Zapisy IPET (Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego) zawierają różnego rodzaju terminy edukacyjne i naukowe, które mogą być dla rodziców i ucznia niezrozumiale. Warto jednak poinformować szczególnie rodziców o formach pomocy proponowanych dla ich dziecka. A wcześniej zaczerpnąć informacji od samego ucznia – jakie ma potrzeby.

Gloria Sevilla z której artykułu korzystam proponuje przygotować się do prezentacji IPET.

Przed przystąpieniem do tworzenia IPETu Gloria Sevilla proponuje nawiązać kontakt z uczniem, rozmawiając z nim, zadając pytania i słuchając jego odpowiedzi.

  • Prosi ucznia o przygotowanie pracy artystycznej pt.: „O mnie”. Uczeń może wykonać swój portret dowolnie. Można mu zasugerować, że może tam być: rysunek autoportretu i opis ulubionego jedzenia, koloru lub hobby.
  • Następnie prosi ucznia o wybór przedmiotu, który jest związany z tym, co uczeń lubi. Może to być np.,: paczka krakersów, zabawka, maskotka, książka itp.
  • Informuje ucznia, że ma w planach spotkanie z rodzicami i nauczycielami na jego temat – jak mu najlepiej pomóc w byciu w szkole i w nauce.
  • Pyta ucznia – co mu pomaga się uczyć, co nauczyciele mogą zrobić, aby on mógł lepiej się uczyć.
  • Pyta ucznia, czy woli samodzielną pracę, czy w grupie, czy może z samym nauczycielem. Chodzi o pozyskanie odpowiedzi od samego ucznia.
  • Przygotowuje ankietę dla ucznia, w której pyta go między innymi o: to kim chcą być w przyszłości, jakie filmy i książki lubi, co robi w weekendy itp.
  • Podczas spotkania, nauczyciel przedstawia w widocznym miejscu dzieło ucznia „O mnie” i je omawia. Uczeń o ile jest obecny na spotkaniu może wyjaśnić, dlaczego tak, a nie inaczej się przedstawił.
  • Wyjaśnia cel spotkania: „Chciałabym, aby wszyscy pamiętali, że wszystkie dyskusje i decyzje podejmowane na tym spotkaniu leżą w najlepszym interesie [imię ucznia]”.
  • Przedstawia preferencje ucznia w uczeniu się. Prosi o wzięcie ich pod uwagę w zapisach IPETu.
  • Przedstawia, w jak najprostszym języku, zapisy IPET i pyta ucznia, czy będą one dla niego pomocne.

Dzięki takiej procedurze uczeń rozumie, że zespół ludzi, dba o zaspokojenie jego potrzeb, słucha jego opinii, że zapisy IPETu mają służyć jego dobru.

Inspiracja artykułem Gloria Sevilla

https://www.edutopia.org/article/running-iep-meeting-student-centered-strategies?utm_content=linkpos10&utm_campaign=weekly-2025-01-22&utm_medium=email&utm_source=edu-newsletter