Część 2.

Druga część pomysłów na gąbki na każdym przedmiocie.

  1. Co to jest?

Nauczyciel umieszcza przedmiot w nieprzezroczystej torbie. Uczniowie podają sobie torbę, dotykając przedmiotu przez materiał, ale nie mogą go zobaczyć.

Następnie uczniowie wypisują cechy przedmiotu, które rozpoznali dotykiem, zadając sobie nawzajem pytania i próbują zgadnąć, co jest w środku. Przedmiot może być tematycznie związany z tematem lekcji. (Źródło: Reading Rockets)

Ćwiczenie można stosować na każdym przedmiocie.

  1. Co już wiemy?

Nauczyciel dzieli klasę na grupy i każdej z nich zdaje inny temat. Zadaniem każdej grupy jest zapisanie na tablicy, wszystkiego, co już na dany temat wiedzą. Na koniec następuje prezentacja i każdy z uczniów może dodać coś do tego, co zapisały już grupy. (Źródło: Todd Finley )

Sposób można stosować na każdym przedmiocie, szczególnie na początku zajmowania się danym tematem lub pod jego koniec.

  1. Quiz

Uczniowie opracowuje quiz oparty na nowo poznanym materiale, składający się z pięciu pytań i klucza odpowiedzi. Następnie uczniowie wymieniają się papierami z partnerem i rozwiązuje otrzymany quiz. (Źródło: Spencer Burton i Scholastic).

  1. Ściągawka

Nauczyciel poleca uczniom zrobienie tak zwanej ściągawki z tego, czego się do tej pory nauczyli w zakresie przerabianego tematu. Następnie uczniowie wymieniają się ściągawkami i dopisują to czego im brakowało.

  1. Panel ekspertów

Nauczyciel wybiera wśród uczniów kilku, którzy będą pełnić role ekspertów i daje im chwilę do przygotowania się. Każdy z nich ma inny temat do przygotowania. Pozostali uczniowie w tym czasie przygotowują pytania do ekspertów. Gdy wszyscy będą gotowi (zajmuje to nie dłużej niż 10- 15 minut), eksperci siadają na przodzie klasy, padają pytania, a eksperci starają się na nie odpowiedzieć.  (Źródło: Todd Finley).

  1. Rysunek

Nauczyciel poleca uczniom wykonanie rysunku (najlepiej w grupach) ilustrującego temat. Następnie pozostali uczniowie starają się odgadnąć intencje autorów rysunku.

  1. Cztery rogi

Nauczyciel oznacza każdy róg pokoju literą: A, B, C i D. Następnie zadaje pytanie na które może być odpowiedź A, B, C lub D. Uczniowie wybierają własną odpowiedź i udają się w oznakowany róg pokoju. Tam wspólnie uzasadniają wspólnie swoją odpowiedź.

Można również oznaczyć rogi: Zdecydowanie się zgadzam, Zgadzam się, Nie zgadzam się i Zdecydowanie się nie zgadzam. Przedstawić uczniom stwierdzenie (np. „Głosowanie powinno być obowiązkowe dla wszystkich obywateli”) i poprosić, aby zajęli stanowisko.

  1. Wyjściówki

Na zakończenie zajęć lub po zapoznaniu się z częścią materiału nauczyciel prosi uczniów, aby na kartce dokończyli zdanie, np.: Dziś nauczyłem się, że….; Było dla mnie ciekawe ….; Zaskoczyło mnie ….; Mam pytanie…. itp

Kartki z zapisami zbiera nauczyciel i mogą posłużyć mu do planowania następnej lekcji.

  1. Podgląd przyszłości

Nauczyciel pozwala uczniom zajrzeć do rozdziału podręcznika, którym będą się zajmować na następnej lekcji. Następnie prosi uczniów, aby w grupach sformułowali pytania do tematu. Może to stanowić wskazówki do przyszłego nauczania i jednocześnie stanowi przygotowanie do następnej lekcji.

  1. Bądź nauczycielem

Nauczyciel prosi ochotnika, aby w ciągu dwóch minut podsumował, czym uczniowie zajmowali się w czasie lekcji. Pozostali uczniowie zadają uczniowi – nauczycielowi pytania. Jeśli nie umie on odpowiedzieć na zdane pytanie, to może poprosić o pomoc innego ucznia.

  1. Angażujące teksty

Nauczyciel ma przygotowane teksty, które są intersujące dla uczniów i są związane z poznawanym tematem. Mogą to być również audiobooki lub pliki audio, których mogą uczniowie posłuchać. (Źródło: Todd Finley)

  1. Lista kategorii

Nauczyciel wypisuje ważne pojęcia związane z tematem, Zadaniem uczniów jest stworzenie kategorii i posegregowanie pojęć do kategorii.

Inny wariant to polecenie uczniom stworzenie mapy myśli z tego, czego się do tej pory nauczyli.
27. Pojęcia

Uczeń staje tyłem do tablicy. Inny uczeń pisze na tablicy ważne pojęcie z dzisiejszego dnia. Zadaniem ucznia stojącego tyłem jest odgadnięcie słowa. Może korzystać ze wskazówek innych uczniów, ale nie można wymienić nazwy pojęcia.

Gąbki powinny być wcześniej przygotowane i czekać na czas swojego wykorzystania. Najlepiej, gdy są dla uczniów intersujące i wzbudzają uśmiech na ich twarzach. Śmiech aktywuje dopaminę i ośrodki uczenia się w mózgu. Uczniowie przeważnie angażują si e tak niecodzienne zadania.

Korzystałam z artykułu Paige Tutt na portalu Edutopia