4 rodzaje informacji zwrotnej

W ocenianiu kształtującym polecana jest informacja zwrotna pełna, kierowana przez nauczyciela do ucznia. W tym wpisie mowa jest o informacji zwrotnej kierowanej do osób dorosłych, ale można też zastosować wskazówki w sytuacji szkolnej, zarówno do informacji zwrotnej kierowanej do ucznia, jak i nauczyciela.

Informacja zwrotna pełna stosowana w ocenieniu kształtującym ma na celu pomóc uczniowie w uczeniu się. Dlatego zalecane są trzy jej elementy:

  • co uczeń zrobił dobrze (zgodnie z wcześniej określonymi kryteriami sukcesu).
  • co i jak uczeń może poprawić,
  • jak może się dalej rozwijać.

Ale nie zawsze konieczna jest informacja zwrotna pełna. Wiele zależy od tego w jakim celu przekazujemy informację zwrotną. Może chodzić o zwrócenie osobie uwagi na popełniony błąd i na wskazówki, jak go szybko naprawić. Innym celem może być wzmocnienie osoby – uświadomienie jej mocnych stron, które posiada. Informacja zwrotna może być nastawiona na doskonalenie i rozwój. Może też pomagać w zrozumieniu, jak osoba wpływa na innych lub jak jej praca/nauka postępuje.

W artykule Amber Johnson autorka wyszczególnia cztery rodzaje informacji zwrotnej ze względu na ich cel.

  1. Informacja zwrotna korygująca

Informacja zwrotna związana z konkretnym problemem. Na przykład osoba często się spóźnia, chcemy, aby była punktualna lub uczeń powtarza ten sam błąd rachunkowy itp.

Myślimy wtedy o informacji zwrotnej w kontekście korygującym. Celem osoby przekazującej informację zwrotną jest szybka interwencja i poradzenie sobie z problemem.

Można ją zastosować, gdy osoba przekazująca informację zwrotną ma jakieś zastrzeżenia co do pracy lub zachowania osoby i ma pomysły na temat tego, jak zaradzić problemowi.

Otrzymujący ją powinien po rozmowie wiedzieć, jak może rozwiązać problem.

  1. Informacja zwrotna o mocnych stronach

Ta informacja ma pomóc osobie w rozwoju i doskonaleniu się w przyszłości. Polega najczęściej na rozpoznaniu mocnych stron.

Mocne strony często przychodzą naturalnie, osoba nie zawsze zdaje sobie z nich sprawę. Oferowanie informacji zwrotnej na temat mocnych stron może pomóc zidentyfikować unikalny wkład, jaki osoba  wnosi do własnej pracy lub pracy zespołu. Stwarza to bazę do dobrej pracy w przyszłości. Tego rodzaju informacje zwrotne pomagają poczuć się zauważonym, wysłuchanym i docenionym.

Przygotowując się do tego rodzaju informacji zwrotnej trzeba rozważyć – jak praca osoby wyróżnia się i jaki ma wpływ na pracę całego zespołu.

Osoba otrzymująca informację zwrotna powinna po rozmowie zdawać sobie sprawę, jakie wyjątkowe umiejętności, mocne strony i zdolności posiada.

  1. Informacja zwrotna budująca samoświadomość

Trzeci rodzaj informacji może być mniej przyjemny, ale często jest najbardziej potrzebny. Dotyczy uświadomienia osobie mocnych i słabszych stron jej pracy oraz zrozumienia wpływu jaki osoba ma na innych.

Przekazujący informację zwrotną powinien zastanowić się, jakie mocne strony ma osoba i jakie jej zachowania i decyzje mają negatywny wpływ na otoczenie. Uwagi  informacji zwrotnej powinny uwzględniać gotowość osoby do wyjścia poza swoją strefę komfortu, tak aby mogłyby być wykorzystane z pożytkiem. Ważne jest, aby odkryć powtarzające się wzorce zarówno pozytywne, jak i potrzebujące zmiany. Powinny one być poparte konkretnymi przykładami zaczerpniętymi z pracy osoby.

Konieczne jest przedstawienie docenień, aby osoba była w stanie przyjąć rekomendacje do zmiany.

Osoba otrzymująca tego rodzaju informację zwrotną powinna dowiedzieć się, czy w jej zachowaniu lub podejmowaniu decyzji występują powtarzające się wzorce, które warto dalej powtarzać lub które warto powstrzymać, aby nie powodować problemów.

  1. Informacja zwrotna rozwojowa

Informacje zwrotne odpowiadająca na pytanie: „Nad czym muszę popracować, żeby przejść na następny poziom?”

Osoba otrzymująca ten rodzaj informacji zwrotnej powinna wiedzieć, czego powinna się nauczy i jak mogę się dalej rozwijać.

 

Szczególnie ważne jest wybranie sposobu na informację zwrotną, gdy mamy do czynienia z doskonaleniem pracy nauczyciela.

Informacja zwrotna korygująca powinna dotyczyć jednego z zauważonych problemów i wskazywać na drogi wyjścia  z niego.

Informacja zwrotna o mocnych stronach, ma wskazywać i uświadamiać nauczycielowi jego mocne strony, aby na ich podstawie był w stanie się doskonalić.

Informacja zwrotna budująca samoświadomość powinna uświadamiać nauczycielowi jego mocne i słabe strony, pokazać wzorce istniejące w jego pracy i wskazać drogę poprawy.

Informacja zwrotna rozwojowa wskazuje nauczycielowi drogi jego rozwoju zawodowego w przyszłości.

Inspiracja artykułem Amber Johnson

https://www.smartbrief.com/original/4-types-of-feedback-you-should-be-giving-and-asking-for?utm_term=BB4C9B73-8845-4A33-A09D-67AE31C7E9A1&lrh=c9fd8c3212425b018cd4350f3ef5064e272071c915ec8f4f3152d696535f3930&utm_campaign=77F8DA5B-9982-431B-9E20-444163A3CF79&utm_content=FFA8DBAA-A3EA-46F2-9F14-EA3DF70F4796&utm_source=brief

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *