Byłam niedawno na Śląsku, prowadziłam konferencję warsztatową (3 godzinną) dotyczącą oceniania kształtującego. Brali w niej udział przedstawiciele pięciu szkół (4 szkoły podstawowe i jedna ponadpodstawowa), w sumie 40 osób.

Na koniec przeprowadziłam ewaluację według schematu – dwie gwiazdy jedno życzenie.  Uczestnicy podawali dwie rzeczy, które im się podobały w szkoleniu i jedno życzenie – co można byłoby zmienić.

Wyniki ewaluacji były dla mnie bardzo ciekawe, ale myślę, że mogą być również intersujące dla dyrektorów szkół, aby zaplanować co dalej w sprawie OK w ich szkołach. Podzieliłam się wnioskami z Paniami Dyrektorkami, ale myślę, że mogą być też ciekawe dla innych szkól planujących wprowadzenie oceniania kształtującego.

Wnioski z ewaluacji – Dwie gwiazdy, jedno życzenie

Pogrupowałam tak odpowiedzi uczestników, aby móc wyciągnąć wnioski, które mogą się przydać w planowaniu dalszego doskonalenia w kierunku OK. Wnioski kursywą.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ gwiazdy

  • Podawanie przykładów

Podobały mi się przykłady, jakimi się Pani posługiwała w kontekście wyjaśniania NACOBEZU; Skrzyneczka mistrzów; Skrzyneczka mistrzów – bardzo ciekawa podpowiedź; Podawanie konkretnych przykładów; Dużo konkretów; Sposób prowadzenia, ciekawe przykłady; Przedstawienie, czym jest OK, przykłady zastosowania; Praktyczne przykłady (x 7); Wtrącanie sytuacji z życia codziennego; Pomoce dydaktyczne – przedstawienie.

Podawanie konkretnych przykładów przewija się wiele razy. Planując szkolenia, powinny Panie ustalić z trenerem, że on zbierze i przedstawi przykłady stosowania OK (najlepiej z różnych przedmiotów i na różnych etapach nauczania). Jeśli szkolenie planować tylko dla osób chętnych, to można zebrać listę przedmiotów i przekazać ją trenerowi.

  • Sposób prowadzenie szkolenia

Wyczerpujący temat; Uświadomienie, jak w prosty sposób urozmaicić proces nauczania; Bardzo jasno wytłumaczone zagadnienia OK; Aktywizacja uczestników w rozważania na różne tematy; Ciekawie Pani opowiada, fajna atmosfera; Merytoryczność szkolenia; Sposób prowadzenia spotkania; Ogrom wiedzy i doświadczeń, Konkretność (x 4); Jasny przekaz (x 3); Czułam się zaopiekowana; Otwartość; Usystematyzowanie; Dzielenie się własnym doświadczeniem; Jasność przekazu, dobry kontakt; Tempo przekazu; Uświadomienie korzyści płynących z OK; Forma przekazu; Wplatanie anegdot; Jasny i klarowny przekaz; Nie przekraczanie czasu szkolenia; OK – krok po kroku; Dobra atmosfera; Jedno z najciekawszych szkoleń, w których uczestniczyłam, usystematyzowanie wiedzy na temat OK

Moim zdaniem nauczycielom zależy na konkretnej praktycznej wiedzy. Sugerowałabym praktyczne warsztaty z ograniczoną ilością teorii, prowadzone przez praktykującego ocenianie kształtujące trenera i z możliwością zdawania pytań w trakcie szkolenia.

  • Angażowanie uczestników szkolenia

Nie przekraczanie czasu szkolenia; Otwartość i komentarze prowadzącej; Angażowanie uczestników.

Wypowiedzi sugerują, że nauczyciele chcą brać czynny udział w szkoleniu, nie chcą słuchać jedynie wykładu.

Brak przymusu wypowiadania się; Niewywoływanie uczestników do odpowiedzi; Praca w parach bez przymusu; Dobrowolność wypowiadania się x 2

Nauczyciele nie chcą być zmuszani do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu i cenią sobie dobrowolność wypowiedzi.  Może było to spowodowane uczestnictwem nauczycieli z kilku szkół i obawą przed krytyką.

Uważam, że takie szkolenie warto przeprowadzić w szkołach we własnym gronie n-li. Łatwiej byłoby o wypowiadanie się i dzielenie problemami z pracy w szkole; Szkolenie było OK. Jestem za częściowym wprowadzaniem OK, czyli za wprowadzaniem tylko elementów

Jest to sugestia, że łatwiej byłoby brać w szkoleniu udział, gdyby było prowadzone dla nauczycieli jednej szkoły, a nie pięciu. Można zrobić klika szkoleń i etapami uczyć OK.

  • Inne

Podkreślanie pracy nad samodzielnością uczniów i jednocześnie kształtowanie uczniów do wzajemnej pomocy i pracy w parach.

Praca z informacją zwrotną – ocenę wystawiać później

Podanie miejsca, gdzie można znaleźć dodatkowe informacje.

Przywitanie się z każdym z uczestników

Objaśnienie nieznanych metod

Pokazanie, że OK nie jest straszne

Ostatnia z wypowiedzi sugeruje, że nauczyciele mogą bać się dodatkowej pracy przy stosowaniu OK, dlatego warto zasugerować trenerowi, aby „nie straszył” nauczycieli ocenianiem kształtującym.

– —————————————————————————————- życzenia

  • Więcej ćwiczeń

Przećwiczyć wybrane zagadnienia (bardziej praktycznie niż teoretycznie); Bardziej zrozumiałe wyjaśnienie strategii; Powinno być więcej na temat pracy z kryteriami i celem lekcji; Chęć obejrzenia lekcji z OK w klasach wczesnoszkolnych; Za mało przykładów (x 3).

Szkolenie było krótkie i z dużą liczbą osób. Moja sugestia jest taka, aby zacząć szkolenia w Radzie Pedagogicznej z małą liczbą i tylko chętnych nauczycieli.

  • Szkoła średnia

Więcej przykładów zastosowania OK w szkole średniej; Jakie to ma przełożenie na szkoły ponadpodstawowe; Więcej konkretnych przykładów przedmiotowych.

Nasze szkolenie łączyło nauczycieli z różnych poziomów i nauczyciele ze szkoły ponadpodstawowe, którzy mieli niedosyt przykładów z ich poziomu. Sugeruje to, że najlepiej odebrane byłyby szkolenia dotyczące tego samego poziomu nauczania z przedstawieniem, jak największej liczby przykładów.

  • OK zeszyt

Za mało o OK zeszycie; Brak przykładów konkretnej lekcji z OK zeszytem

Szkolenie z OK zeszytu musiałoby być osobne. Najlepiej gdyby po takim szkoleniu nauczyciele mogli nadal pracować wspólnie i dzielić się doświadczeniami.

  • Pora szkolenia i jego długość

Pora szkolenia (x 2); Problem z koncentracją, długość szkolenia; Potrzebowałabym więcej czasu na dyskusję w parach i w grupach; Trochę za dużo na raz

Faktycznie było za dużo i za szybko. W 3 godziny nie da się poznać całego OK.

Najlepiej byłoby zamawiać co najmniej dwa szkolenia. Pierwsze z I i III strategii, a na drugim dyskusja, co się udało oraz II, IV i V strategia. Oba szkolenia w dużej odległości, aby pierwsze miało szansę być skonsumowane.

  • Jak wystawić stopień na koniec roku?

Jak wystawić oceny na koniec roku; Walka z wiatrakami, i tak w końcu trzeba wystawić stopień

Nasze szkolenie nie mówiło nic na ten temat. Dla osób, które chcą oceniać kształtująco sugeruję – spotkanie online mówiące o różnych sposobach pogodzenia OK z koniecznością wystawienie stopnia końcowego. Można je zrobić dla chętnych nauczycieli ze szkoły np. na zoomie.

  • Inne

Brak informacji o działaniu długofalowym OK

Przedstawienie tylko pozytywnych aspektów, pomijanie negatywnych

Szkolenie było cenna lekcja wiedzy teoretycznej popartej przykładami. W pracy nauczyciela nie wszystko można niestety wykorzystać, ponieważ specyfika grup jest bardzo zróżnicowana.