Czy zeszyt w przedszkolu to dobry pomysł?
Zdaniem autorki artykułu Connie Morris, z którego korzystam, prowadzenie zeszytu przez dziecko w wieku przedszkolnym może być magicznym doświadczeniem. Dzieci nie muszą pisać słów, ale mogą przekazywać myśli obrazami.
Prowadzenie zeszytu polega na tym, że nauczycielka lub opiekun może czytać dzieciom książki, a one mogą rysować lub malować to co usłyszały. Dzięki temu wzrasta samoświadomość dziecka i jego świadomość społeczna oraz poprawia się spojrzenie na świat. Poprzez symbole, ilustracje w połączeniu z literami i słowami przygotowuje się grunt do rozwijania umiejętności czytania i pisania. Dzieci zauważają strukturę historii: początek, środek i koniec.
Dzięki rysunkom dzieci opiekunowie mają wgląd w to, co dzieci czują, co uważają, że odczuwają inni. Można zidentyfikować obawy i to co dzieci cieszy.
Warto zacząć pracę z książką od okładki i podania nazwiska pisarza i ilustratora. Zapytać dzieci, co mówi sama okładka, o czym ich zdaniem może być historia przedstawiona w książce.
W czasie czytania warto robić przerwy, aby porozmawiać z dziećmi o tym, co czują bohaterowie książki, jakie podejmują decyzje.
Dzieci mogą porozmawiać ze sobą, o swoim doświadczeniu, czy już spotkały się z czymś podobnym. Powiązania własnego życia z życiem bohaterów, pozwala rozwinąć nastawienia na rozwój, empatię, zrozumienie, świadomość i odporność. Dzielenie się przemyśleniami z rówieśnikami buduje pewność siebie i kreatywność.
Rysowanie związane z opowiadanymi lub czytanymi historiami zmniejszają niepokój dziecka, umożliwiają „myślenie” ołówkiem lub kredkami.
Na początku dzieci przeważnie robią schematyczne rysunki, potem rysunki stają się już pewną historią, a nawet pojawiają się litery lub słowa.
Dorosły może udzielić uczniom podpowiedzi poprzez zadanie tematu lub pytania. Na przykład: Narysuj, co czuje miś z tej historii. Jaką okładkę namalowałbyś dla tej książki?
W trakcie, gdy dzieci rysują nauczyciel może podejść do każdego z nich i poprosić, aby dziecko wyjaśniło swój rysunek. Opiekun może zanotować słowa dziecka na przylepnej karteczce i przykleić na dole rysunku. Pomoże to powrócić do rysunku później, pokazać go rodzinie i wyjaśnić.
Prowadzenie zeszytu ma wiele zalet:
- Dzieci koncentrują się na przekazywanej historii, gdyż chcą ją dobrze oddać w rysunku.
- Rozmawiają z rówieśnikami o tym, co chcą narysować, dzielą się własnymi poglądami i odczuciami, słuchają opinii innych.
- Jest to pomoc w myśleniu wizualnym i w przygotowaniu do późniejszego pisania.
- Rysunki są w jednym miejscu i można do nich wrócić w każdej chwili.
Korzystałam z artykułu autorstwa Connie Morris
Myślę, że ta propozycja jest do wykorzystania, nie tylko przez opiekunki w przedszkolu, ale też w domu, na przykład przez babcię lub dziadka. Taki zeszyt może być bardzo dobrą pamiątką, dotyczącą przeczytanych książek.