Umiejętność sporządzania notatek przydaje się każdemu człowiekowi. Notatka i zawarta w niej refleksja jest głównym obszarem dla uczenia się.
Dobrze, aby uczniowie nauczyli się je robić już w szkole. Ale dla wielu uczniów nawet w szkole średniej robienie notatek jest trudne. W tym wpisie kilka sposobów na sensowne notowanie.
Pierwsza trudność polega na tym, że uczeń nie wie, co ma i co warto zanotować. Natłok informacji zniechęca do zapisywania. A druga trudność polega na wykonywaniu dwóch czynności jednocześnie, czyli słuchania i notowania. Nie mamy podzielności uwagi i jeśli próbujemy jednak to robić, to cierpi albo słuchanie albo zapisywanie. Szczególnie jest to trudne, gdy wykład jest o czymś nowym nieznanym, trudno wtedy zdecydować się, co zanotować i jednocześnie skupiać się na przekazie. Dotyczy to zarówno słuchania wykładu, jak i zapoznawania się z tekstem.
Notatka nie może być biernym zapisywaniem, uczeń powinien wiedzieć do czego i kiedy notatki mu się przydadzą.
15 wskazówek dla nauczyciela do sporządzania notatek przez uczniów:
- Idea ma priorytetowe znaczenie. Robiąc wykład nauczyciel może zaznaczać, co w nim jest ważne i związane z głównym przeslaniem. Jest to wskazówka dla ucznia – co można/trzeba zapisać.
- Nauczyciel może robić przerwy na pytania ze strony uczniów, to zapobiega wyciąganiu mylnych wniosków.
- Można zaproponować uczniom używanie skrótów stenograficznych lub wymyślenie własnych skrótów, które uczeń sobie ustali. Skraca to czas pisania.
- Jeśli uczeń robi notatki podczas czytania tekstu, to można mu polecić podkreślanie fragmentów lub zamieszczanie znaczków przy kluczowych terminach. Pomaga to w zrobieniu na koniec notatki.
- Nauczyciel może robić przerwy na napisanie przez uczniów częściowej notatki.
- Po takiej przerwie na notowanie uczniowie mogą wymienić się notatkami i uzupełnić swoje refleksje kierując się tym, co kolega lub koleżanka ważnego zapisali.
- Nauczyciel może poprosić jednego z uczniów o przeczytanie własnej notatki, inni mogą coś dodać lub uzupełnić swoje notatki.
- Można polecić uczniom, aby w notatce podkreślili pojęcia, które są najważniejsze i charakteryzują tę część notatki.
- Przed przystąpieniem do zapisywania indywidualnej notatki, można poprosić jednego z uczniów, aby powiedział, co chce zapisać. Pozostali uczniowie mogą uzupełnić propozycję ucznia.
- Pomocne mogą być pytania, które zada nauczyciel. Wtedy uczniowie w notatce na nie opowiadają. Takim pytaniem może być na przykład: „W jaki sposób to co usłyszałeś wiąże się z tym, co już wcześniej wiedziałeś?; „Co to Ci przypomina?”; „Jakie widzisz sprzeczności lub luki?”; „ Jakie pytania Ci się nawsuwają?”; „Jakie widzisz zastosowanie zdobytej wiedzy?”; „Co, Twoim zdaniem, warto zanotować”.
- Po napisaniu notatki uczniowie mogą do niej wrócić i na marginesie jeszcze coś dopisać. Pozwala to spojrzeć na całość, a nie tylko na osobne fragmenty.
- Często łatwiej uczniom zrobić notatkę graficzną niż coś napisać. Szczególnie efektywne jest sporządzanie map myśli jako podsumowania tematu.
- Pozwolić uczniom na używanie kolorowych kredek, podkreślników, to pobudza wyobraźnie i pozwala lepiej zapamiętywać.
- Korzystne może być wykorzystanie poszczególnych notatek sporządzanych na koniec każdej lekcji do zrobienia jednej zbiorczej notatki z tematu. Pozwala to uczniom spojrzeć na całość.
- Pomocna może być zapowiedź, że uczniowie będą mogli korzystać ze swoich notatek podczas sprawdzianu, Działa to mobilizująco i uczniowie starają się zapisać, to co będzie im potrzebne.
Jednak najważniejsze jest przeznaczenie czasu na wykonanie notatki. Nie można liczyć na to, że uczniowie sami w czasie lekcji będą robili notatki. Czas na refleksję powinien być wyznaczony i pilnowany.
0 komentarzy