Część 2.
Druga część pomysłów na gąbki na każdym przedmiocie.
- Co to jest?
Nauczyciel umieszcza przedmiot w nieprzezroczystej torbie. Uczniowie podają sobie torbę, dotykając przedmiotu przez materiał, ale nie mogą go zobaczyć.
Następnie uczniowie wypisują cechy przedmiotu, które rozpoznali dotykiem, zadając sobie nawzajem pytania i próbują zgadnąć, co jest w środku. Przedmiot może być tematycznie związany z tematem lekcji. (Źródło: Reading Rockets)
Ćwiczenie można stosować na każdym przedmiocie.
- Co już wiemy?
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej z nich zdaje inny temat. Zadaniem każdej grupy jest zapisanie na tablicy, wszystkiego, co już na dany temat wiedzą. Na koniec następuje prezentacja i każdy z uczniów może dodać coś do tego, co zapisały już grupy. (Źródło: Todd Finley )
Sposób można stosować na każdym przedmiocie, szczególnie na początku zajmowania się danym tematem lub pod jego koniec.
- Quiz
Uczniowie opracowuje quiz oparty na nowo poznanym materiale, składający się z pięciu pytań i klucza odpowiedzi. Następnie uczniowie wymieniają się papierami z partnerem i rozwiązuje otrzymany quiz. (Źródło: Spencer Burton i Scholastic).
- Ściągawka
Nauczyciel poleca uczniom zrobienie tak zwanej ściągawki z tego, czego się do tej pory nauczyli w zakresie przerabianego tematu. Następnie uczniowie wymieniają się ściągawkami i dopisują to czego im brakowało.
- Panel ekspertów
Nauczyciel wybiera wśród uczniów kilku, którzy będą pełnić role ekspertów i daje im chwilę do przygotowania się. Każdy z nich ma inny temat do przygotowania. Pozostali uczniowie w tym czasie przygotowują pytania do ekspertów. Gdy wszyscy będą gotowi (zajmuje to nie dłużej niż 10- 15 minut), eksperci siadają na przodzie klasy, padają pytania, a eksperci starają się na nie odpowiedzieć. (Źródło: Todd Finley).
- Rysunek
Nauczyciel poleca uczniom wykonanie rysunku (najlepiej w grupach) ilustrującego temat. Następnie pozostali uczniowie starają się odgadnąć intencje autorów rysunku.
- Cztery rogi
Nauczyciel oznacza każdy róg pokoju literą: A, B, C i D. Następnie zadaje pytanie na które może być odpowiedź A, B, C lub D. Uczniowie wybierają własną odpowiedź i udają się w oznakowany róg pokoju. Tam wspólnie uzasadniają wspólnie swoją odpowiedź.
Można również oznaczyć rogi: Zdecydowanie się zgadzam, Zgadzam się, Nie zgadzam się i Zdecydowanie się nie zgadzam. Przedstawić uczniom stwierdzenie (np. „Głosowanie powinno być obowiązkowe dla wszystkich obywateli”) i poprosić, aby zajęli stanowisko.
- Wyjściówki
Na zakończenie zajęć lub po zapoznaniu się z częścią materiału nauczyciel prosi uczniów, aby na kartce dokończyli zdanie, np.: Dziś nauczyłem się, że….; Było dla mnie ciekawe ….; Zaskoczyło mnie ….; Mam pytanie…. itp
Kartki z zapisami zbiera nauczyciel i mogą posłużyć mu do planowania następnej lekcji.
- Podgląd przyszłości
Nauczyciel pozwala uczniom zajrzeć do rozdziału podręcznika, którym będą się zajmować na następnej lekcji. Następnie prosi uczniów, aby w grupach sformułowali pytania do tematu. Może to stanowić wskazówki do przyszłego nauczania i jednocześnie stanowi przygotowanie do następnej lekcji.
- Bądź nauczycielem
Nauczyciel prosi ochotnika, aby w ciągu dwóch minut podsumował, czym uczniowie zajmowali się w czasie lekcji. Pozostali uczniowie zadają uczniowi – nauczycielowi pytania. Jeśli nie umie on odpowiedzieć na zdane pytanie, to może poprosić o pomoc innego ucznia.
- Angażujące teksty
Nauczyciel ma przygotowane teksty, które są intersujące dla uczniów i są związane z poznawanym tematem. Mogą to być również audiobooki lub pliki audio, których mogą uczniowie posłuchać. (Źródło: Todd Finley)
- Lista kategorii
Nauczyciel wypisuje ważne pojęcia związane z tematem, Zadaniem uczniów jest stworzenie kategorii i posegregowanie pojęć do kategorii.
Inny wariant to polecenie uczniom stworzenie mapy myśli z tego, czego się do tej pory nauczyli.
27. Pojęcia
Uczeń staje tyłem do tablicy. Inny uczeń pisze na tablicy ważne pojęcie z dzisiejszego dnia. Zadaniem ucznia stojącego tyłem jest odgadnięcie słowa. Może korzystać ze wskazówek innych uczniów, ale nie można wymienić nazwy pojęcia.
Gąbki powinny być wcześniej przygotowane i czekać na czas swojego wykorzystania. Najlepiej, gdy są dla uczniów intersujące i wzbudzają uśmiech na ich twarzach. Śmiech aktywuje dopaminę i ośrodki uczenia się w mózgu. Uczniowie przeważnie angażują si e tak niecodzienne zadania.