Napisała do mnie Urszula, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP8 w Jeleniej Górze. List dotyczył jej pracy z uczniami z kalendarzem. Kalendarz to nic innego jak ciekawa forma refleksji nad upływem czasu, w której uczniowie zapisują – czego się nauczyli.
„Mój” kalendarz, którym podzieliłam się z Urszulą zawiera kolorowe rysunki, które mogą zachęcać uczniów do refleksji oraz przypominać nauczycielowi lub nauczycielce o wartości podsumowania.
Urszula obecnie pracuje z klasą pierwszą, czyli z zupełnie małymi dziećmi. Siłą rzeczy często podsumowanie ma formę graficzną.
Ula opisuje to w taki sposób:
Wybrane dziecko rysuje to, czego się nauczyliśmy np. kolory jesieni, cechy pogody wiosennej, przysłowie, ciekawostki o kotach itp. Wszyscy uczniowie bardzo chętnie „wypełniają” karty z kalendarza, a czasem nawet wyliczają kto ile razy już miał okazje coś narysować w kalendarzu. Uczniowie widzą swój wkład w te rysunki, a mnie podoba się różnorodność stylów tych obrazków.
Czasem rysunki mają postać symboliczną, czasem przedstawiają tylko literę, jaką poznaliśmy w danym dniu albo tygodniu.
Karty są wyeksponowane na tablicy ściennej w klasie i w sposób oczywisty pokazują, jak wiele umiemy, ile już za nami liter i innych poznanych wiadomości.
Bywa, że wracamy do tych kart, np. pytam o pierwszy dzień kalendarzowej zimy, a dzieci zerkają na kartę z grudnia itp.
Ten kalendarz spełnia ważną rolę podsumowującą, a przy tym jest prosty w prowadzeniu i atrakcyjny dla dzieci. W przyszłym roku szkolnym również będę z niego korzystać.
Jeśli ktoś z Was zachęcił się do kalendarza, to proszę do mnie napisać, to go wyślę: danuta.sterna@ceo.org.pl. Nadaje się na każdy poziom nauczania. Oczywiście można sobie samemu zrobić kalendarz dla swojej klasy, ważne jest refleksja, że się uczymy!