Refleksje profesora Jana Potworowskiego na temat pracy zespołowej uczniów w szkole.

¾ strony czytania

WIEMY na podstawie badań, że:

  1. praca w grupach jest w szkole rzadkością,
  2. uczniowie siedzą w grupach, ale nie wykonują pracy w grupie,
  3. praca w grupach nie jest ulubioną metodą nauczycieli (tradycyjnie uczniowie pracują indywidualnie),
  4. według nauczycieli praca w grupach to zaproszenie do chaosu,
  5. nauczyciele martwią się, że praca w grupach spowalnia przerabianie programu i wzmaga niegrzeczne zachowania uczniów.

 

Jednak wiemy, również na podstawie badań, że:

  1. praca w grupach zwiększa motywację i poprawia stosunek uczniów do pracy,
  2. praca w grupach rozwija umiejętności efektywnego dialogu i komunikacji,
  3. praca w grupach wspomaga myślenie na wyższym poziomie.

     

Współpraca nie jest łatwą sprawą.

Dlatego zaczynaj od doskonalenia pracy w parach:

  1. Przeprowadź z uczniami ćwiczenia ze słuchania w parach.
  2. Poćwicz wyjaśnianie i uzasadnianie wypowiedzi w parach.
  3. Poproś uczniów, aby na plakacie napisali, ustalone przez nich, zasady pracy w parach.
  4. Podczas wprowadzenia pracy w grupach, skupiaj się na jakości współpracy, a nie na jej wynikach.
  5. Pod koniec każdych zajęć poproś uczniów o ocenę własnej pracy jako członka grupy.
  6. Pamiętaj, że promowanie niezależności grupy jest ważne. Nie bądź zbyt hojny, jeśli chodzi o udzielanie pomocy
  7. Najważniejsze: na samym początku zawsze, zawsze daj choćby 20 sekund na zastanowienia się indywidulane, w ciszy nad zadaniem.
  8. Zastanów się, jakie zadania będą odpowiednie dla uczniów pracujących w parach lub grupach. Najlepsze zadania są takie, które mogą z łatwością być podzielone między uczestników. Na przyklad: Opisz do jakiego stopnia sytuacja ekonomiczna, polityka zewnętrzna i wewnętrzna, stan wojskowy i problemy społeczne miały wpływ na decyzje rządu niemieckiego w sierpniu 1914?

    lub W jaki sposób przyjaciele Kubusia Puchatka pomagają mu lub utrudniają życie?

                         Jan Potworowski