Artykuły o OK zeszycie

Zadania fakultatywne

Zadania fakultatywne, czyli zadania do zrobienia z własnego wyboru, to nie jest praca domowa, gdyż nie jest zadawana jako obowiązkowa, można ją zrobić lub nie i uczeń może wybrać z różnych propozycji, taką pracę, która uzna dla siebie za rozwijającą. Zadania...

czytaj dalej

Uczeń skończył wcześniej – co teraz?

Pewien czas temu po konsultacji z nauczycielami różnych przedmiotów stworzyłam pomoc dydaktyczną – Skrzyneczkę Mistrzów. W tym wpisie inny pomysł na nauczanie „szybkich” uczniów. Skrzyneczka powstała, gdy pracowałam w CEO, i z potrzeby „zagospodarowania” uczniów...

czytaj dalej

Siła pisma ręcznego

W dobie komputeryzacji może wydawać się, że pismo ręczne może zaniknąć. Jednak pisanie odręczne wcale nie jest reliktem przeszłości, angażuje wiele zmysłów jednocześnie i wzmacnia zdolności poznawcze. Pismo odręczne to coś więcej niż tylko kaligrafia, ma związek z...

czytaj dalej

Losowanie do odpowiedzi

Jedną z polecanych przez ocenianie kształtujące technik nauczania jest losowanie uczniów do odpowiedzi. Wymaga ona ustalania zasady niezgłaszania się uczniów do odpowiedzi poprzez podniesienie lekcji. Zamiast tego nauczyciel: zadaje pytanie, określa czas na...

czytaj dalej

Dyskalkulia

Wielu uczniów ma problemy z matematyką. U niektórych wynikają one z lęku i z braków w wiedzy, u innych z niechęci do tego przedmiotu, ale u pewnych uczniów jest to zaburzenie zwane dyskalkulią. Szacuje się, że schorzenie to dotyka od 3 do 7% osób. Warto wiedzieć, jak...

czytaj dalej

Mój zeszyt matematyczny pomagający się uczyć

Tym razem o specyfice używania i korzystania z Mojego zeszytu pomagającego się uczyć na lekcjach matematyki. Prowadzenie Mojego zeszytu jest korzystne na każdym przedmiocie szkolnym, na lekcjach matematyki zeszyt ma swoją specyfikę, o której w tym artykule. Bardzo się...

czytaj dalej

7 sposobów na poprawę pamięci

Pamięć krótkotrwała jak sama nazwa wskazuje jest krótka. Dlatego cenne są sposoby uwolnienia przestrzeni dla jej poszerzania. Korzystam z artykułu Youki Terada dotyczącego myślenia matematycznego, ale myślę, że odnosi się to również do innych przedmiotów. Dodam też...

czytaj dalej

Zeszyt ucznia a stosowanie AI

Jakie mogą być korzyści z zabronienia uczniom stosowania sztucznej inteligencji? Nauczycielka Chanea Bond dzieli się wnioskami po tym, jak zakazała uczniom w swojej klasie stosowania narzędzi wykorzystujących AI.   Chanea Bond uważa, że była to najważniejsza jej...

czytaj dalej

Rozmowy z uczniami o uczeniu się

Rozmowy o uczeniu przynoszą efekty. Mogą być indywidualne ale też w całej klasie. Warto zajmować się tym, jak się efektywnie uczyć. Taka rozmowa indywidulana z uczniem może zmienić jego podejście do uczenia się. Przeważnie jednak pierwsza reakcja ucznia, to...

czytaj dalej

Innowacja pedagogiczna Kariny Orłowskiej

Innowacja pedagogiczna dotycząca Mojego zeszytu pomagającego się uczyć Innowacja przygotowana przez Karinę Orłowską na podstawie wzoru KARTY ZGŁOSZENIA INNOWACJI udostępnionego przez Dominikę Koźmińską  KARTA   ZGŁOSZENIA  INNOWACJI  PEDAGOGICZNEJ   Typ  i  nazwa...

czytaj dalej

Wspólna refleksja nad uczeniem się

Najczęściej nauczyciel rozmawia osobno z rodzicami i z uczniami na temat postępów ucznia w nauce. Te rozmowy są bardziej korzystne, gdy nie są  tylko raportami o incydentach, ale produktywnymi dialogami, w których komunikuje się osiągnięcia i trudności ucznia, a...

czytaj dalej

Przygotowanie przyszłych i nowych nauczycieli

Wiele osób narzeka na kształcenie wstępne nauczycieli. Problem jest nie tylko polski. Znalazłam artykuł z propozycjami dla systemu oświaty w USA, może będzie pomocny też dla naszego systemu. Dodałam swoje opinie o sytuacji w Polsce. Autor artykułu pt.: Preparing...

czytaj dalej

Jak zacząć nauczanie z zeszytem uczniowskim?

W przyszłym roku szkolnym jednym z priorytetów MEN jest wykorzystanie oceniania kształtującego. Mój zeszyt pomagający się uczyć jest idealnym narzędziem do realizacji tego postulatu. W tym wpisie zajmiemy się wskazówkami dla osób, które chciałyby zacząć pracę z Moim...

czytaj dalej

23 lata mojego zeszytu uczniowskiego

W roku szkolnym 2001/2002 wprowadziłam do mojego nauczania zeszyt uczniowski. Wtedy pracowałam w gimnazjum, nazwałam zeszyt – Teczką. Były to moje pierwsze próby, na podstawie nich powstał potem OK zeszyt, a w tym roku – Mój zeszyt pomagający się uczyć. Wtedy na formę...

czytaj dalej

Uczeń odmawia, co na to teoria autodeterminacji.

Myśląc o samosterowności ucznia dochodzimy do problemu – odmowy pracy z jego strony. Czy jest w szkole miejsce na odmowę ze strony ucznia. Pytając o to nauczycieli, otrzymuję odpowiedź, że jest – przecież uczniowie mogą odmówić pisania sprawdzianu, oddania pracy...

czytaj dalej

Oceniania z Moim zeszytem

Ocenianie nie powinno ograniczać się do identyfikowania, w czym uczniowie nie radzą sobie najlepiej. Powinno ono pomagać uczniom się uczyć i wyznaczać ścieżkę postępu. Takie ocenianie można nazwać kształtującym rozwojowym, wspierającym itp. Nie jest ważna nazywa,...

czytaj dalej

Nauczanie przez pisanie listów w Moim zeszycie

Sztuka pisania listów niestety zanika, a umiejętność ich pisania jest niezwykle pożyteczna i rozwijająca. W tym artykule jak pisanie listów można użyć w organizacji nauczania. Bardzo pomocny w tym może być Mój zeszyt pomagający się uczyć. W kwietniu Ośrodek Rozwoju...

czytaj dalej

Mój zeszyt pomagający się uczyć

Informacja o dwóch kursach ORE dla czynnych nauczycieli. Zapraszamy czynnych nauczycieli na dwa bezpłatne kursy, które rozpoczną się w kwietniu 2025 roku i zakończą się w styczniu 2026 roku: Mój zeszyt pomagający się uczyć – kurs I i II stopnia. Kurs I stopnia...

czytaj dalej

Sala lekcyjna, a proces uczenia się

Motywowanie jest trudnym zadaniem dla nauczyciela, a właściwie niemożliwym do wykonania. Nauczyciel może jednak, tak organizować zajęcia, aby uczniowie się angażowali, a to zwiększa ich motywację. Środowiska, w którym uczeń się uczy, często wpływa na chęć uczenia się....

czytaj dalej

Autorefleksja uczniów na temat własnego rozwoju

Czy nasi uczniowie zdają sobie sprawę z własnych postępów i rozwoju? Zapewne kierują się w ocenie wynikami sprawdzianów. Jednak tak pozyskana refleksja przychodzi za późno, jest podsumowująca i trudna do wykorzystania w przyszłości. Autorefleksja jest bardzo...

czytaj dalej

Mój zeszyt – nowa odsłona OK zeszytu

W Sulejówku pod skrzydłami Ośrodka Rozwoju Edukacji, w dniach 11-12 stycznia, odbyło się spotkanie praktyków OK zeszytu pt.: „Zeszyt pomagający się uczyć – nowa odsłona OK zeszytu”. Zebraliśmy się licznie w gronie 30 osobowym. Uczestnicy mieli różne doświadczenia z OK...

czytaj dalej

Zeszyt pomagający się uczyć

Dziewięć lat temu zaproponowałam nauczycielom prowadzenie w nauczaniu z  uczniami OK zeszytów. Pomysł okazał się bardzo dobry.  Opinie zarówno nauczycieli, ale też uczniów były bardzo korzystne. Wielu nauczycielek i nauczycieli stosujących OK zeszyt chciałoby...

czytaj dalej

Szkoła Montessori w Gosławicach

Widziałam szkołę i się zachwyciłam. Jest to szkoła w Gosławicach, pracuje metodą Montessori i jest dwujęzyczna, uczą się w niej dzieci mniejszości niemieckiej. Malutka, wiejska szkoła – trochę ponad 100 dzieci w szkole i 50 w przedszkolu. Od razu uprzedzam, że jest to...

czytaj dalej

Komiksy w nauczaniu

Czy komiksy mogą pomagać w uczeniu się? Czy czytanie i tworzenie komiksów sprzyja kształceniu umiejętność czytania i pisania? ​​Odpowiedź nie jest oczywista, nie wszyscy nauczyciele odpowiedzą bez wahania – tak. Niektórzy nawet wyrażają się o komiksach niepochlebnie,...

czytaj dalej

Moc w wykorzystaniu karteczek samoprzylepnych.

Kilka praktycznych sposobów na wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu. Informacja zwrotna Uczniowie nie lubią krytycznych uwag w swoich zeszytach. Chcieliby, aby w ich zeszytach zostały tylko uwagi doceniające. Jednak w informacji zwrotnej nauczyciel...

czytaj dalej

Sprawa podręcznika

Dużo mówi się o tym, że nauczyciele nie powinni korzystać z podręczników, tylko sami tworzyć programy nauczania. Znam wielu nauczycieli, którzy naprawdę porzucili podręczniki, również tych, co mówią, że nie korzystają, a w rzeczywistości korzystają i tych, którzy...

czytaj dalej

5 sposobów na uczenie się

Umiejętności uczenia się są podstawą efektywnego procesu uczenia. Mimo, że mówi się o tym dużo w szkole, to nie ćwiczy się wprost tych umiejętności. We wpisie przedstawiam (korzystając z artykułu Mike Delmont) 5 praktyk aktywnego uczenia się. Są one proste i do...

czytaj dalej

Dlaczego dzieci powinny prowadzić dziennik przyrodniczy

Youki Terada mój ulubiony autor z portalu Edutopia zachęca do tego, aby prowadzić (w każdym wieku) dziennik przyrodniczy. Po pierwsze - rozbudza on ciekawość przyrodą i tym, co nas otacza i często prowadzi do zachwytu. Po drugie - uczy procedury pracy naukowej, a w...

czytaj dalej

Jak pomoc uczniom w uczeniu się?

Uczniowie uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się. Organizacja Miejsce na własne notatki...

czytaj dalej

Wpis dla zaineresowanych OK zeszytem

27 marca spotkaliśmy się w gronie tak zwanych OKejek, czyli osób, które są w tym roku mentorkami w kursie OK zeszyt. Rozmawialiśmy o tym jakiej rady udzieliłyby Okejki sobie i nauczycielom planującym pracę w następnym roku szkolnym z OK zeszytem Wypowiedzi można...

czytaj dalej

OK zeszyt – dziennik matematyczny w przedszkolu

Znalazłam artykuł Kristin Raja, jego tematyka jest mi bardzo bliska, dotyczy prowadzenia dziennika towarzszącego procesowi uczenia się. Bliska, gdyż od lat proponuję w Polsce OK zeszyt, który ma wiele z tym pomysłem wspólnego. Kristin Raja w swoim artykule pisze o...

czytaj dalej

OK zeszyt – jak to się zaczęło?

Kilka osób pytało mnie, jak narodził się OK zeszyt? Myślę, że jest to tak ekscytująca i niebywała historia, że ją tu krótko nakreślę. OK zeszyt w wydaniu polskim powstał w 2015 roku. W grudniu tego roku zaproponowałam nauczycielom na FB prowadzenie zeszytów z...

czytaj dalej

Sztuka robienia notatki

Większość uczniów ma trudności z robieniem notatek – ale nie z tego powodu, że mają za mało w tym praktyki. Umiejętności sporządzania notatek, trzeba uczniów uczyć. W tym wpisie pięć sposobów na to. Wszystkie one bazują na potrzebie przerwy na zrobienie notatki i...

czytaj dalej

Z OK zeszytem w roku szkolnym 23/24

Zapisy na kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej rozpoczną się w końcu sierpnia. Jednak, jeden z kursów – OK zeszyt, wymaga wcześniejszego przygotowania. Jeśli rozważasz przystąpienie do tego kursu lub możesz tę informację przekazać innej zainteresowanej...

czytaj dalej

Refleksyjna pauza z partnerem

Refleksja jest warunkiem koniecznym głębokiego uczenia się. Przekonali się o tym nauczyciele prowadzący z uczniami OK zeszyty. Notatka, czy to pisemna, czy graficzna powoduje, że uczniowie lepiej zapamiętują i decydują - co jest najważniejsze w temacie, tym samym...

czytaj dalej

Samoocena uczniowska – na jakiej podstawie?

Samoocena uczniowska jest potrzebna uczniom i nauczycielowi. Jest kluczem do oceniania kształtującego. Mówi o tym najważniejsza, piąta strategia oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. Uczeń dokonując samooceny...

czytaj dalej

10 wskazówek do pisania refleksji przez uczniów

Uczniowie często mają kłopot ze spisaniem swoich myśli i refleksji. Często występuje rozdźwięk między naturalnymi zdolnościami dzieci do opowiadania historii, a przenoszeniem tych historii na papier. Umiejętność zapisywania swoich myśli przydaje się również w...

czytaj dalej

OK zeszyt domowy – OK zeszyt z rodzicem

Ten wpis przeznaczony jest dla rodziców, którzy chcą pomóc swojemu dziecku w uczeniu się, poprzez prowadzenie z nim OK zeszytu. Oczywiście, najlepiej byłoby, gdyby w szkole uczeń prowadził OK zeszyt, ale jeśli w szkole nie ma tego zwyczaju, to można pokusić się o - OK...

czytaj dalej

OK zeszyt w edukacji domowej

Idea i praktyka OK zeszytu może być z powodzeniem wykorzystana w edukacji domowej. W tym artykule zajmiemy się: efektywną organizacją procesu uczenia się, co odróżnia OK zeszyt od zwykłego zeszytu, dodatkowymi elementami OK zeszytu korzyściami z prowadzenia OK...

czytaj dalej

Jak zacząć pracę z OK zeszytem?

Jeśli zainteresowałaś się OK zeszytem, to prawdopodobnie już trochę na jego temat wiesz. Możliwe, że polecił Ci go inny nauczyciel, lub dowiedziałaś się, a może zaobserwowałaś,  że pomaga on uczniom uczyć się. W największym skrócie można powiedzieć, że jest to zeszyt,...

czytaj dalej

Czy warto pracować z OK zeszytem?

Podczas webinarium wstępnego na temat OK zeszytu 29 sierpnia 2022 roku, w którym wzięło udział ponad 200 osób miałam krótkie wystąpienie o OK zeszycie. Potem zapytałam uczestników: Co im się podobało w tym, co mówiłam lub Co było w tym dla nich nowego? Trudno jest w...

czytaj dalej

Zarządzanie klasę poprzez OK zeszyt

W czasie wakacji odzwyczajamy się od szkoły i uczniów, czasami idealizujemy naszą pracę w szkole, ale częściej pod koniec wakacji zaczynają nas nękać myśli: Czy uda nam się zapanować nad klasą?; Czy będzie należyta dyscyplina?; Czy poradzimy sobie z trudnymi uczniami?...

czytaj dalej

Zdalnie z OK zeszytem i bez technologii

Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiamy koncepcję OK zeszytu wakacyjnego, który mogą wykorzystać rodzice w czasie, gdy ich dzieci przymusowo są w domu. W drugiej adaptujemy pomysł do zdalnego nauczania, który może być wykorzystany przez...

czytaj dalej

Zapisywana refleksja na lekcjach matematyki

Jak zapisywani refleksji może pomóc uczniom w nauce matematyki? Gdzie najlepiej zapisywać refleksje.Jedna strona czytania  Na stronie: MiddleWeb, przeczytałam wpis amerykańskiej nauczycielki Michelle Russell pod tytułem: Czy na lekcjach matematyki potrzebujemy więcej...

czytaj dalej

Sztuka refleksji

O potrzebie refleksji i trudności jej wprowadzania na podstawie artykułu Beth Holland. Jedna strona czytania Co za zbieżność, że na całym świecie zajmujemy się tym samym – refleksją ucznia . Widocznie nauczyciele, nie tylko w Polsce, uznają temat refleksji...

czytaj dalej

SOK w mojej klasie.

Bożena Rakowska opisuje swoje doświadczenia z ocenianiem uczniów metodą SOK (czyli sprawnościowy OK). SOK to ocenianie przy pomocy sprawności (tak jak w harcerstwie) i z uwzględnieniem kryteriów sukcesu promowanych w ocenianiu kształtującym. 2,5 stron czytania Jestem...

czytaj dalej

Refleksyjny pamiętnik w OK zeszycie

Jak w z OK zeszytu zrobić refleksyjny pamiętnik? W artykule można znaleźć opis praktyki, który zastosował nauczyciel Ariel Sacks.¾ strony czytania  Zainspirowana artykułem Ariel Sacks (link na dole) pomyślałam, że można wykorzystać ten pomysł w OK zeszycie.    Pomysł...

czytaj dalej

Pomysły OK zeszytowe

Pomysły nauczycielek prowadzących z uczniami OK zeszyty, na temat pracy z OK zeszytem. Zdjęcia mapy myśli, a na końcu wypowiedzi uczniów na temat OK zeszytu. 6 stron czytania Ciekawym pomysłem pracy z kodami podzieliła się z nami Beata Minta nauczycielka...

czytaj dalej

Po co uczniowi zeszyt?

Odpowiedź na pytanie tytułowe, nawiązanie do spotykanej rzeczywistości szkolnej i do doświadczeń autorki artykułu. Początki OK zeszytu w Polsce.1,5 strony czytania Po co uczeń prowadzi zeszyt? Bardzo intersujące pytanie, warto, aby każdy nauczyciel zadał je sobie, a...

czytaj dalej

OK zeszyt z 3 latkami

Jak prowadzić OK zeszyt z 3 latkami w przedszkolu i w domu? W artykule o podawaniu celów i konstruowaniu kryteriów sukcesu, przekazywaniu informacji zwrotnej, umożliwianiu wyboru, samoocenie, poczuciu własności i roli rodziców.Jedna strona czytania  Napisała do mnie...

czytaj dalej

OK zeszyt – partnerstwo

Zaproszenie do stosowania OK zeszytu w pracy z uczniami, do udziału w kursie internetowym i do obejrzenia transmisji z webinariów.2 strony czytania  OK zeszyt to połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu zrodził się w grudniu 2015 roku, ma już...

czytaj dalej

Czy margines jest marginalny?

Jedna z opcji OK zeszytu jest aktywne używanie marginesu. W tym artykule przestawiam pomysły Joli Podsiadło na jego wykorzystanie.3,4 strony czytania Przedstawiam pomysły Jolanty Podsiadło, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, mające na celu uczynienie margines w OK...

czytaj dalej

Nauczyciele o OK

Wypowiedzi o OK 18 nauczycielek stosujących ocenianie kształtujące o OK zeszyt. Zarówno zachęcające, jak i wskazujące na trudności. 9 stron czytania Wiosną 2016 roku zaapelowałam do nauczycieli stosujących ocenianie kształtujące o podzielenie się efektami pracy z OK....

czytaj dalej

Czego nauczyliśmy się dzięki pandemii?

Okres pandemii zrewidował pewne nasze opinie o nauczaniu. Widać potrzebę zmian w systemie oceniania, ujawniła się ważność relacji i kontaktów z rodzicami oraz potrzeba angażowania uczniów w lekcję poprzez zaciekawianie ich tematem. Jedna strona czytania  Okres...

czytaj dalej

Przykłady OK zeszytów

Przykłady z OK zeszytów na różnych poziomach i z różnych przedmiotów. Przykłady w postaci zdjęć z OK zeszytów ilustrują: współpracę z rodzicami, pracę z celami i informację zwrotną od nauczyciela, mapy myśli, ocenę koleżeńską, samoocenę itd. Na koniec o możliwości...

czytaj dalej

Refleksja w trzech odsłonach

Małgorzata Sulewska przedstawia obszerną własną refleksję nad pracą z refleksją uczniowską. Artykuł zawiera cztery części: 1. Moja praktyka OK zeszytu 2. Czego się nauczyłem, czyli o samoocenie uczniowskiej. 3. Jak pobudzać ucznia do refleksji związanej z tym, jak się...

czytaj dalej

Rozmowa o OK zeszycie

R ozmowy na temat OK zeszytpomiędzy Małgorzatą Sulewską , dyrektorka SP im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycacach i Danutą Sterna. Rzmówczynie wzajemnie zadją sobie pytania. Małgorzata mowi z punktu widzenia dyrektora szkoły, nauczyicelki języka polskiego i praktyczki...

czytaj dalej

Czym OK zeszyt może być ucznia?

Myśląc o zeszycie ucznia sadzimy, że powinien przede wszystkim zawierać potrzebne uczniowi informacje. Jednak dobrze wykorzystany specjalny OK zeszyt może być czymś więcej, może być zapisem myśli i refleksji, może pomagać się uczyć. W artykule kilka dziedzin, w...

czytaj dalej

Co zawiera lub może zawierać OK zeszyt?

Co możemy znaleźć w OK zeszytach uczniów, co w nich powinno być zawsze, a co może występować czasami lub nie występować – lista elementów 6 stron czytania OK zeszyt różni się od zwykłego zeszytu uczniowskiego, tym, że wykorzystuje ocenianie kształtujące i przez to...

czytaj dalej

OK zeszyt

Co jest w OK zeszycie i dlaczego dobrze on służy uczniom i nauczycielowi?2 strony czytania Jak ze szkolnego obowiązku prowadzenia zeszytów zrobić przyjemność, a przyjemność zamienić na efektywne nauczanie? Jedną z propozycji jest – danie uczniom autonomii i...

czytaj dalej