Pytania I Monitorowanie Artykuły

Krytyczne myślenie w szkole

Umiejętności krytycznego myślenia są ważne w szkole, poza nią i w przyszłym dorosłym życiu ucznia. Trzeba się przygotować do analizy, syntezy i wyciągania wniosków. Jak tego uczyć? Refleksja nad własną opinią Stworzenie przestrzeni, w której uczniowie będą mogli...

czytaj dalej

Mówienie i słuchanie

Jedne z najważniejszych umiejętności, które powinien zdobyć człowiek to słuchanie i wypowiadanie się. Trzeba zacząć wcześnie. W obecnych czasach, gdy dziecko spędza dużo czasu patrząc w ekran i nie komunikując się, te umiejętności są słabo kształcone. Owocuje to w...

czytaj dalej

Wiosna w szkole

Wiosna niesie ze sobą osłabienie i brak koncentracji u wielu osób, także u uczniów. W tym czasie spadają zaangażowanie i wytrzymałość. W tym wpisie trzy wyzwania, które stoją przed nauczycielami i wskazówki, jak sobie z nimi poradzić. Perspektywa oceny końcowej...

czytaj dalej

Pomysł na lekcje wychowawcze

Podczas godziny wychowawczej zwykle nauczyciele załatwiają wiele spraw organizacyjnych lub przeprowadzają zajęcia wychowawcze. W tym wpisie o innym sposobie wykorzystania z tej lekcji. Korzystam z pomysłu Nicole Green, o którym napisała na portalu Edutopia. Green...

czytaj dalej

IPET – strategie prowadzenia

Zapisy IPET (Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego) zawierają różnego rodzaju terminy edukacyjne i naukowe, które mogą być dla rodziców i ucznia niezrozumiale. Warto jednak poinformować szczególnie rodziców o formach pomocy proponowanych dla ich dziecka....

czytaj dalej

Wykorzystanie opinii uczniów

Druga strategia oceniania kształtującego mówi o pozyskiwaniu i wykorzystywaniu opinii uczniów: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą. Jest to interwencja w nauczanie, która profesor John Hatti uznaje...

czytaj dalej

Bagnety w nauczaniu

Ocena sumująca ocenia osiągnięty wynik, a ocena kształtująca monitoruje pracę ucznia, tak aby był on świadomy swoich mocnych stron i luk w nauce. Sprawdzanie, jak uczniowie się uczą może być przeprowadzane w różny sposób. Nie muszą to być tradycyjne sprawdziany. Wiele...

czytaj dalej

7 sposobów na aktywne słuchanie

Nie jesteśmy dobrymi słuchaczami. Badania pokazują, że uważamy się za dobrych słuchaczy, ale w rzeczywistości zapamiętujemy po rozmowie z kimś tylko połowę tego, co było mówione. Nauczyciele powinni pomóc uczniom wyjść poza bierne słuchanie i rozwinąć umiejętność...

czytaj dalej

Uczmy się wykorzystując, to co już wiemy

Badacze edukacyjni ustalili, że są pewne oznaki, które wskazują głębsze myślenie uczniów. Po pierwsze uczniowie potrafią powiązać nowe treści z już znanymi, po drugie informacje głęboko i z wysiłkiem przemyślane przez uczniów są na trwale  zachowywane. Dlatego wybór...

czytaj dalej

Osiem wskazówek do stosowania cold callingu

Youki Terada przedstawia osiem wskazówek do stosowania cold callingu: Skupiać się nie na odpowiedzi uczniów, ale na procesie znajdowania odpowiedzi Dla uczniów trudne jest wypowiadanie się w obecności rówieśników. Zgodnie z badaniem z 2019 r uczniowie, którzy...

czytaj dalej

Cold Calling – losowanie do odpowiedzi, czy to działa?

Jedna z technik, którą proponuje ocenianie kształtujące polega na wprowadzenie zasady - niezgłaszania się do odpowiedzi przez podnoszenie ręki – nauczyciel sam losuje ucznia do jej udzielenia. Najczęściej używa do tego patyczków z imionami uczniów. Stosowałam tę...

czytaj dalej

Informacja zwrotna od uczniów do nauczyciela

Regularne przekazywanie opinii może pomóc uczniom poczuć, że mają głos w klasie, co zwiększy ich zaangażowanie i akceptację szkoły. W tym wpisie o pozyskiwaniu informacji zwrotnej od uczniów na temat procesu nauczania. Informację zwrotna nie tylko może otrzymywać...

czytaj dalej

Porozmawiajcie w parach

„Porozmawiajcie w parach” jest techniką nauczania ogólnie znaną, promuje ją też ocenianie kształtujące. W tym wpisie o korzyściach płynących z jej stosowania. Angażuje ona wszystkich uczniów i pozwala im uczyć się od siebie wzajemnie. Jednak nie jest to technika...

czytaj dalej

Rozgrzewka – angażujący początek lekcji

Początek jest ważny, często od niego zależy przebieg całej lekcji. Gdy byłam nauczycielką nie zdawałam sobie z tego tak wyraźnie sprawy, a szkoda. Na pewno pomogłoby mi to w prowadzenia lekcji matematyki. Warto mieć dobre początki. Dlatego teraz chciałabym się z Wami...

czytaj dalej

Refleksja nauczycielska

Refleksja w każdym przedsięwzięciu jest potężną częścią uczenia się. Śmiało można powiedzieć, że bez niej nie ma uczenia się. Refleksja jest nie tylko ważna dla uczniów, ale też dla nauczycieli. Pomaga realizować II strategie oceniania kształtującego, czyli pozyskiwać...

czytaj dalej

Porażka czy sukces?

W zawodzie nauczyciela często zdarzają się porażki. Jest to bardzo trudna praca, nauczyciel ma do czynienia z różnymi uczniami i różnymi sytuacjami. Porażka często jest nieodzowna. Możemy ją wykorzystać jako „strategiczną porażkę” do ulepszenia własnego warsztatu...

czytaj dalej

5 wskazówek dla samodoskonalenia nauczycieli

Nauczycielem człowiek staje się przez całe życie, nie można powiedzieć – Już umiem nauczać. Jasne, że doświadczenie pomaga. Ale każdy z nauczycieli może opowiedzieć, jak zmienia i zmieniał się jego warsztat pracy. Doświadczenie samo nie przychodzi. Potrzebna jest...

czytaj dalej

Czy uczniowie widzą, że się uczą?

Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów następuje zwykle na koniec, kiedy uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminu. Niestety wtedy już mało da się zrobić, aby uzupełnić braki. Warto zadbać o to, aby uczniowie monitorowali swój proces uczenia się na bieżąco...

czytaj dalej

10 pomysłów na przewidywalność w szkole

Każdemu człowiekowi potrzebne jest zaufanie do przyszłości. Buduje się ono miedzy innymi przez przewidywalność. W tym wpisie – jak ją można zapewnić w szkole. Rytuały Warto zaczynać i też kończyć lekcje w ustalony sposób. Znany rytuał początku powoduje, że uczniowie...

czytaj dalej

Pochwała dzielenia

Uczniowie potrzebują czasu na przetwarzanie zdobywanych wiadomości. Aby się czegoś nauczyć, potrzebują to zrozumieć. Z drugiej strony nauczyciele zmagają się z coraz większymi ilościami informacji i treściami do przekazania, a czas jaki mają na nauczanie, nie zwiększa...

czytaj dalej

6 sposobów na podawanie uczniom poleceń

Nauczyciele w obawie przed tym, że uczniowie nie usłyszeli polecenia często je powtarzają. Uczniowie przyzwyczajają się do tego, że nauczyciel powtarza nawet kilka razy polecenie i nie skupiają się, aby usłyszeć je za pierwszym razem. Nauczyciel jest w trudnej...

czytaj dalej

9 technik sprawdzania zrozumienia

Stosowanie oceniania kształtującego, jest jednym z najskuteczniejszych sposobów poprawy nauczania i wyników uczenia się uczniów. Badania przedstawił profesor John Hattie w swojej książce: Visible Learning. Celem oceny kształtującej jest sprawdzenie zrozumienia oraz...

czytaj dalej

Przyjaźnić się z błędami 

Znalazłam artykuł o tworzeniu w klasie szkolnej klimatu sprzyjającego wykorzystywania błędu w uczeniu się. Jest to obecnie temat często podejmowany w edukacji, jednak mało pojawia się wskazówek, jak się nim zajmować. Kristen Smith autorka artykułu, z którego...

czytaj dalej

5 pytań dla uczniów uczących się nowego materiału

Uczniowie stale uczą się czegoś nowego, jednak często już opanowane wiadomości nie łączą się im z nowo poznawanymi. Uczniowie nie wiedzą, po co poznają nowe zagadnienia i jak one wynikają z już poznanych. Jeśli są tylko odbiorcami tego, co jest w programie nauczania,...

czytaj dalej

Techniki, dzięki którym wszyscy uczniowie zabierają głos

Wpis poświęcony technikom zadawania pytań i pozyskiwania od uczniów podpowiedzi. Są to techniki promowane przez ocenianie kształtujące. Kristen Smith, z której artykułu korzystam zauważyła, że uczniowie osiągający małe sukcesy w nauce, równocześnie nie biorą udziału w...

czytaj dalej

Jak nauczać, jak się uczyć?

Wiele się mówi o tym, że uczniowie mają się nauczyć, jak się uczyć. Jednak jak tego nauczać, już jest znacznie mniej. Uczniowie uczą się efektywniej i łatwiej im przetrwać niepowodzenia, jeśli rozumieją i stosują strategie uczenia się, które przyniosły im wcześniejszy...

czytaj dalej

Ratujmy uczniów na bieżąco, ale nie natychmiast

Krótkie oceny kształtujące w czasie procesu uczenia się przynoszą korzyść uczniom i nauczycielowi. Uczniowie mogą natychmiast skorygować swoje błędy, a nauczyciel może się dowiedzieć, co wymaga jeszcze wytłumaczenia. Jeśli nauczyciel nie monitoruje procesu uczenia się...

czytaj dalej

Ocenianie jako informacja dla nauczyciela

Ocenianie kształtujące jest pozyskiwaniem informacji zwrotnej. Z jednej strony przez ucznia – jakie robię postępy i mogą lepiej pracować i przez nauczyciela  - jak mogę lepiej moich uczniów nauczać. Z tą drugą informacją (dla nauczyciela) łączą się dwie sprawy: Jak...

czytaj dalej

Nawiązywanie i przywoływanie

Sposób, w jaki rozpoczynamy lekcje jest kluczem do zaangażowanie uczniów. Podstawowa sprawa, to pomoc uczniom w powiązaniu tego, co już wiedzą, z tym, czego się nauczą. Badania pokazują, że takie „nawiązanie” pomaga usprawnić naukę uczniów, zwłaszcza tych z...

czytaj dalej

Notatki!

Notatki są kluczowe dla uczenia się. Pomagają w wyborze najważniejszych zagadnień, uruchamiają refleksję i są niezbędne przy powtórzeniu. Jednak sporządzania notatek trzeba się nauczyć. Warto o tym pomyśleć na początku roku i wpleść sposoby uczenia w tok lekcji. W tym...

czytaj dalej

5 minutowy meldunek  

Kluczem do budowania relacji w klasie jest poznanie uczniów. Niektórym uczniom trudno jest mówić o sobie, szczególnie na forum klasy. Dużo łatwiej jest im coś napisać. Dlatego warto uczniów o to prosić, bo dzięki temu buduje się relację. Aby budować głębsze, oparte na...

czytaj dalej

Uczę się!

Bardzo ważna dla procesu uczenia się jest świadomość, że się uczymy, że robimy postępy. Skąd mamy o tym wiedzieć? Ludzką naturą jest chęć osiągania szybkiego sukcesu. Jeśli np. chcemy schudnąć, to cyklicznie monitorujemy spadek naszej wagi. Cieszy nas nawet minimalny...

czytaj dalej

Co moi uczniowie już wiedzą?

Warto zaczynać nauczanie w tym miejscu, gdzie są obecnie uczniowie. Do tego trzeba wiedzieć, co oni już na dany temat wiedzą. Jeśli zaczniemy w odpowiednim miejscu, to uczniowie wykorzystają swoją dotychczasową wiedzę i nie będą się nudzić powtarzaniem treści już...

czytaj dalej

Kilka narzędzi oceniania kształtującego

Ocenianie kształtujące (OK) jest dziś gorącym tematem w edukacji. Ocenę kształtującą można zdefiniować jako „Częste, interaktywne sprawdzanie postępów i zrozumienia ucznia w celu zidentyfikowania potrzeb edukacyjnych i odpowiedniego dostosowania nauczania”. ( Źródło )...

czytaj dalej

Zaangażowanie wszystkich uczniów w wypowiadanie się

To, aby wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji jest wyzwaniem dla nauczyciela, przeważnie wypowiada się tylko mała grupka uczniów. Nauczyciele często proszą o zabranie głosu uczniów, którzy się zgłaszają, dają pierwszeństwo tym, którzy są najbardziej pewni siebie,...

czytaj dalej

Haczyki – działania pobudzające ciekawość uczniów

Pytania kluczowe lub łamigłówki intelektualne, które przyciągają uwagę uczniów na początku lekcji, to skuteczny sposób na rozwijanie ciekawości i wewnętrznej motywacji. Dobrym sposobem jest przedstawienie uczniom kilku rekwizytów i zapytanie ich o to, jak one się...

czytaj dalej

Nauczyciel artysta, a zaufanie dyrektora

Zgadzamy się, że nauczyciele powinni otrzymywać większe wynagrodzenie. Wiele osób upatruje w niskich zarobkach przyczynę odchodzenia nauczycieli z zawodu. Jednak inną (częstszą) przyczyną jest brak w pracy poczucie autonomii. Aby nauczyciel mógł być artystą w swoim...

czytaj dalej

8 technik oceniania kształtującego

Głównym celem oceniania kształtującego jest pozyskiwanie od uczniów informacji na jakim poziomie uczenia się i dostosowywanie przez nauczyciela do tych informacji metod nauczania. Mówi o tym druga strategia OK: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań...

czytaj dalej

Strategie sporządzania notatek

W dawnych czasach, gdy byłam uczennicą a potem studentką bardzo przykładałam się do robienia notatek. Na studiach nie mieliśmy podręczników, były tylko skrypty, ale trudno było z nich korzystać. Trzeba było robić notatki z wykładów i w tym się wyspecjalizowałam....

czytaj dalej

Trywialne

Do tego wpisu zachęcił mnie artykuł Holly Hagman (link na dole). Nasunął mi wspomnienie z moich studiów matematycznych. Najczęściej słyszanym słowem było – trywialne. Gdy o coś pytałam to natychmiast ktoś mi ripostował – to przecież trywialne. Jeśli dalej drążyłam (a...

czytaj dalej

Język w służbie autonomii

Wiemy jak ważne jest poczucie autonomii ucznia. Jest to jedna z trzech podstawowych potrzeb uczącego się człowieka, o których wspomina teoria samostanowienia. Jednak nawet, gdy nauczyciel stara się uczniom autonomię zapewnić, to często uczniowie nie potrafią z niej...

czytaj dalej

Praca skończona to – praca idealna!

Tym razem wpis całkowicie wynikający z moich własnych przemyśleń. Choć może u jego podłuża jest myśl, którą wyczytałam w jednej z książek: „Praca skończona to - praca idealna”. Myślę jednak, że ta myśl drzemała we mnie zanim ja przeczytałam. Najpierw krótka historia....

czytaj dalej

Słuchanie podczas dyskusji w klasie

Przyglądając się dyskusjom uczniów w klasach szkolnych często możemy zaobserwować dominację kilku osób i przerywanie wypowiedzi. Część uczniów nie wypowiada się w ogóle, gdyż nie wiedzą jak dojść do głosu. A w dyskusjach prowadzonych w klasie szkolnej słuchanie jest...

czytaj dalej

Dobre pytania

Jima Knighta autor artykułu z którego korzystam przejrzał ponad 50 książek na temat zadawania pytań. Doszedł do wniosku, że zadawanie dobrych pytań jest ważną umiejętnością. Życie toczy się w rozmowach, a kiedy zadajemy lepsze pytania, prowadzimy lepsze...

czytaj dalej

Pomóż uczniom zadawać pytania

Jednym z najtrudniejszych – i najbardziej wartościowych – zadań nauczyciela jest praca z uczniami nad rozwijaniem ich zdolności i pewności siebie w zadawaniu dobrych pytań. Prawie każde dziecko, gdy tylko nauczy się mówić zadaje nieustannie pytania, jest ciekawe...

czytaj dalej

Czas oczekiwania na odpowiedź

Czas oczekiwania na odpowiedź ucznia jest dobrą praktyką nauczania, która sprawdza się na każdym poziomie i na każdym przedmiocie. Ta praktyka dotyczy pytań, które wymagają od uczniów zastanowienia się, a nie takich, które jedynie sprawdzają wiedzę uczniów. Kiedy...

czytaj dalej

Pytania, pytania, pytania – Co zamiast przesłuchania?

Uczniom pytania kojarzą się z przesłuchaniem. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że nauczyciel oczekują od uczniów właściwej odpowiedzi, a uczniowie obawiają się, że jej nie znają lub swoją odpowiedzią nie trafią w oczekiwania nauczyciela. Bardzo niewielu uczniów...

czytaj dalej

Pytania, pytania, pytania – Głębokie dyskusje uczniów

Uczniowie nie przychodzą do szkoły z umiejętnościami prowadzenia dyskusji. Kształtują je w szkole. W tym artykule zwróciłam uwagę na dwa zagadnienia: Jakie umiejętności są potrzebne dla dobrej dyskusja? Jak nauczyciel może uczyć uczniów dobrego dyskutowania? Ad I:...

czytaj dalej

Uczniowie mają udział w ocenianiu sprawdzianu

Czy możliwe jest, aby uczniowie decydowali o sposobie sprawdzania i oceniania i mieli wpływ na własną ocenę? Propozycja przestawiona przez autorkę artykułu Lindsay Mitchell nie wymaga stosowania dodatkowej technologii, ani też specjalnego planowania ze strony...

czytaj dalej

Spotkać uczniów tam, gdzie są

Każdy z nauczycieli spotyka się w klasie szkolnej z sytuacją zróżnicowanego poziomu umiejętności uczniów. Planując lekcje, zdaje sobie sprawę, że część uczniów w mig upora się z zadaniem, a część nawet nie będzie wiedziała, jak się do niego zabrać. Poprosiłam...

czytaj dalej

4 sposoby na budowanie relacji z uczniami przez cały rok

Wszyscy wiemy, że relacje mają kluczowe znaczenie dla nauczania. Dzieci zachowują się lepiej, pracują ciężej i uczą się więcej, kiedy lubią i szanują swojego nauczyciela — i kiedy wiedzą, że nauczyciel ich lubi i szanuje. Mają jednak też znaczenie dla samopoczucia...

czytaj dalej

Uczniowie zadają pytania

Czy cenimy ciekawość uczniów i ich dociekliwość. Jeśli tak, to zadbajmy o komfort zadawania przez nich dobrych pytań. Ziarno nie może rosnąć, jeśli w glebie nie ma składników odżywczych. Analogicznie, uczniowie mogą zacząć być ciekawi tylko wtedy, gdy warunki są...

czytaj dalej

Matko, znowu matma! – Jak rozpoczynać lekcję matematyki

Wielu uczniów odczuwa lęk przed lekcją matematyki. W tym wpisie podam cztery sposoby, które zastosowane podczas 5 początkowych minut lekcji, zaangażują uczniów w naukę i zmniejszą stres związany z matematyką. Wszystkie one polegają na wprowadzeniu pewnego rytuału, do...

czytaj dalej

Poznajemy swoich uczniów

Może to zdziwić nauczyciela, ale okazuje się, że poznanie uczniów wpływa na osiągane przez nich wyniki w nauce. Nauczyciele mówią, że nie mają na poznawanie swoich uczniów czasu, bo muszą ich nauczać. Poznawanie kojarzy nam się z pierwszymi dniami w szkole, ale...

czytaj dalej

Rozwijanie ciekawości uczniów

Ciekawość to siła napędowa uczenia się. Jednak czasami trudno ją uruchomić i utrzymać z programem szkolnym. W tym wpisie o prostych sposobach, które stosowane ciągle i cyklicznie przynoszę efekty. Większość z nich polega na zadawaniu uczniom pytań i pozyskiwaniu ich...

czytaj dalej

Strategia małych wygranych

Strategia małych wygranych polega na tym, że sukces przygotowuje do osiągania następnych sukcesów. Zadowolenie z sukcesu może budzić nadzieję, że osiągniemy następny sukces. A to daje samospełniającą się przepowiednię. Tworzy się pętla pozytywnego sprzężenia...

czytaj dalej

Pomysł na zróżnicowaną klasę

Każdy nauczyciel spotyka klasy na różnym poziomie naukowym uczniów. Bardzo trudno jest pracować z taką klasą, gdyż polecane zadania wpadają w strefę najbliższego rozwoju (pojęcie pochodzące od Lwa Wygockiego) tylko części uczniów. Dla jednych są za trudne, a dla...

czytaj dalej

Proste pomysły na ocenianie kształtujące

Barbara Blackburn, której artykuły z przyjemnością wykorzystuję, napisała, że ocenianie kształtujące staje się bardzo popularne w edukacji. Jako dowód podaje, że w wyszukiwarce Google można znaleźć ponad 11 milionów stron, na których jest wspomniane ocenianie...

czytaj dalej

5 prostych sposobów na głębsze uczenie się uczniów

Uczniowie zdają sobie sprawę, co im pomaga, a co przeszkadza się uczyć. Na pewno warto ich o to pytać, pozyskiwać od uczniów informację zwrotną i dostosowywać do niej nauczanie. Jest to jedna ze strategii zalecanych przez ocenianie kształtujące: Organizowanie w klasie...

czytaj dalej

Czy możemy przeciwdziałać wypaleniu uczniów?

Wypalenie zawodowe jest uważane za dolegliwość dorosłych, ale uczniowie również go doświadczają. Przytłoczeni nauką, bez zaangażowania w nią mogą przestać lubić chodzić do szkoły. Polska jest krajem, gdzie wielu uczniów deklaruje, że nie lubi szkoły. Można...

czytaj dalej

Jak rozmawiać z uczniami o ich trudnych zachowaniach?

Uczniowie stwarzali i stwarzają różnego rodzaju problemy związane z niekorzystnymi zachowaniami utrudniającymi innym uczniom uczenie się i nauczycielowi prowadzenie lekcji). Nauczyciel nie powinien unikać rozmów z uczniami na takie tematy. Oto główne hasła, którymi...

czytaj dalej

Dialog w szkole

Jedna ze strategii oceniania kształtującego - Organizowanie w klasie dyskusji,  zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie  się uczą, można określić jednym słowem – dialog. Wzajemne słuchanie się i branie pod uwagę zdania innych jest podstawą do...

czytaj dalej

Pytać uczniów

Często w rozmowie z dyrektorami, nauczycielami i rodzicami spotykam się z opinią, że nie ma sensu pytać uczniów o zdanie, bo oni jeszcze nie mają wyrobionej opinii. Kłóci się to z moim ugruntowanym zdaniem, że to właśnie uczniowie są najlepszymi specjalistami od...

czytaj dalej

Uczeń w środku swojego procesu uczenia się.

Piąta strategia oceniania kształtującego, określona przez zespół pracujący w amerykańskim Educational Testing Service program - “Keeping Learning on Track”. (Educational Testing Service przedstawiony w publikacji “Tight but Loose: Scaling Up Teacher Professional...

czytaj dalej

Wpływ nauczyciela na uczenie się uczniów

Jak może samodzielnie nauczyciel przeprowadzić badania, na temat własnego nauczania? Cztery kroki w tym badaniu: Diagnoza Planowanie interwencji Wdrożenie interwencji Ewaluacja Artykuł można tez przeczytać pod linkiem:...

czytaj dalej

Uczeń zadaje pytania

O pytaniach uczniowskich inspirowanych pytaniami nauczyciela: Gdzie tu jest problem? Czego warto by się w związku z tym tematem dowiedzieć? Artykuł można tez przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2010/11/07/uczen-zadaje-pytania/ Jedna strona do czytania...

czytaj dalej

Trzy sposoby zadawania pytań angażujących całą klasę

Trzy proste sposoby, jak monitorować pracę i proces uczenia się wszystkich uczniów: Tablice suchościeralne Rozmowa w parach Gwiazdy Artykuł można tez przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2019/10/11/trzy-sposoby-zadawania-pytan-angazujacych-cala-klase/ 2...

czytaj dalej

Pytania w służbie uczenia się.

Odpowiedzi na trzy pytania: W jakim celu nauczyciel zadaje pytania uczniom? Po co uczniowie zadają pytania? Jak uczyć uczniów zadawania pytań? Artykuł można też przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2021/06/11/pytania-w-sluzbie-uczenia-sie/ 1,5 strony...

czytaj dalej

Powiedz, co sądzisz?

W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Dwa sposoby na przekonanie się o tym: Rozmowy z uczniami na temat uczenia się Rozmowy z...

czytaj dalej

Narysuj, co już wiesz!

Wykorzystywanie rysunków w nauczaniu przynosi wiele korzyści. Po pierwsze daje nauczycielom informacje – jak uczniowie się uczą, po drugie pozwala uczniom uczyć się głębiej i lepiej zapamiętywać poznane treści. Artykuł uzupełniony przykładami podanymi przez...

czytaj dalej

Kto pyta, ten uczy?

Rady od oceniania kształtującego dla nauczyciela zadającego pytania uczniom: zadawaj pytania stymulujące myślenie uczniów i uczennic, dawaj uczniom i uczennicom więcej czasu na zastanowienie się nad opowiedzią, pozwól uczniom i uczennicom przygotować się do odpowiedzi...

czytaj dalej

Jak zrobić, aby uczniowie pytali?

Kilka praktycznych przykładów, jak wykorzystać naturalną ciekawość uczniów do angażowania ich w zadawanie pytań: Praca na współdzielonym dokumencie Karta wyjścia Zadaj pytanie! Dlaczego? Test przygotowany przez uczniów Jaki tu jest problem? Artykuł można też...

czytaj dalej

Dzieci chcą odpowiadać na pytania

O tym dlaczego mniejsze dzieci chcą odpowiadać na pytania. Ocenianie kształtujące proponuje stosowanie przez nauczyciela czterech zasad: minimum 5-sekundowe oczekiwanie na odpowiedź ucznia, ustalanie odpowiedzi w parach, niepodnoszenie rąk przez uczniów, uczenie się...

czytaj dalej

Czy są jakieś pytania?

"Czy są jakieś pytania?" jest częstym pytaniem zadawanym przez nauczyciela. Intencją nauczyciela jest sprawdzenie, czy wszystko dla uczniów jest zrozumiałe. Jak zadawać lepsze pytania uczniom? Nad czym się zastanawiasz? Czego nie wyjaśniłem? Dać czas na zastanowienie...

czytaj dalej

Czy jedzenie jest powiązane z trawieniem?

Wpis o tym, jak monitorować proces nauczania i jak wykorzystać wnioski. W artykule osiem praktycznych pomysłów: Sygnalizacja - Światła i kciuki Uczeń wybiera Mapa myśli Praca z błędem Podsumowanie Zastosowanie Nauczanie innych Analogia i metafora Artykuł można też...

czytaj dalej

Co jest nie tak z taksonomią Blooma?

Taksonomia Blooma jest znaną taksonomią pytań. Artykuł polemizuje z interpretacją taksonomii Blooma, jako przedstawianiem procesu uczenia się, jako zdobywania osobnych umiejętności w kolejności ich ważności. Artykuł nie jest skierowany przeciwko rozumowaniu Benjamina...

czytaj dalej

Nie chcę was oceniać, chce się dowiedzieć!

Wpis jest poświęcony nauczycielskiemu wyzwaniu w postaci zderzenia ze różnicowaną wiedzą uczniów po nauczaniu zdalnym. Jak się dowiedzieć, co uczniowie wiedzą i potrafią i co zrobić z przyszłym nauczaniem w zróżnicowanych klasach. Przedstawione zostanie 12 sposobów na...

czytaj dalej

6 rad do tworzenie pytań kluczowych

Jednym z efektywnych sposobów na zagazowanie uczniów w naukę, jest tworzenie pytań kluczowych, takich pytań, które zainteresują uczniów tematem. W artykule warunki konieczne, aby pytanie było kluczowe i 6 punktów pomagających takie pytanie stworzyć. Artykuł można tę...

czytaj dalej

Pytania pogłębiające uczenie się uczniów

Sześć rodzajów pytań zadawanych przez nauczyciela uczniom, które pogłębiają ich uczenie się: Pytania łączące to, co uczeń robi, z tym, co już wie. Pytania o to, co jest ważne. Pytania o wybór drogi rozwiązania. Wytłumaczenie rozumowania. Pytania wyzwania. Pytania o...

czytaj dalej

Pytania mile widziane

Co zyskują uczniowie zadając pytania podczas lekcji? We wpisie 5 podpowiedzi, jak ich do tego zachęcić.1,5 strony czytania  Kto zadaje pytania w klasie szkolnej? Przeważnie nauczyciel, ale dobrze byłoby, aby zadawali je również uczniowie - nauczycielowi i sobie...

czytaj dalej

Pytania kluczowe

Pytanie kluczowe powinno: inspirować uczniów do poznawania tematu, zachęcać i rozwijać krytyczne myślenia, być zakotwiczonym w rzeczywistości, móc uzyskać na nie odpowiedź, być ściśle związane z celem lekcji. W artykule podano około 100 pytań kluczowych z różnych...

czytaj dalej

Ocenianie kształtujące – gdzie są moi uczniowie?

Wskazówki i techniki pomocne w sprawdzaniu, czego uczniowie się nauczyli i wykorzystaniu tej informacji do planowania lekcji. 2 strony czytania  Ocenianie kształtujące jest zdaniem autorki artykułu - Catlin Tucker najpotężniejszym narzędziem, jakim nauczyciele...

czytaj dalej

Monitorowanie uczenia się

Dzięki meta badaniom profesora Johna Hattiego wiemy, że stosowanie oceniania kształtującego jest korzystne dla procesu uczenia się uczniów. Można kierować się jego wynikami badań, ale jeszcze lepiej samemu się przekonać, czy OK pomaga uczniom się uczyć i czy...

czytaj dalej