Podczas konferencji w Kętrzynie miałam wykład o tym – Jak ocenianie kształtujące buduje samosterowność uczniów. Podałam 11 warunków, które wynikają z oceniania kształtującego i z teorii autodeterminacji.
Na koniec wykładu zadałam uczestnikom pytanie: „Którego z warunków brakuje w Twojej szkole i który wybrałabyś/wybrał w pierwszej kolejności do zajęcia się nim w szkole, o ile mógłbyś wybrać tylko jeden warunek na początek?
Otrzymałam w sumie 58 odpowiedzi. Bardzo za nie dziękuje, gdyż można z nich wywnioskować co „boli” nauczycieli, uczestników konferencji, ale może być też wynikiem pewnej sondy.
Uczestnicy mieli do wyboru 11 warunków omówionych podczas wykładu, ale sami z siebie dodali ich więcej:
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa
2. Dawanie uczniom przestrzeni do przyznania się do błędu lub do trudności
3. Jasno wyrażone oczekiwania
4. Przekazywanie informacji zwrotnej ze wskazówkami
5. Czas na rozmowę z uczniem – budowanie relacji
6. Czas na refleksję ucznia
7. Pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesu
8. Więcej samodzielności
9. Wybór
10. Wiara w ucznia i świętowanie sukcesu
11. Możliwość odmowy
Zdecydowanie zwyciężyło:
- Więcej samodzielności – 16
- Czas na rozmowę z uczniem – budowanie relacji – 9
- Wiara w ucznia i świętowanie sukcesu – 4
- Możliwość odmowy – 4
- Przekazywanie informacji zwrotnej ze wskazówkami – 2
- Wybór – 2
- Czas na refleksję ucznia – 1
- Pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesu
Nikt nie wskazał:
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa; Dawanie uczniom przestrzeni do przyznania się do błędu lub do trudności; Jasno wyrażone oczekiwania
Oprócz tego uczestnicy dodatkowo (poza 11 wymienionymi wcześniej warunkami) wskazali, że brakuje w szkole:
Tworzenia wspólnego frontu – nauczyciele, uczniowie i rodzice – 8
Oraz po jednym wskazaniu:
Integracji zespołu; Zaufania; Nowoczesnego sprzętu dla ucznia; Współpracy pomiędzy uczniami; Charyzmy dyrektora, który pociągnie zespół; Brakuje duszy; Kącików wyciszenia w sali konferencyjnej; Oceniania kształtującego; Wsparcia nauczycieli przez dyrekcję; Wsparcia; Możliwości normalnej pracy (za dużo „papierów”).
Bardzo ciekawe wyniki, dziękuję za nie.
Intersujące jest największe wskazanie na brak samodzielności uczniów. Ciekawe, czy nauczyciele widzą w tym zadanie dla nauczyciela, czy uważają, że uczniowie nie chcą samodzielności, tylko podawania gotowych rozwiązań.
Drugie wskazanie dotyczy relacji budowanej na rozmowie z uczniem. Dużo mówi się po pandemii o roli relacji w szkole. To wskazanie nie jest dla mnie zaskoczeniem.
Cieszę się, że wskazania na: wspólny front: nauczyciel – uczeń – rodzice. Moim zdaniem w ostatnich czasach ten front się rozjechał, dlatego cieszy tendencja do jego budowania. Z sali padały glosy o brak porozumienia pomiędzy rodzicami i szkołą.
Zaskoczyło, ale też mnie ucieszyło, wskazanie na brak możliwości odmowy ze strony ucznia. Może idzie nowe i zaczniemy szanować zdanie i decyzję ucznia?
Wydaje mi się, że takie wskazania mogłyby być intersujące dla władz oświatowych przy podejmowaniem decyzji o zmianach.
0 komentarzy