Znany neurobiolog, dr Jaak Panksepp, stworzył 9-minutową teorię dla rodziców i opiekunów, pokazującą, jak więź emocjonalna nawiązywana w określonych porach dnia może pomóc kształtować poczucie więzi w życiu młodej osoby. Teorię też można zastosować w szkole. Proponowane jest nawiązywanie więzi w trzech segmentach każdego dnia, po trzy minuty każdy. Pierwszy segment poświęcony jest przygotowaniu układu nerwowego do pracy, drugi stanowi reset układu nerwowego w ciągu dnia, a trzeci jest podsumowaniem dnia.

W swojej 9-Minutowej teorii dr Jaak Panksepp stawia na rytuały, takie jak – spersonalizowane powitania, poranne spotkania i kręgi społeczności, organizowanie przerw i podejmowanie refleksji.

Rytuały są bardzo potrzebne i działają bardzo dobrze w klasie szkolnej. W tym wpisie opis skrótowy trzech segmentów i klika propozycji działań w każdym z nich. Niektóre zaczerpnięte są z artykułu Lori Desautels, a niektóre zebrane z innych źródeł.

Segment pierwszy

Uczniowie przychodzą do szkoły każdego dnia z różnymi emocjami, które wpływają na stan ich systemu nerwowego. Mogą odczuwać niepokój, dyskomfort emocjonalny, zmęczenie itp. Często nie są w stanie skupić się na nauce. Mogą nawet okazywać zachowania agresywne fizycznie lub werbalnie.

Nauczyciele i osoby dorosłe mają okazję pomóc uczniom poczuć się bezpiecznie i wspólnie razem.

Kilka propozycji działań w pierwszym segmencie, który nie powinien zajmować więcej niż 3 minuty:

  1. Powitanie przed wejściem do klasy. Liczne propozycje tego działania można znaleźć na FB.
  2. Kręgi poranne. Uczniowie siadają w kręgu i odpowiadają kolejno na pytanie, które zadaje nauczyciel.
  3. Rozdzieranie papieru. Każdy uczeń otrzymuje kartkę papieru i udaje się na swoje miejsce. Nauczyciel i uczniowie zaczynają rozdzierać swoją kartkę papieru przez dwie minuty na jak najwięcej małych kawałków. Następnie uczniowie w parach lub indywidulanie tworzą kształty, wzory lub cokolwiek innego, co nasuwa im układ porwanych kawałków. Po kilku minutach mogą podzielić się swoimi projektami z innymi.
  4. Każdy uczeń ma w klasie własny kubek. Na początku lekcji np. w czasie kręgu powitalnego kubki napełniane są wodą i wznoszony jest toast za klasę lub jednego z uczniów, siebie nawzajem, w nim podkreślane są mocne strony i życzliwość.
  5. Wyobraźnia. Polega na zadaniu uczniom jednego z pytań:
  • Gdybyś mógł spotkać dowolną postać z filmu, czy kreskówki, kogo byś wybrał i dlaczego?
  • Z czego chciałbyś być zapamiętany lub znany?
  • W jakim sporcie chciałbyś brać udział, gdybyś brał udział w igrzyskach olimpijskich?
  • Jaką magiczną moc chciałbyś posiadać przez tydzień?
  1. Nauczyciel opowiada historię związaną z nowym tematem i zachęca uczniów do jej dokończenia lub przewidzenie odpowiedzi na zadane pytanie.
  2. Uczniowie wymieniają hasła, które kojarzą im się z nowym tematem. Wszelkie skojarzenia są cenne.

Segment drugi

W ciągu dnia umysły zaczynają się męczyć i potrzebują kilku minut, aby się zresetować i zacząć od nowa. Może to być odtwarzanie muzyki, przerwa na wypicie czegoś, zapisanie akapitu w pamiętniku, rysowanie, ćwiczenie fizyczne, zjedzenie przekąski itp. Oto kilka skutecznych aktywności w tym czasie:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali lub opisali swoje ulubione miejsce wakacyjne.
  2. Współpraca. Uczniowie w małych grupach rysują na karteczkach kształty i linie. Grupa decyduje, kto zaczyna. Pierwsza osoba podnosi swoją karteczkę i zaczyna opowiadać historię o swoim rysunku. Następna osoba podnosi swoją karteczkę i kontynuuje opowiedzianą historię ilustrując ją swoją karteczką. Powstaje zazwyczaj wspólna ciekawa historia.
  3. Przerwa na ruch. Nauczyciel wybiera ucznia (każdego dnia innego), aby zaproponował ćwiczenie fizyczne dla całej klasy. Uczniowie wykonują ćwiczenia.
  4. Pytania w ruchu. Uczniowie stoją w kręgu, Wybrany uczeń rzuca piką do innego ucznia zdając mu pytanie. Uczeń łapie piłkę, jeśli nie zna odpowiedzi, to rzuca piłką do innego ucznia z tym samym pytaniem, jeśli zna, to odpowiada i zadaje swoje pytanie.

Segment trzeci

W tym segmencie skupiamy się na podsumowaniu, docenieniu włożonego wysiłku i na osiągnięciach.

  1. Chwile wysiłku. Uczniowie rysują lub zapisują to, w co włożyli danego dnia wysiłek. Chodzi o moment, w którym uczeń poczuł się zachęcony do pracy i próbował znaleźć rozwiązanie problemu lub pomagał innemu uczniowi.
  2. Wdzięczność. Każdy z uczniów zapisuje lub głośno mówi, za co jest i komu wdzięczny tego dnia.
  3. Zdania niedokończone. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń dokończył zaproponowane przez nauczyciela zdanie, np. Dziś chciałbym zapamiętać….; Mam następujące pytanie:…; Zaskoczyło mnie, że, ….
  4. Nauczyciel proponuje podsumowanie dnia lekcji w wybrany sposób. Do tego działania proponuję sięgnąć do pomocy dydaktycznej: pudełko refleksji, opracowanego przez nauczycieli praktyków skupionych wokół OK zeszytu.

 

Jeśli te trzy segmenty wejdą w rytuał dnia szkolnego, to budowane są pozytywne relacje pomiędzy uczniami i pomiędzy uczniami i nauczycielem. Realizowana jest potrzeba więzi, o której teoria samostanowienia mówi, że jest niezbędna dla procesu uczenia się.

Inspiracja artykułem Lori Desautels

https://www.edutopia.org/article/utilizing-nine-minute-theory-schools