Refleksje profesora Jana Potworowskiego na temat pracy zespołowej uczniów w szkole. |
¾ strony czytania
WIEMY na podstawie badań, że:
- praca w grupach jest w szkole rzadkością,
- uczniowie siedzą w grupach, ale nie wykonują pracy w grupie,
- praca w grupach nie jest ulubioną metodą nauczycieli (tradycyjnie uczniowie pracują indywidualnie),
- według nauczycieli praca w grupach to zaproszenie do chaosu,
- nauczyciele martwią się, że praca w grupach spowalnia przerabianie programu i wzmaga niegrzeczne zachowania uczniów.
Jednak wiemy, również na podstawie badań, że:
- praca w grupach zwiększa motywację i poprawia stosunek uczniów do pracy,
- praca w grupach rozwija umiejętności efektywnego dialogu i komunikacji,
-
praca w grupach wspomaga myślenie na wyższym poziomie.
Współpraca nie jest łatwą sprawą.
Dlatego zaczynaj od doskonalenia pracy w parach:
- Przeprowadź z uczniami ćwiczenia ze słuchania w parach.
- Poćwicz wyjaśnianie i uzasadnianie wypowiedzi w parach.
- Poproś uczniów, aby na plakacie napisali, ustalone przez nich, zasady pracy w parach.
- Podczas wprowadzenia pracy w grupach, skupiaj się na jakości współpracy, a nie na jej wynikach.
- Pod koniec każdych zajęć poproś uczniów o ocenę własnej pracy jako członka grupy.
- Pamiętaj, że promowanie niezależności grupy jest ważne. Nie bądź zbyt hojny, jeśli chodzi o udzielanie pomocy
- Najważniejsze: na samym początku zawsze, zawsze daj choćby 20 sekund na zastanowienia się indywidulane, w ciszy nad zadaniem.
-
Zastanów się, jakie zadania będą odpowiednie dla uczniów pracujących w parach lub grupach. Najlepsze zadania są takie, które mogą z łatwością być podzielone między uczestników. Na przyklad: Opisz do jakiego stopnia sytuacja ekonomiczna, polityka zewnętrzna i wewnętrzna, stan wojskowy i problemy społeczne miały wpływ na decyzje rządu niemieckiego w sierpniu 1914?
lub W jaki sposób przyjaciele Kubusia Puchatka pomagają mu lub utrudniają życie?
Jan Potworowski