Strategia małych wygranych polega na tym, że sukces przygotowuje do osiągania następnych sukcesów. Zadowolenie z sukcesu może budzić nadzieję, że osiągniemy następny sukces. A to daje samospełniającą się przepowiednię. Tworzy się pętla pozytywnego sprzężenia zwrotnego, która promuje myśli i działania niezbędne w postępie. Sukces zachęca.
Jeśli coś wydaje się za trudne, zacznij od mniejszego i łatwiejszego zadania.
10 sposobów na realizację w szkole strategii małych wygranych:
- Unikanie na początku roku stawiania stopni. Przez pierwszy miesiąc, a nawet dłużej ocenianie przy pomocy informacji zwrotnej. To ogranicza presję i daje uczniom czas na ćwiczenie i podejmowanie prób bez groźby oceniania stopniami.
- Podział zadania na mniejsze i rozpoczynanie od łatwiejszej części. Na przykład polecenie najpierw napisania jednego zdania, potem dwóch itd.
- Zadawanie uczniom zadań związanych ze sprawami im bliskimi i znanymi. Na przykład recenzja książki, którą uczeń sam wybiera.
- Ograniczenie liczby celów, które uczniowie maja osiągnąć. Daje to szansę uczniom na podsumowanie osiągnięcia celów.
- Pozwolenie uczniom na wybór spośród kryteriów sukcesu jednego do oceny sumującej. Przy ocenie wykonania następnego zadania uczeń powinien wybrać inne kryterium.
- Umożliwienie uczniom poprawy zadania. Dążenie do tego, aby uczeń miał sukces.
- Praktyka tworzenie dla siebie instrukcji do rozwiązania zadania. Podążanie za instrukcją powoduje, że uczeń osiąga częściowe sukcesy. Ważne aby miał możliwość konsultacji, gdy coś nie wychodzi.
- Codzienne omawianie i odnotowywanie mocnych stron prac uczniów. Może to robić nauczyciel lub sam uczeń.
- Omawianie wzajemne sukcesów przez uczniów. Uczniowie wzajemnie doceniają swoje prace. Dokonują oceny koleżeńskiej (nie na stopnie!) małych części zadnia. To pozwala uczniom skupić się nie na całości, a na jej części.
- Uczniowie pracują w parach. W trakcie wykonywania zadania uczą się wzajemnie od siebie i wzajemnie się doceniają.
Dobra praktyką jest określenie tylko kilku celów na cały rok szkolny i sukcesywne świętowanie ich osiągania.
Dzięki strategii małych wygranych nauczyciel może skutecznie pozyskiwać informacje, gdzie w procesie uczenia się są jego uczniowie i do tej informacji dostosowywać swoje nauczanie, a to stanowi cel oceniania kształtującego.
Strategia małych wygranych różni się od strategii stawiania przed uczniami dużych wyzwań, które swoją wielkością i trudnością mogą zniechęcić.
Inspiracja artykułem Stephanie Farley https://www.edutopia.org/article/small-wins-can-add-big-results-middle-school
0 komentarzy