Dni otwarte są dwojakiego rodzaju. Jedne mają na celu zapoznanie się rodzin uczniów ze szkołą, a drugi pokazanie szkoły kandydatom do niej. W tym wpisie zajmę się pierwszym rodzajem.
Dla wielu nauczycieli jest to stres i wiele przygotowań przed pierwszym spotkaniem rodzin i nauczycieli. Jeśli uda się spotkanie dobrze przeprowadzić, to można liczyć na większe wsparcie rodzin i na większe zaangażowanie uczniów. Możliwe, że w szkołach już odbyły się pierwsze spotkania, a może jeszcze jest czas, aby je dobrze przygotować. Można też pomyśleć o następnym roku szkolnym i teraz zrobić plan – co trzeba przygotować.
Najlepiej, gdy dyrektor i nauczyciel wspólnie opracują schemat takiego planu, aby stał on się wyróżnikiem i zwyczajem szkoły.
Jak w wielu sprawach początek jest bardzo ważny, to jakie nawiążemy relacje na początku i jakie zasady wprowadzimy wejdzie na stale do praktyki. Potem trudno jest coś zmienić.
Szczególnie ważna jest organizacja dnia otwartego w szkołach średnich, w których spada zainteresowanie rodzin szkołą.
Na spotkanie, bez względu na poziom szkoły, warto przygotować materiały, które rodziny będą mogły zabrać ze sobą i zapoznać się nimi w domu. W tych materiałach powinno się znaleźć:
- Program nauczania
Czego uczniowie będą się uczyć w danym roku. Warto pozyskać rodziny, jako wsparcie dla procesu uczenia się, dlatego trzeba zaangażować je w to, czego ich dzieci się uczą. Doprowadzić do sytuacji, gdy opiekunowie uczniów są zainteresowani i śledzą postępy uczniów. Warto okrasić przekaz anegdotą, ciekawym pytaniem, rysunkiem, tak aby wzmóc zainteresowanie.
Na przykład, gdy w programie jest rozpoznawanie drzew, można przygotować dla rodziców test polegający na połączeniu liścia, drzewa i nazwy. Następnie można powiedzieć, że nauczyciel oczekuje, że dzieci taki test bezbłędnie rozwiążą na koniec roku.
Jeśli zamierzamy uczyć o ciągach geometrycznych, to można zapytać rodziców, jak myślą, jak wysoki pakiet otrzymalibyśmy, gdybyśmy mogli złożyć kartkę papieru 100 razy. Też zapowiedzieć, że uczniowie będą znali odpowiedź na to pytanie. Celem jest zainteresowanie rodziców, ale też pokazanie im, że ich dzieci uczą się pożytecznych rzeczy w szkole.
Dość sprawianie może to przebiegać, gdy nauczyciel informuje o treściach ze swojej dziedziny. W klasach programowo wyższych uczą nauczyciele przedmiotowi, a nie jeden nauczyciel, warto ich poprosić, aby sporządzili pół stronicowe notatki o zakresie materiału, a szczególnie o tym jakie efekty nauczania są oczekiwane. Może z tego wyjść książeczka, ale warto ją przekazywać opiekunom dzieci. Jeśli włożymy wysiłek w jej przygotowanie, to w następnym roku, może czekać nas jedynie modyfikacja już zrobionego materiału.
Przygotowanie takiej „książeczki” wspólnie w grupach przedmiotowych może pogłębić również refleksję nauczycielską – po co tego uczę i co w tym jest intersującego dla moich uczniów.
- Informacje kontaktowe.
To również trzeba przygotować wcześniej. Mogą to być telefony, adresy mailowe (za zgodą nauczycieli) i też godziny konsultacji. Warto napisać również preferowane godziny na kontaktu.
- Zasady obowiązujące w szkole
W tym – system oceniania, regulamin i system interwencji w razie problemów, program wychowawczy. To powinien być tylko wyciąg z dokumentów, aby rodziny mogły się szybko zapoznać. Dla dociekliwych powinno być odesłanie do całościowych dokumentów. Warto w tym miejscu opowiedzieć własnymi słowami o systemie oceniania i najważniejszych zasadach i ewentualnie zebrać uwagi rodziców, aby je przedstawić pod rozwagę Radzie Pedagogicznej.
- Rada rodziców
Jeśli wcześniej nie została wybrana Rada Rodziców, to teraz jest na to ostatni dzwonek. Przy tej okazji trzeba poinformować rodziców o drodze interwencji w razie problemów. Powinna ona zaczynać się od Rady Rodziców, potem wychowawca lub nauczyciel przedmiotu lub pedagog szkolny, a dopiero na końcu dyrektor szkoły. Nieprzestrzeganie tej drogi powinno grozić brakiem rozpatrzenia sprawy.
- Ważne adresy internetowe
W tym adres strony szkoły i dziennika elektronicznego (o ile taki w szkole jest) z instrukcją jego obsługi.
W czasie spotkania warto poinformować rodziców jak i kiedy mogą spodziewać się wiadomości ze szkoły. To jest czas na zebranie danych kontaktowych do rodzin uczniów.
Stworzenie estetycznej książeczki z informacjami jest bardzo użyteczne, rodzice maja informacje w jednym miejscu, mogą do nich sięgnąć w każdej chwili. Jednocześnie otrzymują informację, że szkoła traktuje ich poważnie. Informacje powinny być wydrukowane w formie książeczki, luźne kartki gubią się nie robią takiego wrażenia.
Spotkanie może być okazją do pozyskania informacji o uczniach. Często nie ma możliwości porozmawiania z każdym rodzicem na osobności na temat ich dziecka, choć tak byłoby najlepiej. Zamiast tego można poprosić rodziców o wypełnienie ankiety – Co mam powinienem wiedzieć o Pani/Pana dziecku? Warto dać adnotacje, że jeśli ktoś nie chce wypełniać ankiety, to może zadzwonić do wychowawcy i o odpowiedzieć ustnie na to pytanie. Konieczne jest poinformowanie rodzica, że informacje będą poufne i będą służyć jedynie nauczycielom w szkole.
Po spotkaniu bardzo dobrym zwyczajem jest podziękowanie tym, którzy uczestniczyli i wysłanie krótkiej notatki do rodzin, którym nie udało się przybyć. Warto również serdecznie zaprosić rodziny do odwiedzania szkoły.
Organizacja spotkanie z rodzinami może nie być dla nauczycieli łatwa. Dlatego warto przygotować plan. Rolą dyrektora jest zawarcie w planie niezbędnych punktów i pomoc w przygotowaniu materiałów. Dobrze, jeśli szkielet spotkania jest w każdej klasie podobny. Plan pomaga nie zapomnieć o niczym.
Partnerstwo z rodzinami jest jednym z najlepszych zasobów, jakie ma nauczyciel.
Inspiracja artykułem Tara Brady
https://www.edutopia.org/article/open-house-ideas-secondary-school