A może ankieta na początek?

Nauczyciele mogą poznać swoich uczniów i zacząć budować społeczność już od pierwszego tygodnia szkoły.

Zaczynamy rok szkolny z nową klasą. Warto szybko poznać uczniów. W tym może pomóc ankieta. Ponieważ pierwsze dni szkoły pełne są aktywności, dlatego warto przeprowadzić bardzo prostą i przejrzystą ankietę. W tym wpisie propozycja ankiety złożona z 5 pytań.

Czy szybciej poznamy uczniów i oni siebie nawzajem, tym większe szanse na zawiązania dobrych relacji.

  1. Co najbardziej cenisz i dlaczego?

Warto wcześniej zrobić w klasie ćwiczenie polegające na wylistowaniu wartości, tak aby uczniowie w ankiecie mogli tylko wybrać z listy tę, którą cenią najbardziej.

To pytanie pozwala pokazać uczniom, że nauczycielowi naprawdę na nich zależy  jako na osobach i na tym, co cenię. Można zachęcić uczniów do podzielenie się odpowiedziami na to pytanie w parach lub małych grupach.

  1. Jak oceniasz swoje dotychczasowe doświadczenie szkolne? Oceń w skali od 1 do 7 (1 – Bardzo negatywne i/lub frustrujące, do 7 – Niezwykle pozytywne i wspierające).

Nie jest to pytanie, a polecenie, nie warto odpowiedzią dzielić się w klasie.

Można wyjaśnić uczniom, że każdy z nich przeszedł do szkoły z własną historią. Mogła to być wspaniała historia, ale też mogła być trudna.

Jeśli uczeń chce może wyjaśnić dlaczego daną liczbę wybrał.

To pytanie pokazuje uczniom, że nauczyciel uwzględnia różne oceny, i nie zakłada, że szkoła zawsze jest wspaniała. Nauczyciel może wyrazić nadzieję, że w tej szkole/klasie doświadczenia będą dobre.

Można zrobić zestawienie i pokazać je uczniom, wtedy widać, jak różne doświadczenia mieli uczniowie.

  1. Czego oczekujesz od klasy i nauczycieli?

To pytanie pomaga uczniom na sformułowanie refleksji, co jest dla nich w szkole ważne.

Można uczniom dać sześć różnych opcji do wyboru na przykład: (a) konsekwencja, (b) zmiana, (c) wyzwanie, (d) współczucie, (e) jasność i (f) kreatywność. Można też dać inne.

Uczniowie wybierają indywidualnie jedną opcję. Nauczyciel odczytuje każdą opcję i prosi uczniów, aby podnieśli rękę, jeśli wybrali właśnie to słowo. Pokazuje to uczniom całe spektrum odpowiedzi.  Uczniowie mogą omówić swoje odpowiedzi z partnerem z ławki. Nauczyciel może pokazać, że niektóre odpowiedzi są przeciwieństwami, co pokazuje na zróżnicowane oczekiwania.

  1. Jaki jest ciekawy lub nudny fakt o Tobie?

Nauczyciel może podać przykłady, ciekawych lub nudnych informacji lub poprosić o przykłady od uczniów. Następnie uczniowie w milczeniu zapisują swoją odpowiedź, wstają i rozmawiają z trzema innymi uczniami – wymieniają imiona i przedstawiają fakty.

  1. Jak ja mogę Cię wspierać w nauce?

Nie należy oczekiwać, że uczniowie powiedzą wszystko. Można uczniom podać przykłady:

  • Muszę siedzieć blisko tablicy, żeby widzieć;
  • Czuję się przytłoczony, gdy w sali jest za głośno;
  • Wolę gdy do mnie mówić …;
  • Lubię pracować z kimś

Itp.

Ankieta jest krótka, aby nauczyciel mógł się zapoznać z odpowiedziami wszystkich uczniów i ewentualnie móc porozmawiać z każdym o jego potrzebach.

Inspiracja artykułem Marcusa Luther

 

0 komentarzy