Cele I Kryteria Artykuły
Ocenianie kształtujące jako nauczanie bez tajemnic
Wielu zwolennikom oceniania kształtującego nie odpowiada nazwa – ocenianie kształtujące, proponują nauczanie kształtujące (która wydaje się masłem maślanym). Do tej pory żadna inna nazwa nie przebiła się do opinii publicznej. Wiele osób drażni to „ocenianie” w...
5 badań, o których powinien wiedzieć każdy nauczyciel – wiedza już posiadana
Trzeci wpis w temacie – 5 znaczących badań. 3. Łączenie wiedzy już posiadanej z nową wiedzą. Ważne jest powiązanie starej wiedzy z nową, budowania na bogatym fundamencie na tym, co już uczniowie wiedzą i rozumieją. W badaniu z 2023 r. przeprowadzonym przez Harvard...
„Głębokie” notatki
Nikogo nie trzeba przekonywać do konieczności kształcenia umiejętności sporządzania notatek. Jednak tworzenie tradycyjnych notatek często nie jest efektywne. Napisałam już kilka wpisów o tworzeniu notatek: https://oknauczanie.pl/sztuka-robienia-notatki...
6 sposobów na uczenie uczniów sporządzania notatek
Umiejętność sporządzania notatek i korzystania z nich jest bardzo pomocna w uczeniu się. Człowiek nie rodzi się z tą umiejętnością, Dobrze, aby ją nabywał w czasie pobytu w szkole. Zapewne przyda mu się to nie tylko w nauce szkolnej, ale też w jego dorosłym życiu....
Co już moi uczniowie wiedzą?
Przed przystąpieniem do nauczania ważne jest, aby ocenić, co już uczniowie na dany temat wiedzą. Wtedy można zacząć w odpowiednim miejscu i można wykorzystać wiedzę uczniów, którą już mają. Odwoływanie się do niej jest bardzo korzystne dla procesu uczenia się, gdyż...
PP – Przywoływanie i Podsumowanie
W nauczaniu bardzo ważny jest początek i koniec. To dwa ważne narzędzia nauczania. Początek nadaje kierunek, a koniec uruchamia refleksję. Dlaczego PP są ważne i 14 praktycznych pomysłów, jak je realizować w klasie szkolnej. Początek - Przywoływanie Pod przywoływaniem...
PP – Przywoływanie i Podsumowanie
W nauczaniu bardzo ważny jest początek i koniec. Początek nadaje kierunek, a koniec uruchamia refleksję. W tym wpisie 14 praktycznych pomysłów na PP. Początek - Przywoływanie Pod przywoływaniem rozumiem uruchomienie wiedzy i umiejętności, które uczniowie już mają na...
10 małych, ale znaczących zmian w nauczaniu – Frajda z nauczania
Są pewne sposoby, nie za bardzo skomplikowane, które wprowadzone do nauczania owocują większym zaangażowaniem uczniów, a w konsekwencji uzyskiwaniem przez nich lepszych wyników w nauce. Sposoby mogą wydać się oczywiste, ale ich stosowanie przez nauczycieli ma moc....
Cztery kroki w refleksji nad własnymi celami.
Spojrzenie na cel pozwala na zaplanowanie kroków na jego osiąganie. Przedstawiam ćwiczenie mające na celu zastanowienie się nad własnymi celami i drogami do ich osiągnięcia. Posiłkuje się artykułem Chucka Sherona i Nicka Davies zamieszczonym na portalu Edutopia i...
10 skutecznych sposobów na zakończenie lekcji
Najczęściej te kilka minut poświęcone jest zadawaniu pracy domowej lub jej sprawdzaniu. Ale lepiej byłoby, gdyby w tym czasie podsumować to, czego uczniowie się nauczyli, rozwiać ewentualne wątpliwości lub zaplanować, co jeszcze uczniom może być potrzebne i jakie mają...
Nauczanie i ocenianie uczniów wielojęzycznych
W naszych szkołach jest i będzie wielu uczniów obcojęzycznych, szczególnie z Ukrainy. Nauczyciele borykają się z trudnościami w nauczaniu i ocenie ich nauki. Znalazłam na portalu Edutopia artykuł na temat sprawiedliwego oceniania takich uczniów. Może przyda się nam...
Tworzenie tabel oceniania, które sprzyjają rozwojowi uczniów
Jedną z najważniejszych funkcji, nauczycieli jest udzielanie informacji zwrotnych, które sprzyjają rozwojowi ucznia. Jest to sedno trzeciej strategii oceniania kształtującego - Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych...
Kalendarz
Napisała do mnie Urszula, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP8 w Jeleniej Górze. List dotyczył jej pracy z uczniami z kalendarzem. Kalendarz to nic innego jak ciekawa forma refleksji nad upływem czasu, w której uczniowie zapisują – czego się nauczyli. „Mój”...
Nauczyciel jak skoczek narciarski
W wielu sytuacjach powodzenie sprawy zależy od jej rozpoczęcia. Dobry początek daje energię do działania, a złego rozpoczęcia nie daje się często naprawić, aż do końca. Tytułowy nauczyciel jest, jak skoczek narciarski, wiele zależy od wybicia się na progu, jeśli...
Bożena Rakowska o celach i kryteriach w edukacji wczesnoszkolnej
Opierając swoje nauczanie na strategiach oceniania kształtującego, udaje mi się kształtować świadomość procesu własnego uczenia się moich wychowanków. Proces ten prowadzi cel, do którego osiągnięcia wszyscy dążymy. Cel to kluczowa informacja, dzięki której uczniowie...
Jeszcze nie
Ten wpis będzie o malej zmianie językowej, ale dużej zmianie w podejściu do uczeniu się. Zmiana ta ma na celu przekonanie uczniów, że przeszkody i niepowodzenia są stałym elementem uczenia się i zachęcenie ich do włożenia wysiłku w poprawę. Jeśli uczniowie będą chętni...
Empatia w klasie szkolnej
Empatia to zdolność rozumienia myśli, uczuć i doświadczeń innej osoby. Aby mieć empatię, musimy nie tylko dostrzegać uczucia innych, to także wyrażać troskę i szacunek. Empatia jest zarówno cechą charakteru, jak i umiejętnością, którą można rozwijać. Podobnie jak w...
Czy powtórka musi być nudna?
Powtórki są potrzebne, nie tylko dają informację uczniom i nauczycielowi o postępach, ale mogą być też okazją do uczenia się. Pierwszą trudnością jest to, że mamy do czynienia z różnym poziomem opanowania materiału przez uczniów. Powtarzając w sposób tradycyjny...
Po co mi to?
18 scenariuszy lekcji z matematyki w liceum, pokazujących uczniom. dlaczego się tego uczą. Lekcje mają charakter okejowy.Każda lekcja jest wpisana w następujący schemat: Tytuł (opisujący zadanie na dobry początek) cele lekcji (lekcji - do której planujemy zadanie na...
Lekcja bez celu jest bezcelowa
Tekst pochodzi z książki Danuty Sterna: Uczę się uczyć, która jest dostępna pod linkiem: https://ceo.org.pl/sites/default/files/ucze-sie-w-szkole_danuta_sterna.pdf A w nim: O roli nawiązywania do wcześniejszej wiedzy uczniów O tym, czym się różni temat lekcji od jej...
Czy osiągnęliśmy sukces?
Tekst pochodzi z książki Danuty Sterna: Uczę się uczyć. https://ceo.org.pl/sites/default/files/ucze-sie-w-szkole_danuta_sterna.pdf A w nim Co to jest nacobezu Jak kryteria wiążą się z okazywaniem szacunku uczniom O różnicy pomiędzy celami i kryteriami Przykłady...
Cele i kryteria w nauczaniu zdalnym i nie tylko
Rola celów podczas lekcji zdalnych. Jak to zrobić w czasie lekcji online? Artykuł można też przeczytać pod linkiem: https://osswiata.ceo.org.pl/2021/01/09/cele-i-kryteria-w-nauczaniu-zdalnym-i-nie-tylko/ Jedna strona czytania Można zauważyć, że czasami nauczanie...
Ustalanie celów i kryteriów razem z uczniami
Czy kryteria sukcesu muszą być takie same dla wszystkich uczniów? A może ustalać je z uczniami indywidualnie.Jedna strona czytania Wyznaczanie celów lekcji istotnie wzmacniania uczenia się i motywację uczniów. Wpływa na efektywność nauczania, a obecnie staje się...
Planowanie lekcji z OK
Praktyczne wskazówki, jak zaplanować lekcje z OK. Są one związane ze strategiami oceniania kształtującego. Nie każda lekcja musi wykorzystać wszystkie te wskazówki. Warto je wypróbować i powoli wprowadzać do swojego warsztatu pracy.2 strony czytania Napisała do mnie...
Oczekiwania w stosunku do uczniów
Kiedy uczniowie jasno rozumieją, jakie są oczekiwania w stosunku do nich, to osiągają lepsze wyniki w nauce. Oczekiwania mogą być zawarte w celach lekcji i jej kryteriach sukcesu. W określenia oczekiwań mogą pomoc, nie tylko kryteria sukcesu, ale też technika – pracy...
Kiedy będę mógł to zastosować?
Uczniów często nurtuje pytanie, czy wiedza, którą poznają kiedykolwiek przyda im się w życiu. Warto zatem tak formułować cel lekcji, aby upewnić uczniów, że nie uczą się na darmo. We wpisie są przykłady z języka ojczystego, geometria, nauki społeczne, muzyka i...
Jak pracować z celami i kryteriami?
Ocenianie kształtujące stawia na uświadomieniu uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu. W tym artykule – jak nauczyciel może pracować z celami i kryteriami sukcesu: Cel dla nauczyciela Cel dla ucznia Kryteria sukcesu Monitorowanie Podsumowanie A na końcu o...
Cztery pomysły pomagające w nauczaniu.
Jak kryteria sukcesu do zadania pomagają w pogłębieniu uczeniu się? Na podstawie przykładów z nauczania matematyki pokazujemy, jak można zaaranżować głębsze uczenie się uczniów. Przykłady matematyczne można również odnieść do innych przedmiotów. 3 strony czytania W...
Co radzi ocenienie kształtujące w sprawie pytania: Dlaczego się tego uczymy?
Celom lekcji towarzyszy pytanie uczniów – dlaczego się tego uczymy? Z tym trudnym pytaniem można sobie poradzić na kilka sposobów: zadając uczniom pytania kluczowe; formułując cel lekcji, który pokazuje dlaczego się czegoś uczymy; podając zrozumiale dla uczniów...