Zakończenie roku szkolnego to specyficzny czas pełen emocji, dobrych i trudnych. Trudno jest utrzymać zaangażowanie uczniów w ciągu ostatnich kilku tygodni roku szkolnego, szczególnie po ustaleniu ocen końcowych.

Rozwiązaniem może być stworzenie sytuacji, gdy uczniowie mogą współpracować. Czyli realizacja różnego rodzaju projektów, na które w roku szkolnym nie było czasu; oglądanie i dyskusja na temat wspólnie obejrzanego filmu; gry planszowe (również przygotowane przez uczniów); tworzenie pomocy dydaktycznych z materiałów recyklingowych itp.

Warto w tym okresie stawiać na kreatywność. w roku szkolnym mało jest na nią miejsca, teraz jest okazja. Duże pole do popisu może dawać przedstawianie przez uczniów siebie samych. Głębsze poznanie wzajemne. Może to być np. tworzenie plakatu na temat własnych zainteresowań; opowieści o rodzinie, pisanie listu do siebie w przyszłości itp.

Ten okres może być też wykorzystany jako podsumowanie tego, czego uczniowie się nauczyli. Opracowanie wspólnego podsumowania; tworzenie przez uczniów quizów i łamigłówek, które mogą być wykorzystane w przyszłości.

Uczniowie lubią poznawać inne kultury poprzez nawiązywanie kontaktu z uczniami z innych krajów. Można nawiązać kontakt z inną szkołą, poprzez bezpłatną platformę internetową Empatico , aby łączyć uczniów korespondencyjnie z uczniami z innych zakątków świata. Zazwyczaj nie ma czasu na taką aktywność w roku szkolnym, a ona poszerza uczniowskie horyzonty. Może to być również okazja do przedstawienia siebie innym, można nakręcić film – wizytówkę klasy lub zrobić plakat na temat kraju. Szukanie podobieństw i różnic pomiędzy kulturami jest bardzo angażujące.

Koniec roku to też czas pożegnania na okres wakacji, a w końcu etapu kształcenia – pożegnanie szkoły, nauczycieli i uczniów.

Można stworzyć zapisy w kronice klasowej i zamieścić zdjęcia pamiątkowe (z opisem sytuacji); poprosić uczniów o napisanie listów do przyszłych uczniów tej szkoły; zabawy podsumowujące (np. opowiadanie historii i zgadywanie o kogo chodzi, albo zabawa w prawdę i fałsz – uczeń opowiada dwie historie, jedną prawdziwą, a drugą zmyśloną, a zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, która z nich jest prawdziwa).

Warto tak zaplanować ostatnie tygodnie, aby każdy dzień był wyjątkowy, i aby uczniowie chcieli przyjść do szkoły. Dlatego warto opracować plan i przedstawić go uczniom.

Korzystne jest spędzanie czasu na świętym powietrzu, poza budynkiem szkolnym. Mogą to być turnieje na boisku szkolnym, wycieczki do muzeum, wycieczki do parku itp. Warto, aby to uczniowie opracowali program wycieczki i byli przewodnikami dla swoich koleżanek i kolegów.

Wycieczki można połączyć ze świętowaniem. Na przykład z konsumpcją poczęstunku lub prezentacjami uczniów na swój temat.

Ciekawym zwyczajem może być odliczanie dni do wakacji, Zaznaczanie każdego dnia ile jeszcze dni pozostało.

Więcej konkretnych wskazówek na portalu Edutopia w artykule Wendy Turner: https://www.edutopia.org/article/keeping-students-engaged-end-school

Zachęcam do zapoznania się z wpisem przygotowanym przez inicjatywę Frajda z nauczania: https://oknauczanie.pl/5950-2