Uczniowie często nudzą się podczas lekcji. Temat może być dla nich mało intersujący, za trudny lub mogą być inne czynniki odciągające uwagę ucznia.
Nauczyciel na każdej lekcji „walczy” o uwagę uczniów.
W tym wpisie 10 sposobów, jak uatrakcyjnić lekcję.
- Ruch
Dodać elementy ruchowe i wzmocnić w ten sposób koncentrację uczniów. Można na przykład polecić uczniom tupanie nogami, gdy odnajdą wskazany element w tekście. Można machać ramionami lub wystukiwać sylaby.
Ruch stymuluje myślenie, wybija ze stagnacji.
- Muzyka
Dodać elementy muzyczne. Wprowadzić rytm, wierszyki pomocne w zapamiętywaniu, skandowanie i klaskanie.
Warto poszukać w Internecie piosenek związanych z poznawanym tematem. Można poprosić uczniów, aby sami tworzyli piosenki, rapowali, śpiewali chóralnie, wykorzystywali znane melodie i dopisywali słowa do muzyki.
Łatwiej w ten sposób zapamiętywać treści, rozwijać umiejętności językowe i pracować w zespole.
- Zainteresowania
Odwołanie się do tego, co uczniów interesuje i do tego jak można zastosować poznawaną wiedzę. Dużo łatwiej jest się uczyć, gdy wiemy do czego się nam coś przyda.
Uczniowie mogą sami szukać powiązań ze swoimi zainteresowaniami i z zastosowaniami.
Na lekcji matematyki uczniowie mogą na przykład tworzyć treść zadań do podanego równania linowego lub do podanego wyniku. Uruchamia się wtedy ich kreatywność.
Można ubarwić lekcje opowiadając uczniom życiorysy naukowców lub ciekawostki z ich życia.
- Gry
Uczniowie lubią gry. Można w prosty sposób wciągnąć ich w lekcję, jeśli zaproponuje się im grę. Grając uczniowie uczą się. Można do tego zaprosić technologie, na przykład dobrze sprawdzają się quizy, takie jak Kahoot.
- Ocenianie
Uczniowie mogą w różny sposób demonstrować swoją wiedzę, nie zawsze musi to być test. Można poprosić uczniów o podsumowanie tego, czego się nauczyli graficznie, stworzyć mapę myśli, zrobić plakat, prezentację, zademonstrować scenkę lub udział w teleturnieju itd.
- Pytania do sprawdzianu
Można polecić uczniom opracowanie sprawdzianu – pytań i zadań. Może to być sprawdzian dla równoległej klasy, ale może też być, po małej modyfikacji, sprawdzianem dla uczniów z danej klasy. Jest to bardzo dobry sposób na powtórzenie.
Inny sposób, to polecenie uczniom, aby stworzyli zadanie na danego tematu, jako polecenie do wykonania dla innego ucznia.
- Wybór
Wybór bardzo angażuje, jeśli coś wybieramy, to bierzemy za to odpowiedzialność. Tak samo jest z uczniami. Zdecydowanie aktywniej uczniowie podchodzą do rozwiązania problemu, który sami wybrali, niż do takiego, który narzuca im nauczyciel.
- Przewidywania
Można zadać uczniom pytanie na początku poznawania tematu, gdy uczniowie jeszcze nie potrafią na nie odpowiedzieć i poprosić ich o przewidywanie odpowiedzi. W ten sposób poznają opinię innych, dowiadują się, czy myślą podobnie i czekają na koniec lekcji, aby dowiedzieć się, czy mieli rację.
- Teatr
Wprowadzenie do nauczania dramy, odgrywanie scenek, zgadywanie haseł itp. Łączy się to z ruchem, kreatywnym myśleniem i zabawą. A wiadomo, że zabawa angażuje.
- Wzajemne nauczanie.
Niektórzy uczniowie uczą się szybciej pewnych treści, a inni wolniej. Można to wykorzystać polecając uczniom szybkim wytłumaczenie zagadnienie uczniom tak zwanym wolniejszym. Korzystają obie strony, gdyż uczniom łatwiej jest dotrzeć z tłumaczeniem do kolegi lub koleżanki niż nauczycielowi, a uczeń nauczający korzysta ucząc, a najlepiej uczy się człowiek tłumacząc coś drugiej osobie.
Te sposoby mogą wydawać się proste, ale wymagają od nauczyciela przygotowania i gotowości na wprowadzenie do nauczania. Nie są stratą czasu, wprost przeciwnie, jeśli uda się uczniów zaangażować to proces nauczania przebiega szybciej.
Inspiracja artykułem Amy L. Kelly
0 komentarzy