Nauczyciele mogą poznać swoich uczniów i zacząć budować społeczność już od pierwszego tygodnia szkoły.
Zaczynamy rok szkolny z nową klasą. Warto szybko poznać uczniów. W tym może pomóc ankieta. Ponieważ pierwsze dni szkoły pełne są aktywności, dlatego warto przeprowadzić bardzo prostą i przejrzystą ankietę. W tym wpisie propozycja ankiety złożona z 5 pytań.
Czy szybciej poznamy uczniów i oni siebie nawzajem, tym większe szanse na zawiązania dobrych relacji.
- Co najbardziej cenisz i dlaczego?
Warto wcześniej zrobić w klasie ćwiczenie polegające na wylistowaniu wartości, tak aby uczniowie w ankiecie mogli tylko wybrać z listy tę, którą cenią najbardziej.
To pytanie pozwala pokazać uczniom, że nauczycielowi naprawdę na nich zależy jako na osobach i na tym, co cenię. Można zachęcić uczniów do podzielenie się odpowiedziami na to pytanie w parach lub małych grupach.
- Jak oceniasz swoje dotychczasowe doświadczenie szkolne? Oceń w skali od 1 do 7 (1 – Bardzo negatywne i/lub frustrujące, do 7 – Niezwykle pozytywne i wspierające).
Nie jest to pytanie, a polecenie, nie warto odpowiedzią dzielić się w klasie.
Można wyjaśnić uczniom, że każdy z nich przeszedł do szkoły z własną historią. Mogła to być wspaniała historia, ale też mogła być trudna.
Jeśli uczeń chce może wyjaśnić dlaczego daną liczbę wybrał.
To pytanie pokazuje uczniom, że nauczyciel uwzględnia różne oceny, i nie zakłada, że szkoła zawsze jest wspaniała. Nauczyciel może wyrazić nadzieję, że w tej szkole/klasie doświadczenia będą dobre.
Można zrobić zestawienie i pokazać je uczniom, wtedy widać, jak różne doświadczenia mieli uczniowie.
- Czego oczekujesz od klasy i nauczycieli?
To pytanie pomaga uczniom na sformułowanie refleksji, co jest dla nich w szkole ważne.
Można uczniom dać sześć różnych opcji do wyboru na przykład: (a) konsekwencja, (b) zmiana, (c) wyzwanie, (d) współczucie, (e) jasność i (f) kreatywność. Można też dać inne.
Uczniowie wybierają indywidualnie jedną opcję. Nauczyciel odczytuje każdą opcję i prosi uczniów, aby podnieśli rękę, jeśli wybrali właśnie to słowo. Pokazuje to uczniom całe spektrum odpowiedzi. Uczniowie mogą omówić swoje odpowiedzi z partnerem z ławki. Nauczyciel może pokazać, że niektóre odpowiedzi są przeciwieństwami, co pokazuje na zróżnicowane oczekiwania.
- Jaki jest ciekawy lub nudny fakt o Tobie?
Nauczyciel może podać przykłady, ciekawych lub nudnych informacji lub poprosić o przykłady od uczniów. Następnie uczniowie w milczeniu zapisują swoją odpowiedź, wstają i rozmawiają z trzema innymi uczniami – wymieniają imiona i przedstawiają fakty.
- Jak ja mogę Cię wspierać w nauce?
Nie należy oczekiwać, że uczniowie powiedzą wszystko. Można uczniom podać przykłady:
- Muszę siedzieć blisko tablicy, żeby widzieć;
- Czuję się przytłoczony, gdy w sali jest za głośno;
- Wolę gdy do mnie mówić …;
- Lubię pracować z kimś
Itp.
Ankieta jest krótka, aby nauczyciel mógł się zapoznać z odpowiedziami wszystkich uczniów i ewentualnie móc porozmawiać z każdym o jego potrzebach.
Inspiracja artykułem Marcusa Luther
0 komentarzy