Barbara Blackburn, której artykuły z przyjemnością wykorzystuję, napisała, że ocenianie kształtujące staje się bardzo popularne w edukacji. Jako dowód podaje, że w wyszukiwarce Google można znaleźć ponad 11 milionów stron, na których jest wspomniane ocenianie kształtujące.
Z pojęciem oceniani kształtującego kojarzy się informacja zwrotna. Jedna informacja płynie od nauczyciela do ucznia (na temat jego pracy), a druga od uczniów do nauczyciela – jak przebiega proces uczenia się. Ta druga informacja jest potrzebna do tego, aby nauczyciel modyfikował swoje nauczanie, uwzględniając tę informację i potrzeby uczniów. Profesor John Hattie uważa, że właśnie wykorzystywanie tej informacji od uczniów daje największe efekty w wynikach osiąganych przez uczniów – wskaźnik wpływu – 1,44.
Poniżej siedem pomysłów na pozyskiwanie informacji – jak moi uczniowie się uczą? Sposoby nie mają na celu wystawienia uczniom ocen, ani ocenienia ich pracy, głównym celem jest pozyskanie informacji przez nauczyciela.
- Samoocena
Karty odpowiedzi służą sprawdzeniu, ile uczniowie rozumieją z prezentowanego tematu. Polegają na pozyskanie od uczniów ich samooceny.
Uczniowie mogą zaznaczać swoją samoocenę przy pomocy świateł: zielone – dobrze wszystko rozumiem; żółte – mam pewne wątpliwości; czerwone – nie rozumiem. Można też dać inną kafeterię odpowiedzi, np.: Wiem; Rozumiem; Zgadzam się, Prawda; Wiem, o co chodzi; Nadążam; Podoba mi się itp.
- Quiz razem z uczniami
Innym sposobem sprawdzenia zrozumienia przez uczniów materiału, jest stworzenie i przeprowadzenie quizu na dany temat. Można poprosić uczniów o pomoc w stworzeniu quizu. Uczniowie wymyślają pytania i na ich podstawie nauczyciel wymyśla treść quizu.
Dzięki temu uczniowie podsumowują wiedzę, znajdują to – co jest w temacie ważne i następuje sprawdzenie wiedzy uczniów.
- Wizualizacja wiedzy
Można poprosić uczniów, aby stworzyli: komiks, mapę myśli, podcast, krótki film, podsumowanie na bloga itp. Dzięki temu nauczyciel może zorientować się, co uczniowie rozumieją, a czego jeszcze nie.
- Listy z pytaniami
Uczniowie wymyślają pytanie, zapisują je na wierzchu kopert, zaś odpowiedzi umieszczają w kopercie. Koperty krążą po sali, uczniowie piszą własne odpowiedzi i sprawdzają, czy zgadzają się z odpowiedziami zamieszczonymi w kopertach. Jeśli uczniowie zamieszczą swoje odpowiedzi w kopercie, to po przejściu kopert przez całą klasę, nauczyciel może zapoznać się z nimi i na tej podstawie uzyskać informację – jak jego uczniowie się uczą danego tematu.
- Eksperci
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się do pełnienia roli eksperta w danej dziedzinie. Następnie uczniowie zadają „ekspertowi” pytania, a on na nie odpowiada. Inny wariant to np. odgrywanie postaci historycznej i zadawanie jej pytań przez uczniów. Można połączyć bycie ekspertem z odpowiednim przebraniem.
Pożyteczną zabawę można połączyć ze zgadywaniem – kim jest eksert. Na przykład uczeń może być określoną funkcją kwadratową, a zdaniem publiczności jest zadawanie takich pytań, aby określić wzór tej funkcji.
- Dymek
Nauczyciel robi rysunki z dymkami. Przy każdym etapie uczenia się, prosi uczniów o wypełnienie dymku adekwatnie do etapu i zamieszczenie rysunku w zeszycie. Przechodząc po sali nauczyciel może zorientować się, co uczniowie uważają za ważne i na ile rozumieją temat. Pomysł pomaga podsumować pracę uczniów i daje informację nauczycielowi o procesie nauczania.
- Ściana wiedzy
Pomysł polega na stworzeniu miejsca na ścianie na zapisywanie (np. na sklerotkach) – czego się nauczyłam/em. Warto, aby tablica na ścianie była uzupełniana przez cały czas nauczania danego tematu, powstaje wtedy całościowe podsumowanie tematu, a nauczyciel może przyglądać się procesowi uczenia się uczniów.
Bardzo jestem ciekawa, czy te pomysły są przez Was wykorzystywane i które są dla Was najbardziej odpowiednie do wykorzystania na waszych lekcjach. A może macie jeszcze inne – własne? Zachęcam do wpisania komentarza pod wpisem zamieszczonym w nowościach na stronie:www.oknauczanie.pl.
Inspiracja artykułem Barbary Blackburn
https://www.middleweb.com/37221/8-adaptable-strategies-for-formative-assessment/
Bardzo podoba mi się pomysł “kalamburowych” ekspertów. Na pewno zastosuję do powtórzenia gramatyki.
Jeśli chodzi o dymki, to zachęcę do rysowania przy każdym zadaniu i nawet narysowaniu reakcji np. buźki. W ten sposób dowiem się, które zadania uczniowie lubią, z którymi mają kłopoty
niezwykle się cieszę, że pomysły się przydadzą. Wspaniale, że nie tłumaczę na darmo. Mnie się podobają.