Konferencja w Kętrzynie

Podczas konferencji w Kętrzynie miałam wykład o tym – Jak ocenianie kształtujące buduje samosterowność uczniów. Podałam 11 warunków, które wynikają z oceniania kształtującego i z teorii autodeterminacji.

Na koniec wykładu zadałam uczestnikom pytanie: „Którego z warunków brakuje w Twojej szkole i który wybrałabyś/wybrał w pierwszej kolejności do zajęcia się nim w szkole, o ile mógłbyś wybrać tylko jeden warunek na początek?

Otrzymałam w sumie 58 odpowiedzi. Bardzo za nie dziękuje, gdyż można z nich wywnioskować co „boli” nauczycieli, uczestników konferencji, ale może być też wynikiem pewnej sondy.

Uczestnicy mieli do wyboru 11 warunków omówionych podczas wykładu, ale sami z siebie dodali ich więcej:

  1. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa
    2. Dawanie uczniom przestrzeni do przyznania się do błędu lub do trudności
    3. Jasno wyrażone oczekiwania
    4. Przekazywanie informacji zwrotnej ze wskazówkami
    5. Czas na rozmowę z uczniem – budowanie relacji
    6. Czas na refleksję ucznia
    7. Pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesu
    8. Więcej samodzielności
    9. Wybór
    10. Wiara w ucznia i świętowanie sukcesu
    11. Możliwość odmowy

 

Zdecydowanie zwyciężyło:

  • Więcej samodzielności – 16
  • Czas na rozmowę z uczniem – budowanie relacji – 9
  • Wiara w ucznia i świętowanie sukcesu – 4
  • Możliwość odmowy – 4
  • Przekazywanie informacji zwrotnej ze wskazówkami – 2
  • Wybór – 2
  • Czas na refleksję ucznia – 1
  • Pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesu

 

Nikt nie wskazał:

Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa; Dawanie uczniom przestrzeni do przyznania się do błędu lub do trudności; Jasno wyrażone oczekiwania

Oprócz tego uczestnicy dodatkowo (poza 11 wymienionymi wcześniej warunkami) wskazali, że brakuje w szkole:

Tworzenia wspólnego frontu – nauczyciele, uczniowie i rodzice – 8

Oraz po jednym wskazaniu:

Integracji zespołu; Zaufania; Nowoczesnego sprzętu dla ucznia; Współpracy pomiędzy uczniami; Charyzmy dyrektora, który pociągnie zespół; Brakuje duszy; Kącików wyciszenia w sali konferencyjnej; Oceniania kształtującego; Wsparcia nauczycieli przez dyrekcję; Wsparcia; Możliwości normalnej pracy (za dużo „papierów”).

Bardzo ciekawe wyniki, dziękuję za nie.

Intersujące jest największe wskazanie na brak samodzielności uczniów. Ciekawe, czy nauczyciele widzą w tym zadanie dla nauczyciela, czy uważają, że uczniowie nie chcą samodzielności, tylko podawania gotowych rozwiązań.

Drugie wskazanie dotyczy relacji budowanej na rozmowie z uczniem. Dużo mówi się po pandemii o roli relacji w szkole. To wskazanie nie jest dla mnie zaskoczeniem.

Cieszę się, że wskazania na: wspólny front: nauczyciel – uczeń – rodzice. Moim zdaniem w ostatnich czasach ten front się rozjechał, dlatego cieszy tendencja do jego budowania. Z sali padały glosy o brak porozumienia pomiędzy rodzicami i szkołą.

Zaskoczyło, ale też mnie ucieszyło, wskazanie na brak możliwości odmowy ze strony ucznia. Może idzie nowe i zaczniemy szanować zdanie i decyzję ucznia?

Wydaje mi się, że takie wskazania mogłyby być intersujące dla władz oświatowych przy podejmowaniem decyzji o zmianach.

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *