Początek drugiej połowy roku szkolnego jest pełen wyzwań. Jako nauczyciele nie tylko musimy wzbudzić w sobie entuzjazm, ale także pamiętać o angażowaniu uczniów.

W tym wpisie 8 sposobów na angażowanie uczniów na wiosnę.

Kluczowym sposobem na angażowanie uczniów w drugiej połowie roku szkolnego jest skupienie się na obserwacji ich samych przez siebie. Prawda jest taka, że najciekawszym tematem dla człowieka, jest on sam. Jeśli uda nam się wprowadzić monitoring własny, to uczniowie poprzez obserwację własnych działań, mogą się zaangażować. Monitoringowi mogą służyć pytania:

  • Jakie ja sam stawiam sobie cele?
  • Co mnie motywuje?
  • Jakie mam plany do końca roku?
  • Jak się czuję?
  • Co jest dla mnie sukcesem?

Osiem sposobów na angażowanie uczniów na wiosnę.

  1. Podobieństwa

Pytanie uczniów, do czego to jest podobne, czym się różni, co ci to przypomina itp. Te pytania pozwalają uczniom uruchomić wiedzę, którą już mają, aby mogli uczyć się nowych rzeczy.

  1. Sprawczość

Sprawczość można uruchomić pytając uczniów:

  • Co możesz zrobić w tym tygodniu dla swojego uczenia się?
  • Jakie działania mogą zaprowadzić cię do sukcesu?
  • Podaj jedno wyzwanie, nad którym masz zamiar skupić się w tym tygodniu.

Te i inne pytania tego typu są dobrym początkiem tygodnia. Można poprosić uczniów, aby zapisali swoje odpowiedzi (dla siebie) i pod koniec tygodnia sprawdzili, co się udało.

  1. List do siebie

Można polecić uczniom napisanie listu do siebie z przyszłości. Mogą to być różne przedziały czasowe, ale nie powinny być zbyt długie, np. jeden miesiąc. Po miesiącu uczniowie czytają list do siebie i mają okazję zobaczyć, co udało się zrealizować. Następny list do siebie, może uwzględniać wnioski z poprzedniego listu.

  1. Postanowienia

Uczniowie piszą dla siebie trzy wskazówki, co powinni wykonać i co im w tym pomoże. Przeglądając sporządzone notatki, uczniowie mogą codziennie sprawdzić, czy realizują postanowienia.

Inna wersja to poproszenie uczniów, aby po każdym dniu zapisali trzy rzeczy, których się nauczyli danego dnia.

  1. Sam się doceniam

Uczniowie znajdują kilka swoich mocnych stron. Zapisują je i codziennie do nich zaglądają, aby sobie przypomnieć, jakie mają zasoby. Pozwala to uczniom uwierzyć w siebie i w swoje możliwości nawet w obliczu porażek.

  1. Pokusa

Jednym ze sposobów ułatwienia realizacji celu lub postanowienia jest połączenie z czymś przyjemnym.

Pokusę może wyznaczyć sobie sam uczeń, np.: jeśli to zrobię, to pogram w piłkę lub napiję się dobrej herbaty.

Może to być też pokusa ustalona wspólnie, np.: jeśli ukończymy pracę w terminie, to posłuchamy muzyki.

  1. Rutyny

Ustalenie razem z uczniami pewnych procedur powtarzanych każdego dnia. Na przykład: każdego dnia rano zrobimy rundkę wypowiedzi – jak się dziś czuję lub po lekcji każdy będzie mógł zapisać na plakacie jeden cytat, który dziś usłyszał.

Każdy lubi powtarzające się rutyny, a dzieciom pomagają poczuć się bezpiecznie.

  1. Docenienie od innych

Na lekcji wychowawczej nauczyciel prosi, aby po kolei uczniowie mówili wybranej osobie, za co ją cenią. Ponieważ może to zająć zbyt dużo czasu, to można poprosić, aby wypowiedziały się na temat wybranej osoby, tylko trzy pierwsze zgłaszające się osoby.

Inna wersja, to zapisanie dobrych opinii na karteczce i przekazanie jej  uczniowi. Takie zapisy są przez wiele osób przechowywane przez długi czas.

Ważne jest, aby to uczniowie decydowali i wybierali, a nie nauczyciel narzucał. Zapewnienia to uczniom autonomię i zwiększa ich poczucie wartości i odpowiedzialności.

Korzystałam częściowo z artykułu Daniela Vollrath

https://www.edutopia.org/article/engaging-students-second-half-school-year?utm_content=linkpos7&utm_campaign=weekly-2024-02-14&utm_medium=email&utm_source=edu-newsletter