Każdy pragnie, aby jego przekaz był jasny, przyjemny i zapadający w pamięć słuchaczy.

Logan Hailey podaje 16 wskazówek, jak należy tłumaczyć, niezależnie, czy mamy do czynienia z osobami dorosłymi, czy z dziećmi. Zgodnie z moim zrozumieniem lekko je zmodyfikowałam i dołożyłam kontekst szkolny.

  1. Zacznij od tego, dlaczego to, co mówisz jest ważne dla słuchaczy
  2. Nauczaj dla dogłębnego zrozumienia
  3. Zanim wyjaśnisz, stwórz obraz mentalny
  4. Umieść najistotniejsze informacje na początku i na końcu przekazu
  5. Ustal, co słuchacze już rozumieją
  6. Podziel materiał na małe części
  7. Użyj powtórzeń
  8. Nie komplikuj
  9. Nie udawaj eksperta
  10. Zapewnij zasoby i dowody
  11. Używaj mnemotechnik
  12. Użyj kreatywne taktyki wyjaśniania (metafory, porównania i analogie)
  13. Użyj opowiadania
  14. Użyj wskazówek wizualnych
  15. Zwróć uwagę na sygnały zamętu w mowie ciała
  16. Zadawaj pytania i bądź gotowa/y jeszcze raz wyjaśniać

 

Przedstawię tekst w czterech częściach, każda część będzie zawierała 4 wskazówki.

Część trzecia:

  • Nie udawaj eksperta
  • Zapewnij zasoby i dowody
  • Używaj mnemotechnik
  • Użyj kreatywne taktyki wyjaśniania (metafory, porównania i analogie)

9. Nie udawaj eksperta

Prawdziwi eksperci w danej dziedzinie, nie są ekspertami od wszystkiego. Zamiast tego wypowiadają się ekspercko, tylko w temacie, na którym się naprawdę znają. Nie jest wstydem przyznać się, że nadal się uczymy. W końcu bycie uczniem przez całe życie jest kluczowe w nastawieniu na własny rozwój.

Nawet jeśli nie jesteś ekspertem, nadal można zajmować się różnymi tematami, wymieniać opinie i uczyć się. Przyznanie się do tego, że nie jest się ekspertem w danej dziedzinie, nikogo nie dyskwalifikuje.

Możesz powiedzieć:

  • „Szczerze, nie jestem w tym ekspertem, to tylko mnie bardzo interesuje”.
  • „Niedawno zacząłem się o tym uczyć i jestem podekscytowany, że mogę dowiedzieć się więcej”.
  • „Większość tego, co wiem, pochodzi z moich prób i błędów, więc pamiętajcie, że nie jestem perfekcyjna”.

Jeśli jesteś uznanym ekspertem w jakiejś dziedzinie, to możesz subtelnie wspomnieć o swoim wieloletnim doświadczeniu lub tytułach, aby poprzeć swoją wiedzę, ale staraj się nie przechwalać.

W szkole jest bardzo ważne, aby uczniowie postrzegali nauczyciela, jako osobę nie wiedzącą wszystkiego i stale się uczącą. Aby wdzieli, że nauczyciel nie wiedział i tylko kiedyś musiał włożyć wysiłek, aby się czegoś nauczyć.

10. Zapewnij zasoby i dowody 

Socjologowie odkryli, że ludzie, którzy odwołują się do danych statystycznych, są bardziej przekonujący w swoim przekazie. Dowody zwiększają twoją wiarygodność,

postrzeganie ciebie jako osoby inteligentnej i solidnej.

Jeśli prelegent nie może wskazać żadnych badań ani analiz nad tematem, to jego autorytet często upada.

Warto cytować wypowiedzi lub wnioski z badań znanych w dziedzinie osób powoływać się na książki lub strony internetowe i artykuły. Osoby naprawdę zainteresowane tematem, mogą chcieć wiedzieć, skąd masz informacje i gdzie ich więcej można znaleźć.

Zatem pomyśl o temacie, o którym chcesz mówić. Poszukaj wypowiedzi autorytetów w tej dziedzinie, przeszukaj literaturę na ten temat. Miej w kieszeni – dowody.

11. Używaj mnemotechnik 

Zastanów się w jaki sposób pomożesz słuchaczom zapamiętać informacje.

Na przykład:

  • Jeśli uczysz kogoś zasad ortografii, możesz użyć rymowanego wierszyka
  • Jeśli zapoznajesz słuchaczy z tworzeniem celów odwołuj się do akronimu, np.: SMART.
  • Kojarz informacje z obrazem lub schematem

Mnemotechniki pomagają ludziom zakotwiczyć pomysły za pomocą zapadających w pamięć ram.

W szkole jest to bardzo użyteczna technika zapamiętywania. Wiele osób po latach pamięta wierszyk, choć nawet nie bardzo pamięta, po co on był stworzony.

12. Użyj kreatywne taktyki wyjaśniania (metafory, porównania i analogie)

Jeśli chcesz, aby ludzie słuchali (i zapamiętywali) twoje pomysły, wyjaśnij to za pomocą kreatywnych technik wyjaśniania. Według profesora z Harvardu, Johna Antonakisa, najbardziej charyzmatyczni mówcy i nauczyciele stosują „charyzmatyczne taktyki przywództwa ” (CLT), aby ludzie byli bardziej skłonni ich słuchać i zatrzymywać informacje.

Główne CLT obejmują:

  • Metafory: użycie metafory jest jak mini-historia, która łączy nową koncepcję z czymś, co ktoś już zna. Ta technika sprawia, że ​​dwie niepowiązane ze sobą sprawy wydają się podobne.
  • Porównania: porównując dwie rzeczy za pomocą: „tak, jak”, umożliwia znalezienia podobieństwa. Na przykład: „Stosowanie oceniania kształtującego jest jak praca trenera sportowego”.
  • Analogie: analogia porównuje dwa tematy w sposób łatwy do wyjaśnienia. Na przykład: „Rękawica jest dla dłoni jak skarpeta dla stopy”.

W szkole te techniki zapamiętywania bardzo się przydają. Ułatwiają zapamiętywanie i dają powiązania z innymi dziedzinami.