Współpraca Artykuły

5 pytań na temat wykorzystania metody projektu w nauczaniu

Nauczanie projektami realizowanymi przez zespoły uczniowskie nie jest w naszym kraju zbyt popularne. Czasami, pomimo najlepszych starań nauczyciela, zaplanowana nauka oparta na projektach po prostu nie działa. Laura Thomas przedstawia odpowiedzi, na pytania związane z...

read more

Zajęcia na rozpoczęcie roku szkolnego

Tym razem zajmę się takimi propozycjami, które wykorzystują do wzajemnego poznania się - czytanie, pisanie i wypowiadanie się. Pomysły oparte są o wzajemne korzystanie uczniów z siebie nawzajem w procesie uczenia się, czyli budujące czwartą strategię oceniania...

read more

Wypróbuj ocenę koleżeńską

Koniec roku szkolnego może być bardzo dobrym czasem na wypróbowanie oceny koleżeńskiej. Stopnie końcowo roczne wystawione, nie ma obawy otrzymanie „złej” oceny, może w takim razie zwrócić się do najważniejszej funkcji oceniana, czyli – pomoc uczniom w uczeniu się....

read more

Praca zespołowa uczniów

W tym artykule przedstawię pięć warunków dla efektywnej współpracy zespołowej uczniów, czyli wsparcie czwartej strategii oceniania kształtującego. Są to: bezpieczeństwo, niezawodność, struktura i przejrzystość, znaczenie i wpływ. Kristina Doubet, z której artykułu...

read more

Wzajemne nauczanie

Jakie korzyści mogą wyniknąć ze wzajemnego nauczania? Co mówią na ten temat badania z 2021 roku?Pół strony czytania Jednym z najlepszych sposobów na uczenie się jest nauczenie kogoś innego. W klasie szkolnej może to mieć miejsce w czasie pracy w grupach i parach, gdy...

read more

Jak wygląda współpraca w klasie?

Refleksje profesora Jana Potworowskiego na temat pracy zespołowej uczniów w szkole. ¾ strony czytania WIEMY na podstawie badań, że: praca w grupach jest w szkole rzadkością, uczniowie siedzą w grupach, ale nie wykonują pracy w grupie, praca w grupach nie jest ulubioną...

read more

Wspólne uczenie się uczniów

Warunkami koniecznymi efektywnej organizacji pracy w grupie to: określone cele, powiązane z zainteresowaniami uczniów, jasno skonstruowane polecenie do zadania, świadomość oczekiwań w stosunku do efektu pracy, niezbędna wiedza uczniów konieczna do wykonania przez...

read more

Test pisany grupowo

W artykule opisuję doświadczenie Michall Russell nauczycielki z USA, która pozwala uczniom pisać test wspolnie w grupie. Artykuł można też przeczytać pod linkiem; https://osswiata.ceo.org.pl/2019/03/06/test-pisany-grupowo/2 strony czytania Test grupowy, czyli...

read more

Ocena koleżeńska

Jak wprowadzać ocenę koleżeńską do nauczania. 8 praktycznych rad.1,5 strony czytania Nauczyciele zwracają uwagę na to, że na lekcji brakuje czasu na przygotowanie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny. Jak przekonać nauczycieli, że warto się popracować w tym...

read more

Co uczniowie zyskują na wspólnym pisaniu?

Czy wspólne wykonywanie przez uczniów poleceń i zadań przynosi korzyści dla ich uczenia się? Na przykładzie wspólnego pisania tekstu, pokazujemy, jak to można zorganizować.1,5 strony czytania  Tytuł tego wpisu zapowiada zastanowienie się, czy wspólne pisanie tekstów,...

read more

Praca w grupach etapami

Praca zespołowa etapami, jako pomoc w angażowanie uczniów. Podejście etapowe, pozwala uczniom zastanowić się samodzielnie nad problemem, zapoznać się i przedyskutować propozycje innych członków grupy, wybrać wspólnie jedno z rozwiązań, ocenić, czy jest dobre i...

read more

Ocena koleżeńska, kształtująca

Jak wprowadzać ocenę koleżeńską do pracy z uczniami? Cenne praktyczne wskazówki.2 strony czytania  Nauczyciel rozumiejący sens i korzyści płynące z oceniania kształtującego i przekazywania uczniom informacji zwrotnej, często zderza się z brakiem czasu na jej...

read more

Jak budować efektywne zespoły uczniowskie?

Danuta Sterna i Michał Szczepanik  W artykule o: wyborze składu i liczebności grupy, przygotowaniu uczniów, uświadomienie wartości pracy zespołowej, określenie celu i oczekiwań, tworzenia norm, samoocena, monitorowanie, praca w zespole.5 stron czytania  Znamy zalety i...

read more

Kontakt

Skontaktuj się ze mną
danuta.sterna@gmail.com

Nowości OK

Więcej o nowościach w Ocenianiu Kształtującym według Danuty Sterna tutaj

Ok nauczanie