Zwycięstwa klasy

Jeśli uda się odczuwać sukcesy uczniów, jako zwycięstwa całej klasy, to zostaje wypełniana ważna potrzeba uczniów – poczucie więzi. Jeśli się to uda, to nie tylko proces uczenia się będzie postępował sprawniej, ale poczucie bezpieczeństwa uczniów wzrośnie i zwiększy się szansa na zawiązanie przyjaźni na cale życie i na możliwość uzyskania pomocy od koleżanek i kolegów.

O budowaniu więzi pisałam ostatnio dużo. Tym razem, jak uczynienie sukcesów poszczególnych uczniów sukcesami całej klasy może pomoc w budowaniu więzi. Nasza klasa zajęła wysokie miejsce w konkursie”

Smak zwycięstwa każdemu jest potrzebny, ale jest on znaczenie wyraźniejszy, gdy można go dzielić z innymi. Każdy z nas widział jak szczęśliwi są uczniowie, gdy wspólnie osiągają zwycięstwo, czy to w sporcie, czy w nauce. Takie zwycięstwo angażuje wszystkich uczniów i zachęca do osiągania następnych sukcesów. Dlatego warto świętować sukcesy całej klasy, nie muszą to być wielkie sukcesy, może to być brak spóźnień na lekcję, lepsze wyniki w teście niż poprzednio itp. Można świętować w różny sposób, ale najważniejsze jest zauważenie sukcesu klasy.

Dobrym pomysłem jest wybór nazwy dla klasy dokonany przez uczniów. Nazwa działa tak, jak nazwa zespołu sportowego, ona buduje markę.

„Nasza klasa zrealizowała projekt”

Można stwarzać uczniom możliwości zwycięstw, na przykład organizując prace zespołową dla całej klasy, projekt wykonywany wspólnie lub w małych zespołach. Pomaga w tym dobre określenie celów projektu i zgoda uczniów na ich realizowanie. Świętowanie dokonań może się już zacząć w trakcie realizowania projektu, gdy zostanie zakończony pewien jego etap. Zakończenie projektu można zorganizować jako wspólne podziękowanie i na przykład okrzyk zwycięstwa. W prezentacji końcowej ważne jest, aby wszyscy uczniowie mieli w niej udział, aby mogli poczuć, że jest to też ich zwycięstwo. Bardzo ważna jest duma nauczyciela z dokonań klasy.

„Janek z naszej klasy wygrał konkurs”

Oprócz wspólnych zwycięstw warto tak kierować nauczaniem, aby zwycięstwa były odczuwane jako wspólne. Jest różnica pomiędzy: „Janek wygrał konkurs”, a „Janek z naszej klasy wygrał konkurs”. Nie musi być to zwycięstwo w konkursie jednego z uczniów, może to być poprawienie oceny z matematyki jednej z koleżanek. To co buduje, to podsumowanie przez nauczyciela wyników klasówki: „Klasówka poszła znacznie lepiej niż poprzednia, gratuluje Wam”.

„Poprawiliśmy wyniki wspólnie”

Warto zadbać, aby więź się nie rozpadała, przez to, że część uczniów zostaje w tyle z nauką. Można zaproponować uczniom wzajemne nauczanie i pomaganie. Jeśli uda się pomóc, to obie strony mają sukces, wyniki ucznia słabo sobie radzącego – poprawiają się, a uczeń pomagający wie, że miał w tym udział i dodatkowo sam się uczy.

Nauczyciel może doceniać nie tylko uczniów z dobrymi wynikami, ale tych, którzy wysiłkiem dokonują poprawy.

„Zosia z naszej klasy wspaniale jeździ na łyżwach”

Dla więzi ważna jest świadomość, że każdy uczeń ma swoje wspaniałe strony, nawet ten, który słabo daje sobie radę z nauką. Warto, aby uczniowie poznali się wzajemnie, swoje hobby i zainteresowania i mogli je docenić.

0 komentarzy