Zasady są szczególnie polecane nowym nauczycielom, ale myślę, że mogą się przydać również doświadczonym.
Pierwsze dni w roku szkolnym są często decydujące o sposobie pracy z uczniami i o relacjach w klasie. Teraz jest czas, aby się do nich przygotować.

Oto siedem wskazówek na Twój dobry nowy rok szkolny.
- Przygotuj się mentalnie na trudności
Ciesz się jeśli będzie ich mało. Kłopoty to normalność w szkole. Można lepiej je rozwiązywać i znosić trudności, jeśli mamy nastawienie pozytywne do świata. Dlatego trzeba unikać negatywnych rozmów, otaczać się nagietkami i unikać orzechów (pisałam o nich: https://oknauczanie.pl/nagietki-i-orzechy). Znajdź małą, życzliwą grupę nauczycieli, pozytywnie nastwionych i podobnie myślący i nastawionych na rozwój, a nie na narzekanie. Trzeba mieć grupę, która nas rozumie i której można opowiedzieć o kłopotach i uzyskać wsparcie.
Warto też nie podchodzić zbyt tragicznie do kłopotów, one z biegiem czasu mijają i pozostają tylko w duszy nauczyciela, gdyż uczniowie szybko o nich zapominają.
Pamiętaj, że każdy nowy dzień może być nowym początkiem.
- Mniej oceniaj
Zrób rewolucję w swoim systemie oceniania. Nie poświęcaj tyle czasu na ocenianie prac uczniów. W szkole ważne jest nauczanie, a nie ocenianie. Za to sprawdzanie jest potrzebne uczniom i tobie, ale nie ocenianie. Można stosować częściej sprawdzanie koleżeńskie (ocena koleżeńską) i indywidualne (samoocena).
Nie oznacza to zadawania uczniom mniej zadań. Uczniowie potrzebują ćwiczyć swoje umiejętności, ale nie potrzebują oceny, szczególnie stopniami.
- Wprowadź zasady
Opracuj prosty plan budowania relacji opartych na jasnych i akceptowalnych zasadach. Trzeba pamiętać, że ustalone na początku zasady nie mogą być naruszane, uczniowie ich pilnują. Dlatego zastanów się – jakie zasady będą w twojej klasie obowiązywać. Trzeba je jasno określić, zapytać uczniów, czy mają jakieś opinie w tej sprawie, a potem konsekwentnie ich przestrzegać.
Wprowadzanie zasad w ciągu roku szkolnego przeważnie spotyka się z oporem, uczniowie uznają je jako atak na ich prawa.
- Buduj relacje
Na początku roku szkolnego uczniowie chętnie „wypróbowują” nauczyciela – na ile mogą sobie pozwolić. Możesz być kuszony różnymi prowokacjami. Wato o tym wiedzieć i nie dać się wciągnąć, zamiast tego staraj się zachować dystans i zajmuj się tylko tymi kwestiami, które zagrażają równowadze w klasie.
Dobrze jest reagować spojrzeniem. Na przykład, kiedy jeden lub dwóch uczniów zaczyna rozpraszać rówieśników, możesz zmienić powitalny uśmiech na neutralny wyraz twarzy, następnie stanowczo, ale uprzejmie polecić powrót do przydzielonych zadań.
Najlepsze zarządzanie klasą jest niewidoczne; doświadczeni nauczyciele wykorzystują proaktywne strategie, oparte na silnych relacjach. Lepiej roztropnie działać za kulisami, zniechęcając do niewłaściwego zachowania, zanim jeszcze się ono pojawi. Aby w zarodku powstrzymać destrukcyjne zachowania, skup się na budowaniu relacji: witaj uczniów przy drzwiach; wykorzystuj krótkie ankiety, aby zapytać uczniów o zainteresowania, pasje, zwierzęta domowe i członków rodziny, rozmawiaj z uczniami i wykazuj zainteresowanie ich życiem.
Znalezienie właściwej równowagi między stanowczością a przyjacielskością wymaga praktyki. Szacunek i stanowcze wyrażanie oczekiwań sprzyja dobrej atmosferze, bez przekraczania granic.
- Szukaj sojuszników
Nawiąż kontakt z innym pozytywnym, doświadczonym nauczycielem, który wysłucha Cię, pomoże znaleźć rozwiązanie problemów. Powinien to być ktoś, kto potrafi naprawdę słuchać bez oceniania. Ty sam też ćwicz się w umiejętności słuchania.
Warto, aby to była też osoba gotowa podejmować wraz z tobą wyzwania, szukać dróg rozwoju zawodowego. Dzięki wspólnej dyskusji o nauczania możesz uchronić się od wypalenia zawodowego.
- Uczyń refleksję swoim zwyczajem
Stały nawyk wartościowej refleksji leży u podstaw każdej dobrej praktyki dydaktycznej i może stać się niezwykle produktywny, napędzając ciągły rozwój i doskonalenie. Jednak znalezienie na to regularnego czasu może być trudne.
Często będziesz szukał powodu, aby odłożyć refleksję na bok — ale to błąd.
Aby uczynić z tego codzienny nawyk, staraj się, aby refleksja była tak prosta, jak to możliwe. Przeznacz czas na nią, może to być przerwa w lekcjach, czas powrotu do domu itp. Można robić notatki, one w perspektywie czasu są bardzo użyteczne. Wystarczy kilka zapisanych zadań i obserwacji, można je również nagrać w telefonie, aby móc je później przejrzeć. Najlepiej mieć jeden lub dwa aspekty do poprawy i je tylko monitorować.
Na przykład, jeśli martwisz się o skuteczność swojego nauczania, zadaj sobie pytania: „Co dowodzi, że uczniowie faktycznie się dzisiaj uczyli?” i „Co z tego, co robiłem spowodowało, że uczniowie byli zaangażowani?”
- Ustal swoje granice
Dbaj o swoje życie osobiste. W zawodzie znanym z wysokiego wskaźnika wypalenia zawodowego, ustalenie ścisłych osobistych granic na początku roku szkolnego jest kluczowe. Rozważ wprowadzenie kilku prostych zmian, na przykład : nie zaglądam po pracy do poczty służbowej, przygotowuję się do zajęć tylko w określonych godzinach, w niedzielę nie pracuję itp. Te zasady mogą uchronić cię przed wyniszczającym poczuciem winy.
Inspiracja artykułem Stephena Merrilla i Sarah Gonser
https://www.edutopia.org/article/new-teachers6-principles-remember-year
0 komentarzy