Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy.
Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć, niezależnie, czy mamy do czynienia z osobami dorosłymi, czy z dziećmi. Zgodnie z moim zrozumieniem lekko je zmodyfikowałam i dołożyłam kontekst szkolny.
- Zacznij od tego, dlaczego to, co mówisz jest ważne dla słuchaczy
- Nauczaj dla dogłębnego zrozumienia
- Zanim wyjaśnisz, stwórz obraz mentalny
- Umieść najistotniejsze informacje na początku i na końcu przekazu
- Ustal, co słuchacze już rozumieją
- Podziel materiał na małe części
- Użyj powtórzeń
- Nie komplikuj
- Nie udawaj eksperta
- Zapewnij zasoby i dowody
- Używaj mnemotechnik
- Użyj kreatywne taktyki wyjaśniania (metafory, porównania i analogie)
- Użyj opowiadania
- Użyj wskazówek wizualnych
- Zwróć uwagę na sygnały zamętu w mowie ciała
- Zadawaj pytania i bądź gotowa/y jeszcze raz wyjaśniać
Przedstawię tekst w czterech częściach, każda część będzie zawierała 4 wskazówki.
Część trzecia:
- Nie udawaj eksperta
- Zapewnij zasoby i dowody
- Używaj mnemotechnik
- Użyj kreatywne taktyki wyjaśniania (metafory, porównania i analogie)
9. Nie udawaj eksperta
Prawdziwi eksperci w danej dziedzinie, nie są ekspertami od wszystkiego. Zamiast tego wypowiadają się ekspercko, tylko w temacie, na którym się naprawdę znają. Nie jest wstydem przyznać się, że nadal się uczymy. W końcu bycie uczniem przez całe życie jest kluczowe w nastawieniu na własny rozwój.
Nawet jeśli nie jesteś ekspertem, nadal można zajmować się różnymi tematami, wymieniać opinie i uczyć się. Przyznanie się do tego, że nie jest się ekspertem w danej dziedzinie, nikogo nie dyskwalifikuje.
Możesz powiedzieć:
- „Szczerze, nie jestem w tym ekspertem, to tylko mnie bardzo interesuje”.
- „Niedawno zacząłem się o tym uczyć i jestem podekscytowany, że mogę dowiedzieć się więcej”.
- „Większość tego, co wiem, pochodzi z moich prób i błędów, więc pamiętajcie, że nie jestem perfekcyjna”.
Jeśli jesteś uznanym ekspertem w jakiejś dziedzinie, to możesz subtelnie wspomnieć o swoim wieloletnim doświadczeniu lub tytułach, aby poprzeć swoją wiedzę, ale staraj się nie przechwalać.
W szkole jest bardzo ważne, aby uczniowie postrzegali nauczyciela, jako osobę nie wiedzącą wszystkiego i stale się uczącą. Aby wdzieli, że nauczyciel nie wiedział i tylko kiedyś musiał włożyć wysiłek, aby się czegoś nauczyć.
10. Zapewnij zasoby i dowody
Socjologowie odkryli, że ludzie, którzy odwołują się do danych statystycznych, są bardziej przekonujący w swoim przekazie. Dowody zwiększają twoją wiarygodność,
postrzeganie ciebie jako osoby inteligentnej i solidnej.
Jeśli prelegent nie może wskazać żadnych badań ani analiz nad tematem, to jego autorytet często upada.
Warto cytować wypowiedzi lub wnioski z badań znanych w dziedzinie osób powoływać się na książki lub strony internetowe i artykuły. Osoby naprawdę zainteresowane tematem, mogą chcieć wiedzieć, skąd masz informacje i gdzie ich więcej można znaleźć.
Zatem pomyśl o temacie, o którym chcesz mówić. Poszukaj wypowiedzi autorytetów w tej dziedzinie, przeszukaj literaturę na ten temat. Miej w kieszeni – dowody.
11. Używaj mnemotechnik
Zastanów się w jaki sposób pomożesz słuchaczom zapamiętać informacje.
Na przykład:
- Jeśli uczysz kogoś zasad ortografii, możesz użyć rymowanego wierszyka
- Jeśli zapoznajesz słuchaczy z tworzeniem celów odwołuj się do akronimu, np.: SMART.
- Kojarz informacje z obrazem lub schematem
Mnemotechniki pomagają ludziom zakotwiczyć pomysły za pomocą zapadających w pamięć ram.
W szkole jest to bardzo użyteczna technika zapamiętywania. Wiele osób po latach pamięta wierszyk, choć nawet nie bardzo pamięta, po co on był stworzony.
12. Użyj kreatywne taktyki wyjaśniania (metafory, porównania i analogie)
Jeśli chcesz, aby ludzie słuchali (i zapamiętywali) twoje pomysły, wyjaśnij to za pomocą kreatywnych technik wyjaśniania. Według profesora z Harvardu, Johna Antonakisa, najbardziej charyzmatyczni mówcy i nauczyciele stosują „charyzmatyczne taktyki przywództwa ” (CLT), aby ludzie byli bardziej skłonni ich słuchać i zatrzymywać informacje.
Główne CLT obejmują:
- Metafory: użycie metafory jest jak mini-historia, która łączy nową koncepcję z czymś, co ktoś już zna. Ta technika sprawia, że dwie niepowiązane ze sobą sprawy wydają się podobne.
- Porównania: porównując dwie rzeczy za pomocą: „tak, jak”, umożliwia znalezienia podobieństwa. Na przykład: „Stosowanie oceniania kształtującego jest jak praca trenera sportowego”.
- Analogie: analogia porównuje dwa tematy w sposób łatwy do wyjaśnienia. Na przykład: „Rękawica jest dla dłoni jak skarpeta dla stopy”.
W szkole te techniki zapamiętywania bardzo się przydają. Ułatwiają zapamiętywanie i dają powiązania z innymi dziedzinami.