Tym razem o dobrych praktykach wokół sprawności – przedstawionych przez szkoły.
Szkoła Podstawowa im. majora Henryka Sucharskiego w Jezierzycach:
Sprawności:
- Szkoła z celami lekcji
- Szkoła z określanymi kryteriami sukcesu do lekcji, sprawdzianu i zadania
- Szkoła odchodząca od oceniania sumującego na rzecz informacji zwrotnej
Zauważyli potrzebę zmiany, poczuli, że oceny sumujące im nie pasują, rozmawiali z nauczycielami, rodzicami i uczniami i wspólnie postanowili wprowadzać ocenianie kształtujące. Przeszli szkolenia, uzyskali wsparcie dla nauczycieli i trzech nauczycieli zostało liderami OK w szkole. Liderzy tworzyli w szkole sieci wsparcia. OK zaczął mieć wpływ na relacje szkolne i kulturę pracy. Zauważono, że ocenianie stopniami tworzy atmosferę strachu, a ocenianie kształtujące „spuszcza ciśnienie” i zmieniają się relacje wśród nauczycieli, uczniów i z dyrektorem. Zmiana polegała również na przyzwalaniu na popełnianie błędu.
Rada jaką mają dla innych szkół to kroczenie małymi krokami, nie rzucanie się na głęboką wodę. Dawanie nauczycielom autonomię, nieprzymuszanie. Dobrze jest wybrać liderów, którzy będą inicjować rozmowy i wspierać pozostałych nauczycieli.
Zauważono, że:
- określanie celów i kryteriów sukcesu daje uczniom poczucie sensu uczenia się,
- nie jest dobrą praktyką łączenie oceny sumującej z kształtującą,
- dobrze jest dawać uczniom w informacji zwrotnej wskazówki do rozwoju.
Postanowiono, aby stosować ocenę kształtującą w czasie procesu uczenia się, a sumująca na zakończenie tego procesu.
Zaczęto wykorzystywać ocenę koleżeńską i samoocenę uczniowską.
W informacji zwrotnej odnoszono się tylko do wcześniej określonych kryteriów sukcesu i zwracano uwagę, aby informacja zwrotna zawierała fakty, a nie opinie.
Nauczyciele prowadzą lekcje otwarte i obserwacje lekcji. Szczególnie sprawdzają się obserwacje, gdy nauczyciel zaprasza innych nauczycieli, gdy ma trudności i prosi o pomoc.
Zapisy w statucie wymagały zmian.
Szkoła skupia się na indywidualizacji nauczanie, a nie na osiąganych wynikach.
Zaczęto lepiej wykorzystywać dziennik elektroniczny, jedne funkcje wyłączono, a inne zaczęto uruchamiać.
Główna przestroga to – nie speszyć się, dać sobie czas, ale też:
- Nie określać zbyt wielu kryteriów.
- Zastanawiać się – dlaczego właśnie tego nauczam.
- Dużo rozmawiać w gronie nauczycieli.
- Dbać o współpracę nauczycieli
- Liderów zwolnić z innych obowiązków
- Pamiętać, że nauczyciel nie jest ekspertem od wszystkiego i dyrektor też.
- Wyznawać zasadę – mniej jest lepiej
Występująca Uczennica podkreślała, że ceni: technikę świateł i podsumowywanie – czego się nauczyłam. Dzięki OKejowi nie boi się chodzić do szkoły
Lubi pracę w grupach i parach.
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Żarnowcu:
- Szkoła licząca się z opinią uczniów
- Szkoła pomagająca w trudnościach
- Szkoła pracująca z błędem
Ad: Szkoła licząca się z opinią uczniów
Szkoła ceni opinię uczniów, a szczególnie bierze pod uwagę zdanie samorządu uczniowskiego. Samorząd ma wpływ na aranżację korytarzy, z jego inicjatywy zorganizowano konkursy oparte na pasjach uczniów (szachy, muzyka, kostka Rubika).
Na wniosek uczniów zakupiono dystrybutor wody i stoły do tenisa stołowego i zamontowano kluczyki do indywidualnych szafek.
Organizowane są spotkanie przy herbacie, uczniowie mają wpływ na jadłospis w stołówce szkolnej, organizowane są nocki w szkole, zmieniono dzwonki szkolne na bezstresowe (np. muzyka poważna), uczniowie mają też wpływ na przydział klasom sal lekcyjnych.
Dyrektor regularnie spotyka się z samorządem uczniowskim, przeprowadzane są ankiety, pozyskujące opinie uczniów i rodziców, rodzice mają wpływ na program wychowawczy szkoły.
Ustalono wspólnie, że uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych w szkole, tylko pod nadzorem nauczyciela.
Prowadzony jest program: Szkoła demokracji i prezentowane są projekty zrealizowane przez uczniów.
Szkoła uważa, że traktowanie dojrzale uczniów ma sens.
Planowana jest debata oksfordzka na temat tego – co jest lepsze podręcznik online, czy papierowy.
W szkole prowadzone są referenda uczniowskie w ważnych sprawach.
Ad. Szkoła pomagająca w trudnościach
W szkole odbywają się zajęcia wyrównawcze za zgoda rodziców.
Szkoła ma „kreatywna świetlicą”, w której na zajęciach uczniowie uczą się przez zabawę, quizy, gry, konkursy i zajęcia z origami.
Nauczyciele prowadzą indywidualne konsultacje.
Istnieje system pomocy koleżeńskiej, do której uczniowie sami się zgłaszają. Pomocy udziela też pedagog szkolny.
Z dziennika elektronicznego zostały usunięte oceny z wagą.
Na korytarzach szkolnych jest informacja – gdzie uczeń może szukać pomocy. Również każdy nauczyciel jest chętny do pomocy.
Trzeba uważać, aby pomoc udzielana uczniowi nie zamieniała się dla niego w karę (np., zajęcia wyrównawcze).
Odbywają się zajęcia z koncentracji i oddychania.
Ad. Szkoła pracująca z błędem
Zamiast oceny stopniem nauczyciele przekazują uczniom informację zwrotną lub stosowana jest ocena koleżeńska lub samoocena.
Nauczyciele pamiętają, że najpierw ucznia trzeba docenić.
Poprawa pracy przez ucznia nie może być połączona z obniżeniem oceny.
Nauczyciele otwarcie rozmawiają o błędach.
Promowana jest praca w grupach oraz realizacja i prezentacje projektów.
Sprawdziły się:
Ø Zadawanie pytań otwartych
Ø Wejściówki wyjściówki
Ø Pytanie – Czego się nauczyłeś?
Ø Autorefleksja uczniowska
Ø Lekcje z analizą błędu i „lekcje z błędem”
Ø Zachęcanie ucznia do samodzielnej pracy
Ø Samoocena
Ø Przyznawanie się nauczyciela do popełnienia błędu
Ø Nieuczenie się dla stopni
Szkoła Podstawowa nr 9 im. KMDRA por. Stanisława Hryniewieckiego w Słupsku:
Sprawności:
- Szkoła jedną drużyną
- Szkoła z zasadami
- Szkoła dobrych relacji
Ad. Szkoła jedną drużyną
Dyrektor włączający się w prace nad tworzeniem drużyny.
Uczniowie i rodzice włączający się w porządkowanie terenu
Praca w grupach i ustawienie ławek pomagające w nawiązywaniu kontaktów.
Dano uczniom możliwość decyzji na temat koloru ławek.
W szkole słucha się opinii uczniów.
Szkoła informuje uczniów, gdzie mogą szukać pomocy
Organizowana jest nauka na zewnątrz – „Zielona klasa”
Nauczyciele doceniają uczniów.
Zorganizowano – „Grotosferę” – jedna godzina lekcji, gdzie uczniowie sami inicjują zabawę, uczą się negocjacji i wzmacniają relacje
W szkole jest zwyczaj polegający na tym, że każdy uczeń otrzymuje świadectwo z paskiem
Ad. Szkoła z zasadami
W szkole realizowany jest budżet obywatelski.
Określono zasady korzystania z piłkarzyków i worka treningowego.
Zlikwidowano dzwonki.
Prowadzone są warsztaty dla rodziców i uczniów.
Zwiększa się odpowiedzialność uczniów np. za używanie świetlicy.
Ad. Szkoła dobrych relacji
Każdego dnia rano dyrektorka wita o 7:50 każdego ucznia (na różne sposoby).
Rano prowadzone są rozmowy z uczniami.
Prowadzone są akcje plakatowe, np.: „Weź się przytul”
Wyrażanie i zapisywanie wdzięczności
Wspólne wyjazdy nauczycieli.
Odwiedziny nauczycieli w innych szkołach – naśladowanie dobrych praktyk z innych szkół.
Cicha przerwa dla uczniów, w jej trakcie możliwość pójścia do gabinetu psychologa i zagrania w grę.
Rola wspaniałej Pani Woźnej, która ma bardzo dobre relacje z uczniami.
0 komentarzy