Byłam niedawno na Śląsku, prowadziłam konferencję warsztatową (3 godzinną) dotyczącą oceniania kształtującego. Brali w niej udział przedstawiciele pięciu szkół (4 szkoły podstawowe i jedna ponadpodstawowa), w sumie 40 osób.
Na koniec przeprowadziłam ewaluację według schematu – dwie gwiazdy jedno życzenie. Uczestnicy podawali dwie rzeczy, które im się podobały w szkoleniu i jedno życzenie – co można byłoby zmienić.
Wyniki ewaluacji były dla mnie bardzo ciekawe, ale myślę, że mogą być również intersujące dla dyrektorów szkół, aby zaplanować co dalej w sprawie OK w ich szkołach. Podzieliłam się wnioskami z Paniami Dyrektorkami, ale myślę, że mogą być też ciekawe dla innych szkól planujących wprowadzenie oceniania kształtującego.
Wnioski z ewaluacji – Dwie gwiazdy, jedno życzenie
Pogrupowałam tak odpowiedzi uczestników, aby móc wyciągnąć wnioski, które mogą się przydać w planowaniu dalszego doskonalenia w kierunku OK. Wnioski kursywą.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ gwiazdy
- Podawanie przykładów
Podobały mi się przykłady, jakimi się Pani posługiwała w kontekście wyjaśniania NACOBEZU; Skrzyneczka mistrzów; Skrzyneczka mistrzów – bardzo ciekawa podpowiedź; Podawanie konkretnych przykładów; Dużo konkretów; Sposób prowadzenia, ciekawe przykłady; Przedstawienie, czym jest OK, przykłady zastosowania; Praktyczne przykłady (x 7); Wtrącanie sytuacji z życia codziennego; Pomoce dydaktyczne – przedstawienie.
Podawanie konkretnych przykładów przewija się wiele razy. Planując szkolenia, powinny Panie ustalić z trenerem, że on zbierze i przedstawi przykłady stosowania OK (najlepiej z różnych przedmiotów i na różnych etapach nauczania). Jeśli szkolenie planować tylko dla osób chętnych, to można zebrać listę przedmiotów i przekazać ją trenerowi.
- Sposób prowadzenie szkolenia
Wyczerpujący temat; Uświadomienie, jak w prosty sposób urozmaicić proces nauczania; Bardzo jasno wytłumaczone zagadnienia OK; Aktywizacja uczestników w rozważania na różne tematy; Ciekawie Pani opowiada, fajna atmosfera; Merytoryczność szkolenia; Sposób prowadzenia spotkania; Ogrom wiedzy i doświadczeń, Konkretność (x 4); Jasny przekaz (x 3); Czułam się zaopiekowana; Otwartość; Usystematyzowanie; Dzielenie się własnym doświadczeniem; Jasność przekazu, dobry kontakt; Tempo przekazu; Uświadomienie korzyści płynących z OK; Forma przekazu; Wplatanie anegdot; Jasny i klarowny przekaz; Nie przekraczanie czasu szkolenia; OK – krok po kroku; Dobra atmosfera; Jedno z najciekawszych szkoleń, w których uczestniczyłam, usystematyzowanie wiedzy na temat OK
Moim zdaniem nauczycielom zależy na konkretnej praktycznej wiedzy. Sugerowałabym praktyczne warsztaty z ograniczoną ilością teorii, prowadzone przez praktykującego ocenianie kształtujące trenera i z możliwością zdawania pytań w trakcie szkolenia.
- Angażowanie uczestników szkolenia
Nie przekraczanie czasu szkolenia; Otwartość i komentarze prowadzącej; Angażowanie uczestników.
Wypowiedzi sugerują, że nauczyciele chcą brać czynny udział w szkoleniu, nie chcą słuchać jedynie wykładu.
Brak przymusu wypowiadania się; Niewywoływanie uczestników do odpowiedzi; Praca w parach bez przymusu; Dobrowolność wypowiadania się x 2
Nauczyciele nie chcą być zmuszani do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu i cenią sobie dobrowolność wypowiedzi. Może było to spowodowane uczestnictwem nauczycieli z kilku szkół i obawą przed krytyką.
Uważam, że takie szkolenie warto przeprowadzić w szkołach we własnym gronie n-li. Łatwiej byłoby o wypowiadanie się i dzielenie problemami z pracy w szkole; Szkolenie było OK. Jestem za częściowym wprowadzaniem OK, czyli za wprowadzaniem tylko elementów
Jest to sugestia, że łatwiej byłoby brać w szkoleniu udział, gdyby było prowadzone dla nauczycieli jednej szkoły, a nie pięciu. Można zrobić klika szkoleń i etapami uczyć OK.
- Inne
Podkreślanie pracy nad samodzielnością uczniów i jednocześnie kształtowanie uczniów do wzajemnej pomocy i pracy w parach.
Praca z informacją zwrotną – ocenę wystawiać później
Podanie miejsca, gdzie można znaleźć dodatkowe informacje.
Przywitanie się z każdym z uczestników
Objaśnienie nieznanych metod
Pokazanie, że OK nie jest straszne
Ostatnia z wypowiedzi sugeruje, że nauczyciele mogą bać się dodatkowej pracy przy stosowaniu OK, dlatego warto zasugerować trenerowi, aby „nie straszył” nauczycieli ocenianiem kształtującym.
– —————————————————————————————- życzenia
- Więcej ćwiczeń
Przećwiczyć wybrane zagadnienia (bardziej praktycznie niż teoretycznie); Bardziej zrozumiałe wyjaśnienie strategii; Powinno być więcej na temat pracy z kryteriami i celem lekcji; Chęć obejrzenia lekcji z OK w klasach wczesnoszkolnych; Za mało przykładów (x 3).
Szkolenie było krótkie i z dużą liczbą osób. Moja sugestia jest taka, aby zacząć szkolenia w Radzie Pedagogicznej z małą liczbą i tylko chętnych nauczycieli.
- Szkoła średnia
Więcej przykładów zastosowania OK w szkole średniej; Jakie to ma przełożenie na szkoły ponadpodstawowe; Więcej konkretnych przykładów przedmiotowych.
Nasze szkolenie łączyło nauczycieli z różnych poziomów i nauczyciele ze szkoły ponadpodstawowe, którzy mieli niedosyt przykładów z ich poziomu. Sugeruje to, że najlepiej odebrane byłyby szkolenia dotyczące tego samego poziomu nauczania z przedstawieniem, jak największej liczby przykładów.
- OK zeszyt
Za mało o OK zeszycie; Brak przykładów konkretnej lekcji z OK zeszytem
Szkolenie z OK zeszytu musiałoby być osobne. Najlepiej gdyby po takim szkoleniu nauczyciele mogli nadal pracować wspólnie i dzielić się doświadczeniami.
- Pora szkolenia i jego długość
Pora szkolenia (x 2); Problem z koncentracją, długość szkolenia; Potrzebowałabym więcej czasu na dyskusję w parach i w grupach; Trochę za dużo na raz
Faktycznie było za dużo i za szybko. W 3 godziny nie da się poznać całego OK.
Najlepiej byłoby zamawiać co najmniej dwa szkolenia. Pierwsze z I i III strategii, a na drugim dyskusja, co się udało oraz II, IV i V strategia. Oba szkolenia w dużej odległości, aby pierwsze miało szansę być skonsumowane.
- Jak wystawić stopień na koniec roku?
Jak wystawić oceny na koniec roku; Walka z wiatrakami, i tak w końcu trzeba wystawić stopień
Nasze szkolenie nie mówiło nic na ten temat. Dla osób, które chcą oceniać kształtująco sugeruję – spotkanie online mówiące o różnych sposobach pogodzenia OK z koniecznością wystawienie stopnia końcowego. Można je zrobić dla chętnych nauczycieli ze szkoły np. na zoomie.
- Inne
Brak informacji o działaniu długofalowym OK
Przedstawienie tylko pozytywnych aspektów, pomijanie negatywnych
Szkolenie było cenna lekcja wiedzy teoretycznej popartej przykładami. W pracy nauczyciela nie wszystko można niestety wykorzystać, ponieważ specyfika grup jest bardzo zróżnicowana.