Odgrywania historii jest skuteczną metodą uczenia się na każdym etapie nauczania, ale szczególnie może być efektywne w klasach młodszych. Można tę metodę poszerzyć o pisanie historii, a dopiero potem ich odgrywanie. Nauczycielka wczesnoszkolna – Tracy Mertens proponuje stosowanie tej metody nauczania w dwóch etapach.

Etap 1: Pisanie opowiadań. Nauczycielka zapisuje historie, które wymyślają i opowiadają dzieci. Każde z dzieci ma swoją kolej na opowiedzenie historii, którą nauczycielka zapisze. W przypadku starszych dzieci można poprosić, aby same zapisały swoją historię.
Następnie nauczycielka czyta zapisaną historię całej klasie, ewentualnie nanosi zmiany wskazane przez autora historii i prosi go o nadanie historii tytułu.
Początkowe próby można, zamiast na historii opowiedzianej przez ucznia, wykonać na znanej dzieciom bajce lub historii z książki.
Dla uczniów starszych można pierwszy etap zamienić na samodzielne spisywanie historii. Wtedy uczniowie doskonalą samodzielne pisanie.
Etap 2: Odgrywanie historii. Nauczyciel wraz z uczniami przygotowuje scenę, na przykład wydziela taśmą specjalne miejsce lub kładzie w określonym miejscu dywanik. Czyta na głos – tytuł, autora i całą historię. Uczniowie siedzą i uważnie słuchają. Następnie nadchodzi czas na odgrywanie. Autor historii może wybrać, którą rolę chce zagrać (jeśli w ogóle), a następnie nauczyciel wybiera uczniów do pozostałych ról. Gdy wszyscy aktorzy są już na scenie, nauczyciel czyta historię ponownie, a dzieci w tym czasie ją odgrywają.
Wskazówki Tracy Mertens dotyczące etapu pisania
- Uczeń jest autorem historii, a zadaniem nauczyciela jest dokładne jej zapisanie. Można robić przerwy, aby nadążyć z pisaniem lub w celu wyjaśnienia, ale trzeba powstrzymać się od poprawiania gramatyki lub rewidowania fabuły.
- W czasie, gdy nauczyciel spisuje historię pozostali uczniowie powinni być zajęci innym zadaniem, aby nie przeszkadzali w spisywaniu.
- Opowiadanie nie powinno być długie, najwyżej jedna strona.
- Warto poczekać na czas, kiedy uczeń będzie gotowy, nie przyspieszać uczniów.
- Nauczyciel musi być gotowy na trudne tematy opowieści. Mogą one poruszać na przykład temat śmierci, przemocy lub dyskryminacji. Nauczyciel powinien przemyśleć, jak wtedy zareaguje.
- Rodzice powinni wiedzieć, że nauczyciel zamierza stosować tę metodę. Można po spisaniu wysłać do domu rodzinnego kopię historii opowiedzianej przez dziecko.
Wskazówki dotyczące etapu aktorskiego
- Trzeba nauczyć uczniów słuchania, obserwowania i bicia braw na koniec spektaklu. Również konieczne jest zadbanie o bezpieczeństwo w odgrywaniu ról.
- Rolę można przydzielać losowo, uczniowie mogą losować losy z rolami. Dzieci mogą również odgrywać przedmioty (takie jak kamienie czy kwiaty). Ważne jest, aby wszystkie dzieci miały okazję odgrywać role w jakiejś historii.
Korzyści:
- W czasie spisywania historii nauczyciel ma okazję budować kluczową relację uczeń-nauczyciel.
- Uczniowie uczą się konstruowania fabuły.
- Z opowiedzianej historii można dużo się o dziecku dowiedzieć.
- Kiedy uczniowie wspólnie odgrywają historię, uczą się współpracy i szacunku dla wkładu drugiej osoby.
- Przydział ról, uczy sprawiedliwego podejścia do podziału.
- W czasie odgrywania ról nauczyciel ma okazję zebrać informacje o umiejętnościach czytania i pisania uczniów oraz ich zainteresowaniach, co może pomóc w opracowaniu przyszłych planów nauczania i pozwala przekazać rodzinom informacje o postępach w nauce ich dziecka.
Tracy Mertens zaczerpnęla pomyśl z książki Vivian Paley – The Boy Who Would Be a Helicopter: The Uses of Storytelling in the Classroom
Zaczerpnięte z artykułu Tracy Mertens
0 komentarzy