W tym i w następnych wpisach przedstawię pięć najnowszych badań, które zdaniem portalu Edutopia warte są poznania przez nauczycieli.

W każdym wpisie jeden temat, w sumie 5 wpisów.

  1. Częste testy bez oceniania

John Dunlosky (2013 r.) i Shany Carpenter (2022 r.) wskazują na korzyści płynące z często przeprowadzania testów praktycznych nieocenianych stopniami. Mogą to być różnego typu sprawdziany, np. testy wielokrotnego wyboru, testy przypominające lub test krótkich odpowiedzi na pytania. Takie testy mogą być sprawdzane przez samych uczniów.

Inna zalecana forma to wyjaśnianie materiału nawzajem sobie przez uczniów, np. w formie sesji pytań i odpowiedzi.

W obu przypadkach zasadą jest, że uczniowie muszą aktywnie przypominać sobie materiał z pamięci.

Na tle innych strategii, nie wymagających włożenia wysiłku pamięciowego, takich jak np. ponowne czytanie, zaznaczanie lub kopiowanie, powyższe strategie wypadają na bardziej efektywne.

Częste przypominanie skutkuje również lepszym zapamiętywaniem. Przy czym uczniowie, którzy uczestniczą w sesjach powtórkowych w większych odstępach czasowych, znacznie lepiej zapamiętują niż uczniowie, którzy uczestniczą w sesjach zgrupowanych bliżej siebie w czasie — zjawisko to nazywa się efektem odstępu. Carpenter radzi, aby przeznaczać więcej czasu między sesjami powtórzeniowymi, gdy materiał jest już znany uczniom, i mniej czasu, gdy uczniowie mają słabsze opanowanie materiału.

Jest to zgodne z moim doświadczeniem. Uważam, że uczeń uczy się podczas sprawdzianu i ma okazję utrwalić swoje wiadomości. Uruchamia wtedy myślenie i pamięć. Jeśli sprawdzian nie jest oceniany stopniem, to nie ma czynnika stresu, który może blokować myślenie. Poza tym taki częsty przeprowadzany sprawdzian daje uczniowi informację o jego postępach, a to jest niezbędne w  uczeniu się.

Korzystałam  z artykułu Youki Terada i Stephen Merrill

https://www.edutopia.org/article/10-studies-every-teacher-should-know-about?utm_content=linkpos1&utm_campaign=website&utm_medium=email&utm_source=research-newsletter