Współpraca Artykuły
Uczniowie pracują w grupach
Praca w grupie to jeden z najskuteczniejszych sposobów wspierania uczniów w nauce. Może zwiększyć motywację uczniów i jest ważną umiejętnością życiową. Okazuje się, że głównym powodem zwalniania ludzi z pracy jest to, że nie mogą dogadać się ze...
Nauczanie w licznej klasie – 8 wskazówek
Każdy nauczyciel wie, że łatwiej uczyć w mało licznej klasie. Łatwiej jest zróżnicować metody nauczania i dostosować je do potrzeb poszczególnych uczniów i oczywiście jest mniej prac do sprawdzania. Jednak nauczyciele rzadko mają wpływ na wielkość swoich klas. Mało...
Praca z tekstem
Wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy mają problemy z czytaniem, czy czytają biegle, muszą przetwarzać złożone treści i potrafić wydobywać i oceniać ważne informacje i zawarte w nich koncepcje. Praca z tekstem jest częstą stosowaną metodą nauczania na różnych...
Zalety zróżnicowanych grup
Mamy zróżnicowane opinie na temat przydziału uczniów do grup. Niektórzy są za losowaniem, inni za doborem według zdolności lub według potrzebnych umiejętności. Część nauczycieli uważa, że grupy mieszane zdolnościami nie są dobre, gdyż szkodzą uczniom uzdolnionym. Na...
4 pomysły na pracę zespołową uczniów
Przedstawiam cztery sposoby na zorganizowanie pracy zespołowej podczas lekcji. Niektóre z nich są dobrze znane, ale warto je przypomnieć. Motywowanie uczniów do nauki poprzez wspólne działania, pomaga im uczyć się od siebie nawzajem i budować zaufanie do swoich...
5 strategii poprawy umiejętności słuchania uczniów
Słuchanie to umiejętność jak każda inna — można ją poprawić poprzez praktykę. Wzajemne słuchanie się jest potrzebne przy wspólnej pracy uczniów w klasie. Bez niego nie jest możliwa czwarta strategia oceniania kształtującego - Umożliwianie uczniom, by korzystali...
5 pytań na temat wykorzystania metody projektu w nauczaniu
Nauczanie projektami realizowanymi przez zespoły uczniowskie nie jest w naszym kraju zbyt popularne. Czasami, pomimo najlepszych starań nauczyciela, zaplanowana nauka oparta na projektach po prostu nie działa. Laura Thomas przedstawia odpowiedzi, na pytania związane z...
Zajęcia na rozpoczęcie roku szkolnego
Tym razem zajmę się takimi propozycjami, które wykorzystują do wzajemnego poznania się - czytanie, pisanie i wypowiadanie się. Pomysły oparte są o wzajemne korzystanie uczniów z siebie nawzajem w procesie uczenia się, czyli budujące czwartą strategię oceniania...
Wypróbuj ocenę koleżeńską
Koniec roku szkolnego może być bardzo dobrym czasem na wypróbowanie oceny koleżeńskiej. Stopnie końcowo roczne wystawione, nie ma obawy otrzymanie „złej” oceny, może w takim razie zwrócić się do najważniejszej funkcji oceniana, czyli – pomoc uczniom w uczeniu się....
Praca zespołowa uczniów
W tym artykule przedstawię pięć warunków dla efektywnej współpracy zespołowej uczniów, czyli wsparcie czwartej strategii oceniania kształtującego. Są to: bezpieczeństwo, niezawodność, struktura i przejrzystość, znaczenie i wpływ. Kristina Doubet, z której artykułu...
Wzajemne nauczanie
Jakie korzyści mogą wyniknąć ze wzajemnego nauczania? Co mówią na ten temat badania z 2021 roku?Pół strony czytania Jednym z najlepszych sposobów na uczenie się jest nauczenie kogoś innego. W klasie szkolnej może to mieć miejsce w czasie pracy w grupach i parach, gdy...
Jak wygląda współpraca w klasie?
Refleksje profesora Jana Potworowskiego na temat pracy zespołowej uczniów w szkole. ¾ strony czytania WIEMY na podstawie badań, że: praca w grupach jest w szkole rzadkością, uczniowie siedzą w grupach, ale nie wykonują pracy w grupie, praca w grupach nie jest ulubioną...
Wspólne uczenie się uczniów
Warunkami koniecznymi efektywnej organizacji pracy w grupie to: określone cele, powiązane z zainteresowaniami uczniów, jasno skonstruowane polecenie do zadania, świadomość oczekiwań w stosunku do efektu pracy, niezbędna wiedza uczniów konieczna do wykonania przez...
Test pisany grupowo
W artykule opisuję doświadczenie Michall Russell nauczycielki z USA, która pozwala uczniom pisać test wspolnie w grupie. Artykuł można też przeczytać pod linkiem; https://osswiata.ceo.org.pl/2019/03/06/test-pisany-grupowo/2 strony czytania Test grupowy, czyli...
Rozwiązywanie problemów w 7 krokach, według Roberta J. Marzano
Robert Marzano, jedna z największych sław edukacyjnych USA podzielił proces rozwiązywania problemów na 7 kroków. W artykule krótko, wraz z przykładami omówiony jest każdy krok. 7 kroków można też zastosować w metodzie PBL. Artykuł można tez przeczytać pod linkiem:...
Ocena koleżeńska
Jak wprowadzać ocenę koleżeńską do nauczania. 8 praktycznych rad.1,5 strony czytania Nauczyciele zwracają uwagę na to, że na lekcji brakuje czasu na przygotowanie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny. Jak przekonać nauczycieli, że warto się popracować w tym...
Co uczniowie zyskują na wspólnym pisaniu?
Czy wspólne wykonywanie przez uczniów poleceń i zadań przynosi korzyści dla ich uczenia się? Na przykładzie wspólnego pisania tekstu, pokazujemy, jak to można zorganizować.1,5 strony czytania Tytuł tego wpisu zapowiada zastanowienie się, czy wspólne pisanie tekstów,...
Praca w grupach etapami
Praca zespołowa etapami, jako pomoc w angażowanie uczniów. Podejście etapowe, pozwala uczniom zastanowić się samodzielnie nad problemem, zapoznać się i przedyskutować propozycje innych członków grupy, wybrać wspólnie jedno z rozwiązań, ocenić, czy jest dobre i...
Ocena koleżeńska, kształtująca
Jak wprowadzać ocenę koleżeńską do pracy z uczniami? Cenne praktyczne wskazówki.2 strony czytania Nauczyciel rozumiejący sens i korzyści płynące z oceniania kształtującego i przekazywania uczniom informacji zwrotnej, często zderza się z brakiem czasu na jej...
Jak budować efektywne zespoły uczniowskie?
Danuta Sterna i Michał Szczepanik W artykule o: wyborze składu i liczebności grupy, przygotowaniu uczniów, uświadomienie wartości pracy zespołowej, określenie celu i oczekiwań, tworzenia norm, samoocena, monitorowanie, praca w zespole.5 stron czytania Znamy zalety i...