Czytam dużo artykułów na temat edukacji opublikowanych w Stanach Zjednoczonych i Australii. Cyklicznie powracają artykuły na temat nauczania matematyki. Dlaczego to jest taki „killer” przedmiot? Z jednej strony mówimy – Królowa nauk, a z drugiej – Nienawidzę matematyki. Nie najlepsza to królowa, której naród nienawidzi.
W tym artykule zajmę się wskazówkami – co może zrobić nauczyciel matematyki?
- Okazuj empatię
Empatię definiuje się jako zdolność odczuwania emocji innych ludzi, połączoną ze zdolnością wyobrażenia sobie, co ktoś inny może myśleć lub czuć. Dla nauczyciela oznacza to uwzględnienie perspektywy ucznia i odłożenie na bok osądzania. Aby uczyć matematyki z empatią, nauczyciel może zacząć od pielęgnowania wspierającej społeczności w klasie. Budowanie drużyny, do której należą wszyscy uczniowie i nauczyciel. Wspólny cel i wsparcie.
Autor artykułu, z którego korzystam poleca:
Nauczanie z empatią (Understood.org)
7 sposobów pielęgnowania radości i empatii na lekcjach matematyki (Greater Good Magazine)
- Dostosowuj swoje nauczanie do wskazówek pochodzących z badań edukacyjnych naukowych
Mamy wiele badań koncentrujących się na pozyskiwaniu dowodów na skuteczne nauczanie. Warto się z nimi zapoznać. Ale również warto samemu eksperymentować i sprawdzać – co się opłaca, poszukiwać sprawdzonych metod.
Autor artykułu, z którego korzystam poleca:
Ocenianie i nauczanie matematyki w oparciu o przekonania kontra dowody (Amanda VanderHeyden i Robin Codding)
Kurs intensywnej interwencji w matematyce (NCII)
- Współpracuj z rodzinami
Budowanie relacji z rodzicami i/lub opiekunami uczniów pomaga im zrozumieć znaczenie sukcesu matematycznego. Można na przykład organizować tak zwane noce matematyczne w szkole, konkursy zachęcające do rozwiązywania problemów matematycznych. Ale przede wszystkim, ważne jest informowanie rodziców o postępach ich dziecka.
Autor artykułu, z którego korzystam poleca:
Angażowanie rodzin w sukces matematyczny (IES REL)
Uczynienie matematyki sprawą rodzinną (Harvard GSE)
- Buduj pewność siebie w matematyce
Koncentrowanie się na pewności siebie w matematyce jest jednym z najważniejszych elementów przygotowania uczniów do sukcesu i to na całe życie. Po pierwsze pozytywne nastawienia do zdolności dziecka może pomóc mu się rozwijać. Po drugie stwarzanie uczniom możliwości osiągania sukcesu zmniejsza ich obawy przed matematyką.
Autor artykułu, z którego korzystam poleca:
Pasja i nauka matematyki (praca domowa jest głupia)
Jak budować pewność matematyczną uczniów za pomocą praktyk podtrzymujących kulturę (KQED Mind/Shift)
Opisałam, co znalazłam w artykule: https://www.springmath.org/resources/math-intervention-tool-kit?utm_source=smartbrief&utm_medium=spotlight&utm_campaign=toolki , jednak bez przeczytania polecanych linków jest to mało przydatne. Jeśli jesteś zainteresowany lub zainteresowana treścią zawartą w linkach to pod tym wpisem napisz cyfrę od 1 do 4, zgodnie z numeracja powyżej lub napisz do mnie: danuta.sterna@ceo.org.pl. Spróbuję sprostać.
I jeszcze 5 wskazówek dla nauczania matematyki pochodzących z: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/WhctKKXgmLlDSVMzQGvRPjJGzvvrHcdQkMDrwqGdMKcdcDgJcxwPvjrMjGHKWhnwDCCktBG
- Dostosuj swoje nauczanie do wszystkich uczniów. Każdy uczeń powinien znaleźć dla siebie coś inserującego i być w stanie osiągnąć swój sukces.
- Dostosuj swoje nauczanie do potrzeb danej klasy.
- Wyjaśnij uczniom ważna pojęcia i używane słownictwo matematyczne.
- Wprowadzaj nowe terminy i odwołując się do kontekstu ze świata rzeczywistego.
- Korzystaj z oceniania kształtującego, aby pozyskiwać informację o postępach uczniów i dostosuj do tej informacji swoje nauczanie.
Też dość ogólne wskazówki, mam nadzieję, że w artykułach pod linkami znajdę więcej konkretu.
0 komentarzy