Sok w Szkole Podstawowej nr 143 w Warszawie

W dniu 26 marca byłam w Państwa szkole na szkoleniu pt. Sprawnościowy OK (SOK). Bardzo dziękuje za możliwość ujrzenia perspektywy nauczycieli i rodziców. Jestem pod wrażeniem tak dużej liczby zainteresowanych i obecnych na szkoleniu. Wróży to bardzo dobrze – ocenianie jest ważnym dla obu stron zagadnieniem. Uczestnikami byli rodzice uczniów i nauczyciele uczący w klasie IV.

Jest to klasa eksperymentalna, w której zdecydowano się przejść na ocenianie kształtujące w nauczaniu bieżącym. Nie można w ogóle odejść od stopni, gdyż prawo oświatowe wymaga ustalenia stopnia na koniec roku szkolnego.

Moje szkolenie dotyczyło propozycji technicznej, jak można odejść od stopni w nauczaniu bieżącym. Uczestnicy na koniec ocenili, że propozycję poznali.

Dziękuję bardzo za aktywny udział rodziców, dowiedziałam się, co tak naprawdę nurtuje rodziców. W czasie szkolenia bardzo często nawiązywano do sytuacji obecnej w ocenianiu klasy IV. Byłam pod wrażeniem kultury dyskusji obu stron.

Wszyscy chcieliby satysfakcjonującego rozwiązania. Nauczyciele rozumieją, że rodzice chcieliby otrzymywać na bieżąco informacje, jakie postępy robią ich dzieci, a rodzice zdają sobie sprawę, jak czasochłonne i pracochłonne jest przekazywanie uczniom informacji zwrotnej o pracy uczniów.

Kilka obserwacji i wskazówek z mojej strony:

Połowa sprawy jest już wdrożona – nauczyciele w większości określają kryteria sukcesu do prac i sprawdzianów. Można byłoby sprawić, aby nie było w tym wyjątków. Prawdopodobnie trzeba znaleźć jeden sposób przekazywania kryteriów sukcesu rodzicom. Może to być chyba dziennik elektroniczny, ale trzeba byłoby zadbać, aby rodzice łatwo potrafili informację znaleźć. Moim zdaniem korzystne jest prowadzenie przez uczniów zeszytów, w których cele i kryteria są zapisywane, i rodzice mogą je w nich przeczytać. W ORE jeszcze kilka dni (do 28.03) trwają zapisy na bezpłatny kurs – Mój zeszyt pomagający się uczyć, polecam nauczycielom, gdyż na kursie można nauczyć się stosowania oceniania kształtującego. Link do zapisów: https://szkolenia.ore.edu.pl/ RejestracjaSzkolenie/7319

  • Wszyscy zgadzamy się, że przekazywanie informacji zwrotnej uczniom do każdej pracy jest bardzo czasochłonne.

Zaproponowałam formułowanie informacji zwrotnej w tabelce. Ten sposób spodobał się obu stronom:

Kryteria sukcesu +/- uwagi
Jak uczeń może się dalej rozwijać:

 

W pierwszej kolumnie są wypisane już przed sprawdzianem kryteria, nauczyciel je tylko kopiuje do tabelki ucznia.

Druga kolumna to:

+ jeśli kryterium zostało osiągnięte

+/- jeśli kryterium zostało osiągnięte w części (wtedy w kolumnie uwagi nauczyciel pisze, co zostało zrobione nieprawidłowo i jak można to poprawić)

– jeśli nie zostało spełnione (wyjaśnienie i wskazówki w następnej kolumnie)

Wiersz na dole służy wskazówkom do rozwoju.

Ten pomysł ułatwia znacznie formułowanie informacji zwrotnej i skraca czas na nią poświęcony.

  • Problemem jest przekazywanie informacji zwrotnej uczniom i do wiadomości ich rodziców. Rodzice chcą wiedzieć.

Nauczyciele częściowo przeszli na inne systemy typu – procenty i symbole, które uczniowie łatwo przeliczają na stopnie, więc nic się nie zmienia. Ocenianie kształtujące zaleca oceniać na bieżąco przy pomocy informacji zwrotne, a dopiero na końcu procesu nauczania (tematu, zagadnienia, semestru) wystawiać stopnie. Badania pokazują, że łączenie informacji zwrotnej i stopni (też procentów, punktów i symboli) czyni informację zwrotna niepotrzebną, gdyż uczniowie otrzymując stopień nie czytają i nie wykorzystują wskazówek pochodzących z informacji zwrotnej.

  • Przyzwyczajenie nas wszystkich dorosłych do stopni przechodzi też na dzieci i wszyscy czujemy się zagubieni bez nich. Jeśli jednak chcemy, aby dzieci odpowiedzialnie podchodziły do nauki i nie uczyły się tylko dla stopni, to powinniśmy oddzielić ocenianie kształtujące od sumującego. Rodzice zainteresowani informacją zwrotną i gotowi do pomocy w nauce swoim dzieciom pracują na samodzielnością i odpowiedzialnością swoich dzieci za uczenie się.
  • Najtrudniejszą sprawą okazało się przekazywanie informacji zwrotnej do pracy ucznia jego rodzicom. W dzienniku elektronicznym używanym przez szkołę, nie ma miejsca na informację zwrotną. Rozpatrywaliśmy możliwość wysyłania informacji zwrotnej drogą mailową do rodziców lub założenie aplikacji, przez która będzie ona mogła trafiać do indywidualnego rodzica. Trzeba znaleźć pomysł na to, bo rodzice zdecydowanie chcieliby się z nią zapoznać.
  • Jeśli chodzi o Sprawnościowy OK, to połowa nauczycieli i połowa rodziców, którzy oddali mi karteczki z decyzją, byłaby za jego wypróbowaniem. Jedna z mam miała świetny pomysł, (który wykorzystam w szkoleniach), aby tabelkę stosować też w SOKu:

 

Nazwa sprawności Kryteria sukcesu do sprawności uwagi Sprawność zdobyta
vvvvvvvv Aaaaa

Bbbbb

Cccccc

 

Nauczyciel przekazuje tabelkę rodzicom, w drugiej kolumnie boldem zaznaczone jest kryterium nieosiągnięte. Wtedy w czwartej kolumnie pojawia się zapis: „jeszcze nie”.

Jeśli nie ma zapisów boldem, to w ostatnie kolumnie pojawia się zapis: sprawność zdobyta.

W trzeciej kolumnie równolegle do zapisu boldem pojawiają się wskazówki, co trzeba zrobić, aby następnym razem sprawność zdobyć.

Nauczycielka języka polskiego proponuje, aby sprawności były wspólnie określone w zespołach przedmiotowych. Świetny pomysł.

Dziękuję Pani Dyrektor Krystynie Jakubowskiej za to, że udało jej się stworzyć atmosferę otwartości w szkole i gotowości na dyskusję.

Jeszcze raz bardzo dziękuje za cenne uwagi i za aktywne uczestnictwo w szkoleniu i życzę powodzenia na trudnej drodze oceniania bez stopni.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *