Pytania I Monitorowanie Artykuły
Nauczyciel artysta, a zaufanie dyrektora
Zgadzamy się, że nauczyciele powinni otrzymywać większe wynagrodzenie. Wiele osób upatruje w niskich zarobkach przyczynę odchodzenia nauczycieli z zawodu. Jednak inną (częstszą) przyczyną jest brak w pracy poczucie autonomii. Aby nauczyciel mógł być artystą w swoim...
13 sposobów na sprawdzenie – jak uczniowie są przygotowani do sprawdzianu
Dlaczego warto to sprawdzić i jak to robić? 13 pomysłów jak to zrobić szybko i skutecznie. Jednym z ważnych aspektów oceniania kształtującego jest samoświadomość uczniów w zakresie własnych osiągnięć i problemów w uczeniu się. Samoocena i autorefleksja są czasami mało...
8 technik oceniania kształtującego
Głównym celem oceniania kształtującego jest pozyskiwanie od uczniów informacji na jakim poziomie uczenia się i dostosowywanie przez nauczyciela do tych informacji metod nauczania. Mówi o tym druga strategia OK: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań...
Strategie sporządzania notatek
W dawnych czasach, gdy byłam uczennicą a potem studentką bardzo przykładałam się do robienia notatek. Na studiach nie mieliśmy podręczników, były tylko skrypty, ale trudno było z nich korzystać. Trzeba było robić notatki z wykładów i w tym się wyspecjalizowałam....
Trywialne
Do tego wpisu zachęcił mnie artykuł Holly Hagman (link na dole). Nasunął mi wspomnienie z moich studiów matematycznych. Najczęściej słyszanym słowem było – trywialne. Gdy o coś pytałam to natychmiast ktoś mi ripostował – to przecież trywialne. Jeśli dalej drążyłam (a...
Język w służbie autonomii
Wiemy jak ważne jest poczucie autonomii ucznia. Jest to jedna z trzech podstawowych potrzeb uczącego się człowieka, o których wspomina teoria samostanowienia. Jednak nawet, gdy nauczyciel stara się uczniom autonomię zapewnić, to często uczniowie nie potrafią z niej...
Praca skończona to – praca idealna!
Tym razem wpis całkowicie wynikający z moich własnych przemyśleń. Choć może u jego podłuża jest myśl, którą wyczytałam w jednej z książek: „Praca skończona to - praca idealna”. Myślę jednak, że ta myśl drzemała we mnie zanim ja przeczytałam. Najpierw krótka historia....
Słuchanie podczas dyskusji w klasie
Przyglądając się dyskusjom uczniów w klasach szkolnych często możemy zaobserwować dominację kilku osób i przerywanie wypowiedzi. Część uczniów nie wypowiada się w ogóle, gdyż nie wiedzą jak dojść do głosu. A w dyskusjach prowadzonych w klasie szkolnej słuchanie jest...
Dobre pytania
Jima Knighta autor artykułu z którego korzystam przejrzał ponad 50 książek na temat zadawania pytań. Doszedł do wniosku, że zadawanie dobrych pytań jest ważną umiejętnością. Życie toczy się w rozmowach, a kiedy zadajemy lepsze pytania, prowadzimy lepsze...
Pomóż uczniom zadawać pytania
Jednym z najtrudniejszych – i najbardziej wartościowych – zadań nauczyciela jest praca z uczniami nad rozwijaniem ich zdolności i pewności siebie w zadawaniu dobrych pytań. Prawie każde dziecko, gdy tylko nauczy się mówić zadaje nieustannie pytania, jest ciekawe...
Czas oczekiwania na odpowiedź
Czas oczekiwania na odpowiedź ucznia jest dobrą praktyką nauczania, która sprawdza się na każdym poziomie i na każdym przedmiocie. Ta praktyka dotyczy pytań, które wymagają od uczniów zastanowienia się, a nie takich, które jedynie sprawdzają wiedzę uczniów. Kiedy...
Pytania, pytania, pytania – Jak ulepszyć zadawane uczniom pytania?
Barbara Blackburn podaje w swoim artykule propozycje pytań (zaczerpniętych od Lisy Chesser), które zachęcają uczniów do myślenia. Przytaczam je, może pomogą w formułowaniu pytań pobudzających uczniów do refleksji, szukania przyczyn i uzasadnienia oraz głębszej...
Pytania, pytania, pytania – Co zamiast przesłuchania?
Uczniom pytania kojarzą się z przesłuchaniem. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że nauczyciel oczekują od uczniów właściwej odpowiedzi, a uczniowie obawiają się, że jej nie znają lub swoją odpowiedzią nie trafią w oczekiwania nauczyciela. Bardzo niewielu uczniów...
Pytania, pytania, pytania – Jak zachęcać uczniów do zadawania pytań?
Można zapytać - dlaczego uczniowie tak rzadko pytają? Prawdopodobnie dlatego, że sądzą, że ich zadaniem jest odpowiadanie na pytania, a nie ich zadawanie. Poza tym wielu uczniów uważa, że zdawanie pytań może ujawnić ich niewiedzę, i nie chcą być źle odebrani przez...
Pytania, pytania, pytania – Głębokie dyskusje uczniów
Uczniowie nie przychodzą do szkoły z umiejętnościami prowadzenia dyskusji. Kształtują je w szkole. W tym artykule zwróciłam uwagę na dwa zagadnienia: Jakie umiejętności są potrzebne dla dobrej dyskusja? Jak nauczyciel może uczyć uczniów dobrego dyskutowania? Ad I:...
Uczniowie mają udział w ocenianiu sprawdzianu
Czy możliwe jest, aby uczniowie decydowali o sposobie sprawdzania i oceniania i mieli wpływ na własną ocenę? Propozycja przestawiona przez autorkę artykułu Lindsay Mitchell nie wymaga stosowania dodatkowej technologii, ani też specjalnego planowania ze strony...
Spotkać uczniów tam, gdzie są
Każdy z nauczycieli spotyka się w klasie szkolnej z sytuacją zróżnicowanego poziomu umiejętności uczniów. Planując lekcje, zdaje sobie sprawę, że część uczniów w mig upora się z zadaniem, a część nawet nie będzie wiedziała, jak się do niego zabrać. Poprosiłam...
4 sposoby na budowanie relacji z uczniami przez cały rok
Wszyscy wiemy, że relacje mają kluczowe znaczenie dla nauczania. Dzieci zachowują się lepiej, pracują ciężej i uczą się więcej, kiedy lubią i szanują swojego nauczyciela — i kiedy wiedzą, że nauczyciel ich lubi i szanuje. Mają jednak też znaczenie dla samopoczucia...
Uczniowie zadają pytania
Czy cenimy ciekawość uczniów i ich dociekliwość. Jeśli tak, to zadbajmy o komfort zadawania przez nich dobrych pytań. Ziarno nie może rosnąć, jeśli w glebie nie ma składników odżywczych. Analogicznie, uczniowie mogą zacząć być ciekawi tylko wtedy, gdy warunki są...
Matko, znowu matma! – Jak rozpoczynać lekcję matematyki
Wielu uczniów odczuwa lęk przed lekcją matematyki. W tym wpisie podam cztery sposoby, które zastosowane podczas 5 początkowych minut lekcji, zaangażują uczniów w naukę i zmniejszą stres związany z matematyką. Wszystkie one polegają na wprowadzeniu pewnego rytuału, do...
Poznajemy swoich uczniów
Może to zdziwić nauczyciela, ale okazuje się, że poznanie uczniów wpływa na osiągane przez nich wyniki w nauce. Nauczyciele mówią, że nie mają na poznawanie swoich uczniów czasu, bo muszą ich nauczać. Poznawanie kojarzy nam się z pierwszymi dniami w szkole, ale...
Rozwijanie ciekawości uczniów
Ciekawość to siła napędowa uczenia się. Jednak czasami trudno ją uruchomić i utrzymać z programem szkolnym. W tym wpisie o prostych sposobach, które stosowane ciągle i cyklicznie przynoszę efekty. Większość z nich polega na zadawaniu uczniom pytań i pozyskiwaniu ich...
Strategia małych wygranych
Strategia małych wygranych polega na tym, że sukces przygotowuje do osiągania następnych sukcesów. Zadowolenie z sukcesu może budzić nadzieję, że osiągniemy następny sukces. A to daje samospełniającą się przepowiednię. Tworzy się pętla pozytywnego sprzężenia...
Pomysł na zróżnicowaną klasę
Każdy nauczyciel spotyka klasy na różnym poziomie naukowym uczniów. Bardzo trudno jest pracować z taką klasą, gdyż polecane zadania wpadają w strefę najbliższego rozwoju (pojęcie pochodzące od Lwa Wygockiego) tylko części uczniów. Dla jednych są za trudne, a dla...
Odpowiedzi uczniów na pytania czynią proces uczenia się widocznym
Każdy z nauczycieli kiedyś zadał pytanie klasie i czekał, aż uczniowie udzielą odpowiedzi i nikt się nie zgłaszał. Wtedy nauczyciel sam odpowiadał na własne pytanie. Prawdę mówiąc jest to dość częsta sytuacja. Takie postępowanie uniemożliwia uzyskanie informacji, co...
5 sposobów – jak pokazać sobie i uczniom, że się uczą?
Ocenianie kształtujące kładzie duży nacisk na widoczne uczenie się. Chodzi zarówno o to, aby sami uczniowie widzieli, że się uczą i aby nauczyciel pozyskiwał od nich informację, czy i jak się uczą i wykorzystywał ją w planowaniu nauczania. Każdy z przedstawianych w...
Proste pomysły na ocenianie kształtujące
Barbara Blackburn, której artykuły z przyjemnością wykorzystuję, napisała, że ocenianie kształtujące staje się bardzo popularne w edukacji. Jako dowód podaje, że w wyszukiwarce Google można znaleźć ponad 11 milionów stron, na których jest wspomniane ocenianie...
5 prostych sposobów na głębsze uczenie się uczniów
Uczniowie zdają sobie sprawę, co im pomaga, a co przeszkadza się uczyć. Na pewno warto ich o to pytać, pozyskiwać od uczniów informację zwrotną i dostosowywać do niej nauczanie. Jest to jedna ze strategii zalecanych przez ocenianie kształtujące: Organizowanie w klasie...
Czy możemy przeciwdziałać wypaleniu uczniów?
Wypalenie zawodowe jest uważane za dolegliwość dorosłych, ale uczniowie również go doświadczają. Przytłoczeni nauką, bez zaangażowania w nią mogą przestać lubić chodzić do szkoły. Polska jest krajem, gdzie wielu uczniów deklaruje, że nie lubi szkoły. Można...
Jak rozmawiać z uczniami o ich trudnych zachowaniach?
Uczniowie stwarzali i stwarzają różnego rodzaju problemy związane z niekorzystnymi zachowaniami utrudniającymi innym uczniom uczenie się i nauczycielowi prowadzenie lekcji). Nauczyciel nie powinien unikać rozmów z uczniami na takie tematy. Oto główne hasła, którymi...
Dialog w szkole
Jedna ze strategii oceniania kształtującego - Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą, można określić jednym słowem – dialog. Wzajemne słuchanie się i branie pod uwagę zdania innych jest podstawą do...
Pytać uczniów
Często w rozmowie z dyrektorami, nauczycielami i rodzicami spotykam się z opinią, że nie ma sensu pytać uczniów o zdanie, bo oni jeszcze nie mają wyrobionej opinii. Kłóci się to z moim ugruntowanym zdaniem, że to właśnie uczniowie są najlepszymi specjalistami od...
Uczeń w środku swojego procesu uczenia się.
Piąta strategia oceniania kształtującego, określona przez zespół pracujący w amerykańskim Educational Testing Service program - “Keeping Learning on Track”. (Educational Testing Service przedstawiony w publikacji “Tight but Loose: Scaling Up Teacher Professional...
Wpływ nauczyciela na uczenie się uczniów
Jak może samodzielnie nauczyciel przeprowadzić badania, na temat własnego nauczania? Cztery kroki w tym badaniu: Diagnoza Planowanie interwencji Wdrożenie interwencji Ewaluacja Artykuł można tez przeczytać pod linkiem:...
Uczeń zadaje pytania
O pytaniach uczniowskich inspirowanych pytaniami nauczyciela: Gdzie tu jest problem? Czego warto by się w związku z tym tematem dowiedzieć? Artykuł można tez przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2010/11/07/uczen-zadaje-pytania/ Jedna strona do czytania...
Trzy sposoby zadawania pytań angażujących całą klasę
Trzy proste sposoby, jak monitorować pracę i proces uczenia się wszystkich uczniów: Tablice suchościeralne Rozmowa w parach Gwiazdy Artykuł można tez przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2019/10/11/trzy-sposoby-zadawania-pytan-angazujacych-cala-klase/ 2...
Pytania w służbie uczenia się.
Odpowiedzi na trzy pytania: W jakim celu nauczyciel zadaje pytania uczniom? Po co uczniowie zadają pytania? Jak uczyć uczniów zadawania pytań? Artykuł można też przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2021/06/11/pytania-w-sluzbie-uczenia-sie/ 1,5 strony...
Powiedz, co sądzisz?
W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Dwa sposoby na przekonanie się o tym: Rozmowy z uczniami na temat uczenia się Rozmowy z...
Narysuj, co już wiesz!
Wykorzystywanie rysunków w nauczaniu przynosi wiele korzyści. Po pierwsze daje nauczycielom informacje – jak uczniowie się uczą, po drugie pozwala uczniom uczyć się głębiej i lepiej zapamiętywać poznane treści. Artykuł uzupełniony przykładami podanymi przez...
Kto pyta, ten uczy?
Rady od oceniania kształtującego dla nauczyciela zadającego pytania uczniom: zadawaj pytania stymulujące myślenie uczniów i uczennic, dawaj uczniom i uczennicom więcej czasu na zastanowienie się nad opowiedzią, pozwól uczniom i uczennicom przygotować się do odpowiedzi...
Jak zrobić, aby uczniowie pytali?
Kilka praktycznych przykładów, jak wykorzystać naturalną ciekawość uczniów do angażowania ich w zadawanie pytań: Praca na współdzielonym dokumencie Karta wyjścia Zadaj pytanie! Dlaczego? Test przygotowany przez uczniów Jaki tu jest problem? Artykuł można też...
Jak wykorzystać dane z oceniania do planowania procesu uczenia się uczniów?
Każdy z nauczycieli robi testy sprawdzające, aby po pierwsze zorientować się, jak przebiega proces nauczania i aby dać uczniom informację o ich uczeniu się. Jednak zebrane dane mogą również posłużyć do lepszego planowania testów i wyciagania informacji potrzebnych do...
Dzieci chcą odpowiadać na pytania
O tym dlaczego mniejsze dzieci chcą odpowiadać na pytania. Ocenianie kształtujące proponuje stosowanie przez nauczyciela czterech zasad: minimum 5-sekundowe oczekiwanie na odpowiedź ucznia, ustalanie odpowiedzi w parach, niepodnoszenie rąk przez uczniów, uczenie się...
Czy są jakieś pytania?
"Czy są jakieś pytania?" jest częstym pytaniem zadawanym przez nauczyciela. Intencją nauczyciela jest sprawdzenie, czy wszystko dla uczniów jest zrozumiałe. Jak zadawać lepsze pytania uczniom? Nad czym się zastanawiasz? Czego nie wyjaśniłem? Dać czas na zastanowienie...
Czy jedzenie jest powiązane z trawieniem?
Wpis o tym, jak monitorować proces nauczania i jak wykorzystać wnioski. W artykule osiem praktycznych pomysłów: Sygnalizacja - Światła i kciuki Uczeń wybiera Mapa myśli Praca z błędem Podsumowanie Zastosowanie Nauczanie innych Analogia i metafora Artykuł można też...
Co jest nie tak z taksonomią Blooma?
Taksonomia Blooma jest znaną taksonomią pytań. Artykuł polemizuje z interpretacją taksonomii Blooma, jako przedstawianiem procesu uczenia się, jako zdobywania osobnych umiejętności w kolejności ich ważności. Artykuł nie jest skierowany przeciwko rozumowaniu Benjamina...
Nie chcę was oceniać, chce się dowiedzieć!
Wpis jest poświęcony nauczycielskiemu wyzwaniu w postaci zderzenia ze różnicowaną wiedzą uczniów po nauczaniu zdalnym. Jak się dowiedzieć, co uczniowie wiedzą i potrafią i co zrobić z przyszłym nauczaniem w zróżnicowanych klasach. Przedstawione zostanie 12 sposobów na...
6 rad do tworzenie pytań kluczowych
Jednym z efektywnych sposobów na zagazowanie uczniów w naukę, jest tworzenie pytań kluczowych, takich pytań, które zainteresują uczniów tematem. W artykule warunki konieczne, aby pytanie było kluczowe i 6 punktów pomagających takie pytanie stworzyć. Artykuł można tę...
Techniki zadawania pytań uczniom rekomendowane przez ocenianie kształtujące.
Jak zadawać pytania, aby angażować uczniów w poszukiwanie odpowiedzi? W artykule pewien sposób zadawania pytań, które rekomenduje ocenianie kształtujące. 1,5 strony czytania Jednym z największych problemów szkolnych jest brak zaangażowania w naukę ze strony uczniów....
Pytania w klasie szkolnej: zapytaj, podziel na pary, poczekaj i wybierz losowo
Stawianie pytań jest podstawowym narzędziem pracy na lekcji. Pozwala nauczycielowi sprawdzić poziom zrozumienie przez uczniów tego, czego się nauczyli i zbadanie ich refleksji. Pełna korzyść z zadawania pytań możemy osiągnąć, gdy wszyscy uczniowie myślą nad...
Pytania pogłębiające uczenie się uczniów
Sześć rodzajów pytań zadawanych przez nauczyciela uczniom, które pogłębiają ich uczenie się: Pytania łączące to, co uczeń robi, z tym, co już wie. Pytania o to, co jest ważne. Pytania o wybór drogi rozwiązania. Wytłumaczenie rozumowania. Pytania wyzwania. Pytania o...
Pytania mile widziane
Co zyskują uczniowie zadając pytania podczas lekcji? We wpisie 5 podpowiedzi, jak ich do tego zachęcić.1,5 strony czytania Kto zadaje pytania w klasie szkolnej? Przeważnie nauczyciel, ale dobrze byłoby, aby zadawali je również uczniowie - nauczycielowi i sobie...
Pytania kluczowe
Pytanie kluczowe powinno: inspirować uczniów do poznawania tematu, zachęcać i rozwijać krytyczne myślenia, być zakotwiczonym w rzeczywistości, móc uzyskać na nie odpowiedź, być ściśle związane z celem lekcji. W artykule podano około 100 pytań kluczowych z różnych...
Ocenianie kształtujące – gdzie są moi uczniowie?
Wskazówki i techniki pomocne w sprawdzaniu, czego uczniowie się nauczyli i wykorzystaniu tej informacji do planowania lekcji. 2 strony czytania Ocenianie kształtujące jest zdaniem autorki artykułu - Catlin Tucker najpotężniejszym narzędziem, jakim nauczyciele...
O pytaniach zadawanych przez nauczycieli uczniom – rady dla nauczycieli
O tym, co mówią o pytaniach badacze edukacyjni, rady dla nauczycieli - jak wykorzystywać pytania w nauczaniu oraz efektywna procedura pracy z pytaniami: Przygotowanie Sprawdzenie rozumienia Zadanie pytania parom i wyznaczenie czasu Zgłaszanie się do odpowiedzi...
Narzędzia OK, które pomagają uczniom uczyć się, a nauczycielowi monitorować proces nauczania.
21 prostych technik oceniania kształtującego. Prezentowane techniki mogą służyć monitorowaniu pracy ucznia, stosowane są, aby określić na ile uczniowie opanowali temat i zaplanować, co trzeba zrobić z uczniami, którzy nie nadążają. Techniki wykorzystują między innymi...
Monitorowanie uczenia się
Dzięki meta badaniom profesora Johna Hattiego wiemy, że stosowanie oceniania kształtującego jest korzystne dla procesu uczenia się uczniów. Można kierować się jego wynikami badań, ale jeszcze lepiej samemu się przekonać, czy OK pomaga uczniom się uczyć i czy...
Jak prowadzić konstruktywne dyskusje w szkole?
Dzięki konstruktywnym dyskusjom na lekcjach uczą się krytycznego myślenia, mają okazje poznać różne punkty widzenia, uczą się wzajemnie od siebie, zaś nauczyciel może dzięki nim, poznać i ocenić zrozumienie przez uczniów tematu. W tym artykule: Co to znaczy...
Dylan Wiliam o zadawaniu uczniom pytań
Rady profesor Dylana Wiliama dla nauczycieli w sprawie zadawania uczniom pytań: Zasada niepodnoszenia rąk Przyzwolenie na błąd Czas na odpowiedź ucznia 2 strony czytania Pewien czas temu zamieściłam wpis o zadawaniu pytań w ocenianiu kształtującym. Znalazłam...
Dlaczego muszę się tego uczyć?
Kilka wskazówek, jak można wykorzystać pytanie tytułowe w procesie nauczania: Zadaj uczniom pytanie kluczowe Zapytaj przed Pomóż znaleźć sens Podsumuj Pozwól uczniom na autonomię 1,5 strony czytania Oczywiste jest, że uczniowie bardziej się angażują w naukę, gdy...
9 technik zapewniania oceny kształtującej
Techniki wspomagające II strategię oceniania kształtującego, czyli techniki pozyskiwania od uczniów informacji, jak przebiega proces nauczania, aby móc go dobrze planować. 3 strony czytania Ocenianie kształtujące to głównie informacja zwrotna płynąca w obie strony -...