W tym wpisie 9 pomysłów, które sprzyjają zaangażowaniu ucznia w wykonywanie zadania i przykładowe zdania nauczyciela.

  1. Uczeń rozumie polecenie.

Do tego potrzebne są dobrze przygotowane materiały i jasna instrukcja. Jeśli polecenie poprzedza wykład nauczyciela, to najlepiej, gdy wykład jest podzielony na części i po każdej z nich sprawdzane jest, czy uczniowie przesłanie zrozumieli.

Samo polecenie do zadania powinno być czytelne i jasno przedstawione. Warto podkreślić główne części, aby rzucały się w oczy i wkomponować grafikę, która przykuje uwagę uczniów.

„Spójrzcie na polecenie, ono jest przedstawione w punktach, możecie po kolei je realizować”

  1. Sens

Dobrze, gdy uczniowie wiedzą, dlaczego mają wykonać zadanie. Jeśli tego nie wiedzą, to tracą sens jego wykonania.

„Chciałbym, abyście wykonali to zadanie, gdyż…”

  1. Jasno określone kryteria sukcesu

Zachętą do rozwiązywania zadania są jasne określone kryteria, czyli – czego nauczyciel oczekuje po rozwiązaniu. Jeśli uczeń nie wie, do czego dąży, to jego motywacja topnieje.

„Na konie chciałabym, abyście otrzymali ….”

  1. Możliwość zadania pytania

Często tak jest, że nauczyciel zakłada, że uczniowie wiedzą dokładnie, co maja zrobić. Jednak nie jest tak zawsze. Warto zapytać uczniów o wątpliwości i je wyjaśnić.

„ Czy każdy z was wie, na czym polega zadanie?”

  1. Określenie czasu

Określenie czasu przewidywanego przez nauczyciela na wykonanie zadania. Jeśli nie jest on określony, to uczniowie mogą odkładać wykonanie zadania i zajmować się czymś innym.

„Sądzę, że powinno wam to zająć … minut, ciekawa jestem ile faktycznie czasu będziecie potrzebować?”

  1. Planowanie

Warto dać uczniom swobodę w wyborze sposobu wykonaniu zadania, ale po pewnym czasie można sprawdzić, czy nie schodzą na manowce.

Jeśli uczniowie długo pracują nad błędną drogą rozwiązania problemu, to mogą się zniechęcić, dlatego warto sprawdzić jaką drogę obrali.

„Sprawdźmy, czy obrana przez was droga prowadzi do rozwiązania?”

  1. Sprawdzenie

Konieczne jest sprawdzenie, czy zadanie zostało dobrze wykonane. Jeśli uczeń nie wie, czy dobrze wykonał zadanie, to w przyszłości nie zbierze się chętnie do robienia następnych zadań.

„Sprawdźmy, czy macie dobre wyniki”

  1. Informacja zwrotna

Nie zawsze zdanie jest wykonane dobrze, Ważne jest, aby uczeń widział, co jest dobrze zrobione, a co trzeba poprawić. Szczególnie ważne jest docenianie tego, co uczeń zrobił dobrze, to motywuje go do dalszych działań.

„ To zrobiłeś bardzo dobrze, na tym możesz bazować w przyszłości?”

  1. Brak bałaganu

Porządek stymuluje do działania, a bałagan zniechęca.

Porządek w sali lekcyjnej, łatwy dostęp do materiałów, przejrzystość materiałów, wszystko to zachęca do działania.

Warto również zadbać o brak rozpraszaczy np. telefonów komórkowych, dostępu do Internetu itp. Warto nawet poświęcić kilka minut na sprawy, które w danym momencie zajmują uczniów, aby mogli potem spokojnie zabrać się do pracy.

„Najpierw uporządkujcie przestrzeń wokół siebie, abyście mieli pole do działania”

Dziewięć tych wskazówek może pomoc uczniom z zaangażowaniu, ale kluczowe są dobre relacje z nauczycielem, tak aby uczniowie chętnie z nim współpracowali.