Pięć wskazówek do prowadzenia trudnych rozmów i rozwiązywania konfliktów uczniami, nauczycielami, rodzicami. Nie są to odkrywcze wskazówki, ale warto je wziąć pod uwagę.
- Stworzenie zespołu
Pierwsza to – sprawdzić, czy ktoś z zespołu ma przeszkolenie mediacyjne lub ujawnia takie umiejętności. Może też znajdą się w szkole osoby, które potrafią łagodzić konflikty lub przeciwdziałać ich eskalacji. W zamkniętym środowisku szkolnym konflikty mają tendencje do szybkiego wrastania i z małych sprawa mogą zrobić się afery. Warto stworzyć zespól do rozwiązywania trudnych sprawa i konfliktów, aby dyrektor nie był z tym sam.
Często w instytucjach powoływany jest rzecznik zaufania. Lepiej jednak jest, gdy zespół liczy więcej osób, a rzecznik jest jego członkiem.
Celem zespołu jest stworzenie atmosfery do refleksji, wzajemnego zrozumienia i nie podejmowania działań impulsywnie. Najlepiej, gdy zespół interweniuje wcześniej, zanim konflikt się rozwinie.
- Baczenie na sytuację
Dyrektor powinien być o krok do przodu w przewidywaniu konfliktu, czy problemu. Służy temu znajomość środowiska, uczniów, rady pedagogicznej i sytuacji rodzin.
Nie jest to łatwe w dużej szkole. Potrzebna jest wzajemne zaufanie pomiędzy wychowawcami, a dyrektorem szkoły. Dyrektor nie jest od rozwiązywania konfliktów, ale od wspólnego pochylenia się nad nimi. Przewidywać konflikty można również na podstawie obserwowanych tendencji, które pojawią się w szkole i w społeczeństwie. Myślenie życzeniowe, że w naszej szkole tego nie będzie, nie jest właściwe. Lepiej dmuchać na zimne i podjąć działania wcześniej.
- Różne perspektywy
Jeśli już konflikt zaistnieje, to warto poznać opinie i pespektywy różnych stron. Nawet jeśli te pespektywy wydają się błędne, a nawet oburzające, to warto ich wysłuchać. Wysłuchanie nie oznacza zgody, ani nie wymusza natychmiastowej reakcji. Dyrektor powinien wzbudzić swoją ciekawość dla wszystkich stron konfliktu i spokojnie wysłuchać zdania innych.
Choć jest to trudne, może prowadzić do dialogu, wzajemnego zrozumienia. Często może się okazać, że cel stron jest taki sam.
- Cierpliwość.
Czasami, pomimo naszych najlepszych starań, strony mogą nie być zainteresowane dialogiem i budowaniem relacji lub wręcz mogą być do tego niezdolne. Potrzebna jest cierpliwość i brak impulsywnego działania. Nie ma powodu, aby decyzję podejmować natychmiast. Lepiej dać wszystkim czas na przemyślenie stanowiska stron. Danie sobie czasu jest również zadbaniem o siebie. Szybka nieprzemyślana reakcja kosztuje spokój dyrektora. Dyrektor jest za wszystko odpowiedzialny w szkole, i właśnie dlatego powinien się dzielić odpowiedzialnością z innymi, aby mógł szkole dobrze przewodzić.
- Ustalenie celu
Warto ustalić ze wszystkimi cel dla którego uczniowie chodzą do szkoły, a nauczyciele w niej pracują.
Omawianie celu powinno odbywać się w klasach szkolnych na radach pedagogicznych i na zebraniach z rodzicami. Powinniśmy do niego często wracać.
Nauczyciele i uczniowie mogą przychodzić do szkoły z różnych powodów i mieć różne punkty widzenia, ale im więcej dyskusji, opinii I szukania powodach obecności w szkole, tym więcej wspólnych punktów.
Ważne jest uzgodnienie wspólnego celu dla szkoły i odnoszenie się do niego w razie konfliktu.
Inspiracja artykułem Corey Pickering
https://www.ascd.org/blogs/5-ways-school-leaders-can-handle-disagreement