Pytania I Monitorowanie Artykuły

5 sposobów – jak pokazać sobie i uczniom, że się uczą?

Ocenianie kształtujące kładzie duży nacisk na widoczne uczenie się. Chodzi zarówno o to, aby sami uczniowie widzieli, że się uczą i aby nauczyciel pozyskiwał od nich informację, czy i jak się uczą i wykorzystywał ją w planowaniu nauczania. Każdy z przedstawianych w...

read more

Proste pomysły na ocenianie kształtujące

Barbara Blackburn, której artykuły z przyjemnością wykorzystuję, napisała, że ocenianie kształtujące staje się bardzo popularne w edukacji. Jako dowód podaje, że w wyszukiwarce Google można znaleźć ponad 11 milionów stron, na których jest wspomniane ocenianie...

read more

5 prostych sposobów na głębsze uczenie się uczniów

Uczniowie zdają sobie sprawę, co im pomaga, a co przeszkadza się uczyć. Na pewno warto ich o to pytać, pozyskiwać od uczniów informację zwrotną i dostosowywać do niej nauczanie. Jest to jedna ze strategii zalecanych przez ocenianie kształtujące: Organizowanie w klasie...

read more

Czy możemy przeciwdziałać wypaleniu uczniów?

Wypalenie zawodowe jest uważane za dolegliwość dorosłych, ale uczniowie również go doświadczają. Przytłoczeni nauką, bez zaangażowania w nią mogą przestać lubić chodzić do szkoły. Polska jest krajem, gdzie wielu uczniów deklaruje, że nie lubi szkoły. Można...

read more

Jak rozmawiać z uczniami o ich trudnych zachowaniach?

Uczniowie stwarzali i stwarzają różnego rodzaju problemy związane z niekorzystnymi zachowaniami utrudniającymi innym uczniom uczenie się i nauczycielowi prowadzenie lekcji). Nauczyciel nie powinien unikać rozmów z uczniami na takie tematy. Oto główne hasła, którymi...

read more

Dialog w szkole

Jedna ze strategii oceniania kształtującego - Organizowanie w klasie dyskusji,  zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie  się uczą, można określić jednym słowem – dialog. Wzajemne słuchanie się i branie pod uwagę zdania innych jest podstawą do...

read more

Pytać uczniów

Często w rozmowie z dyrektorami, nauczycielami i rodzicami spotykam się z opinią, że nie ma sensu pytać uczniów o zdanie, bo oni jeszcze nie mają wyrobionej opinii. Kłóci się to z moim ugruntowanym zdaniem, że to właśnie uczniowie są najlepszymi specjalistami od...

read more

Uczeń w środku swojego procesu uczenia się.

Piąta strategia oceniania kształtującego, określona przez zespół pracujący w amerykańskim Educational Testing Service program - “Keeping Learning on Track”. (Educational Testing Service przedstawiony w publikacji “Tight but Loose: Scaling Up Teacher Professional...

read more

Wpływ nauczyciela na uczenie się uczniów

Jak może samodzielnie nauczyciel przeprowadzić badania, na temat własnego nauczania? Cztery kroki w tym badaniu: Diagnoza Planowanie interwencji Wdrożenie interwencji Ewaluacja Artykuł można tez przeczytać pod linkiem:...

read more

Uczeń zadaje pytania

O pytaniach uczniowskich inspirowanych pytaniami nauczyciela: Gdzie tu jest problem? Czego warto by się w związku z tym tematem dowiedzieć? Artykuł można tez przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2010/11/07/uczen-zadaje-pytania/ Jedna strona do czytania...

read more

Trzy sposoby zadawania pytań angażujących całą klasę

Trzy proste sposoby, jak monitorować pracę i proces uczenia się wszystkich uczniów: Tablice suchościeralne Rozmowa w parach Gwiazdy Artykuł można tez przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2019/10/11/trzy-sposoby-zadawania-pytan-angazujacych-cala-klase/ 2...

read more

Pytania w służbie uczenia się.

Odpowiedzi na trzy pytania: W jakim celu nauczyciel zadaje pytania uczniom? Po co uczniowie zadają pytania? Jak uczyć uczniów zadawania pytań? Artykuł można też przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2021/06/11/pytania-w-sluzbie-uczenia-sie/ 1,5 strony...

read more

Powiedz, co sądzisz?

W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Dwa sposoby na przekonanie się o tym: Rozmowy z uczniami na temat uczenia się Rozmowy z...

read more

Narysuj, co już wiesz!

Wykorzystywanie rysunków w nauczaniu przynosi wiele korzyści. Po pierwsze daje nauczycielom informacje – jak uczniowie się uczą, po drugie pozwala uczniom uczyć się głębiej i lepiej zapamiętywać poznane treści. Artykuł uzupełniony przykładami podanymi przez...

read more

Kto pyta, ten uczy?

Rady od oceniania kształtującego dla nauczyciela zadającego pytania uczniom: zadawaj pytania stymulujące myślenie uczniów i uczennic, dawaj uczniom i uczennicom więcej czasu na zastanowienie się nad opowiedzią, pozwól uczniom i uczennicom przygotować się do odpowiedzi...

read more

Jak zrobić, aby uczniowie pytali?

Kilka praktycznych przykładów, jak wykorzystać naturalną ciekawość uczniów do angażowania ich w zadawanie pytań: Praca na współdzielonym dokumencie Karta wyjścia Zadaj pytanie! Dlaczego? Test przygotowany przez uczniów Jaki tu jest problem? Artykuł można też...

read more

Dzieci chcą odpowiadać na pytania

O tym dlaczego mniejsze dzieci chcą odpowiadać na pytania. Ocenianie kształtujące proponuje stosowanie przez nauczyciela czterech zasad: minimum 5-sekundowe oczekiwanie na odpowiedź ucznia, ustalanie odpowiedzi w parach, niepodnoszenie rąk przez uczniów, uczenie się...

read more

Czy są jakieś pytania?

"Czy są jakieś pytania?" jest częstym pytaniem zadawanym przez nauczyciela. Intencją nauczyciela jest sprawdzenie, czy wszystko dla uczniów jest zrozumiałe. Jak zadawać lepsze pytania uczniom? Nad czym się zastanawiasz? Czego nie wyjaśniłem? Dać czas na zastanowienie...

read more

Czy jedzenie jest powiązane z trawieniem?

Wpis o tym, jak monitorować proces nauczania i jak wykorzystać wnioski. W artykule osiem praktycznych pomysłów: Sygnalizacja - Światła i kciuki Uczeń wybiera Mapa myśli Praca z błędem Podsumowanie Zastosowanie Nauczanie innych Analogia i metafora Artykuł można też...

read more

Co jest nie tak z taksonomią Blooma?

Taksonomia Blooma jest znaną taksonomią pytań. Artykuł polemizuje z interpretacją taksonomii Blooma, jako przedstawianiem procesu uczenia się, jako zdobywania osobnych umiejętności w kolejności ich ważności. Artykuł nie jest skierowany przeciwko rozumowaniu Benjamina...

read more

Nie chcę was oceniać, chce się dowiedzieć!

Wpis jest poświęcony nauczycielskiemu wyzwaniu w postaci zderzenia ze różnicowaną wiedzą uczniów po nauczaniu zdalnym. Jak się dowiedzieć, co uczniowie wiedzą i potrafią i co zrobić z przyszłym nauczaniem w zróżnicowanych klasach. Przedstawione zostanie 12 sposobów na...

read more

6 rad do tworzenie pytań kluczowych

Jednym z efektywnych sposobów na zagazowanie uczniów w naukę, jest tworzenie pytań kluczowych, takich pytań, które zainteresują uczniów tematem. W artykule warunki konieczne, aby pytanie było kluczowe i 6 punktów pomagających takie pytanie stworzyć. Artykuł można tę...

read more

Pytania pogłębiające uczenie się uczniów

Sześć rodzajów pytań zadawanych przez nauczyciela uczniom, które pogłębiają ich uczenie się: Pytania łączące to, co uczeń robi, z tym, co już wie. Pytania o to, co jest ważne. Pytania o wybór drogi rozwiązania. Wytłumaczenie rozumowania. Pytania wyzwania. Pytania o...

read more

Pytania mile widziane

Co zyskują uczniowie zadając pytania podczas lekcji? We wpisie 5 podpowiedzi, jak ich do tego zachęcić.1,5 strony czytania  Kto zadaje pytania w klasie szkolnej? Przeważnie nauczyciel, ale dobrze byłoby, aby zadawali je również uczniowie - nauczycielowi i sobie...

read more

Pytania kluczowe

Pytanie kluczowe powinno: inspirować uczniów do poznawania tematu, zachęcać i rozwijać krytyczne myślenia, być zakotwiczonym w rzeczywistości, móc uzyskać na nie odpowiedź, być ściśle związane z celem lekcji. W artykule podano około 100 pytań kluczowych z różnych...

read more

Ocenianie kształtujące – gdzie są moi uczniowie?

Wskazówki i techniki pomocne w sprawdzaniu, czego uczniowie się nauczyli i wykorzystaniu tej informacji do planowania lekcji. 2 strony czytania  Ocenianie kształtujące jest zdaniem autorki artykułu - Catlin Tucker najpotężniejszym narzędziem, jakim nauczyciele...

read more

Monitorowanie uczenia się

Dzięki meta badaniom profesora Johna Hattiego wiemy, że stosowanie oceniania kształtującego jest korzystne dla procesu uczenia się uczniów. Można kierować się jego wynikami badań, ale jeszcze lepiej samemu się przekonać, czy OK pomaga uczniom się uczyć i czy...

read more

Jak prowadzić konstruktywne dyskusje w szkole?

Dzięki konstruktywnym dyskusjom na lekcjach uczą się krytycznego myślenia, mają okazje poznać różne punkty widzenia, uczą się wzajemnie od siebie, zaś nauczyciel może dzięki nim, poznać i ocenić zrozumienie przez uczniów tematu. W tym artykule: Co to znaczy...

read more

Dylan Wiliam o zadawaniu uczniom pytań

Rady profesor Dylana Wiliama dla nauczycieli w sprawie zadawania uczniom pytań: Zasada niepodnoszenia rąk Przyzwolenie na błąd Czas na odpowiedź ucznia 2 strony czytania  Pewien czas temu zamieściłam wpis o zadawaniu pytań w ocenianiu kształtującym. Znalazłam...

read more

Dlaczego muszę się tego uczyć?

Kilka wskazówek, jak można wykorzystać pytanie tytułowe w procesie nauczania: Zadaj uczniom pytanie kluczowe Zapytaj przed Pomóż znaleźć sens Podsumuj Pozwól uczniom na autonomię  1,5 strony czytania Oczywiste jest, że uczniowie bardziej się angażują w naukę, gdy...

read more

9 technik zapewniania oceny kształtującej

Techniki wspomagające II strategię oceniania kształtującego, czyli techniki pozyskiwania od uczniów informacji, jak przebiega proces nauczania, aby móc go dobrze planować. 3 strony czytania Ocenianie kształtujące to głównie informacja zwrotna płynąca w obie strony -...

read more

Kontakt

Skontaktuj się ze mną
danuta.sterna@gmail.com

Nowości OK

Więcej o nowościach w Ocenianiu Kształtującym według Danuty Sterna tutaj

Ok nauczanie