Jak zachęcić uczniów do dyskusji?

Ocenianie kształtujące (teraz nazywane rozwojowym lub wspierającym) podkreśla wartość dialogu(w tym ucznia)  w nauczaniu. Druga strategia OK brzmi: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.

W tym wpisie 5 sposobów na udaną dyskusję w klasie szkolnej.

  1. Temat

W temacie udanej dyskusji musi być powód do tego, aby wziąć w niej udział. Na przykład może to być chęć ustalenia zdania na jakiś  temat. Najlepiej, gdy temat nie jest oczywisty i występują różnice zdań.

Dyskusja nie jest po to, aby uzyskać od uczniów informacje. Uczniowie czasami nawet zechcą odpowiedzieć na pytania, ale to nie czyni dyskusji. Musi być różnica zdań.

Na przykład nie: Jakie są wyniki meczów w koszykówkę?, ale: Jaki zespół uważacie za najlepszy i dlaczego?

Dla każdego człowieka (w tym ucznia) najbardziej intersujący jest on sam i własna jego opinia.

  1. Relacje

Wszyscy wiemy, jak ważne jest dla nauczycieli budowanie relacji w klasach. Dobre relacje w klasie, to nie jest sprawa zakończona, należy o nie stale dbać i je wzmacniać.

Dobre relacje powodują, że uczniowie w dyskusji zwracają się do siebie z szacunkiem i troską, ale to nie jest wieczne. Moc i emocje dyskusji mogą zaburzyć jej przebieg.

Dlatego należy dbać o wprowadzania zasad obowiązujących w czasie jej trwania. Każdy uczeń musi czuć się bezpiecznie i wiedzieć, że nie spotka go żaden afront.

Zasady powinny być wszystkim znane, najlepiej, gdy są wywieszone w sali lekcyjnej i w razie zaburzeń można się od razu na nie powołać.

  1. Dobre doświadczania

Dobre doświadczania z dyskusji są zachętą do udziału w następnych. Jeśli uczeń ma satysfakcję z wzięci udziału w dyskusji, to chętnie bierze udział w następnych. Satysfakcja może wynikać z różnych źródeł:

  • możliwość wypowiedzenia własnej opinii,
  • usłyszenie ciekawych wypowiedzi innych,
  • docenienie ze strony uczniów i nauczyciela.

Jeśli uczeń jest zadowolony z udziału w dyskusji, to przenosi ją często do domu lub opowiada o niej znajomym.

Warto podsumować wnioski z dyskusji, a nawet zapisać z niej refleksje.

  1. Rutyna

Dyskusja powinna być stałym elementem nauczania. Jeśli uczniowie się do niej przyzwyczają, to chętniej będą brać w niej udział. Aby mogła stać się rutyną, powinna być dla uczniów bezpieczna. Czyli uczniowie muszą móc wypowiedzieć swoją nawet kontrowersyjną opinię i udział w dyskusji nie powinien być przez nauczyciela oceniany na stopień.

  1. Niespodzianka

Rutyna jest dobra, ale może być nudna. Można robić niespodzianki,

na przykład nauczyciel może zmieniać składy grupy dyskusyjne, może być członkiem jednej z grup dyskusyjnych, może zarządzić wyjście na czas dyskusji z sali lekcyjnej – coś co ożywi standardowe dyskusje.

Można próbować zastosować różne formy dyskusji, na przykład: dyskusje w małych grupach, a dopiero potem na forum klasy; akwaria; seminaria sokratejskie; debaty; metoda dramy, panel itp.

Znacznie bardziej zachęcający jest sąd nad bohaterem lektury, niż sprawozdanie z treści lektury.

Podsumowując:

  1. Sensowny temat dyskusji
  2. Dobre relacje w klasie – bezpieczeństwo wypowiadaniu się
  3. Dobre poprzednie doświadczenia
  4. Dyskusja jako stały element lekcji
  5. Wprowadzanie atrakcji

 

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *