of Arts in Teaching Program, Los Angeles

Tuck, Eve Assistant Professor, Coordinator of Native American Studies, State University of New York at New Paltz

Naison, Mark Professor of African American Studies and History, Fordham University; Co-Founder, Badass Teachers Association

Nielsen, Kris Author, Children of the Core

Noddings, Nel Professor (emerita) Philosophy of Education, Stanford University

Noguera, Pedro Peter L. Agnew Professor of Education, New York University

Nunez, Isabel Associate Professor, Concordia University, Chicago

Pallas, Aaron Arthur I Gates Professor of Sociology and Education, Columbia University

Peters, Michael Professor, University of Waikato, Honorary Fellow, Royal Society New Zealand

Pugh, Nigel Principal, Richard R Green High School of Teaching, New York City

Ravitch, Diane Research Professor, New York University

Rivera-Wilson Jerusalem Senior Faculty Associate and Director of Clinical Training and Field Experiences, University at Albany

Roberts, Peter Professor, School of Educational Studies and Leadership, University of Canterbury, New Zealand

Rougle, Eija Instructor, State University of New York, Albany

Rudley, Lisa Director: Education Policy-Autism Action Network

Saltzman, Janet Science Chair, Physics Teacher, Red Hook High School

Schniedewind, Nancy Professor of Education, State University of New York, New Paltz

Silverberg, Ruth Associate Professor, College of Staten Island, City University of New York

Sperry, Carol Professor of Education, Emerita, Millersville University

St. John, Edward Algo D. Henderson Collegiate Professor, University of Michigan

Suzuki, Daiyu Teachers College at Columbia University

Swaffield, Sue Senior Lecturer, Educational Leadership and School Improvement, University of Cambridge

Tanis, Bianca Parent Member: ReThinking Testing

Thomas, Paul Associate Professor of Education, Furman University

Thrupp, Martin Professor of Education, University of Waikato, New Zealand

Tobin, KT Founding member, ReThinking Testing

Tomlinson, Sally Emeritus Professor, Goldsmiths College, University of London; Senior Research Fellow, Department of Education, Oxford University

Tuck, Eve Coordinator of Native American Studies, State University of New York at New Paltz

VanSlyke-Briggs Kjersti Associate Professor, State University of New York, Oneonta

Wilson, Elaine Faculty of Education, University of Cambridge

Wrigley, Terry Honorary senior research fellow, University of Ballarat, Australia

Zahedi, Katie Principal, Linden Ave Middle School, Red Hook, New York

Zhao, Yong Professor of Education, Presidential Chair, University of Oregon